Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Bezpečně na Žižkov: Správa železnic vybrala firmu na stavbu podchodu

Vizualizace budoucího podchodu na Žižkov. Pramen: Správa železnic
Vizualizace budoucího podchodu na Žižkov. Zdroj: COLLCOLL

Stavba podchodu z pražského hlavního nádraží na žižkovské náměstí Winstona Churchilla se po řadě odkladů přiblížila. Správa železnic na druhý pokus vybrala vítěze výběrového řízení, který průchod zbuduje. Do tendru, který byl vypsán v prosinci, přišly tři nabídky. Všechny převýšily předpokládanou cenu 142 milionů.

Správa železnic zatím nechce sdělit jméno vítěze, neboť běží zákonná lhůta pro podání námitek proti rozhodnutí zadavatele. Vítězná cena je 219,55 milionu korun, další nabídky činily 232,376 milionu korun a 254,966 milionu korun. „Oproti nabídkám v původním zadávacím řízení nyní došlo k poklesu cen,“ sdělil deníku Zdopravy.cz generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Připomněl tak, že Správa železnic zkouší zadat potřebnou stavbu už podruhé. První tendr vypsala začátkem loňského června, v srpnu jej ale zrušila. Přišla totiž jen jediná nabídka (od sdružení firem Metrostav, Hochtief a AŽD Praha) a ta činila 1,5 miliardy korun. Předpokládaná hodnota přitom byla 856 milionů.

Součástí zakázky byla tehdy i generální oprava tří posledních nástupišť včetně nového zastřešení; šlo ale až o další etapu. Na nástupištích se mělo začít pracovat až v roce 2024. Tento odklad mohl být důvodem nečekaného nárůstu ceny.

Při vypisování druhého tendru se SŽ poučila a projekt rozdělila na tři samostatné části. Aktuálně vyhodnocený tendr se týká pouze podchodu, eskalátorů a výtahu na žižkovském výstupu. Práce budou zahrnovat potřebné přeložky kolejí. Podle vyjádření z loňského prosince se počítá se zahájením stavby v květnu, s dokončením pak v srpnu 2021.

Podchod má umožnit bezpečnou cestu mezi Žižkovem, hlavním nádražím a Vrchlického sady. Řada lidí si cestu zkracuje přes kolejiště. Prodloužení podchodu bude řešeno tak, aby bylo možné v budoucnu rozšířit nádraží o další ostrovní nástupiště.

Následovat má samostatný tendr na rekonstrukci nástupišť 5 až 7 včetně doplnění eskalátorů.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Super. Tak snad to dopadne. Tahle stavba má smysl.

Leinad

A co propojení nástupišť ve Vršovicích?

Honza D.

Na tom se snad pracuje, ne?

Dominik

Jak se dodělá rekonstrukce stanice, tak podchodem budou všechny perony spojeny.

Hen ten oný

Kvituji zámysl doplnění eskalátorů u nástupišť č. 5 až 7. Ale už teď by se měl klást daleko větší důraz na čistotu. Je tam zašlá špína.

Poudy

Je skvělé vidět, jak se hlavní nádraží otevírá lidem. Chodník od Vinohrad a podchod na Žižkov, plánovaný přechod pro chodce od staré budovy přes magistrálu s civilizovanějším přesunem před novou budovu, tramvajová trať a úprava parku, někdy snad i spojení s Vinohrady od jižního podchodu a tunel na Masaryčku a zatím naprosté scifi, přivedení linky metra D. To jsou všechno projekty, které mají smysl a hlavák díky nim už nebude ten izolovaný ostrov co se krčí za magistrálou a Sherwoodem.

Hen ten oný

Taky mám upřímnou radost. Chyba je v tom, že všechno je řešeno se zpožděním.

Jakub

Dokud totálním způsobem nezkultivují i prostor před nádražím a nevyženou z tohoto prostoru všechna ta individua, co se tam zdržují, bude to pořád místo, kterému je lépe se vyhnout.

Nekdo

a není ten mrdník v Sherwoodu už dost dlouho na to, aby byl památkově chráněn? 😀

qwerty

Protažení podchodů pod celým kolejištěm by se hodilo u celé řady nádraží, zbytečně nádraží tvoří bariéru, což u dopravních staveb je vážně nešťastné.

Jiří Kocurek

Proto v Brně s velkou slávou na konci podchodu směrem k Tesco ofificálně odemkli dveře. Průchod byl, ale zamčený.

M H

To je dědictví z doby, kdy existovaly věci jako „vstupenka na nástupiště“. Bohužel v poslední době se velkých přestaveb mnoho neudálo, naopak velmi často se jen opravuje historický dnes již nevyhovující ráz…

Leinad

Peronka brání průchodu nádražím? Když jdu od hlavní haly, koupím peronku na pokladně, z druhé strany bude aspoň automat. Když jenom procházím, peronku nepotřebuju. Když z podchodu vylezu na nástupiště, může mě někdo zkontrolovat, že peronku mám.

Alibaba

Tak takhle jednoduché to v době ČSD nebejvalo. 🙂
Prostě jak jste vlez do podchodu, tak jste byl v zóně (a mám pocit, že do čekáren to platilo taky), kde byla třeba jízdenka nebo vstupenka na nástupiště. Třeba v Pardubicích byly u vstupu do podchodu budky, kde jste byl k zkontrolován. Já jsem ty kontroly nezažil, ale budky ještě ano, než se cca před 40 lety zdemontovaly.

...

Přechod přes magistrálu by byl kontraproduktivní, je možné ji snadno podejít přes halu.

dopravák

Přechod přes II.SJM by měl MOŽNÁ nějaký smysl v noci, kdy tam jezdí noční autobusy MHD a haly nádraží jsou zavřené, ale jinak je pro něj označení „kontraproduktivní“ příliš slabým výrazem – ale zase to není vulgární. Ale při úrovni pražských řidičů by tam stejně byl každou noc minimálně jeden „smrťák“, takže raději nic – na Vinohrady je to stejně blíž od Muzea!

Tom

Doufám, že se všichni zachovaj solidárně a už to nebudou protahovat. Tenhle projekt je vážně potřeba!

rýpal

to 8. nástupiště bude dlouhé jak? ví tu někdo zainteresovaný? kouknu na mapy udělám screen, vyříznu nástupiště , skopčím a nahodím vedle 7. a od půlky dál na jižním konci by se tam ani nevešlo nebo vešlo ale 2. kolej už ne. Leda by bylo užší to nástupiště.

Lukáš F.

Třeba se uvažuje jako neprůjezdné, jen pro vlaky ve směru od Vysočan/Holešovic?

Rýpal

To by ale nebylo ostrovní nástupiště.

XXXD

Nevím, jak přesně bude dlouhé, ale určitě bude kratší (pravděpodobně maximálně poloviční).

Honza D.

A místní policajti nebudou mít co žrát. 😄

Hen ten oný

To jako proč?

V. K.

Stojí tam snad každý den a vybírají pokuty za přecházení přes služební přechod.

MaT

Vidíte a já tam ještě nikdy žádné nepotkal. 🙂

Paja

A jsou to policajti nebo městský loupežníci?

Jiří Kocurek

No právě. Někteří by nejraději, aby cestující _musel_ vstoupit do kolejiště nedovoleně, pokud se chce vůbec dostat z/do vlaku. Aby ho mohli zakleknout se zbraní a požadovat 5000 Kč. Takovým ale nedochází, že tohle by byl zločin – ozbrojená loupež.

Ondra Burgr

Jiří Kocourek: policajti dávají pokuty za 100 Kč, proto tam chodí stále dost lidí, kdyby to dávali za 5000 Kč na místě, tak by tam nikdo nechodil, neboť i pro Pražáka je 5000 docela dost peněz

Dominik

Ono se to snížilo? Jelikož za vstup do kolejiště bylo minimálně 500,-.

PetrN

Měštáci to nejsou, jsou to státní….V celé Praze je asi tisíc míst, kde by se hodili víc, ale hold „Správa železnic, státní organizace“ si je vybrečela na kolejích. Absurdní je to zejména když si uvědomíte, že alternativní cesta na Žižkov vede přes Sherwood plný fetáků a podobných často nebezpečných individuí a hlavně přes nejnebezpečnější křižovatku v Praze U Bulhara…Takže v momentě, kdy maminku s kočárkem ohrožuje pochybné individuum v Sherwoodu, pět policistů(ano, chodí tam i v těchto či dokonce větších počtech) hrdině vybírá peníze za přechod koleje, kde jednou 3 vlaky denně…Absurdní Kocourkov? Nikoli-Vítejte v ČR 🙂

Jiří Kocurek

Tři strážníci, asi ve tři v noci. Pudeš nebo nepudeš? Nepudu!

Dělali si z nich srandu už Voskovec s Werichem. Řeší nesmysly, ale skutečný problém jim uteče.

Hen ten oný
Alibaba

Ti policajti jsou někde (svinsky) schovaní? Já je tam tak často nevidím.
Bulhar je nebezpečnej hlavně v silničním provozu, z hlediska chodce se mi zdá v pohodě.

asdfg

Obvykle za tou budkou na konci peronu. Případně stojí „nenápadně“ na sedmém a sledují, jak lidi chodí od Žižkova na šestý peron 😀

dada

Doufejme, že už nebude žádné zdržování. Tato „cesta“ na hlaváku opravdu přijde vhod.

Hen ten oný

Zdržování možná ne, ale zdražování jistě. 😃

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO