Brněnská lanovka ke kampusu nemusí do procesu EIA, 221 občanů podalo totožné námitky
Lanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIA
Dopravní podnik počítá se zahájením stavby v roce 2022, hotovo by mohlo být o dva roky později.
Pokud bude možné se v lanovce přepravovat i s horským kolem, tak by mohl na svahu mezi stanicí kampus a svratkou vzniknout pěkný MTB park. Což je ale celkem drahá legrace.
Tak já si tady troufnu tipnout – obě lanovky, jak Brněnská, tak Pražská (Trojská) budou hojně využívaný, oblíbený a velmi rychle se stanou pevnou součástí místa, kdy za pár let nikoho ani ve snu nenapadne že by tam být neměly. Chápu argumenty proti, ale nejenom přepravní logikou atd. živ je člověk.
Předpokládám, že je to myšleno bez ironie a souhlasím. Lanovka v sobě má jistou atraktivitu a vlastně může způsobit, že MHD použijí lidé, kteří by trolejbusem nejeli a jeli autem.
Kacířsky si myslím, že podobnou dávku atraktivity vnesli alternativní dopravci na relaci Pha-Ova.
nezlobte se, ale některé Vaše myšlenky jsou zcestné, např. „MHD použijí lidé, kteří by trolejbusem nejeli a jeli autem“. Jak si to představujete? Pokud se nějaký „řidič“ rozhodne, udělat si víkendovou projížďku lanovkou, myslíte, že kvůli tomu nechá své milované auto doma? Ani náhodou. Dojede s k lanovce autem.
Nebo, že někdo, kdo dojíždí do práce autem, si řekne, „až začne jezdit lanovka, přestanu jezdit autem“?
Netvrdím, že nemůže být přínosná, ale předpokládat, že kvůli tomu přestane jezdit poznatelné množství lidí autem, je nesmyl.
A kde ho u té lanovky zaparkuje? 😉
Vyhozené peníze, zcela nesystémový prostředek MHD s vynucenými přestupy. Kdo by jel blbou lanovkou, když trolejbus tam jede přímo. Asi ho budou muset nějak zkrouhnout, aby prosadili svou.
A že to nemá dopad na životní prostředí? Dovolte abych se zasmál. Jenom politická předvolební tlačenka. Můj hlas za to opravdu nedostanou.
Podívejte se do jízdního řádu na intervaly trolejbusu v sedle, a zkuste se trolejbusem někdy svézt ve špičce a postát si v zácpě u Anthroposu.
Tohle z větší části řeší šalina ke Kampusu. Lanoffka bude mít možná význam pro študáky na cestě z kolejí na Vinařkách a zpět.
No konečně relevantní argument. A i bych souhlasil, kdyby kromě osmičky byla v plánu též šestka přes Mendlák z České, ta ale, pokud vím, ztroskotává na nedostatku obousměrných šalin.
Jojo, a na konečnou do Lískovce se bude chodit pěšky.
Hlavně něco musíte nechat jezdit i do současné smyčky ve Starém Lískovci.
A potom je otázka, jaká by byla jízdní doba Nemocnice Bohunice – Česká přímou šalinou…pravděpodobně vemi podobná jako trolejbusem na Mendlák a přestoupit na šalinu.
Reagoval jsem na argument, že přepravní proudy, které má pomoci řešit lanovka, bude řešit šalina na kampus. Určitě pomůže, ale ne všem.
Lanovka je šotohračka, ale asi bych jí dal šanci. Poptávka po dopravě do oblasti nemocnice/kampusu je velmi silná a dá se předpokládat, že bude ještě silnější.
Ten nedostatek tady bude na věky?
Kdyby se souběžně s nákupem Škodovek prodloužila životnost KT8, tak by obousměrných tramvají bylo dost. Co se týče ukončení více linek v Kampusu, větší problém vidím v kapacitě obratiště. Ta úvrať má mít kapacitu 4 tramvaje plus odstavné kolejiště, na které se musí najet úvratí a že severní koleje to bude kolizním směrem vůči hlavní trati. Taková „sociálně dlouhodobě únosná“ doba na obrat KT8 je alespoň 10 minut.
To lze řešit systémovými opatřeními u Anthroposu. Třeba takovej pruh jenom pro busy by to vyřešil krásně. Místa tam na to je habaděj.
Ale ne, my místo toho budeme raději stavět izolovanou fancy lanovku a na druhém konci tím zabetonujeme možné prodloužení šaliny dál směrem na Kamenici k atletickému stadionu. Opravdu dopravní koncepce jak noha.
Takže už námitka č.222
Apríl je až za měsíc… V dnešní době ekonomický nesmysl, za 500mil by mohli koupit cca 50 trolejbusů. Časově už dnes jezdí trolejbus dle jízdního řadu rychleji. Kapacitně za hod srovnatelné.
Nesmysly brněnského magistrátu pokračuje…
Tak mohli se taky rozhodnout, že se pustí do metra, lanovka za půl miliardy je tak ještě docela malej výstřelek
Nebojte se, studie na podzemku (severojižní diametr) už běží. Akorát to nejspíš nebude klasické metro, ale vlak nebo tramvaj.
už dnes jezdí trolejbus dle jízdního řadu rychleji
Realita bývá bohužel horší. Pán je teoretik?
Pán se zřejmě jen pokouší o manipulaci.
Co ho zdrží?
Jízdní řád je nesmysl – na prázdné ulici by jel stejně pomalu, protože do zatáčky musí zpomalit? Nebo jízdní řád je nesmysl – pobyty v zastávkách jsou delší?
Nebo ho zdrží provoz IAD, což není fyzikální vlastnost trolejbusu (trolejbusu lze stejně dobře namalovat vyhrazený pruh/postavit sólo „silnici pro trolejbus“ jako se budují oddělené dráhy, lanová i tramvajová)
Kde tady chcete nakreslit či postavit vyhrazený pruh pro trolejbus?
https://mapy.cz/zakladni?x=16.5622171&y=49.1809174&z=16&pano=1&pid=68946629&yaw=0.307&fov=1.257&pitch=0.156&q=rybnick%C3%A1%20brno
Nouzový stav nebude trvat věčně a poloprázdné silnice dnes budou opět plné aut.
Trolejbus nejezdí rychleji ani podle jízdního řádu, jízdní doba je stejná 9 minut, v realitě však v době špičky jízda trolejbusu trvá déle. Je nutné srovnávat jízdní dobu mezi zastávkami Nemocnice Bohunice (stanice lanovky terminál Kampus) a zastávkou Lipová, kde bude mít stanice dolní stanici. Zastávka Univerzitní kampus je dále od plánované zastávky horní stanice lanovky, která navazuje na současný dopravní terminál u FN Bohunice.
Na tu lanovku se docela těším. Štve mě na tom jen to, že se muselo významně zasáhnout do projektové dokumentace a hlavně do rozjeté stavby tramvajové trati na univerzitní kampus.
Zajímalo by mě, co chtějí stavět dva roky? V lyžařských areálech to musíme zvládnout za půl roku, často i za kratší dobu.
Že by ty stanice, který budou možná některý složitější, než ty v lyžařských areálech?
A v čem konkrétně? Myslíte že v areálech se nestaví lanovky s mezistanicemi a stanicemi v odbavovacích budovách a s garáží na kabiny? Na horách vás zase omezují klimatické podmínky a často špatně přístupný terén. Být to 3S, tak neřeknu ani popel, ale u jednoduché odpojitelné kabiny mě to přijde opravdu hodně. 12 měsíců by bylo ještě stravitelné.
Myslím ty budovy stanic, které mi přijde, že ve městě složitější být můžou. Zejména pokud si základy vyžádaj přeložky inženýrských sítí, což se v zimních střediscích asi tak často jako ve městě nestane. Ne technologii lanovky jako takovou, u tý je mi jasné, že to nebude o tolik složitější, než je obvyklé.
Netuším jak složité budovy budou v Brně, ta jedna vizualizace nevypadá na nic extra složitého, ale viděl jsem realizovat poměrně komplexní budovy v rekordních termínech, při dodržování technologických postupů a kvality. Ale máte pravdu, že pokud se musí předem realizovat nějaké přeložky, může to mít dost podstatný vliv. Ale spíše se domnívám, že soukromý sektor si koordinaci a dobu realizace stavby víc ohlídá, protože to musí co nejdříve začít vydělávat, zatím co veřejný sektor to tolik neřeší a úřední šiml také dokáže své.
Jo, je mi jasné, že i poměrně složité stavby se dají stihnout v rekordních termínech. Druhá strana mince je pak cena za takovou expresní výstavbu. A u zimního střediska, u kterýho je prošvihnutí zimní sezóny velkej průšvih, protože léto je zpravidla nevytrhne, bude to uvažování, jestli za expres stavbu výrazně připlácet asi o dost jiný, než u města, pro který to není stavba nijak kritická. Dost pravděpodobně by se v Brně našly jiné stavby, kde by se za zkrácení vyplatilo připlatit spíš…
Dřív jsme ve firmě dělali i státní zakázky. Když je projekt na 2 roky, tak 1 a 3/4 roku to je papírová válka kdy se nic moc z pohledu výsledného díla neděje, max drobnosti, a pak se to hrotí během pár měsíců.
A běhěm těch pár posledních měsíců se ještě změní legislativa, takže předělat, což už bylo hotové. A pak čekat na schválení, protože na úřadě čekají na metodický pokyn a výklad zákona, jak se to vlastně má dělat.
Což je přesně ten důvod proč se my, prostí projektanti a architekti nemůžeme dočkat nového stavebního zákona, neboť než si nový „Nejvyšší“ stavební úřad vybere ředitele, sekretářku, sídlo a koupí kopírku a propisky, bude dekáda za námi. Ale možná to je jen specifický způsob, jiímž se naše země rozhodla čelit klimatické krizi: Nasadíme na to úředního šimla.
tak v další fázi ještě protáhnout skrz sídliště k té vlakové zastávce v Lískovci a na druhé straně přes Mendlák na Petrov (přes Špilberk). Z Petrova pak k 6. nástupišti nebo na dolní a je to komplet.
Díky, nechci.
Možná by bylo dobré se stavbou lanovky počkat až bude: a) přivedena šalina (tramvaj) k bohunickému špitálu a b) bude ve výstavbě nová sportovní hala. Protože účelem lanovky je (převzato z projektové dokumentace, můj komentář v závorce): – hlavním účelem lanovky z Pisárek do kampusu je odlehčení přetížené trolejbusové linky z Mendlova nám. (nebyla ale provedena analýza jak se změní dopravní chování a zatížení trolejbusů po přivedení šaliny nahoru k nemocnici), – vytvoří přímé spojení mezi kampusem a areálem BVV…, včetně vazby na parkoviště P+R (parkovat se bude nahoře a lanovka bude vozit návštěvníky dolů na výstaviště), – zlepší a… Číst vice »
Kloubový autobus má celkem 166 míst, pokud jsemhledal v jízdním řádě dobře, ve špičce jsem našel mezi stanici Lipová-Nemocnice Bohunice nejvíc 26 trolejbusu. Pokud bych počítal pouze jednočlánkový trolejbusy o kapacitě 100 míst (většinou tam jezdí kloubáky)=2600 lidí/hod trolejbusy. Ve skutečnosti to bude víc, protože ve špičce je minimálně polovina kloubová takže kolem 3000/hod i více. Tato lanovka bude nejzbytečnější stavba v historii Brna
Reálná kapacita kloubu je ale spíš 90, standardu („jednočlánku“) spíš 60.
Nesmíte věřit, co je v TP, to odpovídá asi 4 lidem na m2 (ale včetně sedících), tedy u stojících tak 8/m2. Zkuste si to představit (jen ty 4/m2)…
Záleží, koho tam chcete nacpat, pamatujete se na vtipy o Somálcích?
Do Felicie se dalo taky nacpat cca 35 lidí. Pokud by byl požadavek i na to, aby měla řidiče, tak cca 28. Obdobně bych to viděl s těmi 166 lidmi v kloubovém trajflu
V budoucnosti pyšného města mezi Olomoucí a Vídní bude mnohem více zbytečných staveb…😁👺
Jedná se spíš o jakýsi pomník „úspěchů“, než něco, co by mělo plnit přepravní funkci či být turistickou atrakcí. Jenomže na tento „úspěch“ jim skočí opravdu málokterý volič.
Nebylo by náhodou lepší konečně nejprve zajistit dopravní obslužnost a poté stavět? Ne jako v Bystrci na Kamechách…
Tohle je ještě Onderkův pomník. Doufal jsem, že se ho nedožiji…
Ten má přece pomníček na náměstí…
Kdo to bude stavět?
Doppelmayr&Garaventa, Leitner nebo někdo jiný?
Předpokládám, že stavět to bude spíš nějaká stavební firma, kde výrobce lanovky bude jen jako dodavatel. Jako alternativa je tady ještě BMF, ale předpokládám, že Doppelmayr se bude snažit si to nějak pojistit, když česká pobočka sídlí v Brně… Uvidíme jak bude nastavené výběrové řízení…
Hodně záleží jaké nastaví DPMB technické a jiné podmínky. Co se týká městských lanovek, tak o většinu zakázek se ve světě perou Doppelmayr a Pomagalski.
Společnosti Doppelmayr i Pomagalski často nabízejí investorům dodání technologie i stavební části (pokud to oni požadují). Tyto dvě společnosti získávají nejvíce staveb městských lanovek na světě. I proto, že mají již vyvinuté produktové řady a technologie vhodné pro provoz ve městech (i v blízkosti zástavby). Díky tomu bývají i cenově výhodnější než jiní uchazeči, kteří by museli své produkty pro provoz ve městě upravovat (například z hlediska hluku u sloupů apod.) . Vzhledem k tomu, že je Doppelmayr v ČR mnohem aktivnější než francouzský Pomagalski, tak vidím jako favorita na dodání technologií právě jeho.
Poma není na českém trhu zastoupena od roku 2008. Důvod je jednoduchý, náš trh je příliš malý na to, aby se zde utkávali dvě značky skupiny HTI (Leitner a Poma).
Jinak co se týče stavební části, tak asi největší zkušenosti v ČR má Jičínská firma KERS.
NO, ona je to fakt zbytečnost. Nevím, proč se to snaží tak tlačit.
To nevím, ale řekl bych, že o tom se má rozhodovat ve volbách nebo na jednání zastupitelstva a ne v rámci zjišťovacího nebo jak se to jmenuje řízení.
Čím větší kravina, tím snažší realizace. Stavbu dálnice či obchvatu, který má ulevit desetitisícům obyvatel, paralyzuje jedna námitka, tady jsou dvě stovky smeteny ze stolu…
221* tytéž námitky, navíc ne moc podložené, většina je jich v NIMBy stylu – budu mít kus od baráku stožár a sníží se mi cena nemovitosti.
Nesmysl.
Celé pyšné Brno je nesmysl…
Lanovka je pěkná šotohračka, a může zapadnout od systému MHD – dost záleží na návaznostech v Pisárkách. Ale je podle mě zbytná a úsilí jí věnované mi přijde trochu v kontrastu s laxností výstavby terminálu pro trolejbusy ve Starém Lískovci, aby mohly vlaky na nové zastávce zastavovat a usnadnit tak cestu do kampusu z oblasti jihozápadně od Brna. (Bez terminálu, který má stavět město, tam není ani přístup pro pěší, takže sice na konci roku bude zastávka, ale nebude tam nic stavět.) Chápu, že tam jsou taky nějaké problémy, ale když se k tomu vyjádří náměstek primátorky „Rádi bychom to… Číst vice »
U lanovky vidím hlavně problém v přestupních vazbách: v dané oblasti (na levém břehu) je přirozeným uzlem Mendlák, a tomu lanovka asi moc nepomůže, ledaže by ‚odsála‘ část těch, co přestupují z jedničky.
To neodsaje, protože cesta bude stejně dlouhá, ne-li pomalejší.
Musíte do cesty započítat i interval mezi spoji.
Velmi bude záležet na linkovém vedení šalin po dokončení…ono by docela stačilo mít v Pisárkách konečnou linky, která bude z Mendlova náměstí pokračovat na Českou…
To se asi čekat nedá, už teď jezdí 5 a 6 z Mendláku na Českou skoro každé dvě minuty. Leda by tam odklonili ze hřbitova pětku, ale to se mi nezdá moc reálné…
Nebo zavést znova sedmičku a ukončit ji na Pisoárkách. 🙂
Po průrazu z Hybešky může 2ka zajet přes Mendlák, takže 5ka se může přesměrovat z Ústředního hřbitova na Lipovou. Stejně teď v sedlech některé spoje končí na Mendláku.
Průraz z Hybešky je v plánu až po dokončení přesunu nádraží a zprovoznění VRT a kolejového diametru. 🙂
Když to budou stavět v Praze, tak v Brně musí taky.
Pozn. nejsem ani brňák, ani pražák.
Tak schválně, kdo bude dřív hotov? Motivace ve Štatlu bude určitě vysoká a v Práglu je přístup spíše laxní
Vida, a pak že nekonečno nejde změřit!
Mimochodem, když to má jet 9 minut a přímý trolejbus to zvládne nyní za 7, jaký že je ten důvod, proč to staví?
Kapacita? Vazba šaliní? Pohodlí?
Je to nesmysl.
A toho nelze dosahnout stavajicim trolejbusem?
Tak snad možná lepší interval, třeba po devatenácté hodině se dostat z Bohunic dolů může být na dvacet minut čekání.
Neúměrná dopravní zátěž Rybnické (těžké kloubové trolejbusy vs. konstrukce ulice s domy z poloviny minulého století či starší), zácpy v oblasti Anthropos – Pisárky, dlouhá linka 25 náchylná na zpoždění…
Zácpy.
Přímému trolejbusu to dle jízdního řádu trvá 10 minut, nikoli 7. Nicméně hlavní výhodou lanovky není až tak časová úspora v průběhu jízdy, ale dlaší výhody: větší pohodlí (konstantní jízda stejnou rychlostí, nepůsobící přetížení v příčném směru) a možnost cestovat „ihned“ (trolejbus jede v nějaké intervalu, pokud Vám ujede, tak se cestovní čas skokově prodlouží o dobu čekání na další spoj, zatímco u lanovky jede kabinka takříkajíc každou chvíli a není třeba dlouze čekat). Další nespornou výhodou je velmi nízké hlukové zatížení okolí (oproti jiným oknvenčním způsobům přepravy).
Zácpy u anthroposu jde vyřešit pruhem pro trolejbusy.
Lanovka bude jezdit každý den od 4 do půlnoci? Asi ne. Navíc generuje hluk s mnohem větším prostorovým dopadem.
Že soudruzi odmávli EIA je trestuhodné.
No to už by chtělo překopat celou MÚK Hlinky, která se poměrně nedávno přestavovala. Taková akce náklady a dobou realizace lanovku dost převyšuje. Jo, a trolejbusy teda rozhodně nejezdí v Brně od čtyř do půlnoci, když už chcete argumentovat takto.
Do oblasti Pisárek a Anthroposu pruh vyhrazený MHD nenacpete. Reapektive nějak by se dal nacpat pouze do úseku Pisárky – Anthropos, jenže to by akorát vedlo k tomu, že by se dramticky snížila propustnost pro auta a MHD by stála v koloně před tímto úsekem a ve výsledku by byl vliv zácpy na MHD spíše větší.
Tak ta lanovka by to také zvládla do šesti minut nebýt těch dvou mezistanic. Výhoda lanovky je ta, že ji nezdržuje okolní provoz nebo kluzká vozovka. Nevýhodou je, že za bouřky nepojede…
Těch bouřek bývá méně než zacpaných ulic.