Letecké společnosti Letectví

Aerolinky si stěžují na kvalitu dreamlinerů z Jižní Karolíny

Boeing 787-10 v barvách KLM: Foto: Paul Ridderhof / KLM
Boeing 787-10 v barvách KLM: Foto: Paul Ridderhof / KLM

Boeing čelí kritice kvality výroby letadel 787-10 Dreamliner ve svém závodě v North Charlestonu v Jižní Karolíně. Jako poslední se ozvala s výtkami letecká společnost KLM. Na problém upozornil list The Post and Courier.

Nejde přitom o první příklad: už letos na jaře New York Times zveřejnily rozsáhlou reportáž, která ukázala řadu problémů v továrně v Jižní Karolíně, například nedostatečnou kontrolu či porušování bezpečnosti. Po upozornění listu podmínky v továrně řeší už americké úřady.

The Post and Courier se odvolává na interní dokument Boeingu, v kterém jsou zpracovány odpovědi leteckých společností, kterých se ptaly na spokojenost s poslední dodávkou letadla. Boeing deníku odpověděl, že aerolinky stále vyjadřují velkou důvěru v letadla 787.

KLM například podle listu v dotazníku uvedla, že kontrola kvality v závodě je hluboko pod přijatelnými standardy. Některé sedačky byly například nedostatečně připevněné, stejně tak některé šrouby nedostatečně utažené, zpráva upozorňuje na uvolněnou svěrku palivového potrubí. To, že neproběhla dodávka prvního 787-10 úplně v pořádku dokazuje i skutečnost, že dreamliner na konci června přilétl do Amsterdamu o den později, původně měl být jednou ze součástí oslav stoletého výročí aerolinky.

KLM pro server Business Insider uvedla, že oceňuje dlouhodobé partnerství s Boeingem a že dává pravidelně zpětnou vazbu výrobci, aby docházelo postupně ke zlepšování letadel, s kterými létá. Na potíže s kvalitou si stěžovaly i United Airlines nebo American Airlines.

Když si převzaly první 787-10 Singapore Airlines, zaznamenaly například poškrábané okénko v kokpitu nebo několik chybějících dílů. Jiní dopravci si stěžovali, že jim výrobce včas neoznámil zpoždění ve výrobě.

3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bart

Ach jo. To už je asi lepší letět letadlem vyrobeným v Rusku než letadlem od Boeingu. Boeing by se měl naučit, že stavit letadla není jako dělat hamburgery.

Přemek

Boeing má dlouhodobé problémy, a to systémové povahy. Doposud díry lepila zbrojní produkce, ale těžce předlužený rozpočet brání dalšímu navyšování a bude hůře. Struktura závazků je alarmující, struktura aktiv také, rizika rostou každým dnem. Je otázkou, jak dopadne výrobní závod Airbusu v USA, kam se nedávno naplánovalo převedení výroby 220tek.

Martin S.

Aj aj, Boeing nemá moc dobrý rok…