Bizarní výluková situace. Na Vysočině začne náhradní autobusová doprava, i když vlaky mohou jezdit dál

Autobusy Iveco Crossway LE v barvách společnosti ČD Bus. Pramen: ČD BusAutobusy Iveco Crossway LE v barvách společnosti ČD Bus. Pramen: ČD Bus

Po trati budou dál jezdit nákladní vlaky. Čeká se na dořešení sporů mezi dopravci a Správou železnic.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ladislav

Akorát ve výlukovém jízdním řádu za rychlíky autobusy vynechávají zastávky Brno – Královo Pole a Kuřim. Škoda…

Jan

Je to bordel. Zažil jsem taky bizarní situaci. Kdy se měly na trati dělat tři přejezdy. Hezky se napsala výluka a začali jezdit autobusy. No ale, co se nestalo. Žádná oprava se nekonala. Firma jaksi opomněla požádat obce, kterých se uzavírka týkala, o povolení. A tak trať byla průjezdná, ale bez vlaků.

xyz

Hodně bizarní byla výluka Hanušovice – Lipová Lázně po několik měsíců roku 2015, během které se tam… neudělalo vůbec nic (zhotovitel to vzdal).

Nový zhotovitel tam pak provedl rekonstrukci v rámci cca 7měs. (?) výluky o rok později.

Kuba2

Tak aspoň se tam něco dělat mělo. Ale ČD pravidelně zavádí při výlukách Hanušovice – Bludov NAD i v úseku Hanušovice – Staré Město, protože je jim zatěžko dojet na zbrojení motorákem do Letohradu. A objednatel nad tím zavírá oči.

Jarmil

Nemáte pravdu. Jezdí se zbrojit do Lipové

xyz

Jestliže nepojedou R mezi Křižanovem a Vlkovem, tak Os vlaky mohly týmž úsekem jet ve víceméně nezměněných polohách (jen mírné prodloužení JD kvůli výluce jedné z kolejí). A Os vlaky mají uvedeno omezení jen v úseku Křižanov – Vlkov, tzn. zde padá argument o „výluce i jinde“.

No a i pokud by tam jezdily R, tak Os mohly být posunuty o půl hodiny (což jsou i při NAD, která tam v denní době je už od začátku února) a při tomto posunu by se mezi R vešly i na jednokolejce Vlkov – Křižanov (= nynější únorová NAD je nesmyslná).

xyz

Mmch. není mi jasné, kde že od 1. 3. začne výluka na jiné části té trasy.

Nezačíná ani mezi Pohledem a Přibyslaví, kde za tímto účelem jsou už od prosince prodlouženy jízdní doby rychlíků v tomto úseku.

Hroch

V první dekádě března začne zabezpečovačka v Králově Poli.

xyz

VJŘ t-251 tomu, aspoň zatím, moc nenapovídá.

Moc mi nesedí, že by zrovna 1h takt (ve špičce, jinak 2h takt) R byl rozhodující v nevejití se do KrPole nad rámec 15min. intervalu příměstských vlaků.

Jan

Smutné je, že mně už to ani moc bizarní nepřijde. Není chybou SŽ, že tam budou jezdit vlaky dál. Ona přece udělala vše proto aby tam žádné nejezdily. V tomto směru jí bohužel nelze nic vytknout…

David Peca

Prostě ÚOHS začíná regulovat plánování výluk Správy železnic. Tam totiž postupovali salámovou metodou ,nejdřív si na menších tratích vyzkoušeli ,co by udělalo ,kdyby několik let po sobě vždy poměrně malý úsek zavřeli . Jestli někomu nebude vadit ,že tudy souvisle neprojede. Viz trať Čerčany -Světlá nad Sázavou. Pak přišlo první zavření koridoru v Adamově a dlouhý nickolejný provoz . Jenže tam to dopravci se skřï pěním zubů ještě zvládli ,protože tam jsou tunely a SŽ aspoň trochu kompenzovalo státními postrky. Výluka ve Vlkově u Tišnova je v tom další level. Jezdit tudy nebudete ,kompenzaci nedostanete a nebo si jeďte po… Číst vice »

Petr Šimral

No, lépe bych to nenapsal…

asdf

Hele a uvedomujeme si, že to vplyvom nutných rezerv na administráciu výluk povedie k ešte dlhším termínom výluk a do toho náhodné kolapsy, pretože napr. my na zabezpečovačke vďaka tomu možno takto za chvíľu ani nebudeme vedieť čo to je ROV a ako to vyzerá?

Petr Šimral

Ale ovšem. Já považuji za zcela zásadní problém, že se SŽ snaží vyloučit úsek o délce 6 km a navíc bez vyřešení „vícenákladů“. Osobně bych neměl problém třeba s roční výlukou Brno – HB, pokud budou vyřešené odklonové trasy i pro vlaky ad-hoc, uhrazené vícenáklady a zajištěna přeprava zboží ze stanic na dotčené vyloučené trase.

Granja

Na druhou stranu, kdoví, zda toto nebude nakonec do budoucna k něčemu dobré. SŽ se možná poohlédne po stavu možných „odklonových“ tras, ty v rámci „mírného pokroku v mezích zákona“ poněkud „vytuní“ a případně zajistí i postrky/přípřeže. A pokud zbyla zmíněná stará tišnovka, jakožto poslední možná verze odklonů, pak rezervy zde také jsou i když ta trať to svými parametry nevytrhne. Vložit dálkově ovládanou výhybnu do úseku Nedvědice – Tišnov, která kvůli vyčerpané kapacitě je potřeba tak jako tak, případně rozšířit celodenní obsluhu řízením provozu i v noci, anebo zavést plánované dálkové řízení, tam, kde to již jde, se nabízí.… Číst vice »

xyz

Nejjednodušší je tu trať vůbec nezavírat, anebo pokud ano, tak udělat kompletně vše potřebné ve všech úsecích zaráz.

To, že Dobrá správa to nezvládla zkoordinovat s výlukou na t-240, je už jen perličkou na dortu, který by ale z hlediska nákladního tranzitu víceméně nic neřešil.

Martin Svoboda

Nevím, proč všichni vymýšlí odklonové trasy končící v Brně. Se zátěží jezdící od H. Brodu směrem na Brno se to má tak, že cca 60 % směřuje na Břeclav a cca 30 % na Přerov. V Brně a okolí končí maximálně 10 % zátěže. Co se odklonů na Přerov týče, tak tady je nejlogičtější trasa přes Pardubice a některé vlaky jsou tudy běžně trasovány i bez výluk (vyšší normativy délky i hmotností, větší nápravový tlak). Pro zátěž na Břeclav pak nemá smysl hnát vlaky přes Rapotice, když trasa přes Znojmo ma poloviční sklony a u nás nejvyšší možnou třídu zatížení… Číst vice »

Granja

K 1. odstavci: Ano je to tak. Odklonové trasy lze volit různé, avšak musejí být k tomu připraveny – všechny. I pro vámi zmíněných 10 procent. A pokud tomu tak není, pak ta kompenzace by byla na místě.

KarelB

……a hlavně, když už nickolejný provoz, tak za tu dobu udělat minimálně polovinu tratě a ne pár km

Hujer

Přesně jak píšete. SŽ se měla zamyslet už před mnoha lety a udělat třeba jeden GVD nickolejný provoz Tišnov – Křižanov a udělat celý úsek najednou.

David Peca

„Výluka začne, až bude definitivně jasno, zda může začít nebo ne,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda….tohle zveřejnit šest dnů před termínem vypuknutí stavby ….chudák pan mluvčí ,ten za to nemůže.

xyz

A když bude definitivně jasno, že začít nemůže, tak… výluka nezačne.

Takto jako by mluvčí předjímal, že výluka bude moci začít.

Martin z topírny

Jediné co má vlastně SŽ na starosti je papírová starostlivost o železniční síť a plánování a koordinaci výluk… tak zřejmě své jediné úkoly těžce nezvládá.

Bordel
Bordel
Bordel

Pak mají lidí jezdit vlakem?
Jsem velice zvědav, o kolik týdnů si na podzim výluku protáhnou…

xyz

Oni už si ji teď protáhli o měsíc – tak zaznívala slova o tom, že teda 7 měsíců bez provozu, ale tím pádem se během něj udělá všechno.

A ejhle – ono se už celý únor přes den jezdí Křižanov – Vlkov výhradně po 2. TK. A Os vlaky jsou nahrazeny autobusem, přičemž v dané časové poloze (tak jako tak posunuté o půl hodiny) by vlaková souprava bez problémů tímto úsekem projela.

praktik

Ještě z dob, kdy jsem působíval v provozu, si dobře pamatuji na zkušenost, že měnit cokoli narychlo, nejde-li přitom o zabránění nějakému neštěstí, je špatně, protože to nadělá víc škody než užitku. A i na vojně platívalo pravidlo „třeba blbě, ale jednotně“ – což sice není úplně přesně totéž, ale princip je podobný.

Ondra

Mně by dávalo smysl, kdyby za jednu sezónu opravili treba 70 km tratě. Ale takto mi to přijde absurdní. S takovou logikou můžou tu trať zavírat každý rok a za 30 let začít znovu..

Martin z topírny

Však dle toho plánu na modernizaci Brno- Tišnov- Kolín to tak skoro vypadá… jeden rok Vlkov, jeden rok Tišnov…

SŽ si dělá co chce

král j

Je smutné, že se jednotlivé složky dráhy mezi sebou nedokáží domluvit.

Hroch

Těmi „složkami“ myslíte tu zhruba stovku samostatných navzájem na sobě nezávislých právnických osob – dopravců?

Elb

Kolik těch autobusů bude jezdit za ve špičky plný devítivozový rychlíky?

Klemovak

Tam jsem plný rychlík neviděl.

praktik

Ale jsou i takové, hlavně o nedělích odpoledne ve školním roce.

M19

Tam jezdí devítivozivé rychlíky? Tak před 10 lety, ne?

Anonymní alkoholik

V pátek a v neděli jsou osmi až devítivozové rychlíky celkem normální jev. 🙂 Devět vozů by mělo jezdit v pátek na R 987 (ve 4 z Prahy) a v neděli na R 980 (ve 14:20 z Brna).

M19

Takže 2 páry za týden. No, to není moc často. A ještě k tomu mělo. Zkušenost z poslední doby velí, že kromě EC z Brna neodjel snad žádný rychlík v plánovaném řazení. Vyjma těch, co jezdí na Břeclav a Olomouc, tam je to dané použitými soupravami.

xyz

Možná by bylo víc k věci neřešit počet vozů, ale řešit tedy, kolik že těch autobusů na takový „špičkový“ spoj R9 nakonec ČD mezi Brnem a Kozlovem nasadí.

Slepý blázen

To bude dobrej bordel, chudáci cestující, tentokrát jich mi je docela líto, jak jsem se díval do ZoD, tak by se mohl mírně zpřesnit kvůli těmto věcem.

Jan

Zbytek světa se evidentně neumí přizpůsobovat mikrosvětu SŽ/ČD…

Jiří Kocurek

Kdo se neumí přízpůsobovat, dopravce podávající stížnost?

A to se sní a básní o Němcích, kteří by to zavřeli celé z Tíšnova až do Brodu, sežerte si to, tady je pánem Dráha!

Petr Šimral

Kdyby to SŽ zavřela na půl roku z Brna do Brodu, vyřešila odklonové trasy, zaplatila vícenáklady a řekla to tři roky předem, tak není sebemenší důvod ke stížnostem…

Jiří Kocurek

Což se u výluky Brno-Blansko tak nějak všecko dodrželo, pokud se dobře pamatuju, vč. těch 3 roků předem.
Jen netuším, čím to bylo, že tehdy to projednat dokázali a dnes už to zase vázne…

Aaabbb

No to se právě nedodrželo. Zrovna u téhle výluky Blansko – Brno se SŽ fest zdráhala NAD proplácet. Říkala něco ve smyslu, že ten úsek není daný rok vůbec součástí sítě, a proto to je vlastně plánovaný stav a není důvod proplácet NAD.

Jaaa

Heh, cože? To, jestli trať je nebo není součást sítě nerozhoduje SŽ, ale DÚ. 😀

I když pravda, SŽ se tak s Kozinou třeba snaží chovat pořád.

noerf

Pokud by se elektrifikovala trať Brno -Jihlava, tak by vznikla objízdná trasa. Vzhledem k tomu, že na této trati budou výluky také, tak alternativa není.

praktik

Jel jste tudy někdy? Pokud ano, to si opravdu ještě myslíte, že je to trať (s dlouhými sklony přes 20 promile) opravdu vhodná pro „koridirovou“ nákladní dopravu?

noerf

Ne, Českých Budějovic je do Brna autobus o hodinu rychlejší.

Lukáš F.

Státní postrky už jednou taky jezdily…

xyz

… a to na t-250, která je mj. dvoukolejná a dalo se po ní jet téměř bez zastavení.

Na rozdíl od t-240, která je z velké části jednokolejná, leckdy s delšími mezistaničními úseky a značným vyčerpáním kapacity osobní dopravou.

218

Pověsit rychlík za brejlovce a protáhnout přes Bystřici!

praktik

Jako výlet by to bylo asi hezké, ale být zaměstnancem dráhy, tak bych u takového odklonu raději přítomen být nechtěl.

Martin z topírny

nedodrželo… k předání funční stavby nedošlo… několik týdnů po výluce platil omezený jízdní řád a ještě v únoru byly výluky na dodělání nedodělků.

SŽ už neumí ani plánovat…natož se hospodárně starat o svěřený majetek a železniční síť.

xyz

Jenže tam se reko týkala i tunelů, kdy byl jednokolejný provoz nemožný.

A aspoň se to týkalo cca 20km úseku (+ souběžně po 3 měsíce i jiného úseku téže tratě). A ne 10km úseku bez tunelů (s tím, že za rok se na X měsíců zavře jiný, podobně „dlouhý“, úsek).

Peeetr

Extrémně malá flexibilita.
Jízdní řády by měli mít při dnešní digitalizaci už možnost se krizově měnit alespoň měsíčněc, a běžně podle plánu 2-4x ročně.
Pak by ani nemohli nastávat takové trapasy.

Igor

To pak říkejte těm, kteří si koupí jízdenku dva měsíce dopředu na spoj, který o měsíc později zruší. Flexibilita v praxi.

Běžně se jízdní řád mění vícekrát za rok, ale taky se o těchto změnách ví déle dopředu (z hlediska závazkové dopravy). Nejde jen tak za týden rozkopat jízdní řád a nechat to na cestujících ať si prostě změní kdy chodí do práce, školy, k doktorovi…

Lukáš F.

„To pak říkejte těm, kteří si koupí jízdenku dva měsíce dopředu na spoj, který o měsíc později zruší. Flexibilita v praxi.“
Může se stát nějaká mimořádnost a plány vám to naruší taky. Třeba vám jízdenku nezruší, ale po cestě bude NAD a dorazíte do cíle později.

Filip Jirsák

Ono nejde jenom o jízdní řád, ale třeba také o nasmlouvané kapacity náhradní dopravy. Nebo o to, že na trase náhradní dopravy a objízdné trase pravděpodobně po dobu výluky bude zakázána jakákoli činnost mimo havarijních oprav.

Trapas je to, že rozhodování je na všech úrovních nepředvídatelné, takže se pořád někdo odvolává, řešení na všech úrovních trvá dlouho a celé se to vleče. Tohle přece má být naplánované několik let dopředu, všichni dotčení mají být srozuměni s tím, že je to nejlepší možné řešení – a ne že týden před zahájením výluky není jasné, jestli teda výluka začne nebo nezačne.

mgr.pavel

Škoda že můžu dát jen jeden palec nahoru, naprostý souhlas s oběma odstavci.

Jaaa

Za to si ale můžeme sami – financování je vždy na rok…

Na druhou stranu – pětiletky taky nejsou zrovna vzorem flexibility.

Jiří Kocurek

Uniká mi souvistlost mezi odvoláním k ÚOHS od dopravců a financováním na rok.

PS: Jak je možné, že Kraj soutěží dopravce 2 roky dopředu na 10 let, když je financování na rok?

Jaaa

To se nedivím, že vám to uniká.

Financování těchto akcí se řídí schválením rozpočtu, a to je jaksi každej fiskální rok…

Ares

Přeci mají ČD bus, ten vznikl i kvůli té flexibilitě. Mají nové Crosswaye, sice holátka, ale jsou nové.

Jiří Kocurek

A teď si představte, že výluku odvolají a teď po neděli ÚOHS rozhodne.
https://static.tvtropes.org/pmwiki/pub/images/northwest_2_3805.jpg

… a taky si tady žijeme.

Jiří Kocurek

Nejde jen o jízdní řády, ale taky o smlouvy. Pokud budete někomu neustále vypovídat zakázku, tak s ním dlouho nepočítejte
Sice to teď bude blbé, že jezdí NAD a na trati se nic nedějě, ale pro lidi, kteří už se zařídili na výluku, by další změna byla ještě blbější.

praktik

Nehledě k tomu, že při českém způsobu kalkulace nákladů bude ta NAD pro ČD nakonec možná ještě levnější, než kdyby fungoval „bezvýlukový“ stav a jezdily vlaky a ne NAD …

Koleno

To je princip NAD, kdy ČD často mají NAD mimo oblast výluk, protože je to pro ně jednodušší, finančně výhodnější. ČD nechtějí dlouhá výluková ramena, ale sami je pak tvoří trasováním NAD.

Koleno

Ano, lidé by jezdili vlakem, jak byli zvyklí. Hrozná blbost…

xyz

V době, kdy ten VJŘ vyhlásili, ale byl stav takový, že výluka obou kolejí zároveň se dle aktuálních rozhodnutí nesmí konat.

Ondra

Tohle občas dělá DPMB, že někdy ukončí výluku o pár hodin dřív. Jenže v takovém případě apky stále ukazují výlukové jízdní řády, což vede akorát ke zmatkům. Byl bych raději, kdyby to dojezdili tak, jak bylo avizováno.

Leinad

Pamatuji takovou situaci i u DPP.
Někdy by šlo zmatky omezit třeba tím, že by nebylo vyhlášeno zastavení na odklonové trase. (Tramvaj podle výlukáče jede z Vítězného Náměstí rovnou na Spartu, nikdo neslibil zastavení ani na Hradčanské ani u Hradu)

R.Štěrba

To je tak, když se sledujou jen apky… Já se radši podívám přímo na šalinu/ bus/trajf a vidím, kam jede 🤗.

asdf

Zmena JŘ nie je problém. SŽ Vám dnes zmení prídel kapacity a jízdní řád operatívne do 15 minút a v dlhšom výhľade v zásade do druhého pracovného dňa. Ide skôr o tie veci okolo.

Jan

Řády mělY, trapasy nemohlY…

xyz

Zrovna zrušení výluky/VJŘ se sem tam přihodí pár dnů před jejím konáním (namátkou kvůli sněhu – teď počátkem prosince mezi HB a JI, pak taky pamatuju toto: https://www.alanbutschek.cz/rosice/vkjr/k240vyluka2015-11.pdf

Tato výluka se nakonec nekonala; „informace“ o jejím zrušení vypadala tak, že ČD ve stanicích strhly příslušná oznámení.

(I autor odkazovaných stránek zprvu v textové části info o výluce přeškrtnul, později je odstranil, tzn. v té textové části údaj o této výluce nenajdete.)