Bezpečně na Žižkov: Správa železnic vybrala firmu na stavbu podchodu

Vizualizace budoucího podchodu na Žižkov. Pramen: Správa železnicVizualizace budoucího podchodu na Žižkov. Pramen: Správa železnic

Stavba podchodu z pražského hlavního nádraží na žižkovské náměstí Winstona Churchilla se po řadě odkladů přiblížila. Správa železnic na druhý

Stavba podchodu z pražského hlavního nádraží na žižkovské náměstí Winstona Churchilla se po řadě odkladů přiblížila. Správa železnic na druhý pokus vybrala vítěze výběrového řízení, který průchod zbuduje. Do tendru, který byl vypsán v prosinci, přišly tři nabídky. Všechny převýšily předpokládanou cenu 142 milionů.

Správa železnic zatím nechce sdělit jméno vítěze, neboť běží zákonná lhůta pro podání námitek proti rozhodnutí zadavatele. Vítězná cena je 219,55 milionu korun, další nabídky činily 232,376 milionu korun a 254,966 milionu korun. „Oproti nabídkám v původním zadávacím řízení nyní došlo k poklesu cen,“ sdělil deníku Zdopravy.cz generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Připomněl tak, že Správa železnic zkouší zadat potřebnou stavbu už podruhé. První tendr vypsala začátkem loňského června, v srpnu jej ale zrušila. Přišla totiž jen jediná nabídka (od sdružení firem Metrostav, Hochtief a AŽD Praha) a ta činila 1,5 miliardy korun. Předpokládaná hodnota přitom byla 856 milionů.

Praha hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVizualizace budoucího podchodu na Žižkov. Zdroj: COLLCOLLPraha hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPraha hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPropagace nového podchodu na hlavním nádraží. Zdroj: COLLCOLL7. nástupiště na pražském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Součástí zakázky byla tehdy i generální oprava tří posledních nástupišť včetně nového zastřešení; šlo ale až o další etapu. Na nástupištích se mělo začít pracovat až v roce 2024. Tento odklad mohl být důvodem nečekaného nárůstu ceny.

Při vypisování druhého tendru se SŽ poučila a projekt rozdělila na tři samostatné části. Aktuálně vyhodnocený tendr se týká pouze podchodu, eskalátorů a výtahu na žižkovském výstupu. Práce budou zahrnovat potřebné přeložky kolejí. Podle vyjádření z loňského prosince se počítá se zahájením stavby v květnu, s dokončením pak v srpnu 2021.

Podchod má umožnit bezpečnou cestu mezi Žižkovem, hlavním nádražím a Vrchlického sady. Řada lidí si cestu zkracuje přes kolejiště. Prodloužení podchodu bude řešeno tak, aby bylo možné v budoucnu rozšířit nádraží o další ostrovní nástupiště.

Následovat má samostatný tendr na rekonstrukci nástupišť 5 až 7 včetně doplnění eskalátorů.

Tagy podchod na Žižkov Praha hlavní nádraží Správa železnic Top
36 komentářů