cargo

Boeing 777X má za sebou první úspěšný let, strávil ve vzduchu téměř čtyři hodiny

Boeing 777X. Foto: BoeingBoeing 777X. Foto: Boeing

Boeing dnes úspěšně dokončil první testovací let nového letounu 777X. V 10:10 místního času odstartovalo letadlo z letiště Paine Field

Boeing dnes úspěšně dokončil první testovací let nového letounu 777X. V 10:10 místního času odstartovalo letadlo z letiště Paine Field v Seattlu, ve 14:01 po necelých čtyřech hodinách přistálo v Seattlu na letišti Boeing Field.

První let měl proběhnout už ve čtvrtek, pak ho firma odložila kvůli počasí na pátek. Včera letadlo dojelo až k prahu ranveje, kvůli silnému větru ale po několika hodinách čekání nedostalo povolení ke startu.

Letadlo absolvovalo první let v letové hladině kolem 15 tisíc stop, letělo na východ od Seattlu, kde několik hodin kroužilo.

Průběh prvního letu Boeingu 777X. Foto: Flighttradar24.com

Průběh prvního letu Boeingu 777X. Foto: Flighttradar24.com

 

K prvnímu testovacímu letu dochází téměř přesně čtyři roky poté, co se poprvé do vzduchu vydal 737 MAX. První let absolvoval model s označením WH001, jde o verzi 777-9. Na trupu jsou samolepky sedmi leteckých společností, které mají letadlo objednáno. Trasu letu můžete sledovat na Flightradar24.com.

777X je novým dálkovým letadlem Boeingu. Aerolinky mají první stroje převzít v polovině příštího roku, jako první budou u Emirates a Lufthansy.

Boeing čekají s modelem 777X desítky testovacích letů včetně například zkoušky v extrémním mrazu či horku. Kromě dnes prvního stroje má firma další tři testovací letouny.

Průběh prvního letu Boeingu 777X. Foto: Flighttradar24.com

Průběh prvního letu Boeingu 777X. Foto: Flightradar24.com

Premiéra letadla má podstatně větší zpoždění než dva dny kvůli počasí. Původní plány počítaly s prvním letem v červnu. Boeing nejprve v březnu zrušil jeho statické předvedení (naplánováno shodou okolností na pondělí po nehodě 737 MAX v Etiopii), pak zjistil dodavatel motorů General Electric problémy s motorem a letová premiéra se odložila na neurčito.

Problém se objevil při finální fázi testování motorů GE9X za extrémních podmínek, které nejsou běžné pro provoz letadla, ale nutné pro samotné schvalování. Šlo o nadměrné opotřebení titanových částí statoru. Rychlejší opotřebení dílů by znamenalo pro aerolinky problém: častější opravy motorů. Podobné problémy měl Rolls-Royce s motory pro dreamlinery.

V září navíc vyšly najevo informace, že trup nezvládl zátěžovou tlakovou zkoušku. Šlo o extrémní zátěžový test, kdy se konstrukce letadla napínala a zatěžovala výrazně nad běžné limity, kterých letadlo v běžném provozu dosáhne. Stroj normy nesplnil jen o jedno procento. Boeing neuvedl, jak problém vyřešil, úřadům zřejmě stačilo, že prokáže jen posílení v části, kde došlo k prasklině. Neúspěšnému testu přihlíželi inspektoři amerického úřadu civilního letectví FAA, který musí letadlo schválit, aby mohlo být nasazeno do běžného provozu s cestujícími.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla. Některé aerolinky ale už začaly omezovat objednávky. Jako první se objeví ve flotile Emirates a Lufthansy.

Unikáty nového 777X

Sklápěcí křídla
Největší inovace. Za letu má Boeing rozpětí 72 metrů. S tak velkými křídly by se ale nevešel k letištním terminálům, proto se po přistání křídla sklopí, na každé straně se tak zkrátí o 3,5 metru. Dosud největší rozpětí křídel u typu 777 má Boeing 777-200 LR (64,8 m), větší rozpětí má Boeing 747-8i (68,4 m) a Airbus A380 (79,75 m). Nové letadlo 777X bude mít standardní rozpětí 65 metrů na letišti díky tomu, že konec křídel bude sklopený. Žádné dopravní letadlo takovou technologii dosud nemá.

Motor
Nový model GE9X od General Electric vychází z motoru GE90, oproti němu má být ale o deset procent úspornější. Průměr dmychadla je 134 palců (340 cm), nejvíce ze všech motorů. Lopatky jsou z kompozitních materiálů. Jsou lehčí a pevnější než například z titanu. Lopatek je oproti předchůdci méně: místo 22 pouze 16. Průtok vzduchu přes motor je větší, díky čemuž je i úspornější.

Délka
S délkou 76,7 metrů bude nejdelším osobním letadlem na světě. Je téměř stejně dlouhé, jako dva letouny 737-800 (měří 39,47 m).

Úspora paliva
Boeing tvrdí, že nové letadlo bude mít o zhruba deset procent nižší spotřebu na sedačku než konkurence, tedy Airbus A350. Teprve provoz ukáže, zda jde jen o marketingové tvrzení či realitu.

Největší okna
Oproti stávajícímu modelu 777 mají být o třetinu větší. Budou mít zhruba 162 palců čtverečních, což je 0.1 metru čtverečních více.

Tagy 777X boeing Boeing 777X Top
39 komentářů