Boeing oznámil posun dodávek 777X až do roku 2022

Boeing 777X. Foto: BoeingBoeing 777X. Foto: Boeing

Podle Boeingu aerolinky tlačí na posun dodávek. Cestující se nejmodernějším dálkovým letadlem svezou nejdříve v roce 2022.

Nejnovější dálkový letoun Boeing 777X po zpožděném prvním startu čeká i posun zahájení provozu s cestujícími. Ve zprávě pro investory výrobce oznámil, že první letadlo zákazníkům dodá v roce 2022. O dva roky později, než mělo letadlo létat.

Jako důvod uvedl Boeing poptávku leteckých společností, které chtějí posun termínu dodávek. O zpoždění se spekulovalo několik měsíců, naznačily ho nedávno Emirates, které jsou prvním zákazníkem. Aerolinky ho mají převzít v době, která není zejména dálkové letecké dopravě nakloněná.

Boeing zpoždění oznámil ve stejné zprávě, ve které současně přišel s koncem výroby letadel 747 nebo zprávou o možném zvážení omezení produkce dreamlinerů do jediného místa.

Kromě Emirates má letadlo objednané Lufthansa, Cathay Pacific či Qatar Airways. Všechny tyto dopravce tvrdě postihla současná krize. Odsun termínu znamená současně i zpoždění se startem některých nových typů sedaček v letadle, zejména v byznys třídě. Aerolinky je chtěly poprvé uvést právě v Boeingu 777X.

První 777X měly původně vozit cestující už letos, loni ale došlo k velkému zpoždění kvůli problémům s motory od General Electric. Ještě před krizí aerolinky seškrtaly část objednávek. Emirates jsou aktuálně největším zákazníkem na tento model.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Letadlo má skládací konce křídel, které mají umožnit využít stávající infrastrukturu letišť a současně za letu využít výhody delšího křídla. Rozpětí bude 72 metrů. Letadlo bude svou délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.

Nový motor GE9X bude největším motorem pro proudová letadla na světě. Vychází z motoru GE90, oproti nim má být ale o deset procent úspornější. Průměr dmychadla je 134 palců (340 cm), nejvíce ze všech motorů. Lopatky jsou z kompozitních materiálů. Jsou lehčí a pevnější než například z titanu. Lopatek je oproti předchůdci méně: místo 22 celkem 16. Průtok vzduchu přes motor je větší, díky čemuž je i úspornější.

Tagy 777X boeing
Žádné komentáře