Boj o nové zastávky v Praze. Město chce více reklam, soutěž chystal vyhozený úředník

Podoba přístřešku od Rencaru, z kterého DPP má ještě příjem. Foto: RencarPodoba přístřešku od Rencaru, z kterého DPP má ještě příjem. Foto: Rencar

Zastávky, lavičky nebo i odpadkové koše v Praze mají projít v příštích letech velkou proměnou. Praha chystá novou soutěž na

Zastávky, lavičky nebo i odpadkové koše v Praze mají projít v příštích letech velkou proměnou. Praha chystá novou soutěž na provozovatele takzvaného městského mobiliáře. Podklady pro soutěž přitom připravili lidé napojení na největšího provozovatele venkovní reklamy v Česku, společnost BigBoard. Proti plánům protestuje zejména JCDecaux, které současná smlouva skončí v roce 2021.

Pražští radní schválili v červnu podklady pro nové výborové řízení. To má přinést i navýšení reklamních ploch o 105 %. Server forum24.cz upozornil na řadu podivností celého plánu. „Harmonogram výstavby nového městského mobiliáře počítá s výstavbou 50 % přístřešků, což odpovídá zhruba jednomu tisíci přístřešků. Současný provozovatel přitom operuje s téměř totožným počtem přístřešků (983). Zbylých 1 200 přístřešků má být podle harmonogramu vybudováno až následujících pěti až šesti letech, během kterých budou Pražané a návštěvníci metropole moknout na zastávkách MHD,“ uvedl server.

Nejde přitom jen o podmínky, ale kdo je připravoval. Autorem dokumentace je magistrátní úředník Ivo Mates. Deník Právo upozornil v červnu na skutečnost, že používá auto vlastněné firmami spadajících pod BigBoard. Mates nakonec podal výpověď.

Dalším členem komise pro přípravu podkladů je Stanislav Lazar, který byl výkonným ředitelem Svazu provozovatelů venkovní reklamy. V té má hlavní slovo Bigboard. Na tyto skutečnosti upozornilo JCDecaux i v netradiční reklamě na zastávkách: otevřeném dopise primátorce. BigBoard podal kvůli němu trestní oznámení na šéfa JCDecaux Pavla Slabého.

Toto vozidlo je jedním z několika set, které naše společnosti za dobu své existence prodávaly. Opravdu nemůžeme být odpovědní za to, kdo je novým majitelem každého z nich a jakým způsobem s ním tento nový majitel nakládá,“ řekla například serveru iDnes.cz mluvčí firmy Pavlína Stránská.

JCDecaux uspořádala na téma budoucnosti městského mobiliáře veřejnou diskuzi, kde účastnici plány radních značně kritizovali. „Můj pocit z rozhodnutí rady je, že stavíme dům od střechy,“ sdělil během diskuze Viktor Mahrik z Pirátské strany. „Budu rád, když Praha resetuje městský mobiliář a vypíše nové transparentní výběrové řízení. Problémem ale je, že schválené podklady pro novou soutěž připravoval úředník Ivo Mates, který jezdil autem skupiny BigBoard. Takový postup je velmi problematický,“ řekl Vojtěch Razima z organizace Kverulant.

Podle Razimy je také zvláštní, proč současní zastupitelé tolik tlačí na nové výběrové řízení těsně před nadcházejícími komunálními volbami.

Podle Pavla Slabého, generálního ředitele JCDecaux je zcela nepochopitelné, proč Praha vůbec nezvážila pokračování spolupráce se stávající společností. Na základě této smlouvy totiž může hlavní město kdykoli zažádat o vybudování dalších nekomerčních přístřešků, které by JCDecaux dle smlouvy muselo postavit. „Naše společnost dokonce několikrát hlavnímu městu proaktivně nabízela zvýšení počtu přístřešků na zastávkách MHD, ale magistrát této nabídky ani nikdy nevyužil,“ říká Slabý.

Vedení magistrátu kritiku odmítá. „Kroky společnosti JCDecaux jsou směšným záchvatem vzhledem ke končící smlouvě, kvůli které společnost jen kope kolem sebe. Praha rozhodně nic kvapně nepřipravuje a žádná pravidla výběrového řízení nejsou schválená,“ reagoval v Pražském deníku mluvčí magistrátu Vít Hofman. Podle něj radní zatím schválili jen princip podmínek, soutěž musí schválit zastupitelé.

Tagy BigBoard JCDecaux městský mobiliář Praha
1 komentář