Boeing má problém s certifikací nového letadla 777X. Kvůli prosincovému letu
V prosinci při zkušebním letu stroj samovolně a prudce změnil úhel náběhu. FAA čeká stále na vysvětlení, poukazuje i na problémy řídícího systému.
Americký úřad civilního letectví FAA odmítl Boeingu vydat povolení pro přechod testovacích letů nového letadla 777X do další fáze. Důvodem mají být zjištění během prvních zkušebních letů. Výrobci tak hrozí další zpoždění v dodávkách letadel.
Na problémy upozornil s odvoláním na dopis FAA list Seattle Times, tradičně velmi dobře informovaný v záležitostech Boeingu. V dopise FAA upozorňuje na bezpečnostní incidenty během jednoho z letů, konkrétně 8. prosince. Při něm letoun samovolně a prudce změnil úhel náběhu. Boeing podle FAA stále dostatečně nevysvětlil, proč se tak stalo. Americký regulátor v dopise upozorňuje, že letadlo pro další fázi není ještě připravené.
Boeing žádal po FAA udělení takzvané Type Inspection Authorization, tedy krok k další fáze testovacích letů. FAA upozorňuje i na problém s avionikou, konkrétně centrálním řídícím systémem CCS (Common Core System). Podle regulátora Boeing ani neprovedl předběžnou bezpečnostní zkoušku systému.
Boeing ve svém vyjádření uvedl, že se plně zaměřuje na bezpečnost letadla.
Boeing 777X bude nejdelším dálkovým osobním letadlem, výrobce ho chystá ve dvou verzích. Unikátní je především koncept sklápěcích křídel, spekuluje se ale o možnostech jeho úprav.
Vývoj letadla má značné zpoždění, mělo už od roku 2020 létat. I kvůli problémům se schvalováním se nedávno pustil do Boeingu šéf Emirates Tim Clark. Emirates a Lufthansa patří mezi největší zákazníky nového typu letadla.