Bez stovek metrů modrého zábradlí. Správa železnic začala nádraží opravovat s architekty
Správa železnic začala k instalaci zábradlí přistupovat individuálně, aby nenarušila vzhled budov.
K nenápadné změně začíná docházet u oprav některých nádraží v síti Správy železnic. Zatímco v minulosti přinášela oprava často i instalaci desítek až stovek metrů nového modrého zábradlí, u posledních rekonstrukcí je už podobné opatření zdůvodňované bezpečností minulostí.
Ukazují to příklady nedávných rekonstrukcí v Sedlčanech nebo Hýskově, které Správa železnic zveřejnila na svých stránkách. „K instalaci zábradlí poslední dobou přistupujeme v kooperaci s architekty individuálně, aby jím pokud možno nebyl narušen celkový dojem staveb. Při projektování i následné realizaci je ale i nadále nutné brát v potaz dodržení bezpečnostních norem a předpisů. V Sedlčanech se jednalo o opravu výpravní budovy, kterou nebyla dotčena okolní infrastruktura,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Podle Gavendy klade Správa železnic u oprav výpravních budov důraz na navrácení do původního architektonického stylu a rovněž na jejich přizpůsobení charakteru tratě. „V případě Sedlčan budova tvoří dominantu utvářející vzhled města,“ dodal.
Kvůli modrému zábradlí na nádraží vznikla facebooková skupina Zábradlománie upozorňující na často absurdní případy, kde zábradlí vzniklo. Správa železnic to vždy vysvětlovala normami a bezpečností. U některých větších modernizací už se modré zábradlí přestalo tak intenzivně používat, příkladem jsou Mikulášovice.