Dopravci Železnice

Blíží se vlaková bitva o trasu Praha – Berlín. Na trasu chce vyjet RegioJet, stát bude vybírat z více nabídek

Traxx RegioJetu před první jízdou. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Traxx RegioJetu před první jízdou. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Tuzemské dopravce čeká v příštích měsících souboj o to, kdo bude za státní peníze jezdit na českém úseku linky mezi Prahou a Berlínem. Podobně jako u jiných dálkových spojů chce ministerstvo dopravy vypsat poptávkové řízení, kdo bude expresy na českém území zajišťovat.

Už v únoru oznámil plán na spojení do Berlína Leo Express, teď přibyl ještě vážnější hráč. Majitel RegioJetu Radim Jančura v posledním čísle časopisu Forbes uvedl, že od příštího roku bude mezi Prahou a Berlínem jezdit. Bez ohledu na to, zda získá smlouvu s ministerstvem nebo bude jezdit na své riziko.

Tohle je hlavní trať, turisticky i byznysově atraktivní. Když na ministerstvu dopravy nepřijmou naši nabídku, budeme jezdit proti Českým drahám,“ řekl Jančura ve Forbesu.

Českým drahám končí na konci příštího roku smlouva s ministerstvem dopravy na provoz vlaků na této trase. Linku provozují společně s Deutsche Bahn. Zatímco v Česku stát na její provoz doplácí, v Německu jezdí už bez dotací. Ministerstvo dopravy loni na jaře oznámilo plán uzavřít smlouvu opět s Českými drahami, přišly ale nabídky jiných dopravců, které musí řešit.

Podle informací deníku Zdopravy.cz chystá ministerstvo dopravy na lince do Berlína, respektive na státní hranici, stejný postup, jako u linky Ex 2 (expresy Praha – Žilina přes Vsetín). Osloví více dopravců, aby podali nabídky a z nich pak vybere nejvýhodnější. Nechce riskovat, že by uzavřelo smlouvu s Českými drahami přímo bez porovnání s nabídkami jiných dopravců. Ministerstvo do uzávěrky na dotazy neodpovědělo. 

Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj nechce plány do Německa příliš dál komentovat. „RegioJet, který je dneska největší nestátní dopravce na dálkových linkách ve střední Evropě plánuje další rozvoj svých služeb a metropole v sousedních zemích patří mezi prioritní oblasti, kam chceme dále směřovat rozvoj našich spojů,“ řekl Ondrůj. „Nemůžeme aktuálně uvádět další detaily dalšího rozvoje našich spojů, nicméně určitě země jako Německo, Polsko či Maďarsko patří vedle Slovenska a Rakouska mezi klíčové oblasti našeho budoucího rozvoje,“ dodal Ondrůj.

Podle Forbesu chce jezdit RegioJet primárně ve spolupráci s Deutsche Bahn. Obě firmy už spolu původně tuto linku měly zajišťovat, nakonec si ale vybral německý dopravce opět České dráhy. Ty si kvůli kontraktu pronajaly vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron.

I když jde o prémiovou trasu, zejména na počátku kontraktu měly České dráhy problém s kvalitou vozů: modernizované vozy od Pars nova totiž vykazovaly značnou poruchovost, dlouho musel dopravce jezdit s palubním mechanikem, který závady odstraňoval za jízdy. Podle serveru Lidovky.cz jde v součtu o pokuty za více než 200 milionů korun, které přišly od Deutsche Bahn na České dráhy a ty je budou požadovat po Škodě Transportation, pod kterou patří Pars nova.

Deutsche Bahn na dotaz Zdopravy.cz uvedly, že do vyřešení situace na české straně nebudou budoucnost na této trase dál komentovat.

Vlakové spojení z Prahy do Berlína v posledním roce zrychlilo díky modernizaci na německé straně. Velký potenciál rozšíření vlakové dopravy ukazují dobře autobusy: denně mezi Prahou a Berlínem jezdí každým směrem přes třicet autobusů každý den. Může tak nastat situace, kdy bude jezdit jeden dopravce v závazku a další v režimu open access, ale například s omezením přepravy v rámci Česka.

English version is available at CEE Transport.

109 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • „Tohle je hlavní trať, turisticky i byznysově atraktivní. Když na ministerstvu dopravy nepřijmou naši nabídku, budeme jezdit proti Českým drahám,“

    Pokud si stát není schopen ohlídat své investice, neměl by podnikat a nechat se o…vat od podnikatelů.

      • Smůla. Když už i v USA přišli na to, že bude lepší, když bude mít vlastní společnost osobní dopravy (Amtrak) a mít tak tuto dopravu pod kontrolou (pokud se to tak dá říci – přesnou situaci neznám), tak proč se tady někteří lidé snaží za každou cenu ČD oškubat, zrušit atd.

        • Protože ČD škube všechny nás – stát i cestující, tak prosté a jednoduché………
          Takové tratě by si měly na sebe vydělat a ne je ještě dotovat!!! Pak ty peníze chybí tam, kde je potřeba.
          Když dokáže RJ jezdit na vlastní triko na hlavních tratích, tak by měly i ČD. Kdyby LE a RJ nevyjel na trať Ostrava – Praha, tak by ministerstvo dopravy nevěřilo, že se to dá odjezdit i bez dotací, stále by dotovalo ČD a jízdenka stála pořád 500 Kč.

  • Tato i jine diskuze potvrzuji jedine. Tezko se dohodnou dva, u trech a vice je to uz vyloucene:-)

  • Open access vede nejenom ke snižování ceny jízdenek ale také k nasazení toho nejlevnejsiho co lze sehnat. Personálem počínaje a vozy konče. Na trase Pha-Ost jezdí dnes LEO s jednotkami vyvinutymi pro regiony a to až do Košic a stejně je pořád ve ztrátě. RGJ s 30 let starými vozy a taky to dotuje z jiných činností a ČD když nepočítám Pendolino které by za stávající situace na trhu již nikdy neporidily tak jezdí taky hlavně s odepsanymi vozy. Takže každá mince má dve strany…….

    • ICE Frankfurt – Bruxelles jezdí v celém úseku jako open-access. Není dotovaný ani na německém území. Thalys Dortmund – Paris je to samé. Vlaky jezdí plné (zvláště Thalys), díky dynamičtější cenové politice, než má DB. A pak že to nejde.

      Praha a Berlin jsou dvě hlavní města států. Na německé straně je v úseku Dresden – Berlin pouze 2h takt, což je dost nevhodné. Němečtí zákazníci by rádi další spoje. Na českém území v relaci Praha – Ústí nad Labem – Děčín nemají dotace co dělat. Zastávkové rychlíky v úseku Praha – Ústí n. L. zrušit a místo toho zavést pásmové Sp. Úsek Ústí n. L. – Děčín bude obsloužen Os s návazností na rychlé vlaky v obou uzlech.

      Za situace, kdy v protikladu pojede jednou ČD/DB a podruhé REGIOJET budeme mít celodenní hodinový takt v celém úseku Praha – Berlin, všichni budou spokojeni a stát do toho nedá ani korunu.

      • Brussel – Frankfurt: Ano, tato linka je v rámci Open Access, ale je nutné si uvědomit dost zásadní věc a to, že ty vlaky jezdí kompletně po separátní trati pro osobní dopravu, výjma úseku Aachen – Köln dokonce jen pro vysokorychlostní osobní dopravu. Takže tam by se teoreticky nemají jak setkat s kapacitním problémem osobní doprava (včetně té závazkové) vs nákladní doprava jako my na celém území ČR. … Až bude VRT Praha – Dresden, tak je Open Access možný, ale zase jen do doby, než se začne aplikovat integrální taktový JŘ. Němci se bude taky opět vracet zpět k závazkové službě i v dálkové dopravě (nebo minimálně na základě nějaké smlouvy se státním orgánem), jelikož pracují na Deutschland Takt. …. Pokud tedy se vám líbí chaos a absolutně nestabilní JŘ jako je Praha – Ostrava, prosím, …

      • A ještě k Vaší poznámce o tom, jak by do toho stát nemusel dávat ani korunu, kdyby jezdili oba dopravci v hodinovém taktu … já jsem si tedy bohužel nevšiml, že by těmito vlaky Praha – Berlin jezdilo nějak moc pendlerů a turisti jezdí nepravidelně … chci tím říct, že pochybuji o tom, že tato linka (minimálně na území ČR) je zisková … maximálně jen některé a jen některé dny. Thalys? Ty vlaky jsou plné i díky pravidelně dojíždějícím obchodníkům, proč? Protože ta přeprava je konkurenceschopná …

      • A to jako proc by nemely byt dotovane vlaky do Decina? Jezdi tim lidi do prace indo skoly. Je to navic strukturalne postizeny region. A vecer z Prahy jako pojede co? Posledni vlak 19:31? Dotace jsou snad hlavne na ranni vlaky do Prahy a vecerni az do pulnoci z Prahy, ne? Primarni cil zeleznice je snad rozumna dopravni obsluznost a ne nepobirani dotaci…urcite ma vecerni vlak do Usti a brzo rano do Prahy vetsi smysl nez vlak z Usti do Biliny nebo motorak ze Strekova do Decina

      • Co bychom ušetřili při zrušení zastávkových rychlíků a zavedení Sp? Že by je místo státu platit kraj? Navíc, pokud přidáte mezizastávky a další expresy, snadno se může stát, že by bylo díky rozdílné rychlosti nutné předjíždění, což je další zdržení pro zastávkový vlak. Tedy výsledek zhoršení pro cestující (delší jízdní doba, jen do Ústí), menší atraktivita tohoto vlaku (méně cestujících), menší efektivita (delší jízdní doba) a v souhrnu tedy větší dotace. Fakt super výsledek.

        ad všichni budou spokojeni a stát do toho nedá ani korunu… ha ha, no 1) vzrostou subvence do obou rychlíkových linek přes Ústí, možná i Ex3, pokud zůstane v závazku. 2) jsem zvědav, jak spokojeni budou nákladní dopravci, navíc nemusí to taky zůstat u toho hodinového taktu, že (viz můj příspěvek níže). 3) kdyby byly kompenzace za studenty postaru, tak i tady bylo třeba více peněz (to je teď mimo, ale může se to vrátit zpět)

        Pokud je potřeba 1h takt mezi Berlínem a Drážďany, tak ať je tam zaveden (jen tam), logicky mezi těmito městy je větší poptávka, než v pohraničním úseku. Ale nevím, jestli za tím není stav trati – v nedávné minulosti trasování po jednokolejce přes Herzberg, nyní sice už příměji přes Zosen, ale kdoví v jakém stavu to tam je…

        • Pokud vim, tak DB pocitaji se zacedenim hodinoveho taktu s tim, ze nase na zaklade platne smlouvy mezi CD a DB vedene vlaky budou rychlym segmentem a v prokladu pojedou o neco vice zastavujici vnitrostatni IC vlaky

      • ad Rail2005:
        Dneska na lince Ex 3 mezi Děčínem a Drážďanami scípl pes..i ten dvouhodinový takt je zbytečný, velká úseková frekvence je ve vnitru, ale v Drážďanech to všechno z vlaku vyleze, obdobně je to na české straně mezi Ústím a Prahou..vzhledem k tomu, že do Berlína jezdím služebně vlakem na spojích EC 174/379 několikrát ročně tak tu situaci celkem dobře znám…jediný případ, kdy to bylo vymístenkované komplet „přes čáru“ bylo, když se hrála kvalifikace ČR – Německo, to jsem jel narvaným vlakem, kdy čtvrtina personálu byli němečtí policisté:-))

        Pokud se nevyrovnají obě ekonomiky na stejnou úroveň a aspoň 50% populace ČR se nenaučí plynně německy, tak nečekám nějakou změnu..hlavně ta jazyková bariéra a pak taky přístup německé policie..minulý měsíc hned od Schony kontrolovali namátkově pasy a ověřovali identitu, zvlášť u Čechů a jiných ne-německých národností…

  • Myšlenka více dopravců na Berlín mě obecně přilíš nebere, proč:

    Sice je známo, že pro cestující (spotřebitele) je nejvýhodnější ekonomický model „dokonalé konkurence“ či „monopolistické konkurence“, nabízející teoreticky široký a pestrý výběr služeb včetně nízkých cen. V případě osobní železniční dopravy to nicméně znamená sice různorodé, ale zároveň četné a krátké vlaky, což je naprosto v rozporu s efektivním využitím tratí. Viz např. Praha-ČT. Představa, že se podobně zaplácne i Praha-Ústí-Drážďany, na níž je v podstatě jediný vstup pro nákladní dopravu z/do Německa, a v případě jakékoli výluky si nákladní vlaky nezajezdí, mě trochu děsí. Osobně si myslím, že dříve či později přijde nějaká regulace, neboť to zavání velkými ekonomickými ztrátami.

    Další problém je (také již známý), že vlaky mimo závazek zvyšují ztráty vlaků v závazku, které jsou v (částečném) souběhu. Ve směru na Olomouc se to týká Ex2, na Berlín linky Praha-Děčín a Praha-Ústí-Cheb. A je úplně jedno, kdo z dopravců kterou linku zrovna provozuje.

    • Jan1203: Pokud vim, tak ba trati Praha – Ostrava ma většinou nejdelší vlak Regiojet, který je na trase v zisku. To ze ČD jezdí s lokomotivou a čtyřmi vagony, které si na sebe nevydělávají je problém, který by mělo řešit MD kontrolou efektivnosti.
      Ex2, stejně jako rychlíky Praha – Luhacovice jsou nesmysli, které měli kdysi nejaké opodstatnění. Dnes je efektivnější je řešit pouze připoji v uzlovych stanicich na koridoru, nebo zdvojenim jednotek s automatickým sprahlem, kdy jedna jednotka pojede do Ostravy a jedna do Vsetina.
      Propustnost tratě také zlepšit omezením na kapacitu 6 vagónů nebo 350 cestujících, kdy bude kontrolovano, zda je průměrná obsazenost alespoň 80 %. Aby někteří dopravci neposlali požadovanou kapacitu a ve vlaku nesedelo obvykle 40 lidí.

      • Jančura v zisku??? A to jste vzal kde??? Všichni tady víme, kde se zrovna Jančura v tuto chvíli nachází…..

        • TrainDriver: Za rok 2016 byl Regiojet v zisku, v letech 2015 a 2017 byla trať Praha – Ostrava v zisku, na rozdíl od trati Bratislava – Košice nebo loni Praha – Brno.
          Mimochoden osobni doprav ČD byla v zisku jen v roce 2017 díky zvýšeným dotacim a prodeji nádraží. Jinak letos je opět ce ztrátě. A na rozdil od ostatnich dopravců ztrátu ČD jako vždy zaplatí daňový poplatník.

      • No já ti nevím Noerfe.
        Často jezdím z/do Olomouce. A když vidím jak přijíždí Luhačovické, natřískané, a co ještě do něj leze v Olomoucu, tak si radši koupím platzkartu na Pendolino.
        Pravda, není to vždycky. Ale teď v létě to bylo dost často o osmi vozech a ze Zábřeha do Práglu už to vypadalo jak Japonským příměstu.

      • Záměrně jsem ve svém příspěvku neuváděl žádného konkrétního dopravce, neboť dle mého názoru se jedná o problémy zcela obecné, nezávisející na tom, kdo zrovna jezdí v závazku a kdo mimo.

        Ex2 a Praha-Luhačovice mají smysl, neboť 1) v některých stanicích by mimo-závazkové vlaky nikdy nestavěly a 2) v mnoha stanicích jsou na ně navázány přípojné vazby, takže je nutné je držet v určitých definovaných časových polohách. Důležitost přípojných vazeb prosím nezpochybňujte, neboť např. takový Rožnov je skoro stejně velký jako Valmez. Místo, aby se přemýšlelo, jak snížit ztrátu z jejich provozu, tak se spíše děje opak (zpomalování a předjíždění mimo závazkovými vlaky).

        Mimochodem, omezením kapacity na min. 6 vagonů byste vyřídil především LE a Arrivu…

      • pokud by si stát lépe hlídal své investice, RJ by se na tratích nikdy neobjevil

    • Ano, kdyby čd byla levnější a pohodlnější se službamy jak soukromníci, tak k takové situaci by nemuselo dojít.Začalo to těma zlatýma padákama a končilo předraženým návrhem krajům na obsluhu tratí a třešničkou jsou třeba ty žabotlamy.

      • Předraženým asi těžko když je osobní doprava desitky let ve ztrátě.

        • to by bylo na dlouhatánskou diskuzi, proč je ve ztrátě? namítne se, že kupují nové vlaky na tratě, kde by jezdili soukromníci bez dotací a zase dokola a zase tam sou žabotlamy v té diskuzi a žaluda, že dal přednost vlakům které vůbec nemusel kupovat, protože soukromníci si koupí svoje. Už jsem jak čdáci co melou pořád dokola.

            • Pro čdáky absolutní žvást, za to bych měl strávit v tym jejím lágru.Jak si někdo může dovolit říci pravdu na railjeta a na žaludu.

            • Napsat že jsou top žvásty umí každý. Ale důvod už ne. Podle mne má Petr úplnou pravdu. Jen je to v dnešní pitomé době nevhodné říci. Na státní ČD se nesmí říci ani slovo, na ostatní dopravce se může házet jakákoliv špína. Jak je možné, že za nádraží ČD dostaly tolik miliard, které měly ihned infrastruktuře (čili od začátku měly správně patřit SŽDC a nikoliv ČD a ne aby za ně stát ČD ještě platil). Pak se skutečně nedá mluvit o rovnoměrném postavení dopravců. Další skrytá dotace pro ČD…. A ten kdo jen natahuje ruku a stále dostává bez ohledu na okolnosti a jakoukoliv ztrátu mi ministerstvo dorovná, od toho se nikdy ničeho kvalitního nedočkáme….

  • Takže pokud to chápu dobře, tak se opět blížíme k jizdenkově neřízenému sračkovému britskému koncesnímu modelu.
    To budou dojíždějící do Prahy z Ústí a okolí „rádi“. Že nebudou mít třeba traťové jízdenky. Nebo IN 100 za 1600 měsíčně.
    Stejně tak je asi sežerou cestující z Valašska, že pokud někdo nastaví jízdně nevýhodně pro zastávkové cestující mezi Valašským Mezižíčím, Vsetínem, Hranicemi a podobně – cestující na krátké vzdálenosti. Kteří to dnes hojně využívají jako kvalitní variantu místo starších vozů OS. Nebo busů.

      • A bude platit i u konkurence? To asi těžko.. nevím, zda se Jančura bude chtít domluvit na uznávání alespon IN100 od drah a síťových jízdenek, např. té víkendové.

        A každý den dojíždět Praha – Ústí sice s IN100, ale pomalými osobáky se nikomu nebude chtít 😀

    • Mezi Hranicemi, Valašským Meziříčím a Vsetínem není vůbec žádná výhodná nabídka, maximálně tak celodenní jízdenka. I Včasné jízdenky ze Vsetína do Prahy jsou neúměrně dražší než např. z Hranic nebo Olomouce. Ve vlaku platí jen zlodějské drahé jízdné, žádný IDS ani nic podobného tam není. Tak zrovna do tohoto úseku bych se moc nenavážel
      Možná je to i důsledek nesmyslného dělení Severomoravského kraje, nyní se v této oblasti stýkají 3 kraje a zatímco MS kraj má relativně dobrý ODIS, olomoucký IDSOK (i když bez 24 hod. jízdenky), tak zlínský nemá vůbec nic a navíc i nejdražší autobusovou dopravu v republice (ČSAD Vsetín), která se už pomalu blíží zlodějskému jízdnému ČD. . Takže lidé moc na výběr nemají a kdo má auto, jede raději s ním, o čemž svědčí přecpané silnice č.57 a 35 a totální kolaps dopravy ve Valašském Meziříčí, kde se obě tyto hlavní silnice křižují. Železnice na Valašsku nestojí za nic (hlavní trať č. 280 je věčně někde rozkopaná s jednokolejnými provozy a zbytek jsou jen lokálky), jediným vysokým plusem je aktivní účast valašskomeziříčské radnice na bezplatné dopravě MHD, doopravdicky bezplatné, ne jak ve Frýdku Místku.

  • Největší dopravce v dálkovine dobrá první zastávka Praha druhá Berlín a až se ukáže.

  • Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj nechce plány do Německa příliš dál komentovat. „RegioJet, který je dneska největší nestátní dopravce na dálkových linkách ve střední Evropě plánuje další rozvoj svých služeb a metropole v sousedních zemích patří mezi prioritní oblasti, kam chceme dále směřovat rozvoj našich spojů,“ řekl Ondrůj. „Nemůžeme aktuálně uvádět další detaily dalšího rozvoje našich spojů, nicméně určitě země jako Německo, Polsko či Maďarsko patří vedle Slovenska a Rakouska mezi klíčové oblasti našeho budoucího rozvoje,“ dodal Ondrůj.S 20 mašinama a par vozy to je parodie..

    • Tak Ondrůjova prohlášení jsou nejednou parodií sama o sobě. Už v době, kdy mluvil za ČD .-)

  • Nějak nechápu, proč by tato linka měla být dotovaná. Pokud o to mají zájem 3 dopravci, počet cestujících neustále roste…

    • V Německu není, protože spojuje velké metropole s větší cestovní rychlostí, nevím co se někomu zdá tak moc super na modelu Ostrava-Praha, kde to znamená možná tak konkurenci a ucpávání tratě v době špiček s úplným opadnutím neobjednávaných spojů mimo špičky, které se teď dělají dodatečně a tak se docela prodraží, když je nedotují špičkové spoje. Nechápu, jak se během deseti let dokážeme dostat výdaji státu na Ostravu snad i více než na desetinásobek a jak si někdo může myslet, že se to nestane i tady, když do teď Děčin-Břeclav se pomalu sune k zisku se současným širokým rozsahem dopravy, stejně jako nechápu, jak si někdo představuje ty tři české dopravce s DB v úsecích Drážďany-Hamburg, když současně to stojí na spolupráci dvou poměrně technicky unifikovaných a sjednocených dopravců z Prahy na Německo a neméně důležitých dalších dvou, brzy tří, železničních zpráv z dalších zemí, kteří pořád technicky to co mají soukromníky převyšují..

  • Přitom by stačilo aby se inspirovali tak jako to mají ve Švýcarsku a byla by to výhoda i pro cestujícího ale zde se musí v dopravě dělat stále bordel a horší podmínky pro cestujícího.

    • ve Švýcarsku holt asi neměli armádu modrých odborářů nadšeně budujících socialismus

      • No že ta doprava je tam tedy jako v socialismu. 🙂 Komplet dotovaná a jezdí se na jednu jízdenku.

        • A taky komplet zajišťovaná jedním resp dvěma státními podniky ČSD a ČSAD?

    • haha coudy- kde jste přišel na to, že nástupem RJ naželeznici se zhoršili podmínky pro cestující, jel jste někdy RJ?

      • no, pokud zrovna clovek jede tim RJ, tak to neni tak spatne. je pozitivni i to, ze diky nastupu lea a rj zacaly CD mocne modernizovat… ale vse ma sve ale. pokud se oprostime od „kafe zadarmo“, s nastupem lea a rj se podminky pro cestujici objektivne zhorsily.

        PS: nauc se prosim te cesky.

        • Každéj není funebrák aby chodil na kávu zdarma na hlavák, nebo jen tak to myslel jak, ty jeho pochody v hlavě jsou dost nesrozumitelné
          PS.: nauč se diskutovat na internetu.

        • Děláš jako by v RJ lidé jezdili jen kvůli kávě. Já s ním jezdím proto, že je výrazně levnějsí a spolehlivější a káva mne je ukradena, proto mne vyhovuje lowcost, kde mám větší klid. Navíc ve čtyřkách se cítím mnohem bezpečněji než v kupákách.

      • pane Petře nemyslím kulturu cestování ale to že když si zakoupím jízdenku z bodu A do bodu B a přijedu na nádráží tak nemohu jet spojem jakým chci ale musím čekat na určitého dopravce…
        do kud nebude systém jako ve Švýcarsku tek cestování pro cestujícího je horší neb musí kupovat jízdenky u vícore dopravců…
        vy asi jezdíte jen z jednoho bodu do druhého bez přestupů

        • ale mladým to nevadí, oni si koupí jízdenku už ve vlaku na další vlak a je jim jedno jakým dopravcem jedou, ale dávají přednost, že mají k jízdence místo a nejede ve vagoně tlupa cestujících kde dopravce nezná jejich jméno a bydliště, chápete i ta bezpečnost se cení.

          • proč by dopravce měl znát mou identitu a kde bydlím? o negativu dělené jízdenky jsem psal… a k jízdence mám také vždy zajištěné místo i u ČD…

          • Jste normální? Podle Vás by mělo být běžné, že když chci jet někam vlakem, tak mě dopravce bude nejdříve lustrovat? A když na to nepřistoupím, tak budu mít smůlu?

        • Ono to je úplně jedno, dokud nedonutí někdo dopravce, aby na sebe čekali. Jsem toho svědkem často v Hranicích, kdy přijíždí Regiojet od Prahy a osobák směr Vsetín má najednou nějak narychlo k odjezdu a ujede cestujícím doslova před nosem. Přitom nemá žádnou poznámku ve sloupečku, že nečeká na přípoje, takže je to jasný podraz na cestujících. Totéž v Pardubicích, když přijíždí RJ od Košic, tak rychlík směr Liberec najednou musí vyjet načas, i když jindy zpoždění 20 minut nikomu nevadí. A nejvíce cynické na tom je to, že i když z Pardubic vyjede načas, tak stejně ve Dvoře Králové stojí 10 nebo 15 minut kvůli křižování….
          Ta společná jízdenka bude mít význam jen tehdy, když si dopravci nebudou dělat takové naschvály. Jinak je k ničemu…..

  • 1) Doufám, že se tahle premiová trasa už konečně obejde bez dotací a špunt z lahve zmizne.
    2) Cokoliv co neobsahuje státní moloch (ČD, DB) je výhra.
    3) ČD to bez dotací se ziskem neumí..
    4) Kdyby Bureško ČD zprivatizoval dejme tomu Kellnerovi, možná bych mu i hodil hlas, ač víme co je to zač.

    • ad 2) to neni pravda. Do tzv. statniho molochu muzete pristoupit kdykoli do jakehokoliv spoje na trase…u Regiojetu a podobnych vyzobavacu rozinek si muzete naprdnout! To by si zaslepeni propagatori Regiojetu mohli konecne uvedomit.

      • Jan L.: Před nastupem Regiojetu na trať Praha – Ostrava dostavali ČD ns základě objednávky statu 2,5 Kč/km, to neplatilo pro vlaky SC, které jezdili na riziko ČD se ztratou 400 milionu Kč ročně (tuším, ze ztrátu priznavalo samo ČD). Dnes jezdi dopravci bez dotací na několika trasách a ČD se chlubi, jak je trať Praha – Ostrava zisková. A jak po nastupu konkurence pribyvaji lidé ve spojich meziročně i o desítky procent. Takže záleží čemu věříte.
        Každopádně muj názor je, ze na koridorovych tratích lze jezdit bez dotaci a melo by se jezdit bez dotací.

      • Pokud je ten státní moloch povinně místenkový a těch je více než dost – mimo Pendolin prakticky všechny noční , tak tam sice nastoupit můžeš, ale čeká Tě pořádná pokuta za cestu bez platné jízdenky. U RJ je to obdobné, pokud je v něm místo, stewardka Tě sice vezme, ale jízdné ve vlaku je asi 2x tak dražší než z internetu nebo pokladny, takže je to vlastně obdoba té pokuty.

    • 1) tak si chystejte peněženku – 3 kč/km ve vnitrostátním provozu. Žádné 1 Kč/km. Nebo 0,7.

      • Zdravím,

        Jsou dvě zásadně odlišné věci. Kilometrický tarif za prvé a ježdění na vlastní triko za druhé. Při kilometrickém tarifu, který může být ovlivněn státem (kraj, ministerstvo, město,…) udává obvykle cenu objednatel dopravy a přijímá do značné míry riziko ztráty. Při ježdění na vlastní triko je to o tom, kde jezdí kolik lidí, tedy s větším množství lidí se cena zvyšuje a naopak při málo lidech snižuje a za těchto okolností si diktuje podmínky. Nikdo není charita a ani ČD ne. Charita jsou politici, kteří rozdávají z cizího a podepisují nevýhodné pro daňového poplatníka (nezaměňovat s cestujícím). Stát by se měl chovat jako dobrý hospodář a podepsat smlouvu tak, aby jak daňový poplatník, tak cestující byli spokojeni. Stát, resp. jakákoliv jeho složka, jsou společně s dopravcem jen služebníci těch co to platí (pro jistotu opakuji, cestující a daňový poplatník), bohužel realita je často jiná.

        Konkrétně k Vašemu komentáři. To opravdu je šťastné jezdit denně? Neměly by složky státu se snažit zajistit práci v místě. Když to využiji jednou, dvakrát za měsíc, tak to peněženku tolik nepálí.

        • Napsal jste: Neměly by složky státu se snažit zajistit práci v místě.
          Tak se zeptám a zajistí tedy ty složky státu i stejný plat v Ústí jako v Praze? Asi ne že, proto i lidé za prací dojíždějí.

          • já jsem věděl, že máte nějakou odchylku- prosím vás není lepší čas strávený cestou raději dát rodinně. Mně cesta na kole do roboty trvá asi 7min. Peníze nejsou všechno.

          • Viz. odpověď Janovi níže. Taky nemám plat z Prahy, se mám kvůli tomu po.? 😀 Tak ušetřete čas a peníze za dopravu a přestěhujte se do Prahy. 😉

        • Já si myslím, že třeba relaci Ústí Praha není problém jezdit denně. A mnoho lidí to určitě dělá. A to je ta mobilita pracovní síly přece.
          A dotovat nedotovat. Já myslím, že když stát dotuje neskutečné p. a hraje si na ekopošuky.
          Ať už dotací elektromobilů, solárů, dotace mnoha hvězdičkových golfových hotelů, buzerací spalovacíh motorů, tak proč by neměl dotovat vlakovou ekologickou dopravu.
          Když jsme za ty ekofanatiky. A pozor. Stát zavede mýtné na dálnici ke spotřební dani.
          Tedy autem nebude možné tak jezdit. A vlaky taky nebudou použitelné?
          Já myslím, že dotovat, protože nemá smysl, aby vlak byl dražší než cesta autem.
          Pak z něj utečou další a další cestující. A je to pak ještě dražší. A pak se stejně vozí jen dotační skupiny typu důchodce a student. A stejně se to dotuje..

          • Myslím, že se naprosto shodneme, jen musím doplnit. Státní dotace jsou mor, ale kvůli tomu, že existují, ale kvůli tomu, jak jsou často zneužívány. Dotace je fajn když jde tam, kde je zapotřebí a soukromý sektor to nemůže nikdy pokrýt. A ano, do toho patří i příspěvek na dopravu osob, které nejsou výdělečně činné (žactvo a studenti), jsou v důchodu a nebo mají omezení (ZTP/P, ZTP). Jsem z Moravskoslezského kraje, co se práce týče je to často podobné jako na severu Čech. Do práce jezdím 50km daleko (v bydlišti žádná práce v mé profesi aktuálně není) a jezdím autem (spojení vlakem či busem neexistuje). Tak jako asi každý jsem si musel udělat propočet, kolik mě to auto stojí (palivo, servis, amortizace,…) a i tak musím počítat s vatou pro strýčka příhodu. Až teď se dostávám k jádru věci. Každý musí počítat se změnou podmínek a tou může být i změna ceny dopravy klidně na dvojnásobek (nerad bych to zakřikl, ale třeba u mě pořízení jiného vozu pro potíž s aktuálním vozem). To znamená, že místní výkřiky o ceně jízdenek jsou smutné, ale někdo musí dát opáčko z matematiky a měl by začít myslet i na zadní kolečka a nežít jen dneškem. PS: Nehledě na čas strávený v autě, který bych raději trávil s rodinou (jak je správně zmíněno výše).

            • Aha, tak státní dopravce je mor.. Tak si první běžte projít články a dokumenty z Anglie. Kde již není státní dopravce. Cena jízdenek až 16 kč/km. Závislí rozhodci sporů na dopravcích. Jak státu brutálně vyskočila dotace na železnici státu zejména v prvních letech. Jak vyskočila nehodovost. Jak se tam za ty prachy jezdí zpožděně a na stojáka. Atd. Atd. Pak si melte ty svoje nesmysly. A že si kraje zpětně budují své autobusové dopravce..
              Že jste si koupil nebo postavil dům někde v prdeli na dědině bez vlaku mimo Ostravu je přece jen a jen Vaše volba. A taky váš luxus – auto je rychlejší a pohodlnější. Ale Vy více znečišťujete životní prostředí. A já říkám – nerušit menší traťě.
              Výpočet amortizace a spol. je sice krásný. Ale já tvrdím, že pokud budou vlaky stát nad 1 kč za km nebo resp 1,5 Kč. Což je cena paliva, tak jimi lidi do práce nebudou jezdit, protože většině v ČR stojí auto před domem. A euro ekologie jde někam.
              Ps: Vám a nám stejně ty auta časem víc a víc zakážou a zdraží.
              A PS: Za chvilku v Ostravě nebudete mít, kde tím autem zdarma parkovat, protože se chystají modré zóny. A to Vám tu cestu prodlouží, zdraží a pěkně znepříjemní. – Různé odstavné parkoviště a pěkně pomalou tramvají 🙂

              • 😀 Já napsal DOTACE jsou mor a ne dopravce jsou mor! Přeji pěknou neděli a klid… 😉 PS: Ten dům postavili před desítkami let moji prarodiče a nejsem si jistý, že prdel je definována tím, jestli tam jezdí vlak. 🙂 A kdo říkal, že jezdím do Ostravy? Nejezdím ani přes ni…

              • Já zase napíši k té anglii, protože tam mám někoho z rodinny. Nám se to jeví tam drahé, ale kdo tam chodí do práce, má doma služebnou a chůvu na hlídání děcek, tak ten vlak je skoro zadarmo. Nesmí se vše přepočítávat a věřit novinářům.

              • Vlaky už dávno stojí nad 1 Kč/km, je to blíže k té 1,50 Kč/km. Takže princip článku jsem moc nepochopil. Ale souhlasím s tím, že lokálky by se neměly jen tak rušit. raději ty peníze dát tam, než do hlavních tratích, kde by se to mělo dát odjezdit bez dotací.
                Zajímavé, že dálková autobusová doprava dotace nebere a přesto nezanikla, jak o případném scénaři tady někdo rád píše. Nejsem jejím zastáncem, v principu mám mnohem raději vlak, ale když ten autobus je výrazně levnější, tak pak se těžko rozhoduje.
                Je zajímavé, že právě ty dotované vlaky jsou nejvíce předražené, kdežto ty nedotované bývají výrazně levnější.
                Není to správné, ale je to bohužel tak…..

      • 1 Kč/km už dávno není, od roku 2002. Přibližně to vychází tak na 1,40 – 1,50 Kč/km, na menší vzdálenosti více, na větší méně. Dokonce i na INkartu je to více jak 1 Kč/km.
        Z 3 Kč/km nemám obavy, za tu cenu nikdo jezdit nebude a tak budou muset slézt cenou dolů, pokud nebudou chtít linku zrušit.

    • Omyl. DB je sice akciová společnost, ale řízená státem. Podobně jako u nás ČD. Nevím, jakou formu má Amtrak či další drážní společnosti fungující jako státní, ale… co takhle si zjistit nějaké informace o železnici?! A myslím, že když už i v USA přišli na to, že bude lepší mít státní dráhy, tak není o čem diskutovat.

      • V pořádku, nic proti státním dráhám. Je dobré, aby stát měl nějakou kontrolu. Ale chce to totálně tu „státní“ firmu ČD přeorganizovat, tak aby fungovala ekonomicky a nepožírala zbytečně moc peněz, které pak chybí někde jinde. Kdyby ČD řádně a hlavně spolehlivě fungovala, tak by žádný RJ ani LE neměly šanci ani vzniknout….
        Jsem zvědavý, jak dopadne první dopravní společnost vlastněna krajem – v Liberci. Je to určitě jednodušší situace než na železnici, jízdné je na všech linkách úplně stejné a nebudou tlaky na dodatečné dotace. Tak tomu fandim.
        Koneckonců u železnice v Polsku- mám s Kolejemi Ślaskimi, které vlastní katowický kraj, velmi dobré zkušenosti. Fungují mnohem lépe než státní Przewozy Regionalne a proti ČD jsou úplně super. Takže doprava (něco snad chystá jihomoravský kraj) by byla možná mnohem efektivnější než státní. Jejich jízdní řád je sice mnohem složitější než ten náš, jeden vlak má ve svém sloupečku i pět variant pro různé dny a mění se zhruba každé 3 měsíce, takže se v něm o mnoho hůře orientuje a hledá jak v našem, ale zase díky tomuto nejsou žádná zpoždění, protože se všemi plánovanými výlukami apod. se dopředu počítá. U nás už rok trvá výluka mezi Dětmarovicemi a Karvinou a mezi Albrechticemi a Českým Těšínem, ale jízdní řád s nimi vůbec nepočítá a tak každý den jsou velká zpoždění a spousty ujetých přípojů.

    • To nepomože.
      Už jsem ťafnul štere štamprle a furt na ty kecy valím bulvy.

  • … A kdo by pouštěl takovou linku? Na téhle trase chce jezdit „každý“. Dvě hlavní města na konci a mezi tím Drážďany a slušná trať ! To není jako na Mnichov!

    • No vždyť, open access by bylo ideální. ČD by se dostali „náhle do zisku“ jako na Ostravě, a mimo ně ať si jezdí kdo chce jak chce.

      Takhle ať už to „převezme“ Jančura nebo Leo, tak budou mít monopol = nebude důvod soutěžit cenou nebo službami o zákazníka, nebude možné provozovat další spoje souběžně někým jiným, děs běs.

      Snad přijde třeba Flixtrain a prorazí to – když se jim povedlo zlikvitovat DB monopol v dálkovce (zákaz autobusů ) v Německu, tak tohle by mohli taky zvládnout.

      Obecně zrušit dotaci dálkovky všude kde soukromník udrží 2h interval aspoň rok v kuse, ušetřené peníze vrazit do zvýšení kvality tam kde se dotace zůstanou… (Novější vozidla ap)

      • S tím by se dalo souhlasit, otázka je jak by dopadlo případné obnovení Vindobony v této situaci.

        Myslím si že budoucnost v dálkové dopravě je v tom že jeden dopravce bude operovat ve více zemích, eventuálně bude mít pak nasmlouvaný prodej lístků na linky jiného dopravce z bodu kam oba zajíždějí. Umím si třeba představit že Regiojet bude mít jih a východ, eventuálně něco do Německa a Leoexpres pak zase Polsko, eventuálně pobaltí.

        • Obnovení Vindobony si vymýšlejí akorát šotouši na GŘ ÖBB. Zajímavé je na tom zjištění, že je tam mají taky.

  • Jenze tim taky jezdi lidi z prace do Usti, Decina a s prestupem do Teplic. Deni dojizdka ze SYz Cech do Peahy je obrovska a drzi region nad vodou. Nevim, jestli zrovna v tomto strukturalne postizenem regionu potesi konec tratovych jizdenek a pri neexistenci spolecneho dispecinku i konec pripoju v Decine a Usti pri zpozdeni od Prahy. Lidi do Nemecka je jen cast frekvence, hlavne je to taky vlak do SZ Cech v prokladu s jinymi linkami a vazbami na dalsi linky.

    • Myslíte si, že MD něco podobného zajímá? Ťok jako vděčný idiot a Jančura se v zákulisí směje. Z vlakové dopravy bude nepřehledná směska mnoha tarifů, dopravců a sosání peněz že státního rozpočtu pomocí nesmyslných a nekontrolovatelnych slev.

      • mozna to je ucel…aby se nikdo nevyznal v systemu slev, ktery mely sami o sobe CD neprehledny odjakziva…ted se ktomu pridaji slevy duchodcum, studentum, ruzne slevy na ruzne tarti a ruzne dopravce, nekombinovatelne jizdenky 😀

  • Já bych zrušil dotace na tu linku a soukromníci už by se mezi sebou domluvili, jak se domluvili na staré město. ČD má zajištovat hromadnou dopravu osob a né aby utrácely peníze státu za nějaký zahraničí.
    Kdy končí ta Vídeň-ta je taky trnem v oku daňovýho poplatníka.

    • Co to zase plácáte za blbosti??? České peníze jdou jen do bodu státní hranice, tudíž nechápu, o jakém utrácení to mluvíte. Na Vídeň se nasazují railjety v kooperaci s ÖBB, copak tam je snad nějaký tunel? Nějaký podvod? Nebo proč by to mělo být “ trnem v oku daňovýho poplatníka“?

      A jen tak mimochodem, ona celá Ex3 snad není hromadná přeprava osob?

      • Tak at dráhy tam pošlou kyvadla jen po státní hranici a nechají zahraničí soukromníkům, víte vůbec kolik by se na dráze ušetřilo uředníků co mají na starosti zahraničí? Psali tady o tym, kolik stojí jen zaučení strojvedoucích, nepočítám ten leasing lokotek, co musí být aby tam mohli jezdit. Chápete co jsem napsal, vy jenom vidíte, že někdo od čd napsal, že dotace jsou jen po hranici, ale že za hranicama jsou výdaje co platí danový poplatník to už nepíšete.

        • Proboha… Jasný, Ex pošleme jen po hranici a dál ať si to zařídí někdo jiný…

          ČD dostávají od Němců zaplaceno, tak nevím, o čem tady furt mluvíte. Kdyby to jezdil ten váš slavnej Žlutej, tak je to všechno v pořádku, že? Cokoliv, co je od Drah, tak je prostě podle vás zle.

          • Jestli dostávají od němců peníze, tak at si pendlují v německu a neotravují nás s dotacema.

        • To Petr.R: nejsem zastáncem ČD ani ničeho státního a už vůbec ne pana Žlutého. To co teď píšu je můj osobní názor na vaše názory, které tu píšete v různých tématech. Takže, jděte, prosím pěkně, se svými ubohými názory třeba k šípku. Ve všem, co tu píšete, jste úplně mimo. Předem děkuji za kladné vyřízení.

          • stručně k věci a postupně to napište, třeba za 1- a jak to má být.

            • Nemusím nic psát. Každému to je jasné s přečtením Vašich komentů 🙂

                • To si nevyberete, vám zase chybí taková ta šedá věc v hlavě.

              • Traindriver:
                Konkrétní příklad sice starý 10 let, ale o všem vypovídajícím. Tehdy jezdil pantograf (řada 460) z Hranic v cca 15:30 do Čadce přes Ostravu. Lokomotivní depo Bohumín na něj vysílalo strojvůdce tehdejším vlakem Košičan. Ten ale když měl zpoždění, tak měl samozřejmě díky tomu i ten zmíněný osobák. Jednou se strojvedoucí proto rozhodl jet do Hranic o něco dříve osobákem, aby tam byl včas. Vlak z Hranic směr Ostrava díky jeho iniciativě vyjel načas, ale jeho nadřízení ho potrestali, že nedodržel služební postup. Za dobrotu na žebrotu. Mám to přímo z první ruky, kdybys chtěl zase negativně reagovat.

        • Panečku, to je teda uvažování. Já si stejně myslím, že Petr. R je troll, kterj se pak baví nad našimi reakcemi. Jiný vysvětlení snad neexistuje. I když možná jedno ano – v reálu to je Písečák – kluk s kamením, který teď kandiduje za Agrofert. Uvažováním jsou totiž na tom úplně stejně.

  • Proč to proboha musíme dotovat? To už je jak Venezuela tady….. 🙁 🙁

    Do Ostravy se směšným jízdným se udrží několik dopravců open access a tady se palí prachy, nesmyslně.

    • a si myslíte, že do Ostravy se prachy nepálí? Dyť ten model je pro stát dražší, než když dotoval vlaky čd.. aneb nemáme dotace, ale máme kompenzace (samozřejmě, že je hojně využívají i čd, nikoliv jen soukromníci)

    • Proč dotovat? Protože jinak budete jezdit draze jako v Polsku nebo Anglii. A do Ostravy není jasné to slovo udrží..
      Navíc stát zdražil dopravcům tento hlavní koridor. (Aby je buď vyhnal, nebo z toho měl větší vývar)

  • A přitom by stačilo se z dopravci domluvit, a pokud budou mít zájem, tak linku nechat bez dotací úplně a zároveň nechat na samotných dopravcích, jak se domluví s DB. Či zda to odjezdí na vlastní triko celé, s tím, že v německu budou jezdit němečtí strojvůdci.

    • To by ale odboráři ČD rozcupovali že pouští linky jen tak. To by modrý mozky nerozchodili aby se na „jejich“ linkách mezi sebou někdo domluvil na výhodnějším provozu.

Newsletter

Partneři


Výběr editora