Bizarní výluková situace. Na Vysočině začne náhradní autobusová doprava, i když vlaky mohou jezdit dál
Po trati budou dál jezdit nákladní vlaky. Čeká se na dořešení sporů mezi dopravci a Správou železnic.
Na druhé nejvytíženější trati z Čech na Moravu Praha – Havlíčkův Brod – Brno přestanou dočasně v úseku mezi Křižanovem a Vlkovem u Tišnova jezdit vlaky osobní dopravy. Místo nich budou od pátku nejméně do konce září cestující vozit autobusy. K zavedení náhradní autobusové dopravy dojde v pátek 1. března i přes to, že s největší pravděpodobností nezačne plánovaná výluka.
Sedmiměsíční zavedení takzvaného nickolejného provozu, kdy po trati neprojede kvůli modernizaci žádný vlak, se totiž stalo terčem sporů mezi dopravci a Správou železnic. Nedávné rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o rozkladu proti ročnímu plánu výluk totiž znamená, že omezení nemůže začít, protože původní verdikt o jeho platnosti výluk není pravomocný. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda i ÚOHS Martin Švanda.
Původně měla výluka začít v pátek, vlaky ale mohou jezdit dál. V praxi ale nejspíše pojedou jen nákladní vlaky. Osobní se budou držet plánované výluky, která nenastane.
„Výluka začne, až bude definitivně jasno, zda může začít nebo ne,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Do podobné situace se Správa železnic dostala i s druhou kritizovanou výlukou v na koridoru v úseku Lipník nad Bečvou – Drahotuše, kde již začala. Podle Gavendy ji ale již nejde ukončit a zastavit, protože práce již běží.
Zatím není jasné, jak dlouho bude řízení u ÚOHS trvat a jaké dopady bude mít na samotnou stavbu. ÚOHS se musí v případě trati na Vysočině vypořádat ještě s žádostí o vydání předběžného opatření, které by zakázalo zahájit výluky. Podala ho společnost CityRail.
Přes půl roku bez vlaků. Velká výluka na Vysočině má začít příští týden, napadá ji dopravce
Autobusy pojedou i kvůli jiné stavební činnosti na trati
Podle Českých drah i objednatele dopravy v Jihomoravském kraji KORDIS JMK nelze ale nezahájením výluky zrušit naplánovanou náhradní autobusovou dopravu. „Vzhledem k tomu, že je v průběhu března na trati 250 plánovaná i další stavební činnost, se kterou výlukový jízdní řád také počítá, od 1. března začneme zajišťovat dopravu podle zveřejněných výlukových jízdních řádů. V případě, že by bylo potřeba v souvislosti s řízením ÚOHS podobu jízdních řádů upravit, budeme jednat se Správou železnic a koordinátorem dopravy, společností KORDIS JMK,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. České dráhy provoz zajistí částečně autobusy své dceřiné firmy ČD Bus ve spolupráci s dalším dopravcem.
Výluka měla proběhnout od 1. března až do 30. září. Zásadně ovlivní provoz rychlíků linky R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno a osobních vlaků. Po dobu výluky pojedou místo rychlíků autobusy v úseku Brno – Křižanov a Tišnov – Křižanov. Osobní vlaky nepojedou v úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov, nahradí je autobusy. Detaily k výluce jsou na stránkách ČD Mimořádnosti.
Podobné situace jsou na české železnici výjimečné. V roce 2015 takto jezdily náhradní autobusy, aniž by se stavělo, na trati ze Zábřehu do Jeseníku. Česko-maďarské sdružení firem Klement a A-Híd totiž nezvládlo zahájit práce včas a chyběly mu komponenty od monopolního dodavatele.
Známý je také příklad o rok později z modernizace koridoru mezi pražskými Vršovicemi a Hostivaří. Správa železnic zavedla jízdní řád, který počítal se stavbou, a vlaky tak měly místem jezdit pomaleji a papírově měly prodlouženou jízdní dobu. Celý rok se ale v praxi na trati nic nedělo, protože první tendr Správa železnic zrušila a výběr zhotovitele se protáhl. Za zdržováním tehdy byla společnost Eurovia.