Letectví

Boeing po pěti měsících obnovil dodávky dreamlinerů, na předání čeká 80 letadel

Boeing 787-9 v barvách United Airlines. Foto: Tomás Del Coro / Flickr.com
Boeing 787-9 v barvách United Airlines. Foto: Tomás Del Coro / Flickr.com
Důvodem zastavení dodávek byly výtky úřadů i zákazníků ke kvalitě dodávek.

Letecká společnost United Airlines převzala v pátek svůj 35. letoun Boeing 787-9 Dreamliner. Na takové zprávě není na první pohled nic zajímavého, přesto má svůj význam: jde o první dreamliner, který Boeing dodal po pěti měsících.

Důvodem zastavení dodávek byly výhrady amerického úřadu civilního letectví FAA, který si kvůli problémům s kvalitou výroby vymínil schvalování každého vyrobeného kusu. V letectví je přitom běžné, že po typovém schválení nechává certifikaci jednotlivých letadel už na výrobci.

Problémy s výrobou se týkají závodu v Charlestonu v Jižní Karolíně, kam Boeing přesouvá kompletně celou produkci dreamlinerů. Na kvalitu letadel z tohoto závodu si stěžovali dopravci už v minulosti, například KLM. Boeingu se problémy podařilo zřejmě vyřešit, v pondělí si mají United Airlines převzít další stroj, před dodáním je i první dreamliner pro nového korejského dopravce Air Premia.

„Obnovili jsme dodávku letadel 787 po důkladné analýze našich procesů ve výrobě, abychom dodávali jen letadla, která splní nejvyšší kvalitativní standardy,“ uvedl Boeing v prohlášení. Jde o další z řady problémů s dreamlinery, nedávno FAA začala řešit praskající okno v kokpitu. Boeing má vyrobeno a nepředáno celkem 80 dreamlinerů.

United patří mezi největší provozovatele dreamlinerů, létají se všemi třemi typy: 787-8, 787-9 a 787-10. Letadlo zamířilo na svém prvním letu na základnu v San Franciscu.

Odebírat
Upozornit na
guest
5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
nedůležité - provokace

Neukazuje se náhodou, že takhle vyhoněné 2 motory jsou už obecně bez ohledu na výrobce na hraně konstrukční spolehlivosti? A že 4 motory mají z hlediska bezpečnosti přece jen něco do sebe? Vím, že problematika je komplexní, ale tohle mi připadá celé jako ne úplně stabilizovaná změna paradigmatu. Naštěstí původní plány 380 a 477 existují a s obměněnými motory…

Y.K.

Máte pocit, že A380 s. motory problémy neměly?

Karel_x

Dva motory se užívají proto, že ekonomie provozu vychází lépe. Je to navzdory tomu, že se letadla musí umět vypořádat s výpadkem jednoho motoru i při vzletu, což pochopitelně hraje pro 4 motory. Na druhé straně 4 motory jsou těžší a jejich údržba je dražší. Je možno přímé srovnání u A330 a A340, což jsou v podstatě stejná letadla s 2/4 motory.
V každém případě i u 4 motoráků jsou motory úplně stejně „vyhoněné“, je to zase dáno ekonomií provozu, tedy co nejvyšší teplotou na vstupu do turbíny.

Karel_x

Já toho moc nevím, ale myslím, že jsem někde četl, že závada je poněkud hlubší. Eroplány mají problémy se spoji dílů trupu, snad kvůli chybám na straně jejich dodavatele. Mluví se dokonce o snížení MTOW, tak velký je to problém. Není to naštěstí medializované jako MAXy. Zatím bych netvrdil, že se B podařilo problémy vyřešit, mohou to být ty ze zaparkovaných strojů (myslím je jich kolem 90ks), kde se vážné problémy neobjevili. Jestli kontrola a opravy jednoho stroje trvají cca měsíc, je to běh na docela dlouhou trať. To optimistické prohlášení B je úsměvné jako v případě MAXů – …bezpečné… Číst vice »

Y.K.

https://www.compositesworld.com/news/boeing-conducts-inspections-of-787-composite-inner-fuselage-skin

Šlo o dvě trupové kompozitové sekce (47 a 48 vyrobené v North Charlestonu), jejichž „příruby“ k sousedním sekcím měly odchylky od definované tolerance (0,005″ na 5″ délce). Řešili (kromě opravy zasažených několika kusů), jak takovým kusům zabránit. Přeci jen je to obrovský kompozitový díl. Čekal bych, že dnes už to budou mít zprocesované. 🙂