- Infrastruktura •
- Lanovky •
- Město •
- Zprávy
Brněnská lanovka z Pisárek k bohunickému kampusu zamířila k posouzení vlivu na okolí
Lanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIA
Lanovka bude dlouhá 1,7 kilometru a zvládne až 2000 osob za hodinu. Stavět se má od příštího roku.
Myslíte, že když už vymysleli lanovku nahoru, že by třeba v rozpočtu našli ještě peníze na vodní tobogán dolů, který by končil na Riviéře do nějakého bazénu? To by v létě byla supr přepravní technologie směrem dolů, nemyslíte? …Nejdelší světový tobogán má tuším 1111 metrů. Já bych postavil 1234 metrů dlouhý …no nesmějte se, když může někoho napadnout taková pí.ovina, jako lanovka, tak vedle toho ten můj tobogán je naprosto racioální a levná věc. 😀
Myslím, že tu vůbec nejde o optimální dopravní řešení, spíš o jakousi atrakci nebo odvaz. Konzervativní lidé kroutí hlavou, rozevlátí v tom vidí fantastickou příležitost. Já v tom vidím nevhodně utracené peníze, ale pokud to postaví, určitě se v tom občas svezu a také tam vezmu případné návštěvy odjinud. Tím chci říct, že i když lanovku vůbec nepodporuji, nebudu hned říkat, že je to p..ovina, protože chápu i lidi, co se jim takové věci líbí.
Kdyby se svět řídil dle konzervativních lidí, lidstvo by dodnes bydlelo v jeskyni.
Primarne by bylo potreba vedet komu to pomuze. Prijde mne, ze jedinny realny usecase je dojizdeni ve smeru Bystr – Kampus (treba se mylim). Pro vsechny ostatni cesty bude vyhodnejsi salina. Trolejbus Pisarky – Kampus je uplne ok – jsou tam 2 krizovatky. Cili muj dojem z toho je, ze penize by se daly pouzit jinde ucelneji.
Byl jste někdy v Brně? Zkuste se napřed podívat na mapu. Myslíte ty dvě křížovatky těsně před Kampusem, dvě křížovatky na kopci po cestě, dvě křižovatky dole pod kopcem, nebo ty dvě křižovatky za křižovatkou v Pisárkách, případně dvě křižovtky po výjezdu z Mendláku. Které dvě křižovtky máte po cestě na mysli? A ano, nyní v době Covidu to vypadá, že MHD stíhá i během špiček, ale ten čas zase přejde.
A co třeba z vysokoškolských kolejí na Vinařské do kampusu v Bohunicích? To je jedna jízda lanovkou a zbytek dojdete pěšky. Tam poptávka určitě bude!
K čemu to je? V Pisárkách je nějaké obří sídliště?
I tak by se to dalo nazvat. 🙂 https://www.skm.muni.cz/kolej/vinarska
Teď se koukám, že tam asi bude překážet to trakční vedení trolejbusů. Pokud budou lidi ke stanici lanovky přicházet po té spirále a chodník bude vlastně o patro výš, tak bude potřeba ošetřit, aby se lidi nedotýkali těch drátů a kabelů. Ale to je jen můj pocit z té vizualizace.
Já osobně si myslím že je to výborný nápad který by se měl dotáhnout do konce a DPMB hodně štěstí
Upřímně trochu pochybuju, že ta lanovka bude jen na šalinkartu/15ti minutovou IDS JMK jízdenku – bez extra jízdného. Pokud tomu tak bude, nevidím žádný reálný důvod tu lanovku používat, jelikož se můžu „levněji“ do kampusu svézt trolejbusem a klidně si počkám těch pár minut na zastávce.
Upřímně pochybuji, že pokud bude lanovka, že nechají i stejné množství trolejbusů.
Proč by ně. Lanovka na Petřín je v PIDu bez příplatku, a to má mnohem více funkci turistickou, než dojížděcí.
Cena MHD v Brně je v porovnání s ostatními městy tak vysoká, že si nedovedu představit způsob, jakým by si obhájili speciální jízdenky pro lanovku.
Jakože šalina na Kampuse bude navždy hlavová a navždy bude končit v prostoru před špitálem? Vedle vyroste nový obří areál, ale kvalitně obsluhován nebude?
Kvalita projekce v Brně je čím dál horší. 🙁
To bude krásné – buď se pojede z hlavasu na Campus 1čkou s přestupem na lanovku, nebo 15 minut 8čkou přímo.
Schválně, kdo co zvolí.
Město si lanovku vymyslelo a DP jen plní jeho vůli.
Já bych volil tu lanovku
Prestoze je mozne, ze v kampusu budu jednou pracovat, tak cely projekt lanovky mi vzdycky pripadal jako neskutecna hovadina. Alternativou podobne kvality by byl mamuti katapult v Pisarkach obsluhovany mechanickym chobotnatcem v Anthroposu a v kampusu velika sit na zachyceni cestujicich studentu.
To bych asi nevyužil, ale chodil bych se ve volnu dívat 🙂
Nechci být škarohlíd, ale nejezdí náhodou už dnes v trase plánované lanovky autobus linky E56? A nemám zrovna dojem, že by na přestupu v Pisárkách na jen čekali davy lidí.
Mimochodem jízdní doba autobusu k nemocnici včetně zastávky kampus je 5 minut, lanovkou by to mělo být minut devět…
…že by půl hodinový interval, čtvrhodinový ve špičku nebyl zcela ideální k volbě tohoto spojení?
Naprosto souhlasím, že mnoho lidí od přesedání na E56 v Pisárkách odrazuje dlouhý interval + nepravidelnosti z kolon na budovaném VMO. Ale ani v opačném směru, kde je společná zastávka trolejbusu a E56 to nevypadá na nějaký velký zájem o cestu na přestupní uzel Pisárky.
…že by půlhodinový interval, ve špičce čtvrthodinový nebyl zcela ideální k cestě z nádraží v KrPoli s přestupem v Pisárkách na Mendlák? Linka E56 má zastávku Pisárky umístěnou jinde než je zastávká ostatních autobusů a trolejbusů (vyjma linek 44 a 84). Zastávka souží zejména k přestupům cestujících z Kohoutovic k bohunické nemocnici a zpět. A jakou souvislost to má s lanovkou z Lipové ke Kampusu? Zastávku v Pisárkách vyuLinka E56 je primárně koncipovaná jako rychlé spojení mezi nádražím v KrPoli a bohunickou nemocnicí. Mezi nádražím v KrPoli a Mendlákem jede s mnohem častějším intervalem linka 6, proč by někdo jel… Číst vice »
Má někdo link na tu dokumentaci pro eia? Nemohu ho najít
https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_JHM1569?lang=cs
Prostě plánují lanovku v Praze, tož to musíme mít v Brně taky.
Prostě ji v Brně plánovali dříve než v Praze.
A co lanovku protáhnout i na druhou stranu na gelbec?
a od masarykova ústavu…na Spilas, že Spilasu na Petrov, odtam přes nádraží na střechu Vankovky nebo ten vysoký barák vedle a pak už jen kousíček…a jsme na Zvonarce/dolnim nádraží.
S lanovkovým bumerangem bude Brno rozhodně ještě jediněčnější, než je teď.
Na gelbec ne, ale na rotec a přes štajnec směrem na mérinec a odsud odklon na štulzuchtec a končit by mohla v nassbergecu u vápenky, odkud by vozila cement na stavbu hyperloopu.
Co to reálně bude? Funitel asi ne, předpokládám.Tedy 2S? 3S?
Podle počtu vozů to vypadá na klasickou oběžnou jedno lanovou odpojitelnou kabinovou lanovku.
Podle intervalu a kapacity se jedná o osmimístné kabiny.
Přemýšlím, kdo bude reálně lanovku využívat… směr Kampus – Mendlák je pasé, to je lepší zůstat v trolejbusu. Lanovce nahrává, že v blízkosti zastávky Riviéra se má stavět hokejová hala. Takže hokejoví fanoušci ze všech směrů, všichni cestující jedoucí šalinou od Bystrce směr Kampus a od Kampusu na koupačku na Riviéře. Jestli se to kvůli tomuto vyplatí, nevím. Pokud nebude lanovky rychlejší než 25ka, podle mě se nevyplatí.
Otázka je, co bude končit za tramvajovou linku v Pisárkách či v té nové smyčce na Lipové…pokud něco, co pojede na Českou, bude nejlepší spojení lanovkou na šalinu.
A trolejbus 25 není všespásný – posilovat více nejde, má dlouhou trasu náchylnou na zpoždění…plus jsou snahy místních alespoň trochu omezit trolejbusy na Rybnické.
Myslím že nic protože to bude jen vratná smyčka pro výjezd vjezd do vozovny aby se šetřili kilometry pro výjezd a návrat do vozovny
Na to je potřeba stavět fyzicky smyčku? Neznám tam kolejové uspořádání, tak se omlouvám za možná hloupý dotaz 🙂
Když chce d1 od Bastru končit ve Šrajbecu, tak se musí jet otočit na Mendlák, aby do maštale přijela ze správného směru.
Je vážně tak těžké použít například satelitní mapy na internetu? Ano není tam úplně aktuální podoba ale i tak by vam mohlo dojít že lepší řešení není a ano možná by se dal řešit výjezd z vozovny ostrým obloukem ale vjezd je neřešitelný problém
LV nie je matematický zákon a zrejme sa zmení, aby nadriadený dopravný systém nemal „konkurenciu“.
Skôr je otázkou, či je nutný, ak to JD vôbec neušetrí a trolejbusy sa v danom úseku zásadne nepreplňujú.
A koupí tu technologii nebo to budou vyrábět ze stavebnice v dílnách?
Z Merkuru…😀
Předpokládám klasiku – Doppelmayr nebo Leitner. Ale tipuju spíš Doplíka.
Nešla by ta lanovka protáhnout až do Prahy?
To raděj na Kladno, ať je to nejdůležitější město v oblasti.
K nám do Předpeklí? 🤣🤣🤣
Pisárky-Podbaba?
Rychlost 5 m/s je 18 km/hod. Anebo 12 hodin jízdy do Prahy. Jako recese dobré…
Kabinky budou lehátkové.
A nástup nízkopodlažní. Wifi samozřejme rovněž.
Spíš do Vídně, ne? 🙂 S mezizastávkou u mušovskyho kostela
Proti lanovce nic nemám, ale vadí mi, že s tím město nepřišlo dřív, protože je třeba upravit projekt pro rozjetou stavbu. Město si totiž vyžádalo i prostor pro kabely, pro které v tramvajovém tunelu nebylo místo. Takže se projekt musel na poslední chvíli změnit. Chtělo by to ze strany města lepší provázanost těch akcí. Ne že si během výstavby vzpomenou, že ještě chtějí to a tamto.
Jinak se na lanovku docela i těším. 🙂
První vizualizace totiž, pokud si pamatuji správně, nepočítaly s tím, že lanovka dojede až k Nemocnici a počítalo se s ukončením už u kruháče…tedy buďme rádi, že jim ošlo, že je nutné přivést lanovku až do budovaného přestupního uzlu Nemocnice Bohunice. Spíš nechápu, proč se ta konečná má jmenovat Kampus – terminál a ne Nemocnice Bohunice…
Název je to nejmenší, ten se dá kdykoliv změnit.
Nemohu se ubránit dojmu, že tento projekt je akorát tunel na peníze.
Bude končit v Karibiku, na Bahamách, nebo na Havaji?
pokud to není přímo pro Vás, tak Vám to může být jedno. ono i kdyby to končilo na ulici Achtelky, tak se tím stejně nesvezeme :/
Nemůžu si pomoct se nepousmát nad technickou češtinou – „délka nekonečného lana“ je podle mne mnohem zábavnější termín než „nickolejný provoz“… 🙂
Je terminus technikus, konce lana jsou zapletené do sebe.
A nejvýznamnější parta splétačů těch konců lan je z ČR.
Jako ten drak polykající vlastní ocas?
Že je posílení dopravy ve směru Pisárky – Riviéra – nahoru do Kampusu žádoucí je zřejmé. Ale rozhodně se mi nelíbí izolovaný dopravní systém. Pokud už jsem v trolejbusu a jedu od Mendláku nahoru do Bohunic (kolem plánované dolní stanice), tak nemám už moc chuti znovu přestupovat na lanovku, zvláště, když nahoře bude jen jedna stanice, navíc v úrovni +1. Těm, co budou chtít jít na univerzitu či k atletickému stadionu lanovka stejně moc nepomůže. Buď pěšky zpět nebo další přestup. Je dobře, že se nově uvažuje i se zastávkou Riviéra, která obslouží jak sportovní areál, tak zřejmě (?) zadní… Číst vice »
Vozit se budou jen sestry z práce. Asi kochání za odměnu…
Aby přišly na jiné myšlenky…
Že je izolovaný systém hloupost, si myslím také. Ztráta současného přestupu hrana-hrana nedává smysl.
Ale není mi zřejmé, že je zásadní posílení dopravy v tomto směru natolik žádoucí. Trochu zvýšit frekvenci 25 na Mendlovo náměstí asi ano, ale nějaké přetížení (jako třeba linka 12) zde snad nehrozí. Nebo ano?
Uvidíme příští rok, jak se změní vytížení linky 25 po přivedení šaliny k bohunické nemocnici. Je možné, že se ukáže, že směr Pisárky – Bohunice dokáží z rezervou obsloužit současné trolejbusy.
Jaká ztráta současného přestupu hrana-hrana? Trolejbus nikdo rušit nebude, terminál u bohunické nemocnice také ne. To je doplnění systému a žádná ztráta. Izolovaný systém? Od stanice jedné tramvaje ke stanici druhé tramvaje, v blízkosti současného dopravního terminálu u bohunické nemocnice? Úsek z Medlova náměstí k bohunické nemocnici je ve špičkách přetížený už teď (když odhlédneme od Covidu, ale to není momentálně nijak extra vytížená ani ta linka 12).
naprostý souhlas. ideální řešení by bylo protažení šaliny dalším tunelem a estakádou nad výstavištěm až v pisárkám. a na druhou stranu z Osové dále na Moravany – tím by taky vzniklo rozsáhlě rozvojové území. na OSové by vznikl velký dopravní uzel (v podstatě křížení dvou velkých tratí šalin. tyhle přestupy na pár metrů (na lanovku a z lanovky) jsou fakt na palici, zejména ve špičce, s batožinou, dětmi, kočárkem, nebo pro méně mobilní do/z nemocnice…
víte kolik by tahle salinosranda stala? to snad nemůžete myslet vážně, že by to město mohlo ufinancovat
Výhledově +50 let to zase taková blbost být nemusí.
a nemusela by to být zubacko-salina?
Kupodivu by pro cestu nahoru do Bohunic nemusela být zubačko-šalina. Ten sklon od řeky nahoru by s rezervou vyhovoval současným sklonovým podmínkám pro stavbu tramvají.
Uvažujeme-li s vedením šaliny v úrovni plus jedna nad výstavištěm a silnici s přestupním uzlem Riviera, pak rovnoměrně nahoru buď povrchově nebo s využitím částečně raženého tunelu a vyústěním před plánovaným atletickým stadionem.
i kdyby, tak je to rozhodně normálnější řešení a lépe zapojeno do sítě, než tahle lanovková šílenost. v tom kampusu pracuji a můžu říct, že lanovka je pro dojíždění sem naprostá zhovadilost…
Lanovka do nemocnice z provozem od 6 mi přijde pozdě, nemění se v 6 směny sestrám?
Hmm, v nemocnici v Hořovicích je to mnohem dříve…
Ty sestry zvládne odvézt autobus/trolejbus. Lanovka bude sloužit jako vysokokapacitní doprava během dne
Lanovka a vysokokapacitní? To budou kabiny po 200 lidech?
Ne, ale muzou mit intervaly par sekund.
Cestovni doba naprosto stejna, jaka je nyni u trolejbusove linky 25 s intervalem 12 minut.
Brno se snazi ukazat, jak nejdraz napojit nemocnici na MHD, nebo tramvaj za 1,3 mld. nestaci…?
Nicméně interval 12 minut zajistí přepravu cca 700 osob za hodinu, ne 2000. Plus si umím představit, že tam ten trolejbus nepojede.
Město chce za každou cenu postavit nějakou lanovku, aby mělo s touto technologií zkušenosti, kterou může leckde využít. Problém je, kde lanovku postavit, kromě kampusu se nabízí trasy Žabovřeská – Barvičova (kdo by tím jezdil?) nebo Stará Osada – Vinohrady (kde je problém, jak obejít domy okolo Staré Osady) nebo Kr. Pole nádraží – Sadová (mnoho pozemků zahrádek pod trasou). Lanovka na kampus je tak asi nejméně problematická.
To jako vážně? A kde leckde by tu zkušenost chtěli využít, když ani teď nemají úplně smysluplnou lokalitu? Jsem myslel, že dopravní stavby se staví proto, aby vyřešily nejaký dopravní problém, ale asi ne 🙂
Abych nebyl nepochopen, znám Brno jen jako občasný návštěvník, takže nechci navrženou lanovku nějak soudit, jen mě překvapila ta motivace „získat zkušenosti“.
Napadá mě snad jen, že v Brně mají zákulisní informace o vybudování Alp mezi Prahou a Brnem. To aby pak mohli postavit VRT Praha – Brno (chybí nám ty Alpy, v Rakousku nikoliv). A DPMB se postará o lyžařské vleky v těch Alpách.
V podstate se uz resi jen detaily typu jestli hala Martiny Sablikove bude v tech novych Anolpach spis nahore u zacatku sjezdovky Ester Ledecke nebo dole pod ni. Surikaty s pavilonem vyhrivanym teplem z Dukovan a sysle budou uprostred, to uz je dany.
V ČR neni konkurence ve firmách které maji atesty na provádění revizí lanovek. DPMB chce této díry na trhu využít. Ale na to potřebuji vlastní lanovku. Nicméně si vybrali trasu která by šla udělat tramvajová trať a dokonce by byla i přínosnějši. Ale například lanovka nový vstup do Zoo k přístavišti by mohla rozšířit tu pojízdnou vstupenku
Už zase: to jako fakt? Doufám, že ten chlápek co k nám chodí na revizi jeřábů, má taky doma svoje jeřáby, od každého druhu aspoň jeden. Vážně je za tou lanovkou tenhle business plán? Tak snad to mají dobře spočítaný.. No nic, když se to zrealizuje, minimálně jako výletní atrakce to bude fajn.
Byl jste někdy v Brně?
Mě by zajímalo s čím nesouhlasíte?
Ano byl protože překvapivě je to město ve kterém žiji
1) „U nás není konkurence při revizích lanovek…“ atd. – nějaký zdroj nebo to víte jak? Odkud je informace, že musíte vlastnit lanovku, abyste mohl dělat revize? Nic z toho totiž není pravda. 2) „Nicméně si vybrali trasu která by šla udělat tramvajová trať“ Za přijatelných nákladů za dnešní situace dost nepravděpodobné. 3) „Ale například lanovka nový vstup do Zoo k přístavišti by mohla rozšířit tu pojízdnou vstupenku.“ Stavět lanovku k přístavišti kvůli pojízdné vstupence do Zoo je přínosné pro dopravu v čem? To je přínosné tak pro PR brněnské zoo, která se jinak nemá moc čím chlubit. Lanovka by… Číst vice »
1. Tato informace se začala pravidelně objevovat od 2015 kdy se o té lanovce mluví.
2. Nikdo neříká že by to bylo levné ale na rozdíl od lanovky která je úplně zbytečná a bude sloužit maximálně jako vyhlídka na výstaviště, by měla potřebnou kapacitu vozidel.
3. Neříkám že je to nejlepší místo ale to převýšení tam tak zanedbatelné není
1) V jakém věrohodném zdroji se tato informace pravidelně objevuje? A která z nich vlastně? Pravidelně se objevuje i informace, že kondenzační čáry za letadly jsou ve skutečnosti tajný program světových elit na sterilizaci lidstva. To z toho ovšem nedělá věrohodnou informaci. 2) Raději pojedu lanovkou, co mi jede neustále a přestoupím na jedničku s pěti minutovým intervalem, než čekat deset minut na trolejbus, který bude mít stejně zpoždění a jízdní dobu ve špičku nedodrží. Tramvaj tam v následujících nejméně 50 letech nikdo nepostaví, takže další možností je zachování současného stavu. 3) Převýšení mezi plánovaným novým vstupem do zoo, jež… Číst vice »
přesně, Brno není Čiatura ani La Paz!
Jak může být cestovní doba stejmá, když na trolejbus se čeká 12 minut a na kabinu lanovky 0,5 minuty.
jestli to má odvézt 2000 lidí za hodinu, tak se rozhodně nebude čekat 30 sekund.
Je to politická akce stejně jako dostavba VMO. S tím rozdílem, že VMO bude ku prospěchu věci.