Doprava ve městě Lanovky

Brno vybralo projektanta lanovky z Pisárek ke Kampusu, stavět se má v roce 2022

Lanovka v polské Vratislavi. Ilustrační foto: visitwroclav.eu
Lanovka v polské Vratislavi. Ilustrační foto: visitwroclav.eu
Předběžný rozpočet na stavbu lanovky je půl miliardy korun, má ulehčit zejména parkovištím v Bohunicích.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) udělal další krok ke stavbě lanové dráhy z Pisárek na bohunický Kampus. Zakázku za 10,3 milionu korun získala společnost AiD Team, jak vyplývá z údajů v registru smluv.

„Výsledkem projekčních prací bude zkompletovaná žádost o vydání společného povolení,“ řekla mluvčí DPMB Hana Tomaštíková. Půjde o sloučení územního a stavebního řízení.

DPMB aktuálně očekává, že na konci příštího roku už začne soutěžit dodavatele lanovky. „Vlastní výstavba by pak mohla probíhat od června 2022,“ dodala Tomaštíková.

O stavbě lanovky se mluví v Brně od roku 2014, nápad tehdy prezentoval tehdejší primátor Roman Onderka (ČSSD). Brno vznik lanovky s kapacitou až dva tisíce lidí za hodinu vysvětluje především vznikem budoucího dopravního uzlu v Pisárkách u vozovny DPMB.

Mapa budoucí lanovky Pisárky - Kampus. Foto: Brno
Mapa budoucí lanovky Pisárky – Kampus. Foto: Brno

„Lanovka je přitom jen střípkem z celé skládačky. První přijde na řadu tramvajová smyčka, díky níž se nebudou muset tramvaje zajíždějící do vozovny otáčet až na Mendlově náměstí. Následovat budou záchytná parkoviště, takzvaná Park and Ride, kde mohou lidé po příjezdu do Brna nechat své auto a dál pokračovat městskou hromadnou dopravou. První vznikne hned u výstaviště, nedaleko nového vstupu do areálu, kudy se lidé dostanou i k lanovce. Druhé parkoviště bude poblíž fakultní nemocnice – na ulici Jihlavská,“ popisují projekt na stránkách Kopeme za Brno. Lanovka má odlehčit i přetíženým parkovištím v Bohunicích. Náklady se odhadují na zhruba půl miliardy korun.

Lanovou dráhu chystají i v Praze, má spojit Podbabu a Bohnice.

Odebírat
Upozornit na
guest
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
franzJosej

tam je to moc hezky. Pisarky=Schreibenwald?

Inspektor státních drah

Voní tu deb…..litu fakt myslí vážně 🤔?

sch

Nemohl by v této relaci jezdit autobus tím tunelem? Pokud je v této relaci poptávka. Nejsem z Brna tak nevím.

Luděk

E56 tudy jezdí

xyz

405 a 406 taky (i jimi se dá jet od nemocnice/kampusu na Mendlovo náměstí).

Tomáš Gottschalk

Tunelem měly dokonce jezdit parciální trolejbusy na lince 35 z Mendláku na Kameňák jako expresy.

petr 5

Hyperloop, severojižní metro-vlak i bezlanová lanovka. Na čem ujíždí už delší dobu představitelé Brna?

Inspektor státních drah

Netuším, ale chci kontakt na jejich dealera.
To musí být hodně kvalitní matroš….

lalator

Když bude moc foukat, tak nastane dopravní kolaps.

lalator

Od jaké rychlosti větru se musí lanovka zastavit?

Ondrys

Do 15 m/s může většina lanovek jezdit bez omezení. Horší je to při bouřce, kdy se musí odstavit aby nedošlo k poškození elektrických a zabezpečovacích obvodů.

Vyhlídka na věčnost

Oni si v tom Šalingradu vůbec rádi vymýšlejí blbosti. Třeba stále tvrdí že Starohovno je pivo.

Dalibor

tak pivo to je… ale chutna to fakt tak nejak… nahovno. Ono dobrych piv v CR je cim dal vic. stale vzpominam na Nosovice za socialismu… ta chut mi chybi.

a8n

Není, je to jiný chmelený alkoholický nápoj.

JménoStáleJeštěNemám

To stejné můžu říct o Smíchovské desítce. 😀 Je fakt, že ze sklínky není SB nic moc, ale čepované SB medium, to je vynikající.

Panda

Ostatně podobně jako u jiných korporátních piv u nás. Naštěstí je v Brně dost hospod s kvalitními pivy z malých pivovarů.

Dalibor

najít v Brně+ hospodu s kvalitním čepovaným pivem, s hustou krémovou pěnou, co je vychůlazenýa říz má jak křen… není mnoho, a já třeba žádnou neznám.

Martin

Cajpl, Bláhovka, Průmyslovka, U čápa, U Stopků a to jsem z hlavy vysypal jenom těch pár prvních, na které jsem si teď vzpomněl.

Tomáš Gottschalk

Doubravnická hospoda na rhu Milady Horákové a Legionářské

Panda

Jako Pražák to nemam extra prochozený, ale znám třeba pivovar s hospodou Lucky Bastard, pak hospoda od prostějovského pivovaru Axiom a z tradičnějších třeba U Poutníka… Ale věřím, že toho bude v Brně výrazně víc, protože co se týče kvalitního jídla/kafe/vína, tak je tam na počet obyvatel možná i lepší nabídka než v Praze…

Jiří Kocurek

U všech svatých! Pivovarská v Líšni, Ochutnávková vedle Zabloudila… Na Šilingráku je teď něco nového, prý super.

franzJosej

Bruenn byl Weinregion

franzJosej

carlsber heineken super! Becks jeste lepsi.. svijany hruza hrohozec to samy. bentschau je dobry pifko

franzJosej

stare Altbruenner bylo dobty pivo. i po 1945 se da docela pit

Jiří Kocurek

Opravdu velice důležitý projekt. Smyčka ve Štefánikově čtvrti je dostačující, je dostačující, je dostačující.

DeinerMutterFicker

Teď nevím, jestli jste poslední dva roky byl v kómatu, protože příští rok se bude trať prodlužovat ze Štefánikovy čtvrti na Lesnou – Haškovu, a nebo o tom víte, ale jste proti…

Liboros

už jo?

Dalibor

kterej z příštích roků máte na mysli?

Jiří Kocurek

Uff… on už je znám zhotovitel stavby? V dubnu to ještě nemělo územní rozhodnutí.

a8n

V roce 2025. Příští rok možná rekonstrukce mostu, pokud se zadaří.

Inspektor státních drah

Haha…
To už slýchám posledních 30 let.
Ty koleje odnikud nikam na místě přes VMO už stihli zreznout….

Martin z Moravy

To je zase taková blbina jako zrušit v Brně objízdnou trasu pro vlaky (posun nádraží bez zachování stávajícího pro eSka).

Jiří Kocurek

To se vyřeší tak, že nákladní vlaky budou jezdit v noci. A v Bezpráví zrovna tak. Stejně tak Kolín. A když to do Kolína za jednu noc nestihne, tak si v kolíně den počká a pravobřežkou pojede až tu další noc. Podobně z Děčína do Drážďan. Když to nestihne, tak si den počká.
Nádraží od Břeclavi až do Brna budou plná odstavených nákladních vlaků a tak je to správně. Na osobních nádražích mají stát nákladní vlaky a čekat. Šotosprávně, aby nedošlo k nějaké mýlce.

Martin

No, správně je to tak, že by vlaky neměly nikde stát a měly by hlavně jezdit. A to i ty nákladní.

Jiří Kocurek

Já jen, že když se vzpomíná na staré dobré časy, tak bylo nádraží plné vlaků, které čekaly až bude volno. A tak to bylo na celé trati.
Jinak samožřejmě, že nákladní vlak má jet a nestát u perónu.

kuna

Ohledně lanovky na Kampus jsme zcela v klidu. I mnohem potřebnější prodloužení tramvaje nabralo zpoždění pouhých 13 let, tak rok 2022 je reálný asi jako hyperloop Praha – Brno do pěti let….
Vedle je znázorněná příprava stavby atletické haly. Před komunálníma volbama se oplotilo staveniště a jediným pokrokem od té doby je, že vítr urval reklamní banery odkazující na stavbu sportovní haly. Tak se s realizací lanovky to vidím zcela stejně. Po volbách to zase usne, možná i definitivně.

Luděk

Ve své podstatě důvod proč se pořád drží tohoto hloupého řešení je ten že údajně DPMB stálo o to aby mohli být v ČR jedna z mála firem které by testovala a servisovala lanovky (aspoň podle informací Petra Kunce https://youtu.be/LNe2L_-QB0c v 33:42)
Nicméně bych si dokázal představit lepší místo třeba ze ZOO na přístaviště!
Ale propojení Nemocnice Bohunice Pisárky (Lipová) bych si dokázal představit podobným způsobem způsobem jako je navrhovaný na https://www.onemanbrnoblog.cz/salina-pisarky-bohunice/ ale to by se musel upravit projekt aby konečná nebyla v úrovni terénu ale v zářezu.

František

Má řeč, nikdo tady nepřemýšlí, přitom u Výstaviště má vyrůst hokejová hala pro 12 tisíc lidí, ti se budou dopravovat jak? Už vidím fandy, jak dojedou autem!!! Prostě dokonalá koordinace. Už na to máme i Kancelář architekta města!

Jenda-71

Lanovky, ať brněnská, ústecká nebo pražská jsou pouze tunely na peníze.

Bob

Stejně jako všechny ostatní stavby a provozy z veřejných peněz. To si nepomůžete.

liposh

chci nahoru eskalátor a dolů vodní tobogán (aj se zatáčkama), co bude končit v nějakým z bazénů na Rivecu (anebo rovnó v řece) , anebo takový to jak vás pustí na drátě dolů. …když už se dělá taková pí.ovina, tak ať je to trochu aj sranda.

Dalibor

s termalni vodou!!!

Dalibor

Hih doufám, že v lanopvce busdou zásuvky a WiFi, jinak bude zase od aktivistů wifistů kravál…
Jo a taky stojany na kola!!!

M H

Velmi klíčová bude blízkost konečných stanic lanovky zastávce Lipová a budovanému terminálu Nemocnice Bohunice. Bude-li tato vzdálenost příliš velká, lanovka jednoznačně prohraje s trolejbusem 25 a šalinou 8. Dále se nabízí otázka, jestli v souvislosti s lanovkou vznikne tramvajová linka ve směru Pisárky – Česká, nebo cestující zde budou odkázáni na šalinu 1 (směr nádraží – stejně jako 8 od nemocnice) či trolejbusy 25 (možnost nastoupit už na kampusu) a 26 (teoretická možnost dojít již na Čtvrtě). Také je otázka, jestli se posílí spojení v relaci Kamenný vrch – Nemocnice Bohunice, které by mohlo také přivést nějaké cestující.

Dalibor

A já myslel, že ten ztopořený menhir (prej hodiny) na Svoboďáku jako pomník Onderkovi stačí…
A nestačí bude se dělat pomník další….
Onderka foréééééééééévrr

Kodl

Tento projekt je naprosty nesmysl!

Kamui

Prosím, mohli byste příště dávat mapy v klasické severo-jižní orientaci? I já jakožto člověk Brna znalý jsem chvíli bádal odkud kam že ta lanovka má vlastně podle mapy vést.

Olda

Redaktorskej v klidu, není se proč omlouvat… Obrázek (mapka) je více méně v severo-jižní orientaci, tedy za premisy, že sever je nahoře obrazovky a jih dole, aneb když si pustíte „Mapy.cz“ dálnice D1 je dole a Blansko nahoře. Pro dokonalost by to byl posun jen o pár stupňů. O.

Stráťa

Původně tam byl jinej obrázek otočenej asi o 90 stupňů. Jinak nemyslím že je to nutně chyba ale chce to sever vyznačit pokud je jinde než nahoře.

liposh
Berťa

Nevím jestli vám ji současní majitelé prodají….

Tomáš Záruba

To je houby šoto… Von Roll VR101, to by bylo teprve něco: https://tinyurl.com/y3v6lu9c

Par

Volby se blíží…. zase oprašují lanovku, tak jak už před každými volbami…

Petr766

Takže ten nesmysl podporuje i nové vedení města? Na co teda prokopávají šalinu ke kampusu, když dokonalý projekt Zelených a Hollana, lanovka, všechno odveze?

mgr.pavel

Nerozumím, jak může lanovka ulevit parkovištím v Bohunicích. To jako že lidé jedoucí autem do Bohunic nově pojednou až do Pisárek, přestoupí na lanovku a vyvezou se zpět nahoru?

Petr766

Samozřejmě že nijak. To jen (z neznámých důvodů) přebralo současné vedení města (resp. hlavně ODS) dopravní rétoriku Zelených a Hollana, kterou těžce kritizovali a slíbili to dělat jinak a normálně. A v reálu opět si svůj program a hlavně sliby nepamatují. Viz modré zóny a jejich zdražení a rozšíření.

Jiří Kocurek

To je mantra. Mantra se přeříkává. O významu mantry se nepřemýšlí o smyslu mantry se nepochybuje.

Ghj

Moc nevim, cemu to ma pomoci. Pro cestujici z mendlaku a hlavaku (kterych je vetsina) tu je salina. A pro lidi jedouci od bastru trojlejbus (jestli se prestupuje na trolejbus, nebo lanovku je jedno …. porad je to prestup). Take si myslim, ze to jsou vyhozene penize.

MildaIV

Ta otázka je špatně položená, ne čemu, ale komu to má pomoci. Někdo na tom vydělá.

Kladýnko

V Praze chtějí lanovku do Bohnic, v Brně chcou do Bohunic… Jak příznačné.

Jiří Kocurek

Blázinec je v Černovičkách, ne v Bohunicích.

Bob

No a sídliště Bohnice-jih je zase v Troji, a ne v Bohnicích.

Aleš

Jsem zvědavý, zda bude dřív lanovka do Bohnic nebo do Bohunic.

jva

půlmiliarda = cca 30 kloubových trolejbusů. Jaká bude jízdní doba lanovky (když tam bude jediný rozumný přestup na šalinu 1, přičemž na hlavák pojede i od kampusu šalina přímo) a z ní další přestupy? (t-bus jede od Kampusu do Pisárek 6 minut, do uzlu Mendlovo n. 11min.). Zase pomník něčí blbosti za veřejné peníze :-(.

D.S.

Už je pár let, co jsem v Brně studoval, ale trolejbusy z Pisárek do kampusu byla vyloženě tragédie. Přeplněné jízdní řád pouze orientační. Neví, zda je to nyní lepší.
Nicméně je v článku uvedeno, že v Pisárkách má vzniknou smyčka, což by sem umožnilo vedení nějaké linky přes Českou.
Do debaty, jestli ta lanovka má ekonomický smysl se ale pouštět nehodlám.

Petr766

Je to lepší. Navíc šalina tam bude protažena. Lanovka je nesmysl, který nijak cestu neurychlí. A těch pár lidí jedoucí tam od Krpole apod. může sednout na expresní autobusy, které (když je nezruší) budou mnohem rychlejší než zajížďka na lanovku. Jen projedou tunelem a jsou nahoře.

Petr766

Ono i kdyby tam ta smyčka vznikla, tak v reálu bude rozdíl v cestě tak 3 minuty z České (dneska přesednu na Mendláku na trolejbus, který už je pak docela rychlý nahoru), takže než přelezu na lanovku, tak stejně už jsme někde v půlce kopce. Nebo pojede šalina rovnou ke kampusu z České / Mendláku, to už pak jen záleží jak se natrasuje 6 a 8

Luděk

Ta smyčka o které se píše nemá sloužit pro provoz s cestujícími ale pro šetření vozokilometrů při vrácení vozů do vozovny Pisárky z Bystrce a Komína

Par

Ekonomicky by to mohlo fungovat… pokud se mezi Pisárkama a špitálem se ve špičce točí 4-8 vozidel tak, u lanovky by stačili 2-3 vlekaři… jen doufám že bude kabinka a né třeba kotva 😉

Ondrys

Tak kotva to opravdu nebude, protože kotva není lanová dráha. Proto tam taky žádný vlekaři nebudou. Podle ceny a požadované přepravní kapacity by to mohla být oběžná kabinková lanovka s odpojitelnými vozy. Jinak obsazení LD je minimálně jeden strojník a jeden staniční pracovnik, takže reálná potřeba zaměstnanců bude několikanásobně vyšší.

Dalibor

Dycky Poma!!!

marty-t2

Ta tragédie s trolejbusy souvisí s hustým provozem a zácpami už v Židenicích, kde městská doprava bude moct mít svůj vyhrazený pruh – asi možné nejdřív až když bude stát VMO Rokytova+Tomkovo nám. jejíž zahájení je sice blízko, ale bohužel ji brněnské ŘSD stále oddaluje. Dalším úzkým hrdlem je pro trolejbusy úsek od Kotlářské po Úvoz, kde sice vyhrazený bus pruh částečně je, ale silnici se uleví až když bude pro část řidičů pohodlná alternativa ve formě VMO Žabovřesky. Takže proto se nyní děje to, že v Pisárkách dlouho nic, pak první trolejbus na Kam.vrch/Campus narvaný k praskunutí a těsně… Číst vice »