Letecké společnosti Letectví

Další zpoždění pro 777X? Šéf Emirates mluví už o roku 2024

Boeing 777-9 pro Emirates ve výrobě. Foto: Emirates
Boeing 777-9 pro Emirates ve výrobě. Foto: Emirates
Jeden z největších zákazníků Boeingu se opět pustil do velké kritiky amerického výrobce.

Jeden z hlavních zákazníků nového dálkového letadla Boeing 777X je čím dál skeptičtější ohledně zahájení jeho pravidelného provozu. Šéf Emirates Tim Clark uvedl, že neočekává převzetí prvního stroje dříve než v roce 2024. Podle původních plánů mělo už letadlo létat.

Clark to uvedl během online konference Arabian Travel Market v rozhovoru s leteckým konzultantem Johnem Stricklandem, jak upozornil dubajský server The National News.

Emirates podle něj převezmou letadlo až ve chvíli, kdy plně splní podmínky smlouvy. Clark uvedl, že například od Boeingu dosud neviděli žádná data o výkonu motorů, ačkoliv už od loňského roku stroj létá ve zkušebním provozu. „Pokud letadlo nebude splňovat podmínky smlouvy, tak ho nepřevezmeme,“ řekl Clark.

Clark v poslední době nešetří kritikou Boeingu, jde přitom o slova největšího zákazníka amerického výrobce v segmentu dálkových letadel. Emirates mají objednáno 126 letadel 777X. „Měli jsme mít první už loni v červnu. Když nám řekli, že ho budeme mít v roce 2023, počítáme s tím, že ho budeme mít až v roce 2024,“ dodal Clark.

Dlouholetý šéf Emirates už dříve uvedl, že by se Boeing měl zamyslet nad svoji firemní kulturou, zejména kvůli problémům s letouny 737 MAX. „Řekl jsem Boeingu, ať se z takových chyb poučí, protože stejné se opakují posledních deset až patnáct let,“ dodal Clark. Naráží tak například na problém s kvalitou výroby dreamlinerů. Emirates už dříve redukovaly část objednávky na 777X a místo nich si pořídí dreamlinery.

Clark v rozhovoru uvedl, že Emirates jsou v lepší kondici, než po vypuknutí pandemie očekával. Dopravce současně prohloubí spolupráci se sesterskou značkou flydubai.

Boeing 777X bude nejdelším dálkovým osobním letadlem, výrobce ho chystá ve dvou verzích. Unikátní je především koncept sklápěcích křídel, spekuluje se ale o možnostech jeho úprav.

Odebírat
Upozornit na
guest
11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lvy

Nechápu proč kritizují B a přitom u nich stále zůstávají, mohli odejít jinam a byl by klid.

VíKo

Kam mohli odejít? Mají to dobře rozložené. Kapacitní důvody by obchod zhatily i u Airbusu! Navíc 777X bude na nebi dominovat v provozních nákladech. Fandím Airbusu, ale 777X s těma gigantickýma motorama je neskutečný.

Karel

Airbus dokázal za 8 let nashromáždit objednávky na 900 kusů A350 XWB, což je na poli dálkových letadel neskutečný úspěch. 777X je stále jen modernizace původní 777, takže takový úspěch zopakovat nedokáže. A350 je lehká díky kompozitům, má velmi malou spotřebu paliva a je perfektní na údržbu (kompozity nezreznou a jsou tvrdší), dále velmi spolehlivé motory.. Plně naložená A350-1000 bude vážit jako prázdná 777-9X. 777X bude kralovat jen v kapacitě (až 480 míst, což papírově jde i u A350K) a možnosti doložit více carga, ale rozhodně ne v provozních nákladech.

Y.K.

Nic proti A350, to je špičkový letoun, ale jsou to přeci jen jiné kategorie. 777(X) leze do zelí jumbojetům, A350 je „lehčí a menší stroj“, relativně pochopitelně. Takže probozní náklady bude mít zajisté vyšší, ale také umí více odvézt.

A350 (900/100) vs B777X (8/9)

MTOW 280/316 t vs 352 t
Užitečná hmotnost nákl. 53/68 t – ???/73,5 t
Dolet 13 100/12 630 km vs 16 170/13 500 km
PAX 315/369 vs 384/369

David

Ale to cargo je právě ten klíčový faktor. V roce 2019 bylo 59% carga dopravovaného na osobních letech. Úspěch B777 není jen kvůli kapacitě pro pasažéry a doletu, ale hlavně kvůli té kombinaci lidi + cargo. V tom 777 nemá konkurenci. A350 je sice lehká samotnou konstrukcí, ale aby měla stále potřebný dolet a optimální ekonomické parametry, musí zůstat lehká. Stejně jako B787 a do jisté míry i A380 (mimo jiné, proč zrovna u těhle letadel není cargo verze už od výrobce, že). Tato letadla jsou určená především pro linky, kde převažuje osobní doprava, aby měla co nejlepší ekonomické parametry.… Číst vice »

VíKo

Tak to je taky zajímavý čtení. Děkuji.

Karel

Jak píšete, každá letecká společnost si musí sama přesně spočítat co je pro ní výhodnější. Pokud však nemám jistotu, že těch cca 5,5 tun (68 vs. 73,5 t) pro cargo využiji, tak rozhodně nekoupím 777X s vyššími provozními náklady. Co se týče stárnutí 777, tak zde bych byl mírně skeptický. Stačí se podívat jak „zestárly“ 777 u Delty, Air France, Singapore Airlines, Qataru nebo Aeroflotu a co je nahradilo/ nahrazuje / nahradí – A350.

VíKo

Aha. Tak to dekuji za doplnění. Fakt ale je, že 777x Clark převezme. I když nebude chtít. Na alternativu u Airbusu by se postavil na konec fronty. Ale opravdu díky za ozrejmeni.

Karel

Emirates mají objednáno celkem 50 kusů modelu A350-900 XWB a očekávají dodání prvního letadla v březnu 2023. Dodávky poté budou pokračovat až do roku 2028.

Y.K.

Částečně to je pravda, částečně marketing, částečně možná zpráva směrem k akcionářům. Kdyby nebyl covid, asi by je to tolik netrápilo, ale teď je jejich flotila A380, na kterou nedali dopustit, poněkud neoptimální, mírně řečeno. Tak si neberou servítky vůči dodavateli co má zpoždění, protože by letoun chtěli pokud možno hned. 🙂

Ale není to nic nového, i A350 měl zpoždění tuším dva roky a během vývojové fáze schytal několikrát pěknou kritiku.

Hasler

Přesně tak, navíc když si člověk porovná maximální šíři stojánek na DXB a šíři křídel se složenými konci leccos to napoví, proč s tím zrovna B přišel a proč je Emirates největší zákazník. A myslím, že snad neexistuje věc, která by Emirates od nákupu odradila. Jen budou mít na B větší páku při jednání o určitých slevách nebo výhodách.