Letecké společnosti Letectví

Agentury: Ryanair je blízko nákupu dalších 737 MAX

Boeing 737 MAX 200 v barvách Ryanairu. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX 200 v barvách Ryanairu. Foto: Boeing
Nákup dalších strojů má být součástí kompenzací za zpoždění s dodávkami letadel.

Letecká společnost Ryanair finišuje podle zdrojů agentur Reuters a Bloomberg s jednáním o nákupu dalších desítek letadel Boeing 737 MAX. Irský dopravce má ve smlouvě s Boeingem opci na rozšíření stávající objednávky 135 letadel až na 210 strojů.

Ryanair ani Boeing informace o obchodu nekomentovaly, Ryanair ale dnes večer rozeslal pozvánku ke společné virtuální tiskové konferenci s Boeingem. Lze očekávat, že Ryanair získá letadla s velkou slevou, protože využije současné slabé pozice Boeingu.

Podobně nakupoval letadla s velkou slevou už v minulosti: velké objednávky oznámil při krizích letectví, například po teroristickém útoku v USA nebo začátku ekonomické krize. Boeing v řadě případů pak po několika letech provozu prodal letadla takřka za stejnou cenu, jakou je nakoupil. Jiné aerolinky se totiž k tak nízké ceně nedostaly.

Opce má být podle agentury Reuters součástí kompenzačního balíčku za zpoždění dodávek letadel 737 MAX. Ty se měly objevit ve flotile Ryanairu už loni.

Pro Boeing by šlo současně o velkou vzpruhu: za dobu uzemnění letadel přišel o více než tisíc objednávek, nové se objevují jen pomalu: minulý týden oznámily pořízení třinácti letadel Alaska Airlines, v létě polský Enter Air.

Ryanair už dříve deklaroval, že letadlu věří a považuje ho za stroj, který mu umožní zvýšit zisky. Objednal si ho ve větší verzi, než obvykle. Firma do něj vtěsná více lidí než dosud do stávajících 737-800. Namísto 189 celkem 197 cestujících

Americký Federální úřad civilního letectví už povolil provoz letadel 737 MAX v USA. S cestujícími se má vrátit do provozu nejprve u American Airlines, ty chystají první let na 29. prosince. Dopravce už dnes provedl předváděcí let s novináři, na palubě nechyběl ani šéf aerolinek.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš

„Boeing v řadě případů pak po několika letech provozu prodal letadla takřka za stejnou cenu, jakou je nakoupil.“ neměl tady být Ryanair namísto Boeing?

Filip

Možná se létající low-costová veřejnost v Evropě rozdělí na dvě skupiny. První bude ochotná podstoupit let s Maxem a ti budou zákazníci Ryanairu, druhá to odmítne z principu riskovat a bude tedy preferovat Easy Jet, Wizzair a ostatní all-Airbus společnosti.

Dominik

Nesmysl, drtivá většina lidí nemá páru s čím letí a i kdyby, tak letenky za 9,99 budou dostatečná motivace aby nad tím mávli rukou. Za nějakou dobu to už bude jenom matná vzpomínka i pro nás a letadlo bude vesele lítat dalších 20 let.

Hřebík v patě

V tom případě si uděláme malou osvětu. Lidi, jak to bude mít vzadu na motorech takový „zuby“, tak do toho proboha nelezte 😀

Hřebík v patě

Nastal čas na malou osvětu 🙂
Jak to bude mít vzadu na motorech takový ty „zuby“, tak do toho lidi proboha nelezte 😀

PazWire

Bez modelu 737 si nedokážu představit letectví, je to svým způsobem taková jeho ikona, protože každý si pod tímto číslem představí letadlo. Je pochopitelné, že Ryan nebude přecházet na jiný typ, když celá jeho síť je založena na letounech řady 737. Nákup MAXů schvaluji a ze strany „FRndy“ tento krok považuji za velmi výhodný a strategický. Těším se, až někdy tím skvostem „svezu“.

Filip

Máte tam špatně ty uvozovky. Měly by být u „skvostem“.

Hřebík v patě

Takových ikon už v letectví bylo a dneska po nich neštěkne pes 😀

Zdeněk

Tolik těch ikon v letectví zase nebylo. Vedle Boeingu 737 snad jen Dakota DC-3, Caravelle, Boeing 707, Boeing 747. U nás pak Av-14/IL-14. Ostatní, byť často výborná letadla, lze sotva označit za ikony.

Y.K.

Concorde, sice jich bylo jen pár, ale zase nejikoničtější ikona. 🙂

GPGP

Doufám že tentokrát chudáci co kupují jejich levné letenky zůstanou doma, zejména Britové co jinde dělají binec a EU města budou volnější i klidnější 🙂

jan.lbc

Britové létají s Easy Jetem

Řiditel

Dřív se říkalo, že si pro pár krejcarů nechá koleno vrtat. Teď si někdo pro pár krejcarů sedne do padadla hladoletu.

Bolb

Ale to je přece DOBŘE, že do toho kolenovrti vlezou 🙂
Myslete politicky – oni nastaví nízké ceny a seberou kolenovrty. Ostatní konkurence bude muset taky držet dobré ceny, pokud chce Ryanu konkurovat. Kór v době pokovidové, kdy ta letadla potřebují naplnit, polezou lidem do zadku, aby vůbec byli ochotni někam letět.
Čili dobré ceny budou i pro nás, kteří MAXem lítat nechceme, u jiných aerolinek. Všechny naštěstí MAXy nemají. Aspoň zatím. A za pár let už to bude jedno, to už se ukáže, jestli je MAX dobře opravený.

Zdeněk

B737MAX je zřejmě neprověřenější letadlo na světě. Škoda jen, že tomu musely předcházet dvě havárie. Nákup ze strany Ryanairu přišel ve správnou dobu. Levnější už zřejmě maxy nikdy nebudou.

Y.K.

Tahle věta je nějaká divná: „Boeing v řadě případů pak po několika letech provozu prodal letadla takřka za stejnou cenu, jakou je nakoupil. Jiné aerolinky se totiž k tak nízké ceně nedostaly.“

Nemyslíte Ryanair?

Y.K.

Šmarjá, pardon, to patřilo do hlavního vlákna…

Mýval

Ryan Air nezklamal. Tohle bych od nich čekal.
Dobrá práce! 🙂

Zároveň mi tento nadpis nedává moc smysl „Nákup dalších strojů má být součástí za zpoždění s dodávkami letadel.“ Prosím o opravu.

SaulGoodman

Nechci říkat, že jsem to říkal, ale… 😀 Jsem přesně čekal, že Ryan (tuším jako už jednou) využije situace a pořídí levně letadla na budoucí expanzi v době, kdy ostatní prodávají nebo ukončují leasingy.

Jakub

Vždyť sám majitel / ředitel Ryanairu to oznamoval ještě v době, kdy nikdo zdaleka netušil, kdy Maxy budou moct lítat..