Boj o 15 miliard na nové vlaky. Státní fond tají seznam zájemců, přišlo 17 žádostí

Stadler RS Zero v Ostravě. Foto: StadlerStadler RS Zero v Ostravě. Foto: Stadler

O šancích na dotaci rozhodnou výpočty provedené Centrem dopravního výzkumu.

Nikdy v historii stát nerozděloval tolik peněz na nové vlaky. Z programu TRANSGgov, který administruje Státní fond životního prostředí (SFŽP), půjde na pořízení nových elektrických, bateriových či vodíkových vlaků 15 miliard korun. Uzávěrka pro podání takzvaných projektových záměrů uplynula přesně před týdnem.

Ani po sedmi dnech ale není SFŽP schopen zveřejnit seznam všech projektů, které do termínu přišly. Balík peněz na nové vlaky zásadně ovlivní kvalitu cestování po železnici a také může výrazně prohloubit rozdíly ve stáří kolejových vozidel v jednotlivých krajích.

Žadatelé, jejichž projektové záměry získají souhlasné stanovisko SFŽP ČR, budou moci žádat o dotaci z Modernizačního fondu v druhém kole výzvy. Vyhlášení druhého kola předpokládáme na podzim letošního roku,“ uvedla Marie Šůchová z oddělení komunikace. „V tuto chvíli není možné sdělovat žádné bližší informace o žadatelích, ani o počtech žádostí,“ dodala. Později pověřená vedoucí oddělení komunikace Stanislava Beyerová napsala, že žádostí je 17. Na vysvětlení, proč jsou jména žadatelů tajná, stále redakce čeká.

SFŽP vypsal výzvu na pořízení nových kolejových vozidel loni v listopadu, termín pro podání žádostí byl prodloužen o dva měsíce. Na rozdíl od původní výzvy došlo ke změnám velikosti vozidel, na které dotace mohou jít, ještě v květnu nebylo možné pořídit z dotace například nový vůz Stadler RS Zero, nově už podmínky dotace splní.

O tom, kdo v programu uspěje, se rozhodne podle takzvané měrné dotační náročnosti (Kč/kWh/rok) předkládaných záměrů, a to v pořadí od nejnižší po nejvyšší hodnotu. „Vypočtená měrná dotační náročnost se stanovuje na základě energetické náročnosti výchozího, resp. cílového způsobu dopravy,“ uvedl Beyeorová.

Dotace podle energetických úspor

Zjednodušeně řečeno, čím větší energetická úspora s novým vlakem bude, tím je větší šance na dotaci. „Za účelem usnadnění celého procesu pro žadatele, hodnoty energetické náročnosti projektu jsou na základě podkladů žadatele zadávány Centrem dopravního výzkumu, které následně vydává žadateli potvrzení o správnosti uvedených hodnot,“ dodala Beyerová. SFŽP za tyto výpočty zaplatí 1,5 milionu korun.

Peníze na nové vlaky půjdou z výnosu prodeje emisních povolenek. Stát podpoří pořízení elektrických jednotek, akutrolejových jednotek (BEMU) nebo elektrických vodíkových jednotek (s palivovým článkem, HMU/HEMU). Mají sloužit jako náhrada za dieselová vozidla nebo „zastaralá vozidla s elektrickým napájením“.

Podmínky programu znevýhodňují zejména kraje, kde je dosud nízký nebo žádný podíl elektrifikace. Mohou žádat maximálně o dotaci na výrazně dražší vodíkové vlaky, protože elektrické či akutrolejové vlaky u nich nemohou jezdit. Jde především o Liberecký kraj, kde není dosud ani kilometr elektrifikované tratě.

Výše dotace může činit 70 % výdajů v případě náhrady za dieselové vlaky, 40 % u pořízení za starší elektrické vlaky. Řada krajů v posledních měsících představila své plány na nákup nových vlaků, zejména pak BEMU. Jde například o Jihomoravský, Ústecký kraj, Plzeňský nebo Pardubický kraj.

Tagy dotace na nákup nových vlaků Státní fond životního prostředí TRANSGov
45 komentářů