Dopravci Železnice Železniční průmysl

NKÚ kritizoval pomalou obnovu vozidel Českých drah i jejich soutěže

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) upozornil, že věková struktura vozidel Českých drah neodpovídá stávajícím ani budoucím požadavkům objednatelů veřejné dopravy a investice. Současně kontroloři zjistili, že nákup nových vozidel nevede na některých linkách k nárůstu počtu cestujících.

Vyplývá to z kontrolního závěru z kontroly, při které NKÚ prověřoval hlavn peníze poskytnuté dopravcům na obnovu kolejových vozidel. 

I přes mírný pokles průměrného stáří železničních kolejových vozidel tvoří podstatnou část vozového parku Českých drah vozidla starší 30 let, často za hranicí technické i morální životnosti,“ uvedli kontroloři v tiskové zprávě.

Podle zprávy  roce 2012 provozovaly České dráhy přibližně 42 procent takto starých vozidel, loni to bylo zhruba 35 procent. Kontroloři přitom neřešili vůbec kvalitu vozového parku i fakt, že některé starší soupravy nabízí cestujícím lepší komfort než nové. Podle nich jsou 30 let staré vozy na nebo za hranicí morální a technické životnosti.

České dráhy ve svém vyjádření uvedly, že vysoké stáří je důsledkem téměř nulových nákupů nových vozidel do roku 2007. „Potřebujeme investovat dalších 40 miliard korun,“ uvedl na twitteru generální ředitel Miroslav Kupec.

NKÚ poukázal i na způsob, jakým České dráhy vybíraly dodavatele nových vlaků. U zakázek za 4,3 miliardy korun přišla jediná nabídka.  „Tímto postupem nebyla ověřena výhodnost ceny a podmínek dodávek v rámci soutěže více dodavatelů. Tato okolnost mohla mít vliv na hospodárnost realizace projektů,“ uvedl NKÚ ve svém závěru.

NKÚ se pozastavil i nad dotací na elektrické jednotky InterPanter na rychlíky R13 mezi Brnem a Olomoucí přes Břeclav. V monitorovací zprávě k evropské dotaci ministerstvo uvedlo, že došlo díky nasazení nových vlaků k nárůstu počtu cestujících. „V rozporu s tím je ale informace uvedená v téže monitorovací 13 zprávě, že oproti původním předpokladům v období od května 2016 do května 2017 nedošlo k nárůstu, ale naopak k poklesu počtu přepravených cestujících, „… což je pravděpodobně dáno nepředvídaným vstupem soukromých dopravců (Arriva, RegioJet) na část projektové linky Praha – Olomouc – Staré město u Uherského Hradiště,“ uvedl NKÚ.

Podobně kritizoval NKÚ i dotaci z Regionálního operačního programu na nákup vlaků pro linku ha ostravské letiště. V nm ČD počítaly s nárůstem cestujících o deset procent za pět let. Místo toho ale došlo k poklesu počtu cestujících o 16,41 %. „ČD k poklesu uvedly, že byl ovlivněn několik faktory, mj. změnou koncepce dopravy v rámci Moravskoslezského kraje na jednotlivých linkách a nedostatečnou poptávkou po přepravě do cílové stanice Mošnov způsobenou poklesem poptávky po letecké přepravě,“ tvrdí NKÚ ve své zprávě. Stejně tak NKÚ upozornil na známý fakt, že ČD za soutěž na dodávku vozidel na některé linky hrozí vracení peněz do státního rozpočtu kvůli nedodržení podmínek soutěže.

52 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Tak nevím,jestli nenapíši pitomost….Nechci lézt nikomu do zadnice,ale možná by ČD mohli také nakoupit pár jednotek 628,nebo 845,s čím jezdí ARRIVA.Nějaká menší modernizace,audiovizuální systém…Nasadit ji např.na rameno Světlá n.S.-Čerčany by bylo daleko lepší,než v létě přeplněný skleník 810+010.Je asi jasné,že náš průmysl hned tak něco nevyrobí,vše je strašně pomalé.I když jsem patriot a vlastenec,tak za úvahu by to stálo-na doplnění parku ŽKV.Když jsem tak v létě sledoval nakládku byciklů v Ledečku do vozu BDtaax,tak nevím.Nízkopodlažní vozidla mají bezesporu výhodu.Kritikům ČD by se tak trochu „zavřela pusa“….

  • Je vidět,že okopávání ČD ze všech stran je velmi oblíbené.Na jednu stranu mají řádně hospodařit,mají pořádat výběrová řízení(s cenami o které není moc zájem),desetiletí byly totálně podfinancované a NKÚ,který je tu od hlídání státních peněz, je bude peskovat, že pomalu obnovují vozový park.
    Vím,na tomto webu je spousta příznivců předluženého Jančury a každé kopnutí je „in“.Můj příspěvek bude záhy smazán,“fronta musí být jednotná….

    • Smazán nebude,v podstatě máte pravdu…Léta letoucí se do železnice neinvestovalo a nyní s nástupem „porevolučních soukromníků“,-za nimiž se skrývá zahraniční majitel-by nejraději všichni jezdili ve vlacích TGV,pokud možno hned nyní.I po slavném sametistanu se na dráhu kašlalo,in byla automobilová doprava s ojetinami ze zahraničí a stočenými tachometry.Naši privatizátoři potřebovali many na dani z PHM a ne investovat do dráhy.Ale i tam je to o ničem,-stavět 35 let dálnici,kterou začali už komunisté,to je pro silné žaludky.

  • Vlak, který nekoupí jim nezestárne, jako třeba Desira na lince R26. 🙂 Letos mají krásné kulaté výročí jejich nekoupení.

    • Maršík
      A kolik mají? 20 roků? Stále však Desira patří k tomu nejlepšímu, co lze na České železnici potkat.
      Takové klopidla 612 jsou ještě starší. A pokud jej srovnám s Rakví, tak si říkám, kde je náš průmysl? V prd..li.

      • A kteří soukromníci v ČR jezdí s klopidlama 612?Čeští soukromníci jezdí s vyřazenými Německými motoráky 628,které už v Německu nechtějí,nebo Regiosprintery,které také v Německu vyřazují.

        • Apollo17: Smutné je na to tom, že zpravidla 628 a Regiosprinter zlepšuje kvalitu cestování oproti 810, 814 a podobně.

        • Apollo 17
          A psal jsem snad já nebo předchozí přispěvatel o soukromnících?

          V Německu se navyřazují jen 628 nebo Regiosprintery ale i Stadler Gtw. V Hammu stojí taky slušná sbírka. Minimálně desítka vratnejch pater a spousta jinýho. Přibudou i dieselový Talenty z NRW.
          Dopravní svaz Elbe – Spree vyhlásil soutěž na 170 vlaků. To bude panečku zbytnejch Desir a jinýho šmelcu. I když u nás by to byl luxus.
          Všechno je o trhu. O nabídce a poptávce.
          Pokud bude objednatel ochoten akceptovat vyšší cenu za km a nový vlak, tak budou nové vlaky.
          Pokud je na trhu dost ojetin, které po modernizaci vydrží ještě deset let jezdit a pokud splňují technické podmínky objednavatele, tak nevidím důvod, zejména s ohledem na cenu za km, proč je nemít.
          A je naprosto irelevantní zda ojetiny bude provozovat soukromník nebo státní dopravce. Do kapsy mají hluboko všichni zůčastnění.

          • „Pokud je na trhu dost ojetin, které po modernizaci vydrží ještě deset let jezdit a pokud splňují technické podmínky objednavatele, tak nevidím důvod, zejména s ohledem na cenu za km, proč je nemít.“
            Jenže „cifršpioni“ z NKÚ nesmyslně poukazují právě na velké stáří vozidel, aniž by přitom vůbec uvažovali o tom, že právě další využívání těch starších vozidel je účelné a výhodné, protože šetří „státní“ peníze, jejichž účelné využívání mají právě oni hlídat.

            • Ž v d
              Skvěle napsáno. 🙂

              Víceméně je to o tom, že se kontrolou specifického odvětví zabývají lidé, kteří se v daném oboru neorientují.
              Jsou v podstatě amatéry na profesionálním zápase. A jsou všem pro smích.
              Jenomže mají mocného papá a ten má moc na osudy mnohých. Proto jsou tito amatéři postrachem v jakémkoliv oboru.
              A nic na tom nezmění fakt, že pro smích zůstanou.

  • Všude samej kontrolór a dělat bude kdo?
    Oni páni kontrolóři vezmou bonzblok, lejstra a předpisy a už to frčí. Taková práskačská profese a to se v našich končinách nosí 🙁

  • A tenhle znáte? Obnova vozového parku ČD. 😀 Uvidí se, kdo to bude privatizovat, hlavní položka pak bude v kolonce šrot a cena za kilo starého železa..
    Třeba ale konjunktura ještě pár let vydrží a čdčka budou poctivě vytlačena z mnoha tratí a budou moci šrot dát do šrotu samy, to je jediná obnova parku, která se rýsuje. 😀

  • Prokazatelná zlodějna a zcela účelově netransparentní (neprůhledné) chování ze strany „Národního Zloděje ČD“ v dotačních programech a z něj vyplývající pokuty + současně prokazatelná neschopnost MD poskytnout na nákup nových vozidel finance a aspoň nějak kontrolovat jejich účelné využití = o tomto je celá ta zpráva, to jestli Váš „Národní Zloděj ČD“ vrátí po auditech 251 nebo 249 mil. Kč na pokutách je pro mne osobně zcela irelevantní.
    Veliká převeliká škoda, že současně NKÚ nepodává trestní oznámení a jen jako obvykle „konstatuje“….to je holt dost málo, no..

    • Jak zlodějina? To mají pořádat soutěž a plýtvat prostředky na uspořádání této soutěže 3 krát, jen aby se přihlásilo více výrobců?
      Nevím, z čeho podle Vás plyne, že to je zcela účelově netransparentní (neprůhledné) chování a přečíst si Váš příspěvek někdo od ČD, tak by Vás za označení Národní zloděj klidně mohli žalovat za pomluvu.

      • Ne, mají ji vypsat jednou a pořádně. ČD v součtu nepoptávají tak malý počet vozidel, aby že by o VŘ nemělo zájem více výrobců. Bohužel technické parametry jsou voleny tak, že dané kombinaci vyhovuje nejlépe jeden jediný preferovaný výrobce. Ostatní mají se splněním potíže, nebo musí své produkty výrazně změnit. Když se k tomu přidá „salámová“ metoda nákupu po pár kusech a extrémně krátké lhůty dodání, tak se pak nikdo nemůže divit, že se více výrobců nikdy nepřihlásí. Výsledkem jsou pak poměrně drahá, nekvalitní a poruchová vozidla se spoustou kompromisů.

      • Dominik: Spíš je to o řízení budoucnosti, Regiojet například do konce roku 2018 bude řešit nákup lokomotiv v roce 2020. A jaké mají plány ohledně obnovy ČD?
        Ten problém vychází z dat o počtu cestujících, které jsou evidentně jiné, než ČD udává. A neexistuje plán rozvoje, pouze zakonzervování stavu. Dálkové linky mají velký potenciál, pokud budou spojovat velká města (nebo i turistická města) s Prahou a budou časově konkurenceschopné autům. A k tomu příměstská doprava v Praze a možná Brně. Ale osobní vlaky pomalejší než autobus, stavící někde na kraji vesnice a vozící 4 osoby nemají budoucnost.

        • Když nastavíte přednostně dálnice, tak ten vlak bude vždycky pomalejší. Stejně jako autobus, který zajíždí do každé vesnice na náves. A nic na tom pak nezmění pouhé žehlení stávajících tratí pro ten jediný účel, za současného vyhnání ostatních segmentů dopravy, dokonce ani sebelíbivější vozidla. Trocha praxe je potřeba k té ideologii…

  • Letos v létě jsem po příletu z Milána využil onu opěvovanou přímou vlakovou linku z ostravského letiště…
    A to co jsem zažil bylo opravdu těžké zklamání. Jediný klad je v tomto případě asi jen to přímé propojení nástupiště s budovou terminálu, ale to je tak vše (a za to stejně nemohu chválit dopravce)… Protože pokud se mi do zavazadlového prostoru u stropu nevejde ani klasický „příručák“ (55x40x20) a jiná racionální možnost uložení se příliš nenaskýtá, tak opravdu nevím jestli se dá mluvit o „Airport Express“.
    A druhou těžce demotivující charakteristikou tohoto spoje byl čas cesty. Jet na hlavní nádraží v Ostravě z letiště více než 3/4 hodiny není zrovna moc motivující, obzvláště když tento „Airport Express“ ještě všude staví a dokonce v jedné ze stanic i několik minut absurdně stál…
    Takhle si opravdu „AIRPORT EXPRESS“ nepředstavuji a rozhodně v tom nejsem sám. Ostatně zmíněný pokles cestujících mluví asi za vše.

    • Zklamání v umístění příručáku?
      V odhadovaném množství cestujících na spoji, může příručák každého cestujícího zabírat další dvě sedačky.

    • Vy máte takový velký příručák? Kdyby to měl každý, kam by to dal v tom letadle? Ale jestli jste si nevšimnul, tak regiopanter je prostorná jednotka a jak je místo na kola, nebo invalidní vozík, tak tam uskladníte zavazadla. Mně to připomíná, že jste zhrzený ex zaměstnanec vagonky.

  • Z NKÚ by člověk někdy blil… stát „nalil“ do modernizace vlaků celé 4 mld (slovy čtyři) a NKÚ se diví, že se nepodařilo obnovit stovky nových vozů… Už někdo někdy zkontroloval NKÚ a jejich hospodaření?

      • Děkuji za informaci. Mně kolikrát přijde, že NKÚ objevil Ameriku… je to asi stejné, jako když zjistili, že se investovalo do zabezpečení přejezdů a lidi pořád umírají na přejezdech. Zřejmě NKÚ a jiní nepočítají se stálou konstantou – lidská blbost, resp. debilita řidičů

        • Tak třeba informace o tom, že MD ve stejné zprávě o počtu cestujících hlásí růst počtu cestujících a současně na stejné lince pokles,je velmi zajímavá a bez NKÚ by se na ni nepřišlo.

          • Tak spíš je smutné MD vydává zprávy, které evidentně nikdo nečte, teda kromě NKÚ :-), druhá otázka je jestli to tam opravdu je tak napsané a nebo NKÚ kecá a spoléhá na to, že nikdo další to číst nebude. Jako smysl některých úřadů opravdu nechápu.

    • nezlobte se na mě, ale pokud ČD nejsou schopny VŘ vypsat tak, aby se do soutěže přihlásilo více dopravců, tak je asi něco špatně. Celkově jsou jejich VŘ opravdu jeden velký amatérismus. Co se týče trakce, tak se poptávají vozidla na úrovni 80tých let. Nikdo neřeší spolehlivost, disponibilitu, náklady životního cyklu, nebo spotřebu energie. Dnes už to není tak okaté, jako dříve, ale VŘ je i nadále zajímavá kombinace požadavků šitá na míru jednomu výrobci.

      • A proč by se do VŘ na dodávku nových lokomotiv a vozů měli přihlašovat dopravci? A pokud jste měl na mysli výrobce, tak to je jiná, ale stejně vzhledem k ceně vozidel jich opravdu moc nenakoupíte za 4 mld (a vzhledem k množství kolik jich mají, je teda logické, že jich bude dosti starších). Ten článek mi tak trochu připomíná, jakoby NKÚ objevila Ameriku. Aneb jak jsem dneska někde četl, dejte někomu 15 korun a pak se divte, že místo celého chleba donesl jen půlku.
        Bohužel problém je v tom, že po revoluci se na modernizaci dlouhá léta kašlalo a zde máme důsledek. Tak ono, kdyby zákon nenutil za každou cenu soutěžit, a domluvit se s konkrétními výrobci, tak by to taky bylo někdy lepší.

        • Jasně, kdyby se nesoutěžilo vůbec, tak by ČD měly skvělá vozidla za přiměřené ceny. Výrok roku. „Nesoutěžit“ si může dovolit kapitalista – vnímejte to slovo, prosím, bez negativního přídehu, které mu dali komunisti, ale jako označení osoby, která podniká za účelem zisku. Taková osoba nesoutěží dle zákona o veřejných zakázkách, ale velmi důkladně si zhodnotí, co si za své peníze koupí, aby to pro něj mělo maximální efekt. Pokud by takvou možnost dostali funkcionáři ve veřejných institucích, utrácející veřejné peníze, tak by kritérie výběru byla jen a pouze provize pro ně, resp pro politické strany, které je do funkcí nominovaly. Takže ČD nepomůže nesoutěžit, ale naučit se vypisovat soutěže ne jen na cenu nebo na cenu a vykonstruovaná klientelistická kritéria, ale na skutečně důležité parametry. To už tu nakonec zaznělo.

          • Neříkám, že by to bylo stoprocentně účinné, ale pro výrobce (či dopravce, když vozidla přeprodává) je pal přínosnější prodat vozidla soukromníkovi, který si je prostě koupí, než čekat jestli jeho nabídka bude vysoutěžena. Avšak soutěž přináší to negativum, že pak je dotyčný subjekt třeba i kritizován, pokud by nevybral nejlevnější variantu, tak jako se hájil soudruh v Ústeckém kraji, proč vybrali na provoz vlaků regiojet.
            Samozřejmě, v případě, že by se nesoutěžilo, musela by být zajištěna dobrá kontrola hospodaření.

            • Ukažte mi nějakého dopravce, který by větší počet nových vozidel „jen tak“ koupil. naopak, i ten soukromník si ve svém vlastním zájmu soutěž udělá, protože chce za své peníze to nejlepší, co je na trhu. Možna nebude mít VŘ přesně podle zákona o veřejných zakázkách, ale jinak to bude vždycky soutěž se vším všudy.

            • ..nevybral nejlevnější variantu…

              No to je právě ta už dopravakem zmíněná nutnost vypisovat soutěže nejen na cenu, ale i na jiné parametry. Pak klidně cena může mít váhu třeba 50 % a zbytek budou disponibilita, provozní náklady atd. Pak může regulérně vyhrát dražší, ale kvalitnější vlak a nikdo neřekne ani popel.

              …pro výrobce je přínosnější prodat vozidla soukromníkovi…

              To by mělo význam v situaci, kdy by výrobce měl vyprodáno na 5 let dopředu a nemusel shánět další kšefty. Účast v soutěžích pro výrobce samozřejmě vždy nese nějaké náklady bez jistého výsledku, ale asi nikdo v Evropě na to není tak, že by mohl soutěže, v nichž má šanci uspět, ignorovat. U nás je taky problém, že se soutěží na dost krátké lhůty, což zase omezuje okruh uchazečů.

              • Přesně tak, je potřeba řešit soutěž z pohledu celkových nákladů, tedy cena+servis+spotřeba energie a nad to hodnotit i technické řešení. Stadler vyhrál zakázku na tramvaje pro Ostravu taky díky technickému řešení, i když byl o něco dražší.

                Pokud je soutěž na rozumný počet vozidel, rozumnou lhůtu dodání a parametry jsou nastaveny férově, tak s tím rozhodně výrobci problém nemají.

                • Ale problém je právě v tom , že čím více parametrů budete tím méně vozidel je bude splňovat a do soutěže se přihlásí méně uchazečů a ještě budou prskat, že oni nic takového nevyrábí a že je ČD diskrimunuje a to je právě co se děje.
                  Prostě ve veřejný zakázce si musíte vybrat zda je důležitá kvalita a budete mít málo soutěžících a nebo cena a budete mít hodně soutěžících.

                  • Jenomže tady nejde vůbec o počet parametrů. Můžete mít klidně hromadu požadavků, pokud budou nastaveny férově, tak není důvod se nehlásit. Jenomže situace o ČD je naprosto rozdílná. Dráhy často požadují kombinaci velice sporných požadavků, které cílí na jeden jediný product. A nebudu spekulovat, jestli je to neznalost, nebo úmysl. K tomu se přidají naprosto nereálné termíny dodání, které může splnit pouze ten, kdo má již vozidlo k dispozici schválené. Pak se nikdo nemůže divit, že se vice zájemců nehlásí. Pokud pak v soutěži zůstane jediný zájemce, tak pak nemá daný výrobce absolutně žádnou motivaci nabízet to nejlepší za co nejméně peněz. Myslím, že VŘ na nejnovější ostravské tramvaje je toho zářným příkladem.

    • Bylo by zajímavé uvést (zjistit), kdo tvořil kontrolní skupinu a jakou měli „kvalifikaci“ v oblasti VHD a investic do ní – NKÚ podle mých vědomostí žádného skutečného odborníka na oblast VHD nemá (a na železnici už vůbec ne), takže kontroluje jen podle účetních dokladů a souvisejících dokumentů, aniž by kontroloři znali další souvislosti.
      Vyčítat dopravci, že provozuje stará (byť modernizovaná) vozidla, je naprosto absurdní – v textu je ostatně zcela správně uvedeno, že „Kontroloři přitom neřešili vůbec kvalitu vozového parku i fakt, že některé starší soupravy nabízí cestujícím lepší komfort než nové“.

      • železničář v důchodu: to podstatné je nesoulad mezi uváděnými počty cestujících na linkách a realitou. V tom případě jde i o klamání objednatele (možná podvod). A hlavně na základě jakých dat, budete řešit prodloužení nebo zkrácení vlaků, popřípadě změnu v jízdním řádu, když existují dvoje nebo troje data a můžete si hodit korunou co je správně.
        V tom má Regiojet nebo Leo express přednost, že tyto data mají a umí je použít.

        • Vy žijete v iluzi, že ČD nemají žádná data o obsazenosti svých vlaků? No, klidně si to myslete: asi nejezdíte příliš často vlakem, že neregistrujete to několikeré několikadenní sčítání frekvence v průběhu roku.
          Jinou věcí ovšem je, jak (a zda vůbec) těch dat někdo v praxi využívá, jakož i zda jich vůbec v některých případech lze reálně využít, když není dost vhodných vozů – ale že se u některých vlaků (oběhů) ČD krácení i posilování souprav občas plánovaně provádí, to příležitostně zjišťuji (pozoruji).

          • železničář v důchodu: ČD data mají, ale jejich prezentace si občas protiřečí. Například ohledně nárůstu počtu cestujících na linkách z Prahy na Moravu o více než 10 % a přitom se zvyšovali kompenzace na tyto tratí o x procent nad inflaci.
            Pak se můžeme bavit o údajích na trase Praha – Ostrava – Košice, kdy ČD v současnosti tvrdí, že v České části jsou v zisku a přitom před nástupem konkurence vlaky SC prodělávali stovky milionů (mimochodem lístek včetně místenky stál 600 Kč) a ostatní spoje dostávali dotace. A dle týdenního porovnání obsazenosti spojů z roku tuším 2011 nebo 2012 si vlaky SC v polovině spojů nevydělaly na provoz (mzdy strojvedoucí, palubní personál, poplatek SŽDC, elektřina).
            Takže buď ČD na trati prodělává a měla by spoje nějak upravit v krajní variantě z tratě odejít, protože tam utápí peníze a vlaky, které by mohla použít efektivněji jinde. Nebo díky snížení ceny vlaků SC s tím jezdí i lidé přestupující v Olomouci, či Ostravě na jiný spoj a opustili naopak rychliky do Luhačovic či Opavy a podobně. Bohužel tyto data od ČD nemá zřejmě ani objednatel, tedy MD.

    • Spíš tak 98))) RJ nic neřeknou, páč ten je soukromej a soukromník má zvláštní postavení, že může jezdit klidně s žebřiňákama a nikdo ho nezkontroluje, páč není státní

          • To: To se dá snadno odvodit. Regiojet lokomotiva traxx za 100 milionů Kč/kus, ČD Škoda řada 380 180 miliónů Kč/kus. Regiojet vůz Astra 25 – 30 miliónů/kus, České drahy v budoucnu Škoda – Siemens Villagio Comfort 50 – 60 milionů za kus.
            Jediné co by šlo porovnat je leasing lokomotiv Vectron, ale Regiojet jej měl původně na pět let a ČD na deset let.

    • Jel jsem s RegioJetem letos v létě z Ostravy do Prahy a následně jsem pokračoval s ČD západním expresem do Plzně.
      A upřímně…měl jsem trošku pocit, jako že přestupuji do „dobytčáku“. Kvalita, čistota a ani přístup personálu se podle mne vůbec nedají srovnávat… Takže i když třeba budete mít se svými procenty pravdu, tak pouze o tom podle všeho kvalita přepravy není.

      A btw moc nechápu proč by podle Vás měl NKÚ kontrolovat RegioJet. Toi přeci moc nedává smysl…

      • No na čistotě mají velký podíl cestující, a když se chovají jak prasata, tak holt budou jezdit dobytčáky ( zažil jsem i u regiojetu, a nenapadlo by mě ho zato pomlouvat, když to způsobili cestující, i když jej dvakrát v lásce nemám).
        A opravdu záleží co za vlak natrefíte, kdo má žluté brýle, tak na vlacích ČD vždy bude hledat jen to špatné a úmyslně tyto nedostatky kritizovat, aby měl dobrý pocit z toho, že rozkládá ČD. Ale koukněte se třeba na FB na kritiku od cestujících co jeli s regiojetem, taky kolikrát žádná výhra,

      • Tak na západních ex jezdí i vozy od DLB ALX, od ČD tam jezdí Bdmpee a modernizované Bmz, jsem zvědavý, z čeho jste přešel od RJ 😉

Newsletter

Partneři