Borecký: Nelikvidujeme veřejnou dopravu ve Středočeském kraji, neexistuje zázračné východisko

Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPIDAutobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPID

Náklady na dopravní obslužnost dosáhly neudržitelné výše, vysvětluje radní některé kroky.

330 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kalanis

Martin Šubrt napsal vlastně totéž… https://subrt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=755013

Regina

Pražští politici pořád nabádají k tomu, aby lidé nezatěžovali centrum Prahy auty. Nejen nabádají, ale používají i nesmyslné zákazy. Na druhou stranu, cestuji PID do Prahy 40 km a půlku spojů ve špičce zrušili, takže pokud chcete cestovat trošku komfortně a nestát v buse s respirátorem v plus 30 stupních, tak musíte být na zastávce minimálně 20 minut před odjezdem busu. Takže pokud si mám vybrat, zda cestovat pohodlně autem za 35 minut až do práce – Praha 6 – nebo jezdit hodinu dvacet v takových podmínkách PIDkou, tak je jasné, co si vyberu……..záměr se snížením aut v Praze se… Číst vice »

Jaroslav

Je třeba si uvědomit jaká zlodějina je PID a jeho od stolu zamýšlené linky a spoje

Osamělý Vlk

Tak nevím, ale ty kapacitnější busy jsou hlavně na profláklá spojení Praha – Brandýs nad Labem, Praha – Příbram, Praha – Kladno, Praha – Mělník.
Jenže reálně jsou i jiné oblasti, kde by ta kapacitní vozidla byla potřeba. Jenže tam jen tak nebudou. Třeba spojení Prahy s Odolenou Vodou nutně potřebuje kapacitní vozidla, ale reálně se tam jen tak nedostanou, a tak budeme platit i pro některé části Prahy nezvyklý počet busů, aby se lidé dovezli na metro.
Sorry, ale pan Borecký tím ztrácí kredit a jen ukazuje, že absolutně neví o tom, jak integrovaná doprava v kraji funguje.

prag

Nojo, všemi prostředky tlačej lidi z IAD do hromadný, a pak se divěj že té hromadné roste zatížení a náklady. To je opravdu objevný předvolební článek.

Jarmila

Je velice zvláštní, že za poslední rok se opravily koleje výměnily pražce, všechny drážní domky jsou v nové fasádě. Též okolí lavičky, parkova zeleň, radost pohledět. A teď nebudou jezdit vlaky na tato nádraží? Nechce to zase někdo dobře koupit? Jestliže chci něco zrušit, zlikvidovat proč to opravuji a dělám rekonstrukci. Vidím za tim něco nedobreho. Rozhodně jsem proti a lidi nebudou skakat z autobusů do vlaku na dvě stanice a zase skákat do autobusu. Čekací doba na zastávkách bude celkem hodinu a pul až dvě hodiny. To se nadychame čerstvého vzduchu. A v zimě vymrzneme. Vylezte ze svých aut… Číst vice »

Alex

Jaké konkrétní řešení ve Středočeském kraji navrhujete? … Mrkněte na ten graf v článku:
a) V roce 2017 na dotování veřejné regionální hromadné dopravy šlo necelých 25% disponibilních peněz krajského rozpočtu Středočes. kraje.
b) V roce 2021 už dotování veřejné dopravy stouplo na necelých 40% z disponibilních krajských peněz.

Axel

Holt „7 tučných let následovných 7-mi roky hubenými“. V biblickém příběhu se „premiér“ Josef snažil prosadit uskladnění přebytků sklizené úroky (obilí) z tučných let, tak aby v hubených letech měli lidé dost obživy….

Má Středočeský kraj z dob hojnosti nějaké „ušetřené“ přebytky z tučných let? Pokud jo, tak kolik činí „uspořený“ přebytek na jednoho obyvatel na těch 7 let hubených?

Fyzikář

Pane Borecký,
považuje se za dokázané, že veřejný sektor by měl fungovat vůči výkyvům ekonomiky proticyklicky…tedy v době hospodářského poklesu „podržet“ veřejné výdaje a pomáhat tak ekonomickému zotavení.
Váš návrh je z určitého pohledu jen pokračováním politiky paní Jermanové.. prohlubování amplitudy ekonomického cyklu. Ona a její garnitura v době maximálního růstu a daňových příjmů utrácela „přes míru“, Vy se to v době “ svrabu“ chystáte mnohde zaříznout úplně…
Trochu citu pro vyvažování….

Axel

Prostý dotaz – kdo konkrétně zaplatí Vaše řešení? Tj. kde má Středočeský kraj vzít prachy na udržení dosavadního rozsahu veřejné hromadné dopravy v příštích pár letech?

Kraj nemá žádné příjmy z daní, neboť daně vybírá Stát, který část daní přerozdělí. Tj. kraj nemůže navýšit daně občanům. Kraj může chtít víc peněz od cestujících. A víc peněz od státu a od obcí (a od dobrovolných svazků obcí… víc než tyto 4 typy komunálních úrovní už v ČR neexistuje)

Fyzikář

Správný popisek grafu…. „čísla jsou v milionech…. 7 200 = 7 200 000 000 Kč“

Leinad

Dopravu likvidoval Anofert (Jermanová) tím že uzavřela nevýhodou smlouvu bez výběrového řízení.
Současné vedení kraje musí za málo kilometrů zaplatit hodně peněz.

Petr

Každou smlouvu lze po vzájemné dohodě upravovat, kdyby to tak nebylo, neměly by škrty žádný smysl.

Leinad

Ano, třeba vozokm z Mochovky lze využít na jiné trati.

Petr

Myslím, že problém bude v jiné smlouvě na daleko větší objem financí.

Martin Balcar

Jen technická. Před lety jsem viděl dokument ze SRN. Tam, kde je dráha, neexistuje,aby dostávaly jiné dopravní prostředky dotace. Stát,ale nemůže oficiálně platit úplatky. Mimo jiné obce do 10000 nemají nádraží. Jsou to jen automatické „“autobusové“ nádraží. Divím se, že se neozvou ekologové,neboť železnice je nejekologočtější. Co chceme po zemi, kde ředitel krachující České pošty bere skoro 2 x víc než prezident či premiér.

Petr

ČR nepotřebuje Borecký ale Jancury

Alex

Myslíte? Z mého pohledu cestujícího, který potřebuje cestovat, nenabídl Regiojet řešení. https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/regiojet-leo-express-zlinsky-kraj-praha-brno-autobusy-vlaky-ruseni.A171122_365842_zlin-zpravy_ras.

P.S. Pravdou je, že se na tom neslavném konci Regiojetu, zčásti mohla podepsat tehdejší krajská koalice ve Zlínském kraji, toho času ČSSD, KSČ a Zemanovci (radním pro dopravu byl bývalý prodavač pojištění – pan Kučera – a podle toho to taky vypadalo).

Pavel

Jančura vubec nevozi kola ve vlacich, to je dopravce…

Honza

Na lokálních tratích ,třeba přes Mirovice jede ve vlaku jen pár lidí, kteří by se vesli do jednoho auta. To není ekonomické, ani ekologické.

-TR-

Mirovice? Na hlavní trati Beroun – Protivín? To je nějaký špatný vtip.

Jinak bych doplnil, že Mirovice jsou už v Jihočeském kraji, a ani takový JIKORD (a to je co říct) zde zastavení osobní dopravy nenavrhuje.

Petr

Viděl jste návrh? Už delší čas tam hrozí, že pokud středočeský kraj nepřispěje na některé vlaky, tak to přes hranice nepojede. On ten prostor má svojí definici a to „vnitřní periférie“. https://www.soc.cas.cz/publikace/vnitrni-periferie-v-cesku-multidimenzionalita-socialniho-vylouceni-ve-venkovskych

Pavel Bláha

Na této trati je jakžtak obsazenost cykloturisty o víkendech a ta končí v Příbrami. Dál je to vzduchovozič se všemi zmíněnými negativy a břemeno veřejných rozpočtů.

Petr

Jen připomínku, nejedná se o regionální dráhu, ale bohužel o dráhu celostátní, takže nemůže čerpat evropské dotace pro regionální tratě.

Sergej B.

Já jen přemyšlím, jak je možné, že elektrobus má výšší provozní náklady ? Když totíž porovnám diesel auto (Např. Škoda Octavia) a elektro auto (Např. VW ID4), tak to první je o něco levnější na pořízení (1 200 000 Kč vs. 900 000 – je to jen co si pamatují z nedávna pro podobnou výbavu), ale elektromobil to vyhrává o hodně na provozních nákladech (Palivo je 130 Kč / 100 km vs. zhruba 60 Kč a pak ještě elektro má levnější servis). Pak už jen záleží na tom, kolik se najezdí. Timto neřeším ostatní problémy spojené s elektro provozem (Hlavně… Číst vice »

Vojtěch

Pes je zakopán právě v tom, co neřešíte: Stavba nabíječek a související infrastruktury zejména, stejně tak větší potřeba vozidel atd. Je toho víc.

Pavel Bláha

Nabíječky a infrastruktura se ale počítají do investičních, nikoli provozních nákladů. Provozní náklady na elektřinu pro elektrobusy z principu jsou nižší než u trolejbusů nebo tramvají (efektivnější rekuperace, nabíjení při nízkém tarifu). Ani servisní práce, jako další provozní náklad, by neměly být v porovnání s dieslem dražší.

Vojtěch

To ano, počítají.
Ale když si dopravce koupí elektrobusy, které bude provozovat v kraji, který jej platí za částkou za kilometr, musí do této částky dopravce započítat všechny svoje náklady, tedy jak na pořízení vozidel, tak související infrastruktury.
Proto tedy ta částka, jak ji uvádí autor textu.

-TR-

Takže přátelé, tady jsem vám našel návrh zákona na základě směrnice EU, který stanovuje ten povinný podíl bezemisních autobusů.

https://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=8&CT=1121&CT1=0

Chystám se kvůli tomu napsat některým spřáteleným politikům z nesprávných politických stran, které pan Borecký asi zrovna nemusí. Nicméně na obranu proti takovému paskvilu je třeba najít podporu napříč celým politickým spektrem. Jdu do toho.

Sporak

#czexit?

-TR-

Není to sice mým primárním cílem, ale kdyby se podařilo proti tomuto paskvilu najít třeba i podporu SPD, není problém, naopak. Čím víc hlasů ve Sněmovně bude proti, tím lépe. Tady je potřeba pracovat na tom, abychom byli vůbec schopni ufinancovat veřejnou dopravu a udržet ji v maximálním možném rozsahu.

M19

A pak nastane ráj na zemi?

K.S.

Ne, pak se sbalí asi tak milion lidí a odejde a pak nastane peklo jak se tu v tom fangličkářství upečou.

co zůstane

Mezi těmi co už budou u všech čertů

Sporak

Ne, jen by mě zajímalo jaké jsou jiné možnosti se implementaci tohodle vyhnout…

-TR-

Jestli to nedokážeme zaplatit, tak tu evropskou směrnici bychom měli použít jako toaletní papír a nezavádět to do našich zákonů. Zajímavé je, kdy byla schválena, v roce 2019. Pamatujete si na Grétu? To bylo v té době.

Takové Polsko nebo Maďarsko kašlou na nevýhodné směrnice zcela běžně. Přitom obě země jsou v EU a v tuto chvíli neusilují o odchod. Opravdu nemusíme být „papežštější než papež“.

Karl vB.

Stejná situace je se zavedením ETCS, sami jsme si zvolili maximální variantu oproti tomu, co vzešlo z EU.

Jaaa

Nj., pokud budou ve světě prezidentovat lidi jako Bolsonaro, kteří jediným škrtem pera dovedou zcela vynulovat environmentální aktivity zbytku světa, pak se to celé může zdát jako zbytečné.

Nicméně Brazílii zrovna postihne klimatická změna daleko nejhůř, takže dobře jim tak. Co nezaplaví moře, to shoří v suchu a zbylé bahno pak smetou povodně.

Pokud má neřízená klimatická změna způsobit propad světového HDP o 25 % (Velká deprese v 30. letech 7 %, krize v r. 2008 2 %), tak jsou tohle opravdu drobné, které se vrátí 100 x.

-TR-

A kde jste to číslo o propadu světového HDP o 25 % vzal? Na základě čeho je ten odhad založen?

Jinak vaše návrhy fakticky v českých podmínkách povedou k tomu, že budeme muset všichni jezdit na kole. Bezemisní auta nebo autobusy nebude z čeho zaplatit.

Jarek

Jsme na začátku té technologie, cena jako taková půjde s objemy dolů.
Spíš je blbá ta iluze, že elektromobilita je nějak „zadarmo“ a „zelená“ – je potřeba k tomu říci, že to má buď komín někde jinde, nebo elektrobus vyrábí sudy s jaderným odpadem… Plus správně popsat životní cyklus baterií a jejich náklady.

Alex

Tak ono hlavně všem „proti-elektro-auťákům“ jaksi nedochází, že stačí, aby vydrželi 10 roků. A pak se úspěšní odpůrci elektro automobilů nebudou vozit v autech z Evropy, ale z Číny. Protože čínský stát silně podporuje elektroautomobily jako technologii budoucnosti. https://www.auto.cz/novy-elektromobil-do-100-000-kc-v-cine-uz-ho-nabizeji-135366 P.S. Hlavním problémy elektro-automobilů jsou zhruba 2 a) blbý popis, že jde o ekologii (o ekologii = čistý vzduch ve městech – jde až v druhé řadě, v první řadě je problém, prudce narostl počet obyvatel planety, kteří chtějí stejný životní styl jako my v Evropě… takže co se stane se zdroji ropy, když zájemců o ropu prudce přibývá???) b) elektromobily… Číst vice »

prag

Proč by měla jít cena s objemem výroby automaticky dolů? Tady se nebavíme o automatizaci a miniaturizaci, ale o energetice která je založena tak jako tak na objemech nějaké těžby a výroby poměrně vzácných materiálů — klesá snad s objemem těžby cena ropy, nebo s objemem výroby v JE cena jaderek? Leda v idealistický pohádce.

Jaaa

A vy si myslíte, že při propadu HDP o 20 % bude existovat něco jako světový dodavatelský řetězec benzínu?

Pavel Bláha

Většina zdejších železničních fanoušků si zjevně neuvědomuje, že o konečném osudu lokálek už dávno rozhodli cestující a nikoli nyní pan Borecký. I ultra vlakový fanoušek dobře ví, že uměle prodlužovat dosavadní vlakovou agónii nelze do nekonečna. Z dopravního, ekonomického i ekologického pohledu nedává smysl provozovat převážně prázdné spoje.

Jaaa

Ono by stačiko poněkud změnit koncepci lokálek; model z roku 1930 je přežitek.

Ale to neznamená, že optimálním řešením je lokálky zrušit.

Jarek

Tak jak byste změnil „koncepci“ lokálky Benešov-Dolní Kralovice? Nebo Blatná-Nepomuk?

Petr

Třeba Rožmitálce by ten model 1930 slušel, jenže to nelze. Je tam silná nákladní doprava, ale aby se pro těch pár cestujících udělal smíšený vlak, to nelze. Přitom manipulace s vozy je vždy na konečné, takže by to jízdní dobu nijak neprodlužovalo.

Jaaa

To je model 1850.

1930 jsou motorové vozy a schienenbus.

Petr

To není pravda, zas tak starý abych pamatoval předminulé století nejsem a tím smíšeným vlakem jsem tam několikrát jel a to jak v čele s M131.1, tak s 810.Jezdilo to tak až do poloviny 90. let 20. století. 😀

sterndestodes

Ten problém je širší, ve středočeském kraji je fakt jedno velké vláčkoviště stavěné v roku tvrdé vlády krále klacka, kdy se primárně vozil cukr, uhlí a brambory a 3x za den jel courák s babkama na zelný trh do nejbližší větší městyse. A jestli jel 30 minut nebo hodinu bylo každému putna, protože jel jeden ráno, jeden brzy odpoledne a jeden k večeru. Zrovna ve středočeském kraji by nejrozumnější bylo půlku tratí, co vede odnikud nikam, zrušit, půlku z té půlky přestavět na lepší trasování a druhou půlku prostě odstřelit. Zejm. Lounsko, Rakovnicko jsou periferie, kde je to do Prahy… Číst vice »

-TR-

Tak od čeho vlastně teda máme stát, když ne od zajištění základních funkcí, kritické infrastruktury a nezbytných služeb pro jeho občany? Není takový stát vlastně zbytečný?

sterndestodes

no a o tom to je, kritická infrastruktura vs motorák do nějaká zadele, kde jen oprava mostu stojí 100M.

Jiří Kocurek

Tak například vodovod bývá v majetku obcí, nikoliv státu. A to je mnohem potřebnější věc, než 810 tam, kam by dojel autobus a ani by nebyl plný.

Vodovod se kanalizací nahrazuje dost blbě. Vlakem se nahrazuje taky dost blbě. Když už, tak silniční cisterna a to jen pro případ výpadku.

A je spousta domů, kde mají ldi vlastní studnu, protože ani ten vodovod se tam nevyplatí stavět.

Jan Sůra

Je nějaká relace, která přijde zrušením lokálky o zajištění dopravní obslužnosti?

-TR-

Pokud bychom to měli brát doslova, tak samozřejmě, že ty autobusy by jezdit měly a že teda nikdo o obsluhu zcela nepřijde. V dlouhodobém horizontu mám však obavu, že i kvůli bezemisnímu nesmyslu kraj nezvládne zaplatit ani ty autobusy.

-TR-

Jinak jsem reagoval hlavně na pisatele, který navrhuje „zrušit venkov“. O tom měl být můj text.

Jaaa

Paradoxně vzrostou nepřímé náklady, ale to je mimo zorný úhel páně Boreckého a bohužel zřejmě i vašeho. :-/

Jarek

Nepřímé náklady čeho/na co?

Leinad

Je ZDO kritická infrastruktura?

Petr

Vytvořit středočeské Sudety, ach jo.:-(

Big Fat Fabulous Woman

Osídlení by mělo být rovnoměrné. Naopak pokud by se vytvořily velké aglomerace v okolí Prahy, tak by to mělo silně negativní důsledky sociální, ekonomické i ekologické.

Jiří Kocurek

Takže vyženete lidi z jejich domů? Něco takového si nedovolil ani panovník ve středověku, revoltovali by.

-TR-

Jakékoliv sociální inženýrství takového typu je prostě špatně.

co zůstane

Tak proč ho současnej režim podporuje?

Jaaa

Jj, proč stavět silnice a domy, když příroda nám vytvořila zvířecí stezky a jeskyně.

Uvědomujete si, jak strašně moc si protiřečíte?

Vy opravdu chcete uplatňovat veškerou technologii živelně?

-TR-

Kde si protiřečím? Odmítám snahy o cílenou likvidaci venkova.

Víte, to dělal v 70. letech rumunský diktátor Ceaușescu. Nechával rušit malé vesnice a sestěhovával jejich obyvatele do měst. Říkalo se tomu systematizace.

Jaaa

Ano. Špatné využití technologie je evidentně špatné.

Nicméně systematická podpora venkova je taky sociální inženýrství.

Trasování dálnice je také sociální inženýrství.

Developerské projekty vytvářející urban sprawl je taky sociální inženýrství.

Když už něco dělat, tak snad pořádně, aby to mělo co nejvíc kladných dopadů a nejmíň záporných.

Leinad

Nerovnoměrné obsloužení různých oblastí závazkovou hromadnou dopravou je právě tak trochu řízení – motivace lidí aby žili v lépe obslouzenycg

Leinad

*motivace lidí, aby se stěhovali do lépe obsloužených oblastí

Petr
Zbyněk

Lounako nechte laskavě napokoji, to už nejsou střední čechy, Ústecký kraj zastavení veřejné dopravy na Lounsku nechystá! Pokud tam mají lidé své nemovitosti a turisté tam také zavítají, není zrovna tady nic třeba měnit.

Jarek

Je to dost radikální pohled, ale asi máte pravdu. Ono se málo ví, že kousek za Rakovníkem už byly „Sudety“, což tristní současný stav do značné míry vysvětluje…
A k vámi popsanému jevu stejně dochází, podobné oblasti se vylidňují samy… A žádný šukafon do polí 5x denně to nemůže zachránit.

Fyzikář

Vy si to pane kolego představujete ještě jednodušeji než blahé paměti komunisti…ti razili koncept střediskových obcí, Vy ani to ne….opustit osídlení krajiny – to je to nejjednodušší, ba dokonce to jde samo, na to ty politiky nepotřebujeme. Tak znovu, jinak, lépe…. 😊

Jiří

Jen houšť a větší kapky. Rušit a zdražovat, peníze na to prostě nejsou, má být pravidlo že stát, kraj ani obec nesmí mít ztrátový rozpočet nad určitou procentní sumu vůči např. pětiletému průměrnému příjmu a opodstatněné pouze pokud je to dlouhodobější investice. Proč až tak? Protože jedině tohle lidi probudí ze snu. Ve chvíli, kdy se platí reálná cena, tak musí každý začít počítat a začne se ptát, kde se peníze ztrácí a co se s tím dá dělat. Služeb za extra dotovanou cenu si nikdo neváží, dotace = vždy korupce, ježdění desítek kilometrů za 10 Kč denně není reálná… Číst vice »

-TR-

O tom to vážně není. Je to hlavně o nastavení smluv, na základě kterých kraj dopravu financuje. Smlouva s ČD, kterou uzavřela Jermanová, je pro kraj nevýhodná, a už jsem tu vysvětloval, proč. Není potřeba, aby těch peněz bylo mnoho, je třeba s nimi hlavně nakládat efektivně.

Špatné je, že ta smlouva s ČD bude trvat ještě 8 let. Ale třeba, až budou poměry lepší a opět se vymění politická garnitura, tak se přijde s myšlenkou, že se doprava zadá také někomu jinému.

Jiří

Peněz není nikdy dost, to je prostě fakt. Proč se s nimi má dotovat doprava? Protože někdo chce, protože klišé že se musí, že je to eko? Zajištění dopravní obslužnosti neznamená odjezd co 20 minut z kdejakého zapadákova nebo Kolin-Praha za dvacku, protože potřebujeme voliče. Kdo šel na vesnici, ten s tím má počítat. Pak jezdí busy s třemi lidmi. Hrozné plýtvání. ČD jsou díra na peníze, nic víc, nic míň. Kdo chce jezdit sem a tam ať si jezdí, ale za své. Mě z daní nebaví tohle platit, já chci jejich využití ve vzdělávání a zdravotnictví, z daní za… Číst vice »

Jaaa

A kam tím autem jako budete jezdit, když vám město zavřou, hm?

Petr

Švestková dráha byla zrušena že byla málo využita mini dílky AZD je opět provozní a spoje obsazene z 80procent lidé okolo si jí nemůžou vínnachvalit to značí o tom že vedení AZD je schopnější než vedení Prahy v oboru dopravy proč Praha neviuzila dotací na nové vlády jako Brno je vidět na každém kroku kde vládne selský rozum a kde hlupáci

sterndestodes

švestková dráha vede bohužel odnikud nikam, ale je to testovací polygon s živými figurínami, tak dejme tomu…

M19

Když nejsou argumenty, přichází rádoby jasné hodnocení, které však není ničím podložené… Zkuste věcně argumentovat, místo pouhé demagogické manipulace…

Svojsin

Zajímavé je, že obce podél trati nechtějí ani omezení, natož zrušení bus dopravy, která byla zavedena po zastavení Svestkove……

-TR-

Protože autobus jede přes jiné obce než vlak (např. jede přes Kozly).

No a hlavní důvod, proč vlak na Švestkové dráze má smysl, je o půl hodiny kratší jízdní doba, což zkrátilo nejen cestování z Mostu do Lovosic, ale třeba i z Chomutova do Roudnice nad Labem apod. Stala se z toho důležitá páteřní trať a vůbec bych se nedivil, kdyby v případě dostatku peněz (což teď samozřejmě je problém) jezdily vlaky v celé trase každou hodinu.

Jarek

Bezva, ale to původní slintání srovnávající Švestkovou dráhu a Prahu je i nadále zcela mimo mísu… 🙂

Svojsin

80% ? Kde jste na tom byl člověče??

Jarek

Nápad na obnovu provozu na Švestkové dráze vznikl proto, aby AŽD nemuselo rekonstruovat za svoje, ale z peněz SFDI. 🙂

-TR-

A Komínek na to tehdy kývnul, protože zkrácení jízdní doby o půl hodiny oproti autobusu byla velmi lákavá představa.

Libor

…myslím si, že je to Borec, jen je to mrtě velký sousto…

DOPRAVAK 01

Pan Borecký si server zdopravy očividně plete s deníčkem, nebo nějakým svým promo kanálem.

-TR-

Prostor na Zdopravy.cz může dostat kdokoliv. Jestli napíšete nějaký oponentní článek, můžete jej poslat Sůrovi, on ho určitě rád zveřejní, pokud to bude dávat hlavu a patu.

Raddie

Ono si stačí zjistit páně Sůrovy politické preference a je jasné, proč ten článek vyzněl tak, a ne jinak.

-TR-

Já mám politické preference oproti Sůrovi odlišné, a přesto chápu, že Středočeský kraj má objektivně problém s penězi. O tom to fakt není.

M19

On ho psal p. Sůra?

Jan Sůra

I vám rádi otiskneme text, pokud bude dávat smysl a podepíšete se pod něj. Ale chápu, že lepší je být navždy anonymním velikánem v diskuzích.

Josef Nový

Jojo. Zase pouze část pravdy. Ale evidentně je dosti posluchačů co na to slyší , jen jsou trochu pohodlní zjistit fakta. A ty Borecký neříká. Píše pouze o částkách, které se jemu hodí, ale již nepíše na straně příjmů o těch dotacích, které jsou dosti podstatné a jaksi je tam opomněl napsat. NDR měla v názvu demokratická, ale tou nikdy nebyla. Mgr rozhodně neznamená patent na rozum. Pane pražáku Mgr. Borecký děkujeme ODEJDĚTE.

Svojsin

Myslíte dosyp MD vlakum?

Jarek

Silná slova, ale co tedy chybí?

Alex

Tak mě osobně třeba chybí, že pan politik ze STAN jaksi mlčí o tom, že STAN byl v koalici, která vedla Středočeský kraj (tj. STAN spolu s ANO, ODS a TOP09) od roku 2016. Na druhou stranu je pravda, že to vydrželo jen rok. Pak ANO „hodilo“ dohodu do koše a namísto STAN vládlo od 2017 ANO s KSČ a s ČSSD. Tj. čekal bych, že za ten rok vlády od podzimu 2016 do podzimu 2017, tedy nynější pan krajský radní za STAN, napíše co se jim tehdy povedlo. Resp. proč STAN nezabránil kazisvětům ze středočeské ANO, aby krajskou veřejnou… Číst vice »

-TR-

Dobrá otázka. Ovšem v roce 2017 ještě platila stará smlouva s ČD z doby Davida Ratha a v té době to tím pádem logicky nikdo neřešil.

Borecký v roce 2016 kandidoval do zastupitelstva Středočeského kraje z 38. místa z hnutí STAN, ale zvolen nebyl. Tím pádem za to, co se dělo v letech 2016 – 2020, zodpovědnost nenese.

Jan Sůra

Starosta Úval je Pražák?

Jaaa

No zjevně VHD pravidelně nejezdí.

Josef Nový

Ano je. V Úvalech nežije dlouho.

Kubin

Zajimá mě, jak se s tím porvou ostatní kraje. Zatím se tvaří, že jich se ten problém netýká…(tedy až na nějaké škrty na jihu Čech)

-TR-

Ostatní kraje si zpravidla napsaly smlouvy výhodněji. Soutěžily, uzavřely smlouvy s více dopravci, při uzavírání smluv se více přihlíželo k reálným nákladům na provoz (a třeba s ČD se uzavřelo v jednom kraji více smluv s rozdílnou cenou za kilometr, nižší na lokálkách, vyšší na hlavních tratích).

Vzorové kraje: Ústecký, Liberecký, Zlínský, Plzeňský, Karlovarský.

Proto tyto kraje nemají takové problémy jako ten Středočeský. Že peněz není nazbyt a že musí být z čeho to zaplatit, si dokonce uvědomovala i KSČM v Ústeckém kraji. Pan Komínek byl v tomto ohledu vzorový kapitalista 🙂

-TR-

Jinak ještě si pamatuji, jak pan Komínek to tady schytával od režijkářů, odborářů a dalších nemehel. Nechuť zadat všechno ČD mu vyčítali i v jeho vlastní straně, ale na názory stranických bafuňářů se vykašlal.

Jeho argument byl jasný – krajská kasa není bezedná, a jestliže je požadavek zajistit železniční dopravu v nějaké rozumné kvalitě, nelze to udělat jinak než soutěžením a zapojením alternativních dopravců, protože je třeba snížit náklady.

Petr

Přesně tak, navíc pan Komínek jakožto zastupitel za KSČM, nemohl až tolik ztratit politické body. Jenže STAN má politické ambice dostat se do vlády a ať se co chce říká a každý ekonom ho chápe, tak prostě doprava je politické téma z víc jak poloviny. Sice to není asi dobře, ale nic s tím nikdo neudělá. Navíc i ekonomové z ostatních stran, díky tomu, že to nemusí řešit si rádi kopnou a odborně to zdůvodní. Nezbývá mu popřát hodně sil, protože je to velké sousto a nikdo ho nepodpoří, spíš mu hodí pod nohy klacek a to včetně svých spolustraníků… Číst vice »

-TR-

Komínek už není ve funkci náměstka, v Ústeckém kraji je už jen opoziční zastupitel. Ale stále se snaží upozorňovat a korigovat. Letos bude kandidovat do Sněmovny. Sice nejsem z KSČM jako takové nadšený, ale pokud by byl Komínek zvolen, mohl by prosadit mnoho věcí, které by třeba mohly ulehčit situaci i Středočeskému kraji. Např. prosadit zrušení povinnosti ETCS.

Petr

Tak zrovna tím směrem bych nešel. je potřeba jít směrem sjednocení železniční techniky, na co největším území a bez ETCS to nepůjde. Automobil také při schválení v jedné zemi EU, může jezdit přes hranice. o samé musí být cílem i u železnice, jinak díky velikosti trhu, budou vždy výrobky pro železnici neúměrně drahé.

-TR-

Dobře, alternativním řešením může být to, že stát vypíše dotační program a zaplatí dopravcům 100 % nákladů na vybavení ETCS. Ale budeme na to mít?

Petr

Kdepak dopadne to jinak, posune se termín, ale zrušit povinnost je cesta na Balkán.

Jan Sůra

Takže s tím nemají nic dělat, protože to není populární a mají kraj zadlužit?

Petr

To neříkám, tvrdím jen to, že pro pana Boreckého to bude zničující, protože ho v tom všichni nechají. Každý bude po bitvě generál. Ekonomicky to chápu, ale kolik takových voličů je? A navíc, tyto navržená opatření, nebudou stačit. Bude se muset sáhnout do linek, které jsou ekonomicky nákladnější, než ty které jsou v seznamu. Přeci jen tady se ušetří „pouze“ desítky milionů. 🙁

Hubert

Mají s tím něco dělat, ale ne rušit spoje. Co třeba zajistit lepší návaznosti vlak/bus, to přiláká více cestujících a z toho plyne zvýšení příjmů. Znám spoustu míst, kde sice vlak k nádraží jede, ale návaznost není žádná…

Sporak

nevím sice jak je na tom KV kraj ohledně smluv, ale jako vzor VHD bych ho při fakticky neexistujícím integrovaném systému vážně nevydával….

-TR-

Karlovarský kraj sice není vzorem, co se týče IDS, ale pokud jde o smluvní a finanční zajištění železniční dopravy, tak ano. Dvě tratě provozuje GWTR. A Karlovarský kraj byl historicky průkopníkem v zadávání dopravy jiným dopravcům. K regionalizaci a převedení objednávky na kraje došlo v roce 2005, ke změně dopravce na trati Karlovy Vary – Mariánské Lázně došlo již o rok později.

Sporak

No to sice ano, ale tím to taky na dlouho skončilo. A důvod byl hlavně že KV chtěly pro lázeňskou trať něco NP a ČD měly Regionovy leda na papíře. A Sokolov – Kraslice žádné výběrko nebylo.

-TR-

Tak on pro to ani není jinak prostor. Elektrickou trakci beztak musí zajistit ČD, protože nikdo jiný na to nemá. Další věc je také ta, že velká část tratí v Karlovarském kraji je mezistátních, vede do Německa a tím pádem to podléhá nutnosti dohod mezi orgány obou zemí. Takže tam jsou značně specifické podmínky. Jediné tratě, kde by bylo možné soutěžit opravdu bez omezení, jsou úseky Karlovy Vary – Merklín a Cheb – Luby. Ten první úsek by šlo zajistit nějakým malým dopravcem typu RCAS, ten druhý pak by šel zahrnout do nějakého provozního souboru s Němci (svázat oběhy?)… Trať… Číst vice »

Sporak

Ještě Nové Sedlo – Loket a Horní Slavkov Kounice – Krásný Jez 🙂
Jinak kraj si klidně může vysoutěžit jen svůj úsek, ne? Ostatně přímých spojů Bečov – Rakovník zase tolik nejde.

-TR-

Tak v budoucnu bych úsek Bečov – Žlutice viděl spíš na turistickou dopravu (pravidelná doprava je už asi mimo realitu), a mohlo by to být v budoucnu v jednom souboru s tratí KV – ML. Podobně, jako má DLB ve svém souboru trať na Vejprty.

Úsek Žlutice – Rakovník by se na ponechání pravidelné dopravy hodil, ale pořád tento úsek vede přes tři kraje (Karlovarský, Ústecký, Středočeský). Všechny tyto tři kraje se musí dohodnout. Ale v zásadě úseky Bečov – Žlutice a Žlutice – Rakovník mohou být samostatné provozní soubory, pokud úsek Bečov – Žlutice bude zredukován na turistickou dopravu.

Hubert

Jasně, takže donutíme lidi ještě víc přesedat…

-TR-

Samozřejmě, máte pravdu, na tyto tratě jsem zapomněl. Trasu do Lokte by se možná hodilo oběhově svázat s trasou do Merklína.

medical examiner

Ačkoliv by to asi bylo snadné, protože „Karlovarský kraj“ je maličký.

Jan Sůra

Ústecký je skutečně vzorovým krajem. S cenou u autobusů za km o třetinu vyšší než v jiných krajích.

-TR-

Vysvětloval jsem, proč to tak je. Jedna vyděračská firma přes své kamarády na ÚOHS blokovala nákup autobusů, takže kraj musel vynakládat enormní částky za pronájmy.

Jan Sůra

To nic nemění na skutečnosti, že cena je bezkonkurenčně nejvyšší a i toto riziko mělo být při rozhodování o vlastním dopravci zohledněno. Ostatně, příklady jiných soutěží na autobusové výkony v ÚK ukazují, že se šlo s cenou dostat na úplně jinou úroveň.

-TR-

Je to možné. Každopádně v té době fungovala řada loutkových firem, které byly na tu hlavní vyděračskou firmu napojeny a také podávaly i v jiných krajích podněty k ÚOHS, který jim pak šel na ruku. Zajímavé jméno je jistý M. T., současně politik ČSSD z Kadaně, který jednu takovou loutkovou firmu řídil.

Tehdy byla situace nějaká a šéfem ÚOHS byl Rafaj. Dnes, když už tam Rafaj není, tak už je samozřejmě jasné, že existují i jiné cesty než vlastní autobusový dopravce.

medical examiner

Jakože tam škrtli krajským radním drahé benefity?

Martin

No neni to uplne pravda, v Usti i v J.Cwxhachtake resi problemy s financovanim, a Praha se ScK ma problem nejvetsi kvuli rozsahu dopravy, a to celkem logicky, je to nejvetsi aglomerace v CR…

Honza

„Zlikvidovat lokálky a ušetřit 40 milionů ročně, jinde utratit 250 miliard za pochybné klimatické projekty.“ „Ekologie podle Pirátostánu.“ Z FB Jiřího Ovčáčka.

Jiří Ovčáček, odborník na vše, je nově odborníkem i na železnice a ekologii 😀

Šejdr

Tohle stvoření nemá smysl brát vážně, bývalý redaktor Haló novin se nezapře. Akorát má smůlu, že už nejsou 50. léta a nemůžu denně napsat hysterický sloupek se žádostí o víc trestů smrti.

rtep

Hradní svoloč ale na návratu do padesátých let trpělivě pracuje.
Tedy…soudruzi nepracují…товарищи работают…

medical examiner

Jojo, cca. 40 ročně mu jich bude muset stačit.

-TR-

Ovčáček rád jezdí na výlety vlakem. Vy nekoukáte na jeho Instagram? 😀

Fakt ale je, že přestože Ovčáčka pochopitelně neberu vážně, nepokládám za společenskou povinnost zastávat přesně opačné názory než on a může nastat i nějaký vzácný případ shody.

medical examiner

No…tak když bude za 20 let ještě naživu (což je pravděpodobné), tak si pořídí to, čemu dnes říkáme „IN karta“, a bude si moct cestovat…

-TR-

To nevím, jak souvisí. I když Ovčáček není tiskový mluvčí, ale dvorní šašek, musí platit jízdné jako ostatní. Jestli má IN kartu nebo SJT 100, to nevím. Fakt ale je, že vzhledem k jeho zaměstnání mu to de facto platíme my všichni.

Raddie

Bohužel má ale vcelku pravdu. Celý bten Zelený úděl je kefen velký dotační podvod. Soláry jsou proti tomu haléřové položky…

-TR-

To jsou ty vzácné případy shody. Koneckonců, mně na Ovčáčkovi nesedne ani to jeho ultrakatolictví – a je mi celkem jedno, zda je opravdové nebo jen předstírané.

Šejdr

Náhodou je to krásný paradox – radikální komunista a ortodoxní katolík v jedné osobě.

-TR-

To se nevylučuje. Stačí se podívat do středověku 😉

Dopravní odborník

To je všechno moc hezký, jenže šoutoušci chtějí šukofon do Rožmitálu a do Mochova.
Tečka.
Nějaké racionální argumenty, nebo ekonomická realita je nezajímá.

-TR-

Já si myslím, že není nic špatného na tom, když upozorňuji na důsledky, které by škrtání způsobilo. Zrovna Rožmitál nebo Mochov jsou zbytné úseky, kde by se zrušením asi nic nestalo. Ovšem daleko větší problém představuje např. zajištění mezikrajské dopravy do Ústeckého a Jihočeského kraje (směry Žatec, Louny, Tábor), kde silniční síť je tak špatná, že autobus nedokáže zvládnout požadované spojení za čas srovnatelný s vlakem.

Jasně, teď obdržím přednášku o tom, že tu jsou silnice I/7 nebo I/3. Jenže ty nevedou přes obce, které jsou v těchto oblastech obsluhované vlakem.

Jarek

Stejně tak zbytná je vlaková obsluha miniaturních vesniček na České Sibiři.
Naopak, uvolnění těchto peněz by mohlo pomoci vymyslet a zafinancovat řešení pro Heřmaničky a Bystřici (nějaká častější Sp vrstva na Prahu).

-TR-

To by šlo. Nějaký koncept ve stylu Sp Plzeň – Cheb doplňující Ex. Třeba tak, že by to jezdilo jenom ve špičkách, v úseku Praha – Benešov by to půlilo interval rychlíků na půlhodinu a dál do Tábora by to zastavilo všude. Prostě něco, jako je Sp Jordán, akorát by se to zpravidelnilo a udělala se tomu rozumnější struktura.

medical examiner

Cha cha cha-cha-cha chá…

-TR-

Jo, teď koukám, že za ty roky se ten Sp přejmenoval na Sázavu. Ale to je jedno, podstata je stejná.

Jarek

Jezdit za Heřmaničky je zbytečné a i tam by to potřebovalo silnější vazbu na autobusy.

-TR-

Jenže v Heřmaničkách po modernizaci neukončíte vlak. Ukončovat vlak v zastávce na vytížené dvoukolejné trati se prakticky kvůli kapacitě nedá, a už vůbec se tam nedá objíždět, pokud by tam jela klasická souprava.

Za mě nechat zastávkové vlaky v úseku Benešov – Tábor alespoň ve špičkách pracovních dnů jako Sp Praha – Tábor, a to jako doplněk k rychlíkům v úseku Praha – Benešov a rychlé spojení zapadákova v úseku Benešov – Tábor s Prahou.

-TR-

Jinak zrovna ten úsek Benešov – Tábor je ukázkou případu, kdy by se hodilo u vlakových zastávek dostavět parkoviště, aby si lidé mohli na rychlý vlak do Prahy dojet z okolí vlastním autem. Škoda, že se při plánování modernizace na toto nemyslelo.

Martin Lér

Moment! My v Praze se můžeme zbláznit z nedostatku P+R ve ScK a pri modernizaci koridoru na jih se tohle neřešilo? 😲 Dyť… Dyť… Vo tom to má bejt, v 21. stoleti. Nějak obsloužit první míli a pak šup do místní metropole.

Dopravní odborník

Já vám žádné přednášky dávat nebudu…
Soudím, že by to bylo zbytečné.

-TR-

Víte, mým cílem, na rozdíl od většiny diskutérů, není bezhlavě seškrtat všechno, abych si udělal dobře, nýbrž najít nějakou rovnováhu, aby to bylo udržitelné. Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.

Proto tady třeba poukazuji na takové „maličkosti“, jako je znění uzavřených smluv. Kdyby Jermanová měla rozum, možná bychom byli v lepší situaci. Jak říkám – je třeba soutěžit, soutěžit, soutěžit, a také nikdy neuzavírat smlouvu na celý kraj jako jeden balík. To je extrémně nevýhodné.

medical examiner

Jsem rád, že mě nepočítáte mezi šotouše…
Já ten Mochov oželím (obzvlášť když tam nic není)

Petr

Navíc to co tím ušetří je kapka v moři, jenže je to vidět. Nemá to lehké. Aby se opravdu ušetřilo, na to co nemáme, musí se šáhnout na takové spoje, jako je S7 , kde prodloužením intervalu, sice naštve cestující, ale nebude to tak vidět.

Jaaa

Nádherný příklad toho, jak rozdělení na naprosto nezávislou investiční složku (stát) a provozní složku (kraj) nefunguje. A krásný příklad toho, jaký potenciál pro alibismus tento stav poskytuje. Ve jménu krátkodobého šetření se zabije možnost jakéhokoli udržitelného rozvoje do budoucna. Zvláště v oblastech s už tak velkým dopravním zatížením. Každodenně dojíždět ze zaokraje Prahy do centra autobusem je opravdu lahůdka. – Jízda autobusu obcí, často v těsné blízkosti domů, je naprosto bezkonfliktní a beze škod, že. – Stejně tak se jízda autobusů nijak nadměrně nepoškozuje povrch silnic. Ty kraj neplatí. – Nelze kombinovat odlehlejší zastávky VHD s elektromikromobilitou za jeden tarif,… Číst vice »

Alex

A Vy máte odpověď, kde má Středočeský kraj vzít peníze na udržení nynějšího rozsahu veřejné hromadné dopravy? Mrkněte na graf, který je v článku:
V roce 2017 na dotování dopravy šlo necelých 25% disponibilních peněz krajského rozpočtu.
V roce 2021 už dotování veřejné dopravy stouplo na necelých 40% z disponibilních krajských peněz.
A minimálně u železniční části krajské hromadné dopravy s tím nic moc nelze dělat, neboť v roce 2019 byla uzavřena desetiletí smlouva s firmou ČD (do roku 2029)

Jaaa

Ano, když „s tím nejde nic dělat“, tak systém přizpůsobím právě tomuto stavu, ne?

Problém železnice v osobní (ale i v nákladní) dopravě se jmenuje „last mile“. A osobní elektromobilita pro last mile dávno není sci-fi sen hipsterů ze San Fraciska.

Jarek

Jízda autobusu obcí, často v těsné blízkosti domů, je naprosto bezkonfliktní a beze škod, že.
Neuvažoval jste někdy o konzultaci s odborníkem na duševní zdraví?

medical examiner

Mě spíš vadí, že v mém dohledném okolí je existence autobusů vyhazování peněz z okna. Žactvo jezdí vlakem a rodiče (pokud nejedou taky vlakem) jezdí auty, která parkují na dvorku.

Rudolf Tuček

Asi je potřeba aby autobusy v rámci srovnání podmínek s vlakem měli zastávky kilometr za obcí.

Jaaa

To dávno zhusta mají. Ale pěkně se to tu zamlčuje.

Jaaa

Vzhledem k tomu, jak často to tady doporučujete, asi s tím máte bohaté zkušenosti, že?

medical examiner

No to nefunguje no…
Minimálně v tomto případě to bude v budoucnu částečně napraveno sloučením krajů (včetně „Prahy“ + Středočeského).

Ale hlavní část práce bude hotová po znárodnění veřejné dopravy (opakuji – veřejné)

Babánek Jiří

Konečně tady někdo píše, kdo tomu rozumí, má v tom přehled a je to tak. A vláda banda, která ani neví, co to znamená veřejná doprava. Jenom nějaký článek, který nečtou a podepíšou. Je jim fuk, hlavně, že na koroně vydělají. Chválím kraje a ostatní, co se o to starají. Úroveň dopravy se znatelně zvýšila, jak spojení, provázaností, až na víkendy 🙂 a u nás obnova autobusů. Jiří, Praha-západ.

Roztoky

Kraj má menší příjmy z daní a proto si chce šáhnout na peníze obcí, které na tom jsou stejně. Jako rukojmí si vezme cestující. Jako bonus za zvýšení poplatku za dopravní obslužnost se po desáté odsune rekonstrukce krajské silnice v havarijním stavu o další rok dva možná tři. Vzkaz je jasný, MHD nebude, autem to nezkoušejte nejdřív ho zlikviduje krajská silnice a pak narazíte na hradbu Prahy, které se „venkovanům“ brání co může. A plakat že stát nařídil že řidič autobusu má brát o pár korun více než uklízečka sorry jako to je hodně trapný argument. Že je ETCS drahé… Číst vice »

Kubrt

Řada obcí na VHD přispívá už teď, je správné to srovnat do nějakého systému.

Jaaa

To nikdo nerozporuje. Jde ale o to, jaký ten systém bude, jak a kým bude nastaven standard a kolik tedy za co bude kdo přispívat.

Jarek

A dokud nebudou všechny otázky na světě odpovězeny, nesmí se udělat vůbec nic.

Sporak

42!

medical examiner

Těch otázek nebo roků?

Sporak

Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

Honza Gajdoš

stopaře nejspíš nečetl

Jaaa

Ano, lepší je všechno zbrkle domrvit, hlavně že to bude „hned“.

Typický čecháčkovský přístup. Je jedno, jak to dopadne, hlavně že „se něco dělá“. Vivat Babiš.

Roztoky

To je v pořádku že obce přispívají, kór když přispívají na spoje které nemusí být úplně jako ZDO. Ale když má město meziročně platit dvoj až trojnásobek za méně spojů, navíc za spoje které ani nepoberou cestující, tak je zjevně něco špatně.

medical examiner

Třeba aby např. Liteň přispívala i na linky 633 a 637, ale zároveň měla možnost to korigovat?

Alex

Pro Roztoky – nic Vám nebrání, abyste si připlatil na jízdném veřejnou hromadnou dopravou. Druhou možností je automobilová spolujízda.

Sporak

no myslím že když příjdete do autobusu PID a budete trvat na tom že si chcete připlatit, budou na Vás asi koukat poněkud divně.

-TR-

Jedna z oblíbených metod krádeží tržeb u řidičů Arrivy v Ústeckém kraji je, když řidič si řekne o plné jízdné a následně vydá zlevněnou jízdenku se slevou 75 %. Když se ho někdo ptá, vymluví se na „poruchu tiskárny“. Ve skutečnosti však 75 % ze zaplacené částky jde řidičovi do kapsy.

Pavel Čech

Jj, a neřeší to nikdo, protože to doplatí stát.

Roztoky

Člověk by si i připlatil, kdyby něco jelo případně by se vešel do prvního busu a nemusel čekat na další. A jestli náklady na bus nepokryje přeplněný bus jedním směrem a poloprázdný druhým je něco hodně špatně. Solidarita je asi dobrá ale doplácet jiným na prázdné busy a sám jezdit na cizí noze to nikdo nevydrží dlouho.

Alex

Nerozumím Vašemu názoru „jestli náklady na bus nepokryje přeplněný bus jedním směrem a poloprázdný druhým je něco hodně špatně“ … Si spočítejte sám optimální výši jízdného….

Autobusoví dopravci, jezdící v regionální veřejné dopravě, jezdily za náklady zhruba něco přes 40 Kč/km (Jihoravském kraj), resp. zhruba něco pod 40 Kč/km (Zlínský kraj)… To uvádím jako příklad z praxe, neboť jde o celkovou částku (tržby od cestujících dopravce předává příslušnému kraji = tzv. brutto smlouvy). Mám pocit, že ve Středočeském kraji nejsou brutto smlouvy, ale funguje to tak, že dopravce inkasuje tržby a zbytek nákladů dopravce je proplacen Stř. krajem.

On:

A ceně je past. i kdyby byla 50kč/km tak jen tohle vybere prakticky každý spoj jen na jízdném vybraném při nástupu kam pak jde jdou předplatné jízdenky, dotace od obce a dotace od kraje?

Petr

Děláte z národa pitomce a poslušné ovce Brno objednalo37 vlakových souprav další majitelé v plánu objednat Praha chce 32 je divné že okolní státy obnovují zaniklé tratě a další nové plánují u nás se vše jednom ruší e když občas jedu na vilet není občas ve vlaků místo na sednuti a technika stará z dob totality to je vizitka naší vlády volte Ano volte Piráti a šetřete na auto jinak se nikam nedopravite včas a pohodlně

Pražák

Typická šoto logika, Jižní Morava koupila za dotace vlaky na tratě kde je masivní poptávka a ne, aby jimi nahrazovala šukafon na tratích kde poptávka není nijak velká, v opačném případě by tam nejezdil šukafon. Praha dtto.

Kubin

Naopak JMK už si moc “šukafonních” tratí nenechal.

mgr.pavel

Byť obecně souhlasím, tak zrovna v JMK takových tratí nikdy moc nebylo..

Jakub P

To meli velkou vyhodu.

medical examiner

Akorát že v něm pořád jezdí 854…

Kubin

Eee, a ty mají s lokálkami souvislost jakou?

medical examiner

To záleží na tom, jaký význam přisuzujete Os Brno – Hrušovany n. Jevišovkou 😀

K.S.

Tak šukafonní tratě byly tak do Pohořelic, Židlochovic, Hustopečí a pak ta ze Šakvic do Gödingu, cancourek StEGu nepočítám, tam by byl třeba most. Nedvědice taky nejsou lokálka na šukafon. Het šla akorát Mutěnice-Kyjov. Lednická je tak na výlety.

Z toho dvě se v posledních letech zmodernizovaly a elektrifikovaly a nedivil bych se kdyby se krom nové tratě na Znojmo začaly objevovat i nějaké další projekty, problém je kapacita tratí kolem Brna. S nádražím by se to nějak vyřešit dalo.

Martin Verner

Het šla taky Ždánka. Ale už dávno, a naprosto oprávněně.

Kubin

Myšleno z provozního hlediska, samosebou, že většina z nich fyzicky existuje.
Co jde na vrub Kordisu, tak je zastavený provoz na Hevlín, Pohořelice a Lednici (myšleno pravidelný provoz). A dál v této koncepci pokračuje. Čejč-Hodonín je jen otázkou času. Miroslav-Hrušovany n/J to samé. Na projekt nové tratě na Znojmo atp. jsem taky zvědavý.

-TR-

Čejč – Hodonín: už byla snaha to zaříznout, ale kraj ustoupil protestům obyvatel a byl zachován status quo, připomínám svoji úvahu z minulosti, že při minutové korekci na trati 343 by mohlo fungovat vozební rameno Zaječí – Čejč – Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce (- Nové Mesto nad Váhom), ušetřit tak soupravu v oběhu a snížit provozní náklady

Miroslav – Hrušovany nad Jevišovkou: v současnosti asi optimální stav, funguje to jako spojení zapadákova s Brnem ve špičce (ale fakt je, že ty oběhy by se asi daly udělat líp)

K.S.

Jste si jistý že takové rameno by bylo využívané? Přijde mi že větší smysl bude mít rychlík z Brna přes Kyjov a Veselí na Slovensko.

Spíš jsem uvažoval o tom že by vzhledem ke změnám na realitním trhu atd. vhodné vytáhnout trať ze Šakvic přes Starovičky do Pavlovic. Dalo by se to spojit s linkou do Hustopečí a koridor by se uvolnil o něco dřív, stejně tak by to vedlo na zrychlení rychlíků.

-TR-

Tak já nenavrhuji takové rameno kvůli vytížení, ale kvůli úspoře souprav (o 1 méně) a tím pádem snížení provozních nákladů. Samozřejmě cestujících, kteří pojedou takhle napřímo, bude minimum.

K.S.

Tak nevím jestli úspora jedné soupravy je dost na to aby takové rameno ospravedlnila, navíc když se má jednat o rameno mezinárodní.

Navíc v situaci kdy by bylo možná vhodné vést nějaký mezinárodní rychlík a kdy by část té trasy dávalo smysl elektrizovat jakožto S-bahn Brna a eventuálně doplnit pár kilometrů kolejí tak aby se zbytečně nezatěžoval koridor na takovém dlouhém úseku.

Karl vB.

Petře, soudě podle dalších vašich příspěvků zde, vy asi musíte být velmi frustrovaný člověk.
Pregnantní výklad situace financování veřejné dopravy ve Středočeském kraji od pana Boreckého jasn2 ukázal na příčiny současného (a budoucího) stavu a nastínil i možná řešení.
Pokud vy osobně budete mít větší spotřebu, než příjmy, budete si muset také zavést soubor nepopulárních opatření vedoucích minimálně ke stavu, kdy vaše příjmy a výdaje budou v rovnováze.

Jaaa

Příčiny jsou jasné a nikdo je nezpochybňuje. Zpochybňována jsou navržená řešení. Tak to prosím oddělujte, ano?

Alex

Kde v této diskuzi je nabídnuto lepší řešení, než to co je v článku? Prosím, o ocitování toho „lepšího“ řešení. Díky.

Jaaa

Lepší řešení opravdu není na jeden příspěvek.

Zaplatíte mi týden? Pak vám ho ukážu.

Facepalm

Kecy, kecy, kecy a zase jen kecy.

Jaaa

Jestli máte pocit, že dopravně ekonomické plánování kraje je věc na jedno odpoledne, pak teda můžeme rovnou kraje zrušit, protože celou agendu zvládne jedna hospoda za večer.

Jakub P

Zajimavy, ze aniz byste tu analyzu udelal, tak s naprostou jistotou vzdycky vite, ze ta krajem navrhovana jsou ve vsem spatne. Predpokladam, ze ted (kdyz Borecky rekl, ze to chystaj) uz vcetne toho zruseni 100% slevy pro duchodce, o ktere jste vzdycky tvrdil, ze se s ni musi zacit…

Jaaa

Já vidím naprosto jasné krpy, stále stejný devadesátkový styl myšlení, absolutní ignoraci technického i společenského vývoje za posledních 30 let. Stejná rozhodnutí jako v roce 1993. Přestože důsledky a negativní i pozitivní efekty jsou dávno známé. To na oprávněnou kritiku zcela stačí. Borecký zřejmě z neznalosti zase jen bojuje minulou válku starými zbraněmi. A hrozně se diví, že lidi nejsou nadšeni. Víte, to je právě hlavní problém současné veřejné správy. Drží se tam stále stejní lidé jako před 30 lety. Kdokoli schopný z toho prostředí prostě uteče. A právník, starosta, pokud opravdu nemá hluboký zájem o problematiku, nemá nárok poznat,… Číst vice »

Jarek

Určitě, jedna hospoda ne, ale jeden týden ausgerechnet vašeho úsilí to už dá…

Alex

Jediné „relativně levné“ co mě napadá: je podporování automobilní spolujízdy formou budování parkovišť u přestupních uzlů, tak aby v autě jezdily většinu trasy pokud možno aspoň 3 lidi. Resp. vyšším zpoplatněním parkování pro automobily, kterými cestuje jeden cestující = člověk který má na to jezdit sám v autě, tak má dost peněz aby zaplatil slušné jízdné ve veřejné hromadné dopravě.

Jaaa

Těch nástrojů je poměrně mnoho, od podpory skutečné spolujízdy (což ale znamená omezování většiny řidičů, protože většina lidí veze jen sebe), přes spoje na zavolání až po sdílenou nebo soukromou elektromobilitu ke sběrným místům (rozumějte zastávky MHD).

Taková skládací elektrokoloběžka pro mládež, elektrokolo nebo elektrotrojkolka pro babičky a velká elektrokoloběžka pro úřednictvo dovede „odlehlé“ zastávky VHD přiblížit na dosah.

Poté samozřejmě nemusíte mít ani zdaleka tak hustou síť „těžkých“ prostředků VHD jako jsou autobusy nebo vlaky. Ty pro převoz těchto prostředků ale zase musí být uzpůsobeny.

Martin Lér

Ja se omlouvám, ale pokud vymýšlet nějakou alternativu první/poslední míle, prosím nějakou, co bude použitelná i mimo období březen-rijen. Všechna elektrokola, skútry a podobné radovánky jsou v naší zimě druhé. Počkejme pár let, možná se podmínky přiblíží standardním poměrům ve Středozemí a sníh nás už trápit nebude, ale zatím je nutno hledat řešení funkční 12 měsíců v roce. nebo se naučit být velmi VELMI dynamický a umět z hodiny na hodinu nabídnout alternativy, shuttle na zavolanou, například, v dostatečné kapacitě.

Márty

Kdyby byla infrastruktura, tak není problém využívat kolo k last mile dopravě celoročně. Nebyl by problém dojet pět minut do školy, nebo na nádraží. Však např. v Dánsku se takhle dojíždí i když napadne sníh, a to se nedá říct, že by měli Dánové jiné podmínky než my. Nikdo ale nebude takhle dojíždět po hlavní mezi silnou automobilovou dopravou pravidelně a po celý rok. Je to jenom o infrastruktuře a možná pak trochu o přístupu.

Petr

On totiž Petr nechápe, že již dávno je automobil sociální dopravní prostředek, protože bez něj se ve spoustě míst obyvatelé nedostanou ani za obživou.

Karl vB.

V tom s vámi naprosto souhlasím, protože i já jsem ten případ. Z toho se vám tady ale opupínkuje místní Jaaa, nebo Jaaaa.

Jarek

Možná by tento server měl jít trochu na ruku IQ nebo šotoideologii zdejších čtenářů a věci vysvětlovat více polopaticky. Protože jinak si jelita jako vy odnesou úplně klamné závěry. Na Slovensku a v Rakousku se žádné zaniklé tratě neobnovují. V Bavorsku a Sasku se obnovují nějaké tratě? V Polsku se v 90. letech přestalo jezdit na obrovském množství místních tratí (zcela neporovnatelné s rozsahem zavřených tratí u nás), které se následně rozpadly. A z nich se pár opravilo a opravuje, částečně i proto, že se to za Pruska postavilo ve velmi slušných parametrech a i dnes to může být časově… Číst vice »

-TR-

Vysloveně zaniklé tratě se na Slovensku neobnovily žádné. Provoz se však vrátil na některé tratě, které byly bez osobní dopravy, např. Zvolen – Krupina – Dudince – Šahy. Z osobní zkušenosti mohu říct, že návrat pravidelných vlaků na tuto trasu měl smysl.

Zároveň se mi líbí i turistické vlaky do Polska v trasách Poprad – Plaveč – Muszyna a Medzilaborce – Łupków – Sanok. Rozsah provozu je zde dostačující.

Petr

Že budou výši náklady na železniční dopravu je vína CD za 30 let nakoupí sotva 10 procent novích motorku Zlínský kraj si já musel koupit sám až za dva roky si jich pár koupili i CD

Jaromír

Kraj nic nekoupil

Glum218

Jinými slovy, někdo nasliboval hory doly, teď nejsou peníze na to to splnit všude, takže začneme odřezávat kusy systému. Já bych teda tisíckrát radši měl dopravní obslužnost co nejširší, než aby se rušilo kvůli vylepšení zbytku. Ale s tím už se teď bohužel asi nic neudělá. Třeba Mochov samozřejmě chápu, ale Dobříš? Ani náhodou. A šukafony u Loun na aktuálních linkách myslím neurazí, není to drahé a kdyby se neslibovalo, jak musí být všechno lepší a dražší, mohly tam klidně jezdit dál….

mgr.pavel

„Já bych teda tisíckrát radši měl dopravní obslužnost co nejširší“ – jo, to asi každej. Ale z čeho to zaplatit? Když kraj vlastní prostředky moc nemá (stěžujte si na RUD) a zjevně dřívější vedení naslibovalo víc, než co dokáže zaplatit?

Ohledně priorit co onechat a co rušit: nedokážu posoudit, detailně StřČ neznám.

Alex

Přesně tak…. Ono se lehko utrácí, ale když nastane „7 hubených let“, tak nezbytné úspory „bolí“ o to víc.

jva

Zvlášť, když se v tučných letech místo přebytku (placení dluhů) populisticky dluh zvyšuje…

medical examiner

Já už ty finanční prostředky nalezl – můžete 3x hádat kde…
(a jedná se o 770 000 000,-Kč)

-TR-

Já si myslím, že jste nepochopil pisatele. Měl asi na mysli, aby všude jezdil aspoň nějaký rozumný počet spojů (např. plošně 1x za 2 hodiny), než aby někde to jezdilo každých 15 minut a jinde vůbec.

Facepalm

Jasně, plošně jednou za dvě hodiny jeden vlak, lhostejno, esli se jedná o Březnice – Rožmitál nebo Praha – Beroun. Tak určitě…

-TR-

To jsem řekl jen přibližně, nesmíte to chápat takhle doslova. Proto je tam to „např.“.

Petr

Bohužel ale je to tak, to co se ušetří na těch pár lokálkách, nebude stačit, ale vzbuzuje to větší reakci, než vypuštění jednoho spoje v taktu 15min.

medical examiner

Že jo. Mochov pohřešíme.

Klondajk

Vážený pane Borecký,
díky za dobrý přehled toho PROČ.
Bohužel ti řvouni, kteří nestojí o fakta, takové články nezvládnou, o matematice nemluvě.

Georg

rekl bych, ze si stim dal celkem praci a je to hazeni petel svinim…

Alex

Nesouhlasím. Není to házení perel sviním. Ono se to nezdá, ale spousta lidí chápe, že nemůže utratit víc než je v peněžence…. Fakt, že spousta lidí v diskuzích „porušuje“ tuto zásadu, když se tváří, že mají „bezedný měšec“, není až tak důležité, neboť v osobním životě se odpovědně chová skoro každý.

Jaaa

Tak znova.

Nikdo nezpochybňuje PROČ.

Zpochybňováno je JAK.

Martin Lér

Tak se domluvte s panem Surou, věnujte tomu večer a místo jednotlivých příspěvků v diskusi sepiste základní teze, jak by se to mělo dle vás řešit s použitím aktuálních metod, datové analýzy, atp. Výsledkem bude edukace nás všech a může to mít i reálný dopad na ScK ci libovolný jiny kraj, kde to resit budou. Protože se zdá, že know-how máte, ale ve stručném komentáři v diskusi se podrobnosti neodrazí.

Jan Sůra

Ono je obecně jednodušší být za anonyma v diskuzi a nenést za své výroky zodpovědnost a být kritizován pouze jako anonym. Vzhledem k tomu, že pan Jaaa opakovaně tvrdí, že pracuje pro SŽ, je velmi zajímavé sledovat, kolik zde tráví pracovní doby. Ale možná na SŽ již vznikl odbor příspívání do internetových diskuzí.

Petr

Lokálky chtěj zrušit ti kterym je ekologie u prdele hlavně že s toho budou mít prospěch

Pražák

810 versus Euro 6 a v brzké době elektrický autobus. Jasně, jde o ekologii. A i kdyby tomu tak nebylo, tak ekologie je jedno a nikoliv jediné kritérium.

Glum218

Elektrický autobus, vtipné. V aktuálním stavu je elektřina v nezávislé trakci masově absolutně nepoužitelná. Jen ta výroba a likvidace baterek spolu s nezelenou elektřinou mají větší dopad, než efektivní diesel.

Pražák

Nicméně budou, výše to máte černé na bílém. Já také z elektromobilů nejsem nadšený, ale ve srovnání s 810 je ekologické prakticky všechno.

Glum218

Neřekl bych zas všechno, pořád je to lehký vagon a valivý odpor to má někde úplně jinde než cokoliv na silnici, ale používat jako argument pro 810 ekologii určitě není dobrý nápad, dnešní autobusy ho z tohohle hlediska překonají s přehledem.

Pražák

Já napsal prakticky vše, tedy to co reálně přichází v úvahu bude vždy zelenější než 810.

medical examiner

M131 taky?

Georg

lokalkama skoro nikdo nejezdi…

medical examiner

Ne…asi mám vidiny…

Svojsin

Pane Borecky, zdejší lokalko fanatici by nezrusili vlak, i kdyby s ním nejezdil nikdo. O kvalitní veřejnou dopravu jim nejde. Obce bez koleji a jejich občany mají u ….le.

medical examiner

Děkuji že konstatujete, že nejsem fanatik…
Já rád pohřeším i vlaky kterými někdo i jezdí (třeba Západní expresy, bo není kapacita)

Jarek

A ta kapacita není kde? Ve výlukovém stavu na 171?

medical examiner

Dohromady není nikde. Na báboblokové 171 překáží Západní expresy (3 páry dálkoviny je poněkud moc.
A z Prahy do Kolína je to existencí soukromých dopravců.

Petr

Tím že se zruší lokální tratě Jánom přispěje k zhoršení ovzduší více autobusů aut no komu není s hury dáno v apatice nekoupil je to záměr za levný peníz zbudovat cyklostezky a ješte na tom vystříkat nějakej mega

Svojsin

V případě Kralovic či Lužné naopak zlepší ovzduší. Jste mimo.

-TR-

Trať do Kralovic by přinejhorším šlo oželet. Naopak úsek Lužná – Žatec je třeba udržet, protože autobus by na této trase jezdil dvakrát tak dlouho, a o nic lepší by to nebylo, i kdyby nejezdil z Lužné, ale z Rakovníka.

Svojsin

Měl být Luzec, jsem byl moc rychlý .

-TR-

No proto 🙂

medical examiner

Já vím, ušetří se 2,5 milionu za lokálku, ale autobus za několikanásobek této sumy bude pořád jezdit…

Svojsin

Lžete. Nehledě na to, že tam už bus jezdí a bude muset dál!! Vy Duškovci počítáte jen to, co se vám hodí. A co ne, zavírate oči.

Sporak

nekrmte troly ….

medical examiner

To já přece vím, když jsem se, maje zježené vlasy hrůzou, probíral tím matrošem o přispívání obcí na dopravní obslužnost…

Akorát že první, co mě napadne, je zrušit 570 a 571 a ty ušetřené peníze investovat do té trati…(a to je celé)

Ondros

Vaše působení v kraji je pro mě velkým zklamáním (a to jsem Starosty volil). Ono je lehké zrušit tratě, ale už je složitější přijít s vizí rozvoje zejména kolejové infrastruktury. Jako příklad uvedu souměstí Brandýs n/L/St.Bol. Zcela nesmyslně přicházíte s vizí trolejbusu (který stejně bude stát na Mladoboleslavské) namísto urychlení příprav tramvaje z Prahy (záměrně píšu tramvaj, protože další zahuštění železničního uzlu není žádoucí a naopak Praha má stejně zájem budovat tramvaj do Letňan). Tady přijdou vniveč stamiliony za polovičaté řešeni a to Vám neva. Pokud se mají plnit cíle nízkoemisní nekolejové dopravy, tak v navazujících spojích ke konečné tramvaje… Číst vice »

Alex

Pro Ondros …možná jste četl jiný text než já. Protože ten politik uváděl fakta zejména k PROVOZNÍM nákladům veřejné dopravy. Zatímco Vy byste chtěl diskutovat INVESTIČNÍ náklady veřejné dopravy.
Chápete jeho názor vůbec? On tvrdí (a dokazuje čísly), že nebude dost peněz ani na udržení současného rozsahu provozu!!!!!!!!!!!! Když není ani na provoz, tak Vaše sny o investicích jsou odtržené od reality… jako když francouzská královna Marie Antoinetta hladovějícím občanům vzkázala: „Když nemáte na chleba, tak zkuste začít jíst koláče“.

Ondros

A chápete také, že když někdo na jedné straně prosazuje „krvavé“ provozní úspory a na druhé straně prosazuje nepotřebné projekty jako trolejbusy do Brandýsa/St.Bol. za stamiliony, tak zní z jeho úst slova o potřebě šetřit jako protimluv. Navíc mně vadí, když se ruší provoz na tratích, aniž by se posoudil jejich skutečný potenciál. Chce to vidět věci v celkových souvislostech.

Alex

Ad „potenciál železničních a autobusových lokálek“… zkuste mrknout na článek, na ten graf o tom jak se snižují celkové příjmy a jak se zvyšují náklady na veřejnou dopravu… takže na jakési „posouzení potenciálu“ už jaksi není čas. Ten čas byl v časech hojnosti (např. kolem roku 2016)

ad trojebusy do BnL/Staré Boleslavi“…. to nedokážu posoudit, neboť nejsem místní. Jen se zeptám, vzhledem k tomu, že BnL/SB leží takřka na dohled od Prahy, tak nejde náhodou o společný projekt Města Prahy a Středočeského kraje?

medical examiner

To víte…to že jezdí linka 380, stojí poplatnictvo přes 10 000 000, ačkoliv S6 jezdí za 2,5…

Ondros

S těmi trolejbusy je to tak, že Praha zaplatí část trakčního vedení na území Prahy a SČ kraj tu část, která je na území SČ kraje. Ale dělá se to stylem pro lidi bez lidí. 2 největší sídla na trase: Vinoř, Brandýs/St. Bol. trolejbusy nechtějí a naopak požadují kolejové řešení, ale kraj jde proti tomu. Navíc je všem jasné, že trolejbusy nijak nepomohou dopravní obslužnosti (jediným benefitem budou třičlánkové vozy, ovšem odbavování předními dveřmy bude i nadále), protože Brandýs/St. Bol. se má do 20 let co do počtu obyvatel zdvojnásobit a již současná silnični síť je na pokraji kapacit. Kraj… Číst vice »

Jackub

Novou železniční trať se vám přes protesty místních nepodaří postavit. A už vůbec ne v tak husté zástavbě, jako je Stará Boleslav a Brandýs. Podívejte se, jak ztuha to jde u VRT. A jak jinak v tom případě plnit emisní normy EU, ke kterým jsme se, jak p. Borecký píše, jako stát zavázali, než elektrifikací bus linek?

Tomáš Záruba

Jižně od Brázdimi je ještě celkem volno, a shodou okolností je to zároveň vhodný koridor pro výhledový rychlý Liberec…

Jaaa

Ale podaří. Stejně jako u VRT.

Hubert

Podařil se Nové spojení v centru Prahy, kde je zástavba daleko hustší…

Jaromír

Takže to zadupal kraj..

Jiri

Až vyhrajou volby PirStan a budou ve vládě, taky budou moc za neschopnost vedení Stc kraje?

-TR-

Aktuální průzkumy (Median, Ipsos, CVVM) předpovídají spíš vítězství ANO a zachování statusu quo.

Jaaa

Výborně. Jestli zvítězí ANO, nebo bude v takové pozici, že bude moct všechno blokovat, balím kufry.

Pokud český člověk nedovede odstavit od moci už ani takovéhoto darebáka, holt zaslouží shnít ve špíně.

Na tom se odmítám podílet.

Pak si může Borecký škrtat co chce. Stejně mu to bude k prdu.

-TR-

Hlavním důvodem, proč ANO zase posiluje, jsou některé sluníčkářské nápady Pirátů a obava z návratu starých korupčních struktur z ODS. Kdybychom měli lepší opozici bez těchto vad, měla by vítězství v kapse.

Já ze současného stavu rozhodně nadšený nejsem.

Jaaa

No nevim, ony jsou to sluníčkářské nápady jako sluníčkářské jenom pro někoho, kdo nechápe co je svoboda, demokracie a na čem to vězí. Ale bohužel to je většina populace. 🙁

ODS je bída, ale nějaký větší odpor proti ní jsem nezaznamenal (přestože je spolutvůrcem současného marasmu jak z minulosti, tak současnosti).

Zato ti Piráti! Sodoma Gomora!

mgr.pavel

Pokud by PirSTAN byl ve vládě a měl v gesci dopravu, tak by imho nedělal takové koniny a fauly, jak dělá superministr Sony Havlíček.

Chronosphere

Tak určitěeeee,to by byly vlaky co hodinu na každém metru kolejí…

Martin

Bohuzel, popsal to celkem dobre, v poslednich letech to vazne byly rozhonuti, ktere zasadili tezkou ranu doprave.
Bohuzel na krajich jsou oponenti vlady a vlade se tak hodi dal priskrtit kraje, aby museli delat nepopularni kroky.

-TR-

Je to pravda. Minulé vedení Středočeského kraje vůbec nejevilo zájem o nastavení smluv tak, aby byly pro kraj výhodné. Nejhorší je z tohoto pohledu nevýhodná smlouva s ČD.

To takový Ústecký kraj má smlouvy na provoz na železnici nastavené vzorově. Soutěžilo se, jezdí více společností, a na tratích, kde zůstaly ČD, kraj uzavřel více smluv s rozdílnými cenami. Je tedy přesně jasné, za co kraj platí a co stojí nejvíc peněz.

noerf

Na druhou stranu Ústecký kraj si vytvořil svého autobusoveho dopravce, který je nejdražší že všech krajů. Obecně u většiny krajů chybí dlouhodobá koncepce, kde mají být vlaky, kde autobusy, kde má proběhnout konkrétní revitalizace železnice, aby trať měla potenciál. Další věci je, že třicet let po revoluci, kdy odcházejí do důchodu lidé, jež prožili větší část života ve svobodě, kde se neustále mluví o tom, aby lidé nespolehali na stát, je sleva pro důchodce morální hazard do budoucna. Porovnejme také, jaké jsou reálné tržby v regionální dopravě k nákladům na dopravu a porovnejme stav v průběhu několika let. Jak správně… Číst vice »

-TR-

Vytvoření DSÚK bylo v reakci na vyděračské praktiky jedné nejmenované firmy z Libereckého kraje. Náklady jsou tak vysoké, protože tato nejmenovaná firma se mstila přes své kamarády u ÚOHS, aby Ústecký kraj si nemohl koupit vlastní autobusy. Takže si je musí draze pronajímat.

noerf

A kdo bránil Ústeckému kraji vypsat výběrové řízení rozdělené do několika oblastí? Tedy to, co například v jižních Čechách dlouhodobě funguje. Nebo alespoň poptávkové řízení.

-TR-

Bránila by tomu ta stejná vyděračská firma, která by toto výběrové řízení napadala u ÚOHS. Dokud byl šéfem ÚOHS Rafaj, tak tato vyděračská firma si mohla prosadit naprosto cokoliv a házet krajům klacky pod nohy.

Vít Jůza

Než vymýšlet speciální turistické jízdné, to už by bylo logičtějsší naopak speciální zvýhodněné jízdné dělnické čistě na cestu do práce a zpět, jako to bývalo, ale oboje je blbost – lepší budovat jednu integrovanou dopravu použitelnou a používanou pro všechny účely bez zjišťování, zkoumání, rozlišování a ověřování.

medical examiner

Ono to nakonec i tak dopadne.
Pochopitelně že jako první skončí slevy pro studenty a důchodce (ale ono toho pro ty důchodce skončí víc)

Peeetr

Slevy pro důchodce nejsou tak hrozné, zvláště kdyby platili jen mimo špičku.
To studenti jsou daleko problematičtější, a tam by kraj měl spíš víc koordinovat své školy, aby neotvírali ve stejné hodiny všechny třídy.

Jaaa

Neskončí. Stačí, když dezinfo kanály začnou šířit dvě blbosti: – Seberou vám důchod. – Nastěhujou vám migranty do baráku. A tihle vystrašení důchodci záhy zapomenou na obří Babišovy krpy s Covidem, na jeho zcela neschopné ministry, mafiánské způsoby a naprosté personální dno, kdy nejsou odvoláváni ministři ani úředníci ani za to, za co ještě před 10 lety padaly celé vlády. Z důchodců a mentálně slabých se dnes stávají privilegované skupiny, jako za bolševika z „dělníků“. Tahle země ztrácí budoucnost. Zcela neadekvátní sleva pro důchodce a studenty bude zachována stůj co stůj, protože o žádnou budoucnost, ani životní standard, dokonce ani… Číst vice »

Sporak

Důchodci už se těší jak si starou Fábii vymění za elektromobil a kotel za fotovoltaiku.

Jaaa

Ano, přesně tak, důchodci první a budoucnost neřešit.

Sporak

Ano, důchodci holt už tu budoucnost tak moc neřeší, s tím se holt smiřte. S vizí že si budou moci vybrat zda se nají či si zatopí (viz anglie a heat or eat) u nich asi volby bohužel nevyhrajete.

důchdce

Důchodci nejsou blbí neb už ledacos zažili, hlavně spoustu svazáků, jedno jestli ve státzostraně či u bukanýrů

Jaaa

Tak mi řekněte, proč stále dokola volí největšího mafiána a papaláše v republice.

Karl vB.

Jste příliš frustrovaný ze skutečnosti, že mnoho lidí má jiný názor, než je ten váš….

Jaaa

Pokud je jedna skupina příliš chamtivá, nebude mít nikdo nic.

Roky hojnosti končí. Definitivně. Klimatická změna udělá z bouří minulého týdne standard.

Karl vB.

Vy jste tu troubu dneska nějak rozfajroval…..

medical examiner

To víte, nám teprve dnes elektrikář zapojoval novou, protože ta stará odešla stářím…

Karl vB.

Já jsem měl na mysli tohle:
https://www.youtube.com/watch?v=XySzx8beFPs

Sporak

Nemá talent….

Martin

No bohuzel to neni jen minule vedeni kraje, hlavni vinu ma vlada ANO,… druhym problemem jsou i ceny, ktere tado vlada, ale i predchozi magistrat zasekly velmi nizko… – nevyhodne smlouvy – zlevneni rocnich jizdenek – vyssi mzdy ridicu (byt zde asi tak nejak souhlasim) – slevy 75% – zruseni superhrube – vliv na RUD – schvaleni bezemisnich vozu v sibenicnich terminech – schvaleni ETCS i na tratich, kde by nemuselo byt – nemoznost prevest trate na light rail (to je slozitejsi) – neproplaceni kompenzaci za Covid – obecne inflace (coz je problem dlouhodobi, a posledni dobou inflace akceleruje) –… Číst vice »

K.S.

No ale to je problém arogantní vlády s morálním kreditem uzené makrely

Prostě fungování státu nemůže být taková že kamarádům dává a kdo s vládou nejsi prdni si v grst. Konečně by měli politici pochopit že stát a kraje není nějaké léno na kterém si mohou čtyři roky dělat co chtějí, ale je to něco co mají 4 roky spravovat a odevzdat v lepším stavu než dostali.

Jaaa

Se současným voličstvem na to zapomeňte. Pro něj je nejdůležitější, že se jim přidá a zatočí se „s těmi druhými“.

Sporak

jako třeba s autíčkáři a dojížděči, že

Jaaa

Já nepotřebuju s nikým „zatočit“.

Chronosphere

Ale celou dobu tu tak činím…

Jaaa

To jen podle sebe soudíte ostatní.

-TR-

Pan Borecký by se mohl vyjádřit, proč nenechal při takových okolnostech zrušit bezplatnou přepravu pro důchodce v autobusech PID, na které kraj podle některých odhadů prodělává ročně až 120 milionů Kč. Skutečné statistiky neexistují, protože důchodcům se nevydávají jízdenky a není tedy žádný doklad o tom, že tím autobusem reálně jeli.

Odhad 120 milionů Kč vychází z předpokladu, že autobusovou dopravu využije 20 % důchodců v kraji jednou týdně pro cestu tam a zpět, ve 2 tarifních pásmech PID.

-TR-

Dále: tři čtvrtiny této částky jsou kompenzace od státu za slevu 75 %, které Středočeský kraj nemůže inkasovat, protože ta kompenzace se proplácí na základě konkrétních vydaných jízdenek. A ty jízdenky nebyly vydány.

Kubrt

A přitom by stačilo si ten článek přečíst.

-TR-

Už koukám, přehlédl jsem se. Ale stejně nemusel s tím otálet a mohl tuto změnu provést okamžitě, s platností nového tarifu PID od 1. 8. 2021. Tímto otálením Středočeský kraj přišel o další desítky milionů korun. Co bylo důvodem tohoto otálení, nevím, možná blížící se parlamentní volby.

Vít Jůza

To mohli a měli udělat už dávno před 1. 8. 2021! Jenže jim to jaksi došlo trochu pomalu, nebo to jen alibisticky uvádějí v možných plánech do budoucna.

medical examiner

Jo, a 770 000 000 stojí autobusy nahraditelné vlakem…(např. 380 vs. S6)

Jarek

To je nesmyslně nadsazené. 20% důchodců je moc, část jsou lidi co už nikam nejezdí a část naopak automobilisti, kteří jezdí autem dokud můžou. Můj odhad je 5-10%.
Ale otázka je zcela na místě i kdyby to bylo 30 milionů…

-TR-

Je to možné, že je to nadsazené, uvažuji, že je nezbytné cestovat za nákupem potravin nebo k lékaři. Ale jak říkám – protože statistiky neexistují, musel jsem přijít s nějakým přibližným odhadem, abychom věděli aspoň to, v jakých mezích se pohybujeme.

-TR-

Nevyjádřil jsem se jasně. Ten odhad jsem opsal odjinud, z článku na jiném webu, ale zcela se s ním ztotožňuji. Nejsem autorem, ale ta úvaha mi zní logicky.

Kubrt

Pane Borecký, jsou tu i lidé, kteří vaše konání chápou a podporují.

Svojsin

V reálném nešoto světě, jich je hodně…

Pražák

Řekl bych, že většina. Pokud někdo nežije v sociální bublině „šotouš“, tak jasně vidí, že nelze jinak, argumenty, které p. Borecký uvedl jsou jasné a neprůstřelné. A já si dovolím přidat další, s koncem šukafonů a jejich derivátů, těch lokálek skončí mnohem více. Nikdo nebude platit výše uvedené (zcela reálné) částky za provoz vlaků na tratích s nižší poptávkou. To prostě bude mimo možnosti krajských rozpočtů, v normální světě bude mít školství, zdravotnictví atp. vždy přednost před lokálkou.

medical examiner

No…se zprivatizováním gymnázií (a zavedení školného), si ta kasička taky oddychne…
A co teprve sport – to je hned další postradatelnost…
Takže nakonec zbyde i na klimatizované motoráky (za průměrnou cenu 179 Kč/vlkm by to určitě šlo…)

Pražák

Vy jste zase vynechal medikaci?

Jaaa

Jj, ti co jezdí autem.

Kubrt

Ti, co chápou, že zdroje jsou omezené. VHD využívám denně k cestám do práce.

Jaaa

Ano, a proto je potřeba přemýšlet chtřeji.

Chronosphere

To jsou méně cenní občané? Co tak odznak s pneumatikou na klopy,aby bylo každému slušnému šotoušovi jasné,s jakým ksindlem má tu čest?

Jaaa

To jsou lidé, které VHD nezajímá.

O méněcennosti tady mluvíte jen vy.

J.K.

Velice zvláštní je že ve variantách „jak to dělat levněji“ je soutěžení autobusů, ale vlaků ne….

Nebo rozvoj integrace za 700 mega – to nejde integrovaný tarif nastavit tak aby to nebyla díra na peníze?

J.K.

(resp. je tam železnice od roku 2029 – to je prostě šílený ekonomický zločin)

Kubrt

Nemá to souvislost se stávajícími smlouvami?

Pražák

Samozřejmě, že ano. Ale to sotouši, kteří tu tehdy jásali, že je svět ve St. Čechách v pořádku když se to rovnou nabagraje ČD, nikdy nepochopí.

medical examiner

Akorát nevím, jak to udělat i po roce 2023…

-TR-

Já jsem se z toho neradoval už tehdy. Věděl jsem, jaké to může přinést velké problémy do budoucna.

To i jeden známý severočeský člen KSČM moc dobře věděl, že systém musí být finančně udržitelný a musí být z čeho to zaplatit, a když byl ještě náměstkem v Ústeckém kraji, byl velice aktivní při psaní smluv, aby byly pro kraj výhodné. V tomto ohledu se choval velmi kapitalisticky, což je chvályhodné.

Jakub P

Je. Zlocin minuleho vedeni kraje, ktere ty stavajici smlouvy do 2029 uzavrelo.

Sporak

tak to jistě jde, ovšem aby tím pak taky ještě někdo jezdil…

medical examiner

Jakože sebelepším autobusem těch lidí zas tak moc nikdy nepojede.
Viz linky 633 a 637 – když vidím jet autobus okolo, tak v něm nejsou žádní cestující. Jednou mi přišlo, že tam ani toho řidiče nevidím…

Vít Jůza

Zrovna chystaná úprava i celkově tarif ve Středočeském kraji je celkem přiměřená, pokud se neaspiruje na to, aby to hromadnou dopravou bylo levnější než vlastním autem, což by bylo hezké, ale zrovna teď to zřejmě není na pořadu jednání. Problomatická jsou nesystematicky a nerovnoměrně tlustá tarifní pásma a zejména to jízdné zdarma pro starší jen v autobusech, celý systém a preference různých opatření/změn úsporných i rozvojových i ekologických a rádobyekologických. A stejně nejdůležitější ze všeho je podle všeho „jednotný“ vzhled vozidel, a to ještě příšerný.

medical examiner

1. vlaky to bude vždy levnější (pro zpoplatnění gumokolů)
2. tarifní pásma se pak vyřeší při změně pojetí
3. dtto – žádné slevy pro důchodce nebudou, pokud si nepořídí předplatní jízdné.
4. dtto – pro některé je ekologie jen příjemný vedlejší produkt výše zmíněného.

Chronosphere

To už navrhoval soudruh Nikitičenko-Dušek,ale i soudruzi z OSŽ si stačili pořídit gumokoly- tak prd.