Boj o 15 miliard na nové vlaky. Státní fond tají seznam zájemců, přišlo 17 žádostí
Stadler RS Zero v Ostravě. Foto: Stadler

O šancích na dotaci rozhodnou výpočty provedené Centrem dopravního výzkumu.
O šancích na dotaci rozhodnou výpočty provedené Centrem dopravního výzkumu.
vychází mi dobře že za 17mld. by se dalo pořídit zhruba stovka dvouvozových BEMU Panterů?
nákupní cena musít být 21,5 mld, dotace není na 100%
Vlaky na baterky. Pardubický kraj plánuje nákup 11 bateriových vlakových souprav | Pardubice https://share.google/uur8MaZaMMG9sS1hn
Radši bych podpořit EV autobusy ve městě než vlaky v lese a okolo pole. U tech me srdce netrha, kdyz jedou na naftu
vy víte jaké konkrétní výkony a relace těch 17 obdržených žádostí obsahují? Jen směle sem s nimi…
A co když je šance nahradit dieselový motorák, který jede část trasy pod trolejí?
Tak určitě tam je pardubicky kraj. Chtějí bemu na trať Ústí nad Orlicí- červená voda. A dále a teď se držte na Litomyšl Choceň Moravská Třebová
Peníze z tohoto fondu měly být použity výhradně na infrastrukturu. Tam je hodně prostoru pro zlepšení. Tento fond mohl být i nástrojem, jak kompenzovat rozdíly mezi stavem infrastruktury v jednotlivých regionech. Techniku si poté mohou rozhodnout objednavatelé podle svým možností, ale plést dotace do vztahu objednavatel – dopravce není úplně nejlepší.
Toto se líbí jedné firmě z Plzně….
Pořád je lepší tyhle podivné dotace „nacpat“ české firmě, než nějaké zahraniční.
Co ty peníze vybec nevybírat od lidí a nechat jim to? Ten multiplikační efekt by byl silný.
Kolik za to mohlo být jachet nebo soukromých letadel místo trapných vlaků?
Mohl by někdo z mínusujících blíže vysvětlit? Opravdu je lepší dávat státní peníze cizím firmám nebo podporovat místní průmysl jako to masivně dělají v Polsku, Německu, Francii, Švýcarsku, Španělsku a vlastně kdekoliv, kde mají domácí výrobce vozidel? Je to jen typicky česká oikofobie?
Ne budu se ti vyrábět v Albánii
Já tě nechci a je mně jedno, kde se budeš vyrábět…
Myslel jsem, že roboti sem nesmí 😀
Je ti úplně zvrácené. Dotovat takto soukromým firmám typu Regiojet a Arriva vlaky. Peníze daňových poplatníků mají jít do statní firmy ČD. A ta má dělat svou práci. Jako v Rakousku a Švýcarsku nebo Itálii.
A stát je má mít ve svém vlastnictví. Další vyhození peníze daňového poplatníka a nesmysly české liberalizace.
Švýcarsko je obecně známé tím, že na jeden lístek je vám jedno s kým jedete, dopravců je tam dobře desítka.
Jo a pak to dopadne jako skvělá Česká pošta, kam stát sype hromadu peněz a výsledek je žalostný, ceny nemístné…
Pošta by mohla fungovat.. jen vyměnit vedení.
Zrovna poštovní služby byly „rozebrány“ soukromníky za pouhého přihlížení onoho státu, aneb přece jim nebudeme brát trh. Do jisté míry to logiku má, až na naprosté odřezání těch nevýdělečných služeb. V dopravě je zatím veřejný sektor dotuje, i když někdy těžkopádně, místy bez kýženého efektu (podporuje současně tamtéž i onu ‚konkurenci‘).
Ještě že tak, opravdu si nedovedu trh zásilek bez soukromníků. Pošta není schopná doruovat kam má (rozvoz), doručovat v rozumných časových měřítcích, jenom její neschopnost otevřela obrovské šance pro konkurenci.
Vezme k přepravě nějaká“ PPLka“ obyčejný dopis od obyčejného člověka z nějakých „Kotěhůlek“ s doručením do jiných „Kotěhůlek“, někde na druhém konci republiky ? A jaká je cena ?
Je úplně zvrácené, že zde necháváme diskutovat jedince, kteří jen lžou.
V první větě máte odkaz na podmínky dotace, kde se hned v úvodu dočtete: První kolo Výzvy slouží pouze k výběru projektových záměrů objednatelů veřejné regionální železniční dopravy.
Jak jistě víte, RJ nebo Arriva nejsou objednateli.
Omlouvám se, ale nevidím důvod, proč bych zde měl nechávat dál šířit vaše bláboly. Nashle.
Stát nemá co mít nějakou firmu. Stát má mít infrastrukturu, firmy ať na ní podnikají (za úplatu). Pak by vám ty vzorečky vycházely.
Vůbec nemám radost, že všichni budeme mít dražší bydlení, aby si mohli kraje kupovat nové vláčky místo toho, aby SŽ zrychlila elektrizaci a dopravci použili běžná vozidla bez dotace. A proč se mluví jen o krajích? Je ta dotace i pro nákladní dopravce? To je zrovna segment, který je nutné podpořit a ne osobní dopravu. Ale chápu, že zboží nechodí volit.
Výzvy na podporu elektrifikace železnice (7 giga Kč) a na vozidla pro nákladní dopravu (3,5 giga) by měly být vyhlášeny tento měsíc.
Nevím jak do toho motáte dražší bydlení, ale když už, tak daň z nemovitostí je nejferovější daní, dokonce i dle Rakouské ekonomické školy. Jinak lze za vícenáklady kolem bydlení skvěle ušetřít – jmenuje se to hustá výstavba ve městě a blízko cílových destinací a kolem vyskoko kapacitní koridorů (případně je stavět, ale to bych chtěla po Skanzenu Železnic moc) místo nekonečné sídelní satelitní kaše.
O nikoliv. Pan kolega zjevně myslel dražší náklady na bydlení krz nárůst ekologických daní na fosilní paliva (,zde paliva na otop)
Přesně tak
tak stačí nepálit fosilní paliva, stejně je to už dnes nesmysl ekonomicky, mě fascinuje, že lidé, co se už dávno rozhodli platit vyšší náklady na vytápění, řvou, že jim je někdo chce zvyšovat..
Tak si přečtěte co chystá pro segment vysokokapacitních koridorů budoucí zřejmě vícepremiér Karel Havlíček. Víte … to bude nový chlebodárce a zadavatel SŽ.
Tak už se proboha přestaňte mnozí otírat o název této státem zřizované organizace. Vysoce pravděpodobně bude hůř
No, úplně to škrtnout je chyba, na druhou stranu podoba, do které se to místy dostává, je v ohledech konečných uživatelských přínosů poněkud sporná, a rozhodně to nelze považovat za ‚vyřešení problémů železnice‘. Někde to zůstává naštěstí i praktické, ale…
Zrovna ta zobrazená vodíková verze RS zero nemá palivové články, ale spalovací motor na vodík. Ale nevím, jestli ty palivové články jsou explicitně požadovány i v zadávací dokumentaci, nebo je to jen doplňková informace v tiskovém výstupu SFŽP.
RS Zero je (navržený) i jako čistě BEMU.
Já vím, narážím čistě na tu větu od SFŽP „nebo elektrických vodíkových jednotek (s palivovým článkem, HMU/HEMU).“
Jo tak to jo. Ano, vodíková verze není s palivovými články.
Dá se někde etiopština který dopravce tam co přihlásil?
Zajímavá metrika, odhaduji, že vodík nevyjde dobře, protože je drahý, to by se musela nahrazovat pára, aby tam bylo víc usetrenych kWh.
A určitě musíte nahradit diesely, aby tam bylo slušně množství kWh.
Liberecký kraj by mohl uspět s čistě bateriovým vlakem i když bude v nevýhodě s cenou oproti BEMU.
Znojmo mělo elektrizaci nejblíže v Rakousku a dnes má napojení německým napájecím systémem. Podle toho, jak DB infra pokročí s elektrizací do Zhořelce taky může nastat něco podobného v Libereckém kraji. Z technického hlediska to není špatné řešení.
The electrification of the line Görlitz-Dresden is the same neverending story like the upgrading of the line Liberec-Praha. Maybe the electrification of the line Görlitz-Cottbus will take place earlier, but not before 2035. Also it’s not planned to electrificate the lines around Zittau, there will „only“ be BEMU trains in the future.
We are not in dispute, it’s more an agreement.
Znojmo už mohlo být dávno zadtatovane od Okříšek..ale to by na SZ museli něco dělat
Čistě bateriový vlak v Libereckém kraji nabijete kde, prosím? Myslím nyní a nebo v dohledné a potvrzené budoucnosti.
Tak variantou by mohlo být postavit si vlastní dobíjecí stanice na infrastuktuře v soukromých rukách, např. průmyslových vlečkách apod., jak to řeší v Německu. Jasně, použitelná varianta to je pouze pro některé linky, ale existuje.
Státní dluh ČR se blíží čtyřem bilionů korun. Dotace až 70 procent je královská. Dost často to jsou úseky na koncích ramen ve venkovských oblastech s malým využitím.
Teď nevím jestli to chápu správně, ale asi ano. To je z peněz EU, že ano? Takže když do pekel tak všichni Evropani společně.
Zo bude jednou mrzení, až se z té kocoviny budeme jednou dostávat. Mimochodem ono už to pomalu začíná, ta velká inflace v minulých letech nepřišla jen tak a byl to jen takový závdavek.
Jsou to peníze z emisních povolenek.
Peníze z povolenek by se raději měly použít na elektro energetickou infrastrukturu, abychom neměli nejdražší elektriku v Evropě v poměru ke kupní síle (víc jak půlku konečné ceny dělají distribuční poplatky a daně). To by lidi včetně mně ocenili víc.
Těch výzev je tam řada, většina se týká energetiky.
Jenže to jsou předpokládám výzvy pro různé solárníky a spol. Lepší by bylo ty peníze použít třeba na to aby se u elektriky snížila (nebo dokonce zrušila) DPH, která je momentálně 21 %.
FVE ano, ale i modernizace tepláren nebo přenosové soustavy.
Jestli je přípustné, reálné a rozumné využít tyhle výnosy na kompenzaci nižší DPH neumím posoudit.
Proč by měly být použity na zrušení DPH u elektřiny a ne třeba u potravin?
Emisní povolenky to je zas podvod
Mohl byste poskytnout ten seznam když už víte že to bude na vesnická ramena? Z jakého zdroje čerpate? Z hlediska dluhu se mi investice do vozidel s předpokládanou životností minimálně 30 let, která lze za menších investic protáhnout třeba i na 40-50 let její jako ta nejméně problematická. Zvláště když budou mnohem méně energetický náročná, tedy levnější. Viz náhrada strojů ze 60., 70., 80, a 90. Let, ono už i nejstarší 471 budou mít 30 let.
Bydlím nedaleko jedné trati, kde je rozhodnuto o nasazení akuvlaku. Konečná stanice v horách, městečko 2000 obyvatel. Mám značné pochybnosti o efektivitě investice do bateriového vlaku v porovnání s ostatními možnostmi. Tak nějak blízké příklady ovlivňují, jak o tom smýšlím.
Pořád nové vlaky, ale kde je jejich údržba? Kdo se umí dívat kolem sebe vidí jak nejsme ochotní investovat prostředky do údržby a výstavby servisního zázemí (a tím nemyslím halu s kolejemi). Podle toho ty nové vlaky za pár let budou vypadat… On v tom totiž bude pěkný chaos. Chátrající depo ČD a vedle ve stanici se pár neštastníků jiného dopravce bude snažit na vozidle něco dělat…
A kde se tohle třeba děje? V depu Děčín se udržují ČD pantery i RJ pesy…
ČD teď dost dep zmodernizovalo a modernizuje.. problém jsou lidi kteří nejsou zaplacení. Třeba valmez to bylo depo a teď je na hale pár lidí ..a jen udržují. A to valmez opravuje nejen ČD stroje ale i třeba mandelinky SZ a mašiny z dezy.
Smutný je, že by za ty peníze bylo 8x tolik EV autobusů…
David autobusem… Takže si to shrneme.. životnost vlaku je vyšší než autobusu ..atd atd atd
A jeden vlak s jedním masinfirou zpravidla přepravi více cestujících než jeden autobus s řidičem.
Což ale všecko padá ve chvíli, kdy vlak je veden motorákem 811, který má motor emisně nevyhovující pro silniční užití, uveze stejně lidí jako autobus a spotřebu mírně horší než 10 let staré autobusy.
Proto se právě ty starší motoráky mají nahrazovat, ne? Nadto mívá trať – kromě nižšího odporu obecně – i příznivější sklonové poměry, takže reálná spotřeba může být i nižší, pokud tedy nebrzdí na každém rozcestí na 10 km/h, z nichž se pak zase musí rozjíždět. Jiná věc je stav infrastruktury a její uzpůsobení přepravním potřebám, tady ovšem sebeúspornější vozidla nepomohou.
Ovšem hmotnost železničního vozidla tyhle pozitivní vlivy zase umenšuje, pokud se v něm má vézt tolik lidí, kolik se vejde do autobusu. Jen pro ilustraci:
810: 20 t
840: 43 t
RS zero: méně než 72 t (údaj výrobce)
Elektrobus 12m: 13 t
Rs zero 72 t ? Původní rs1 má 43 t. Takové kvatro 46t.
Existující prototyp RS Zero v konfiguraci v jaké byl vystaven na innotransu má 54t. Prototypy jsou vždycky výrazně těžší, než sériová vozidla, takže se dá očekávat cca. 52t., v nějaké lokálkové sockaverzi i 50t.
Trasa vesnického autobusu je v zástavbě obykle vedena po hlavní silnici a zastavuje tedy vesměs pouze v zastávkách. Rozhodně nelze tvrdit, že by reginální autobus zastavoval na každé křižovatce. Světelné křižovatky v obcích do 2000 obyvatel téměř nenajdete.
To byla řeč o brždění vlaku, byť to vemezení častosti zastavení právě rozcestími pravda trochu zavádí…
Motor v 811 normálně plní emisní normu euro. Neuveze stejně lidí jako autobus jelikož se spojuje s vozy 011.
Ne že by to byla důležitá debata, ale kde vůbec ještě jezdí vlečňáky za 810? Skoro to vymizelo.
Napadá mě horní pacifik a v cyklo sezóně s reginama na Veselí – Velenice.
Což ale padá ve chvíli, kdy ten vlak nevozí více lidí, než se vejde do jednoho až dvou elektrobusů.
Přesně! A místo ComfortJetu, InterJetu, Panterů atd… Kolik by bylo busu! Můžeme všechno návrat na silnici, třeba by mohlo jet takhle 20 autobusu za sebou místo jednoho vlaku. Zrušme úplně vlaky. A místo jednoho letadla, kolik by mohlo být autobusu! To bychom se snad ani nedopočítali! A kolik místo jednoho auta mohlo být kol? A lidi by aspoň něco dělali pro své zdraví. 🙂 Bože…
*Narvat*
Kolik že těch Comfort Jetů jezdí v Libereckém kraji, o kterém je v článku řeč, že je znevýhodněný?
Chápu-li to správně, tak například pro trať Protivín – Beroun kde jezdí dieslové jednotky, by byli kombinované elektrické jednotky s dieslovým agregátem bez dotace, zatímco vodíkové jednotky provozně mnohonásobně dražší s dotací. BEMU by byli zřejmě za hranou co se týče délky neelektrifikovaného úseku.
BEMU dojede tak daleko, jak velkou má baterku. Nic vám nebrání objednat si BEMU s baterkou pro dojezd 250 km.
To není celá pravda. Tu velkou baterii také musíte někde nabít. A pokud máte – třeba – z úseku o délce 140km pod trolejí jen prvních cca 8km (Pha – Tanvald), tak je obří baterie nanic, protože se nestihne dobít.
Pokud ovšem nepostavíte dobíječku.
Pak je potřeba souprava(y) navíc, bude stát a čekat na nabití.
Bohužel je to tak, že vodíkový vlak je energeticky náročnější než diesel, na který dotaci nedostanete. (well-to-wheels mám nastudováno).
To bude asi tím, že účelem SFŽP je snižovat nároky na životní prostředí, nikoliv na peněženky dopravních odborů krajů
Což by ovšem současně chtělo i vylepšit tu trať a nenahrazovat to ještě více pruhy pro auta, jak se děje. Co je platné, že budeme mít superčisté vlaky, když pro přepravu bude nadále ještě výhodnější auto, navzdory jeho vyšší spotřebě druhotně dotovaných zdrojů na stejný výkon.
Liberecký kraj může za to, že SŽ dlouhodobě odmítá jakékoli vylepšení a elektrifikaci železnice v tomto regionu? Co to blábolíte?
Hlavně se má tlačit na modernizaci trati + zadrátovani. V Německu zjistili že ty vodíkové zázraky jsou zázrak.aku jednotky ok když to jde.
Přesně, pozvat firmy ze zahraničí, dratovat, přepínat na 25kV ve velkém a vlaky by se objednaly rovnou přes kraje.