Brněnská lanovka ke kampusu nemusí do procesu EIA, 221 občanů podalo totožné námitky
Dopravní podnik počítá se zahájením stavby v roce 2022, hotovo by mohlo být o dva roky později.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) zdolal důležitý milník v přípravě stavby lanovky, která má spojit Pisárky s fakultní nemocnicí a univerzitním kampusem v Bohunicích. Úřad Jihomoravského kraje kraje rozhodl, že záměr „nemůže mít významný vliv na životní prostředí a nebude posuzován podle zákona“. Plán tak nemusí do složitého a zdlouhavého procesu EIA.
Proti záměru se přitom vyjádřily přes dvě stovky občanů. Celkem od nich přišlo 221 zcela totožných vyjádření. Námitky nejčastěji poukazují na možný nadměrný hluk, údajnou nesmyslnost lanovky v systému brněnské MHD či nedohodu s majiteli pozemků. Úřad všechny připomínky vypořádal.
DPMB počítá se zahájením stavby v roce 2022, hotovo by mohlo být o dva roky později. Náklady na lanovku odhaduje DPMB na půl miliardy korun. Od loňského srpna má podnik vybraného projektanta lanovky.
Výchozím bodem dráhy bude nástupní stanice Pisárky-Lipová, umístěná poblíž křižovatky ulic Hlinky a Lipová, kde navazuje na MHD a stávající zastávky tramvají, autobusů a trolejbusů. „Význam lokality ještě vzroste po dobudování kulturně-sportovního pavilonu, se kterým se zvýší poptávka po MHD v této oblasti. Současně je stanice napojena na nový vstup do areálu BVV, lanovka zajistí v době konání veletrhů transfer návštěvníků z parkovišť nad pražskou radiálou do areálu BVV,“ píše se v předloženém materiálu.
Trasa lanové dráhy povede mezi pavilonem Z a novým kulturně-sportovním pavilonem k mezistanici Riviéra před ulicí Bauerovou. Pak vystoupá nad řekou Svratkou k mezistanici Kampus. „Umístění navazuje na cyklisticky atraktivní a hodně využívané lokace Bike aréna Anthropos a Bike aréna Netroufalky,“ doplňuje dokumentace. Konečná stanice před Fakultní nemocnicí Brno Bohunice ponese název Kampus – terminál. Zde vznikne i konečná prodloužené tramvajové linky Osová – Kampus, která se už staví.
Rozšířit síť MHD o lanovku chtějí i v Praze, kde chystají natažení lan z Podbaby do Bohnic. Pražská lanovka musela do podrobného posouzení vlivu na okolí (EIA), neboť podle úřadů může být tento vliv významný.
Technické údaje záměru lanovky v Brně:
přepravní kapacita: 1000 osob/h (první etapa), 2000 osob/h (konečná etapa)
pohonná stanice: dolní
napínací stanice: dolní
vratná stanice: horní
počet vozů: 39 (první etapa), 77 (konečná etapa)
vzdálenost mezi vozy: cca 144,00 m (první etapa), cca 72 m (konečná etapa)
interval mezi vozy: cca 28,80 s (první etapa), cca 14,4 s (konečná etapa)
jízdní rychlost: cca 5,0 m/s
doba jízdy: cca 9,18 min
vodorovná délka: cca 1701 m
šikmá délka: cca 1711 m
délka nekonečného lana: cca 3500 m
převýšení: cca 71 m
průměrný sklon: cca 4,2 %
max. sklon lana: cca 33,6 %
průměr dopravního lana: cca 48 mm
rozchod lana na trati: cca 5,70 m
výkon motoru trvalý: cca 472 kW
výkon motoru rozjezdový: cca 614 kW (0,15 m/s2)
brzdný výkon: cca -250 kW (-0,60 m/s2)
Pravidelná provozní doba lanové dráhy bude mezi 6:00 a 22:00 hodinou.