Letectví

Boeing 777X má za sebou první úspěšný let, strávil ve vzduchu téměř čtyři hodiny

Boeing 777X. Foto: Boeing
Boeing 777X. Foto: Boeing

Boeing dnes úspěšně dokončil první testovací let nového letounu 777X. V 10:10 místního času odstartovalo letadlo z letiště Paine Field v Seattlu, ve 14:01 po necelých čtyřech hodinách přistálo v Seattlu na letišti Boeing Field.

První let měl proběhnout už ve čtvrtek, pak ho firma odložila kvůli počasí na pátek. Včera letadlo dojelo až k prahu ranveje, kvůli silnému větru ale po několika hodinách čekání nedostalo povolení ke startu.

Letadlo absolvovalo první let v letové hladině kolem 15 tisíc stop, letělo na východ od Seattlu, kde několik hodin kroužilo.

Průběh prvního letu Boeingu 777X. Foto: Flighttradar24.com
Průběh prvního letu Boeingu 777X. Foto: Flighttradar24.com

 

K prvnímu testovacímu letu dochází téměř přesně čtyři roky poté, co se poprvé do vzduchu vydal 737 MAX. První let absolvoval model s označením WH001, jde o verzi 777-9. Na trupu jsou samolepky sedmi leteckých společností, které mají letadlo objednáno. Trasu letu můžete sledovat na Flightradar24.com.

777X je novým dálkovým letadlem Boeingu. Aerolinky mají první stroje převzít v polovině příštího roku, jako první budou u Emirates a Lufthansy.

Boeing čekají s modelem 777X desítky testovacích letů včetně například zkoušky v extrémním mrazu či horku. Kromě dnes prvního stroje má firma další tři testovací letouny.

Průběh prvního letu Boeingu 777X. Foto: Flighttradar24.com
Průběh prvního letu Boeingu 777X. Foto: Flightradar24.com

Premiéra letadla má podstatně větší zpoždění než dva dny kvůli počasí. Původní plány počítaly s prvním letem v červnu. Boeing nejprve v březnu zrušil jeho statické předvedení (naplánováno shodou okolností na pondělí po nehodě 737 MAX v Etiopii), pak zjistil dodavatel motorů General Electric problémy s motorem a letová premiéra se odložila na neurčito.

Problém se objevil při finální fázi testování motorů GE9X za extrémních podmínek, které nejsou běžné pro provoz letadla, ale nutné pro samotné schvalování. Šlo o nadměrné opotřebení titanových částí statoru. Rychlejší opotřebení dílů by znamenalo pro aerolinky problém: častější opravy motorů. Podobné problémy měl Rolls-Royce s motory pro dreamlinery.

V září navíc vyšly najevo informace, že trup nezvládl zátěžovou tlakovou zkoušku. Šlo o extrémní zátěžový test, kdy se konstrukce letadla napínala a zatěžovala výrazně nad běžné limity, kterých letadlo v běžném provozu dosáhne. Stroj normy nesplnil jen o jedno procento. Boeing neuvedl, jak problém vyřešil, úřadům zřejmě stačilo, že prokáže jen posílení v části, kde došlo k prasklině. Neúspěšnému testu přihlíželi inspektoři amerického úřadu civilního letectví FAA, který musí letadlo schválit, aby mohlo být nasazeno do běžného provozu s cestujícími.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla. Některé aerolinky ale už začaly omezovat objednávky. Jako první se objeví ve flotile Emirates a Lufthansy.

Unikáty nového 777X

Sklápěcí křídla
Největší inovace. Za letu má Boeing rozpětí 72 metrů. S tak velkými křídly by se ale nevešel k letištním terminálům, proto se po přistání křídla sklopí, na každé straně se tak zkrátí o 3,5 metru. Dosud největší rozpětí křídel u typu 777 má Boeing 777-200 LR (64,8 m), větší rozpětí má Boeing 747-8i (68,4 m) a Airbus A380 (79,75 m). Nové letadlo 777X bude mít standardní rozpětí 65 metrů na letišti díky tomu, že konec křídel bude sklopený. Žádné dopravní letadlo takovou technologii dosud nemá.

Motor
Nový model GE9X od General Electric vychází z motoru GE90, oproti němu má být ale o deset procent úspornější. Průměr dmychadla je 134 palců (340 cm), nejvíce ze všech motorů. Lopatky jsou z kompozitních materiálů. Jsou lehčí a pevnější než například z titanu. Lopatek je oproti předchůdci méně: místo 22 pouze 16. Průtok vzduchu přes motor je větší, díky čemuž je i úspornější.

Délka
S délkou 76,7 metrů bude nejdelším osobním letadlem na světě. Je téměř stejně dlouhé, jako dva letouny 737-800 (měří 39,47 m).

Úspora paliva
Boeing tvrdí, že nové letadlo bude mít o zhruba deset procent nižší spotřebu na sedačku než konkurence, tedy Airbus A350. Teprve provoz ukáže, zda jde jen o marketingové tvrzení či realitu.

Největší okna
Oproti stávajícímu modelu 777 mají být o třetinu větší. Budou mít zhruba 162 palců čtverečních, což je 0.1 metru čtverečních více.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Captain777
Host
Captain777

byl jsem v Evertonu pritomen po oba dva dny. Aeroplan je opravdu krasny pocin Boeingu. Jiz se tesim az bude brazdit nebe.

Y.K.
Host
Y.K.

Ona je fabrika v Everettu, tak kdo ví kde jste byl a co viděl. 🙂

VíKo
Host
VíKo

Ty motory jsou uzasny. Mazec.

Mirvald
Host
Mirvald

Je to hezké. Nejen v bývalém Sovětském svazu, ale i na Západě umí dělat SPOLEHLIVÁ LETADLA. OMLOUVÁM SE, ZAČALO MI TO PSÁT VELKÁ PÍSMENA. mUSÍM SE PORADIT.-

Generální mandatář
Host
Generální mandatář

Vážený kolego. Na klávesnici vlevo je tlačítko CapsLock. Asi jste o něj zavadil. Zkuste no zmáčknout, počítač zase bude psát normálně.
Jinak moje řeč. Světovou špičkou jsou jednoznačně letadla z konstrukčních kanceláří Tupolev a Iljušin. O tom nelze pochybovat. Spolehlivost, technická vyspělost, komfort.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A proto má Aeroflot ve flotile 19 kusů B777−300 a dokonce i nějaké B737−800

https://www.aeroflot.ru/ru-en/flight/plane_park

bohyn
Host
bohyn

Bývaly časy, kdy v sovětském svazu uměli postavit letadla. To „spolehlivé“ bych do toho necpal.

Jandys
Host
Jandys

A otázka za 3 bludišťáky: “Bude potřeba type rating on Fully motion SIM, nebo budou stačit 3 hodiny u počítače (CBT)?”
Delší trup, větší plocha křídel, trochu jinde umístěné motory, dle vyjádření Boeingu z loňského jara zcela přepracovaný autopilot se spoustou nových funkcí…poznámku, že v avionice použijí vše, co se naučili na 737 MAX raději neřeším. Pravda, to vyjádření bylo loni v únoru, před 2. nehodou MAXe.

pzag
Host
pzag

Nebo bude potřeba cokoli mezi tím, že?
Samozřejmě se to udělá tak, aby to zůstalo v rámci jednoho ratingu. To, jak bude vypadat rozšíření se bude posuzovat při schvalování typu, tak jako vždycky, a bude to záležet na tom, z čeho člověk půjde.
Zbytek snad nemá cenu komentovat…

pzag
Host
pzag

Takže takhle aktuálně vypadá B777 s B787. Takže po schválení 777X se vydá nová verze, kde bude specifikováno, jak moc se bude muset školit.
Na straně 12/13 jsou vysvětlené jednotlivé stupně.

pzag
Host
pzag
Jandys
Host
Jandys

Otázkou je, jak bude jednotlivé agentury věřit FAA ohledně certifikace po MAXu. I s ohledem na Boingem deklarovaný přínos MAXu modelu 777X. Na pohled je triple 7X krásné éro, a doufám, že nebude padat.

bohyn
Host
bohyn

Kéžby neudělalo svému předchůdci osudu.

Václav
Host
Václav

Nevím, jestli to není jenom dojem, ale nemá to taky podobně umístěné motory, jako 737MAX? To by mohlo naznačovat podobné letové vlastnosti a nutnost stabilizačního systému. Ale možná se mýlím.

Jakub
Host
Jakub

Jestli se nepletu, tak 737MAX ty motory má také na křídlech, takže asi budeš mít pravdu.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Na rozdíl od 737MAX to ale není evoluce 50 let starého letadla. 1. generace 777 je z poloviny 90. let. Takže motory se od té doby nezměnily tolik, aby to vyžadovalo obezličky typu MCAS. Horší problém je, že to letadlo pravděpodobně navrhli ve stejné organizační kultuře a se stejným důrazem na bezpečnost, jako 737MAX.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A ve stejné kultuře jako 787, což je letadlo, které taky ve velkém padá. Důkazem budiž nikoliv nehoda, ale zrušená objednávka od Travel Service. A ti by si přece nepořídili letadlo, které má problém s motory.

MildaIV
Host
MildaIV

Pokud si dobře pamatuju tak 787 měla 3 roky spoždění a expodovaly jí baterky, takže taky nesměla nějakou dobu lítat.

Y.K.
Host
Y.K.

tak explodovaly… Thermal runaway, něco na co nemáme českého termita, klasický problém Li-Ion baterek.
Každopádně je to tak, s baterkami byly z počátku velké problému.

Y.K.
Host
Y.K.

Hádanka dne. Co naznačuje umístění motorů A220, A320, A330, A350, E190, B787 a dalších?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Antonovy taky mají motory na křídlech a před náběžnou hranou. Mrija jich má dokonce 6. Aha, už chápu, pro ruské letadlo platí jiná fyzika. Teda ukrajinské letadlo.

Martin V.
Host
Martin V.

Umístění naznačuje, že se Boeing s modelem 707 trefil v 50. letech do koncepce, která už přežila 65 let a pořád pokračuje. Podobně se tenkrát trefil DC-8 na rozdíl třeba od Cometu a VC-10.

Y.K.
Host
Y.K.

máte malé bezvýznamné plus. 🙂

LepeUzBylo
Host
LepeUzBylo

Navíc 777 je fly-by-wire letadlo. Takže nějaké problém s trimováním stabilizátoru jako na 737 tady odpadají.

RSNF
Host
RSNF

Nejsem sice letecký mechanik, ale není fly-by-wire věc od Airbusu?

pzag
Host
pzag

Ne, není.

Y.K.
Host
Y.K.

Není, Fly-by-wire znamená elektrické / elektronické řízení. První dopravní letadlo s FBW řízením byl Concorde (ještě analogová elektronika).

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Máte auto? Máte v něm kapalinové tlumiče? Tak ta věc – kapalinový tlumič – je od Renaultu. Pan Renault vymyslel také bubnovou brzdu.

GPGP
Host
GPGP

Super, ale zatím na 50 % hodnotách normálního letu, neměl to být let za plné rychlosti alespoň v 7-8 km….???
Asi vezmou data, vyhodnotí to, scihnou trup kvůli prasklinám a uvidí….
Nebylo by nic horšího, kdyby se trup nebo motor za plného výkonu roztrhnul, to by byl asi poslední hřebíček, tzn. do měsíce ho chci vidět za normálního letu, pak tomu uvěřím 🙂

Y.K.
Host
Y.K.

Bože, tady je to teda dnes opravdu smutný pohled. Lidi, kteří nemají ani vzdálenou znalost toho jak letadlo funguje a co má všechno za systémy, zato mají plno mouder. Shrňme si to. Trup se rpři pevnostní zkoušce oztrhl na 149 % zatížení, přičemž za provozu ani úplně extrémních manevrů se nesmí dostat nad 100 %. Těsně nad 15O % se běžně lámou křídla a celé se to rozpadne, je to mechanická hranice, ne provozní. První let se dělá volný, zkusí se ovladatelnost, sbírají se data. Další lety se začnou testovat všechny konfigurace, začne se ověřovat vypočtená letová obálka, dostup, spotřeba…… Číst vice »

Lukas
Host
Lukas

Za mna stale lepsie A350-1000 🙂

Ondra
Host
Ondra

Dle čeho soudíte ?

MildaIV
Host
MildaIV

Nejsou v tom žáby, všechny je při výrobě s…nědli zaměstanci.

Tony
Host
Tony

Je to tam!

J.K.
Host
J.K.

Nádherný stroj… 🙂

Tomáš
Host
Tomáš

Vypadá to že zase nic 😀

Tomáš
Host
Tomáš

Tak jo beru zpět..::)
https://www.flightradar24.com/BOE001/23a5b16c tady je na Flightradaru

Jirka
Host
Jirka