Boeing nám slevil málo, oznámil Ryanair konec jednání o nákupu 737 MAX10

První let Boeingu 737 MAX 10. Foto: BoeingPrvní let Boeingu 737 MAX 10. Foto: Boeing

Ryanair netradičně oznámil konec vyjednávání v tiskové zprávě, v které si neopomněl rýpnout do Boeingu kvůli novým zakázkám Airbusu.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Jsme Evropané Usacky palečky nepotrebujem.

Y.K.

Taktizování a reklama zadarmo.
Boeing teď není v zase tak dobré finanční situaci, aby „rozdával“ letadla na lepkavé sliby O’Learyho a protože Ryanair takové ceny nedostane ani u Airbusu, tak je to spíše hra na čas a nervy, komu povolí první.

Václav

Boeing na tom asi nic extra nebude, ale asi vyloženě špatně také ne. Divize civilních letadel je jen jedna z mnoha části ohromné firmy, která má zakázky pro NASA, USAF a mnoho dalších firem v mnoha oblastech. Tu jen tak něco neohrozí.

Axel

Zkuste mrknout na skutečně vykazované údaje https://investors.boeing.com/investors/financial-reports/default.aspx

Boeing má 4 divize… Problém je, že zdaleka největší divize „výroba civilních letadel“ hospodaří tak mizerně, že stáhne s sebou i zbytek divizí, které jsou ziskové.

Pro ilustraci – porovnání hodnoty objednávek na začátku letoška vs. začátek roku 2019 (ve kterém došlo k uzemění 737MAX)
Divize Civilní letadla
01/2021: 282 miliard dolarů vs.
01/2019: 412 miliard
Divize Obrana: 60 vs. 58 mld.
Divize Servis: 20 vs. 21 mld.

čtvrtou divizí je leasingová aj. divize Boeing Capital, která z logiky věci nemůže disponovat zakázkami na výrobu něčeho…

Václav

Šušká se, že O’Leary brzy oznámí, že je v pokročilé fázi vyjednávání o historicky největším nákupu letadel Irkut MS-21 a COMAC C919.

Tom Matoo

🙂

Václav

Můj příspěvěk má trochu hlubší význam, než jsou tady lidé schopní pochopit. Fakt je, že O’Leary udělá pro dobrý deal cokoliv a nějaké staré prohlášení o spolupráci s COMAC skutečně existuje – nic jiného než si zlepšit vyjednávací pozici bych v tom ale neviděl. Příspěvek v tomto duchu jsem včera četl na airliners.net a nikdo autorovi do ruských trolů nenadával…

Axel

Tak ono je to „hra“ s ostrými lokty. Koneckonců… se to příhodně sešlo, že v roce 2019 byly početně 2 až 3x vyšší dodávky velkých vojenských letadel (tj. 49 letadel) než byl průměr v předchozích 3 letech (23 resp. 19 resp. 16 kusů… Mluvím o součtu dodávek C-17/KC-46/C-40 a P-8…

A navyšování nákupů velkých vojenských letadel zn. Boeing z obranného rozpočtu USA pokračovalo i po roce 2019 https://insidedefense.com/insider/boeing-wins-16-billion-contract-11-new-p-8a-aircraft

Axel

Tak určitě…. U Ryanairu nelze vyloučit téměř nic… Nicméně pravděpodobnost brzkého „historicky největšího nákupu Irkut MC-21“ pro Ryanair… se imho blíží pravděpodobnosti „útoku z Marsu“…

Ale tiskových zpráv se třebas dočkáme… Tak jako jsme byli zavaleni zprávami o VRT-500 (vystavován na minulém MAKSu) po kterém dnes není vidu/slechu

… A taky hlemýždí tempo ohledně Mi-38 je vypovídající – kolikže desítek let už zabral vývoj? 3 nebo 4 desítek let?

Lukino

A jak na tom vlastně ten Irkut je? Naposledy létal kolem Archangelsku ne?

Axel

Plány a PR texty okolo Irkut MC-21 jsou velkolepé. Jaká bude realita (s novými motory) uvidíme. Zejména ekonomická otázka u výrobce MC-21 a zejména u případných aerolinek bude velkým otázníkem. Ono totiž v Ruské federaci se tamní vláda snaží masivně dotovat vývoj nových civilních letadel a snad ještě větší dotace jsou slíbeny pro nákup těchto v Rusku vyvinutých letadel… Jenže leckdy celý vývoj vypadá spíše jakési „dotační šméčko“ viz LMS-901 Baikal … v soutěži ruské vlády dotovaný vývoj spolu soutěžil 2 majetkově propojené firmy (mateřská a dceřinná)… -:) A vyvinutý návrh LMS-901, po vyplacení prvních dotačních peněz, vypadá dost podobně… Číst vice »

Axel

Ještě doplnění – ten odkazovaný článek webovky Defence24 v závěru havárie atd. … Jenže nejsou zahrnuty havárie ruských vojenskcýh transportních a odvozených typů letadel – např. Il-18, Il-76 atd.

Ivan

B737-10 může A321 konkurovat kapacitou, ale nemůže doletem. Ten však Ryan stejně takový nepotřebuje, zřejmě tedy půjde o vyjednávací taktiku a tlak na Boeing.
Ovšem ani objednávka A321 by nemusela překvapit.

Majkl

A321 by byly pro FR ještě o dost dražší i kdyby nedostali požadovanou slevu od Boeingu. Kdesi o tom byl článek, že FR kupuje letadla o dost levněji než Wizz, respektive že se u Airbusu v žádném případě nedá dostat na ceny Boeingu u velkých objednávek. Wizz má ale nižší mzdové náklady oproti Ryanairu, takže ve výsledku na tom je nákladově cca podobně jako Ryanair i s dražšími letadly.

lvy

Tak ono taky A321 vs. B737 je jak srovnávat parní lokomotivu s elektrickou. Už jen z hlediska vnitřního prostoru a hluku je A321 úplně někde jinde. Jenže tohle je pro Ryan nepodstatné, jim nejde o lidi, ale jen a jen o cenu.

VíKo

Tak ale to si odporujete. Jde jim o cenu, kterou následně promítnout do ceny za letenku, kterou nabídnou velice picetne skupině cestujících, co jim Ryan plní sny. To je neoddiskutovatekny fakt. Byznysplan Ryanu funguje.

Martin Csabo

Zaprve vnitřní prostor nezaleží na výrobci ale na dopravci, zadruhe nevím kde jste přišel na to že max je hlučnější než a321, a321neo je velmi podobně hlučná ale zakladní a321-100 je naopak mnohem více hlučná

Y.K.

Někde jinde? Hmm. Ten hluk je víceméně stejný (resp. se liší spíše podle toho kde sedíte).
https://www.uscreditcardguide.com/how-noisy-is-you-airplane-cabin/