Boeing Smartwings letěl přes dvě hodiny s jedním motorem. Bylo to bezpečné, tvrdí firma
Boeing 737-800 společnosti Smartwings na lince QS1125 z ostrova Samos do Prahy musel ve čtvrtek nouzově přistát v Praze kvůli
Boeing 737-800 společnosti Smartwings na lince QS1125 z ostrova Samos do Prahy musel ve čtvrtek nouzově přistát v Praze kvůli nefunkčnímu motoru CFM56 (levý). K závadě došlo podle informací serveru Aviation Herald specializujícího se na letecké mimořádnosti a nehody už krátce po startu, letadlo přesto dál pokračovalo až do Prahy v nižší letové hladině. Firma odmítá, že by tím porušila bezpečnostní předpisy.
Šlo o letadlo registrace OK-TVO vyrobené v roce 2002. Podle Aviation Herald došlo k výpadku motoru nad Egejským mořem. Ukazuje to i záznam letu na Fligtradar24.com, podle kterého letadlo kleslo z letové hladiny 36 tisíc stop na 24 tisíc stop. V této hladině posádka pokračovala až do Prahy.
Letadla jsou konstruována tak, že zvládnou let i přistání s jedním motorem, k takovým závadám dochází relativně často. Posádky ale obvykle při takové situaci z bezpečnostních důvodů volí nouzové přistání na nejbližším vhodném letišti. To uvádí i veřejně dostupné manuály pro Boeing 737-800. Důvodem je riziko, že by došlo k poruše i druhého motoru.
Podle Aviation Herald se posádka snažila motor dvakrát neúspěšně nastartovat. Na palubě bylo 170 cestujících.
Mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková odmítá, že by firma porušila jakékoliv bezpečnostní předpisy. „Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila,“ řekla Dufková. V minulosti přitom letadlo Smartwings při výpadku motoru raději přistálo na nejbližším letišti. V roce 2016 například při letu z Malagy do Prahy při úniku oleje a vypnutí motoru divertovali do Lyonu.
Redakce požádala o vyjádření i Úřad civilního letectví, na odpověď čekáme.