egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Ryanair chce další 737 MAX, Boeingu dal nabídku na větší verzi pro 230 cestujících

Boeing 737 MAX 200 v barvách Ryanairu. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX 200 v barvách Ryanairu. Foto: Boeing

Největší evropská aerolinka jedná s Boeingem o nákupu dalších letadel 737 MAX. Kvůli zpoždění dodávek verze MAX 200 chce ale po Boeingu jako součást balíčku odškodnění slevu a dodávku většího typu letadel – MAX 10.

V rozhovoru s analytiky po prezentaci čtvrtletních výsledků to uvedl šéf skupiny Michael O‘ Leary.  Nový model MAX 10 by měl zvládnout přepravit až 230 cestujících.

„Abych byl upřímný, neočekávám, že nové vedení Boeingu je v pozici o této objednávce s námi jednat. Chápeme to, ale jde o naši nabídku a čekáme, že budeme v čele fronty na tato letadla,“ uvedl O‘ Leary podle agentury Reuters.  Podle něj očekává, že bude Boeing jednat nejdříve s největšími zákazníky. Mezi ně Ryanair dlouhodobě patří.

Ryanair je mistrem ve vyjednávání s Boeingem: jeho úspěchem je i obří nákup letadel 737-800 v roce 2002, kdy se letecká doprava vzpamatovávala z velkého úpadku po teroristických útocích v USA, i další objednávky v době ekonomické krize. Pro Boeing je každá objednávka na stále uzemněné letadlo klíčová pro obnovení důvěry mezi zákazníky.

Ryanair má objednáno celkem 210 letadel 737 MAX 200, v letošním letovém řádu jich měl mít už 55. Kvůli uzemnění očekává jejich zařazení do provozu nejdříve v druhé polovině roku.

„Kvůli zpoždění v dodávkách nových letadel 737 MAX 200 očekáváme splnění tohoto cíle nejméně o rok až dva později, tedy ve finančním roce 2025 nebo 2026,“ uvedl Ryanair v prezentaci výsledků za poslední čtvrtletí (Q3 v případě finančního roku Ryanairu). Ryanair očekává dodání letadel 737 MAX 200 až v září nebo říjnu letošního roku. Firma znovu vyjádřila, že jde o letadlo, ke kterému má plnou důvěru především díky vyšší kapacitě a nižší spotřebě. „Až ho budeme mít, změní náš byznys na příští dekádu,“ tvrdí Ryanair ve zprávě pro investory.

Ryanair v posledním čtvrtletí loňského kalendářního roku překvapil ziskovým hospodařením, poslední tři měsíce bývají přitom pro evropské dopravce s výjimkou vánoční špičky většinou ztrátové. Vydělal 88 milionů eur, rok před tím prodělal za stejné období 66 milionů eur. Počet cestujících stoupl o 6 %. Za celý loňský kalendářní rok se Ryanair stal největší leteckou skupinou v Evropě podle počtu cestujících.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ČD4ever

Je otázka, jak se ke spojení Ryanair+B737 MAX postaví zákazníci. Čelem nebo zády? Já si počkám, jak to dopadne, než do toho typu letadla vlezu.

Tonda Sehnal

Cena letenky bude opět až na prvním místě.

Petr

Myslím, že ne,ale je to čistě můj názor. Jako člověk,co lítá často a sbírám i letecké míle, baví mě si misto například se Swiss zaletět na Mallorku s R. Ale jakmile by se tam letos v létě objevil Max,nejdu ani za letenku za 100 kč a to se fakt létat nebojím

Vítek

Ano, protože jste člověk co létá často a v letectví se orientuje více než většina batůžkářů na které ryan cílí.

Gajda

Stejně jako ke spojení 737 max + kdokoliv třeba v případě zájezdů od cestovek, taky poletí

PetrPetr

A nebylo by levnější koupit MAXy od ostatních aerolinek? Spousta aerolinek se jich bude chtít zbavit. Cestující ani posádka nebudou mít v letadla důvěru. U Ryanu je to jedno.

Y.K.

Jako třeba které se jich chtějí zbavit?

Petr

jako například ty,co ruší objednávky.

Y.K.

Zatím jsem četl jen o Garuda a ani ta ji rozhodně zatím nezrušila, „jen“ informovala Boeing, že další letadla nebudou chtít odebrat. Což může znamenat lecos, podle mě hlavně nátlak. Postavit se na konec fronty na A320NEO s výhledem získat jej někdy v roce 2030 není nic co by firmu potěšilo.

Zatím nikde nestojí letadla o která by nikdo neměl zájem.

Petr Petr

A nebylo by levnější koupit MAXy od ostatních aerolinek? Spousta aerolinek se jich bude chtít zbavit. Cestující ani posádka nebudou mít v letadla důvěru. U Ryanu je to jedno.

Tom

Na mě to teď působí trochu jako, že korporace Ryanair tlačí na korporaci Boeing, která má teď dost starostí sama se sebou. Neměli by nyní spěchat na nový model. To je můj názor. Jinak cena asi bude skvělá.

Petr

Nenazval bych to úplně novým modelem. MAX10 je jen o 1,5m prodloužená verze MAX9. Verze MAX10 už má 521 závazných objednávek od spoustu jiných dopravců z let minulých

medák

Řekl bych že tento stroj se v nějakém brzkém horizontu objeví i ve flotile Smartwings.. přeci jen to bude asi nejlepší náhrada za B-737-900 a taky do jisté míry alternativa k A-321XLR které budou ve flotile až v roce 2024-5. Nejprve se ale musí série MAX bezpečně vrátit do provozu pak se stím bude dát nějak víc kalkulovat.. 🙂

Přemek

Dal poptávku, to jen pro pořádek. Patrně kalkuluje s výraznou slevou a zárukou bezpečnosti. Riskantní strategie.

Jen tak

tu slevu dostane … a boeing mu zulíbá ruce. tož asi tak.

Lumir

Levný dopravce se nezapře.

Zlámalík

Důvod vaší poznámky? To je snad OK, nakupovat když je cena na minimu a výrobce je rád, že mu někdo důvěřuje?

Jen tak

muzeme si o ryanairu myslet co chceme, ale jedno se mu uprit neda. odvahu ma, a snazi se vsechny nevyhody otocit “ve vyhodu”.

Filias

Ryanair ví, že v krizi se má nakupovat. Dostane dobrou nabídku, nabídne levné letenky a vydělá na tom balík.

Jen tak

ano … to je presne to, mam na mysli 🙂

VojtaPepaJednicka

jejich zákaznickému portfoliu musí být jedno do čeho si sednou a Ryan může vyvinout na Boeing velký tlak.. win-win pro ně..