cargo

Blíží se vlaková bitva o trasu Praha – Berlín. Na trasu chce vyjet RegioJet, stát bude vybírat z více nabídek

Traxx RegioJetu před první jízdou. Autor: Zdopravy.cz/Josef PetrákTraxx RegioJetu před první jízdou. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Tuzemské dopravce čeká v příštích měsících souboj o to, kdo bude za státní peníze jezdit na českém úseku linky mezi

Tuzemské dopravce čeká v příštích měsících souboj o to, kdo bude za státní peníze jezdit na českém úseku linky mezi Prahou a Berlínem. Podobně jako u jiných dálkových spojů chce ministerstvo dopravy vypsat poptávkové řízení, kdo bude expresy na českém území zajišťovat.

Už v únoru oznámil plán na spojení do Berlína Leo Express, teď přibyl ještě vážnější hráč. Majitel RegioJetu Radim Jančura v posledním čísle časopisu Forbes uvedl, že od příštího roku bude mezi Prahou a Berlínem jezdit. Bez ohledu na to, zda získá smlouvu s ministerstvem nebo bude jezdit na své riziko.

Tohle je hlavní trať, turisticky i byznysově atraktivní. Když na ministerstvu dopravy nepřijmou naši nabídku, budeme jezdit proti Českým drahám,“ řekl Jančura ve Forbesu.

Českým drahám končí na konci příštího roku smlouva s ministerstvem dopravy na provoz vlaků na této trase. Linku provozují společně s Deutsche Bahn. Zatímco v Česku stát na její provoz doplácí, v Německu jezdí už bez dotací. Ministerstvo dopravy loni na jaře oznámilo plán uzavřít smlouvu opět s Českými drahami, přišly ale nabídky jiných dopravců, které musí řešit.

Podle informací deníku Zdopravy.cz chystá ministerstvo dopravy na lince do Berlína, respektive na státní hranici, stejný postup, jako u linky Ex 2 (expresy Praha – Žilina přes Vsetín). Osloví více dopravců, aby podali nabídky a z nich pak vybere nejvýhodnější. Nechce riskovat, že by uzavřelo smlouvu s Českými drahami přímo bez porovnání s nabídkami jiných dopravců. Ministerstvo do uzávěrky na dotazy neodpovědělo. 

Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj nechce plány do Německa příliš dál komentovat. „RegioJet, který je dneska největší nestátní dopravce na dálkových linkách ve střední Evropě plánuje další rozvoj svých služeb a metropole v sousedních zemích patří mezi prioritní oblasti, kam chceme dále směřovat rozvoj našich spojů,“ řekl Ondrůj. „Nemůžeme aktuálně uvádět další detaily dalšího rozvoje našich spojů, nicméně určitě země jako Německo, Polsko či Maďarsko patří vedle Slovenska a Rakouska mezi klíčové oblasti našeho budoucího rozvoje,“ dodal Ondrůj.

Podle Forbesu chce jezdit RegioJet primárně ve spolupráci s Deutsche Bahn. Obě firmy už spolu původně tuto linku měly zajišťovat, nakonec si ale vybral německý dopravce opět České dráhy. Ty si kvůli kontraktu pronajaly vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron.

I když jde o prémiovou trasu, zejména na počátku kontraktu měly České dráhy problém s kvalitou vozů: modernizované vozy od Pars nova totiž vykazovaly značnou poruchovost, dlouho musel dopravce jezdit s palubním mechanikem, který závady odstraňoval za jízdy. Podle serveru Lidovky.cz jde v součtu o pokuty za více než 200 milionů korun, které přišly od Deutsche Bahn na České dráhy a ty je budou požadovat po Škodě Transportation, pod kterou patří Pars nova.

Deutsche Bahn na dotaz Zdopravy.cz uvedly, že do vyřešení situace na české straně nebudou budoucnost na této trase dál komentovat.

Vlakové spojení z Prahy do Berlína v posledním roce zrychlilo díky modernizaci na německé straně. Velký potenciál rozšíření vlakové dopravy ukazují dobře autobusy: denně mezi Prahou a Berlínem jezdí každým směrem přes třicet autobusů každý den. Může tak nastat situace, kdy bude jezdit jeden dopravce v závazku a další v režimu open access, ale například s omezením přepravy v rámci Česka.

English version is available at CEE Transport.

Tagy České dráhy Deutsche Bahn Linka Praha - Berlín Ministerstvo dopravy RegioJet
109 komentářů