Bez soutěže na 10 let. Radní v Moravskoslezském kraji odsouhlasili novou smlouvu s ČD na elektrické vlaky
Jednotka 471 v Ostravě-Svinově. Foto: Miroslav Pösel
Kraj vysvětluje přímé zadání i nevyjasněnými termíny na elektrizaci tratí.
Výmyslyly krajů jako přechody na nějaké bruto režimy jako cestujícího mě trochu děsí.
Nejedná se o stejného dopravce?
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-rusiv-moravskoslezskem-kraji-vlaky-nemaji-dostatek-vozidel-136553/
„Nevyjasněné termíny a parametry elektrifikace“… a já si myslel, že tohle je už jasná věc, ale pokud je pravda že fakt ne, tak by z toho měl být na SŽ někdo osobně odpovědný.
Jen se zeptám, znáte Plán dopravní obslužnosti území MSK na období 2022-2026, který je veřejně přístupný na stránkách MSK? Má to asi 62stran a několik příloh.
Souvislost? Vždyť peníze, které v PDO v 2023 předpokládali na zhruba 7,2 mil. vlkm (7 smluv celkem) , tak víceméně utratí za 5,5 vlkm v této smlouvě.
Čili loňský odhad úředníků MSK byl podstřelený.
Jednotky BEMU…hmm. Takže celý rok 2023 se bude soutěžit (a to jsem ještě optimista, protože s takovými jednotkami není moc zkušeností), pak se uzavře smlouva a možná v roce 2026/2027 vyjedou první kusy. Schvalovací proces asi taky nebude na měsíce.
A za vyřízení investiční dotace na vlaky do majetku ČD dostane ČD od kraje odměnu 10%. Smlouva je na 10 let, než bude investiční dotace na BEMU, tak uplyne spousta let a při životnosti vagonů 20 až 30 let mi ta výše provize připadá ZLODĚJSKÁ.
Proč MSK nekoupil BEMU s dotací z Modernizačního fondu? Vždyť to další malá domů pro moloch ČD.
LOL, „Zařazení těchto vozidel by zcela jistě bylo nehospodárné a neodpovědné vůči obyvatelům kraje.“
Tak snad obyvatelé ostatních krajů ty nové moderní motoráky svým zastupitelům odpustí 🙂
nezodpovědnost v podobě moderního dieselového vlaku……to fakt někdo řekl?
Je to citace z článku, v sekci o tom, proč MSK nechtěl moderní motoráky.
A „bateriově-vodíkový“ pohon je proti tomu super odpovědné a efektivní řešení 🙂 Je to fakt síla. Ale asi je potřeba, aby si pár objednavatelů a provozovatelů ten „vodík“ vyzkoušelo na vlastní kůži (nedávný člnek Wiesbaden) a snad to přinese jisté zreálnění názorů a očekávání od tohoto „paliva“. V MSK mají smůlu, že tam mají státem uznaného geniálního podnikatele Světlíka, který čuje kšeft pro svou lahvárnu a místní politické kafky mu na to skáčou. Pán z ČSAD Havířov očekává zlevnění vodíku po výstavbě nové plničky. Hm, tak OK, každý svého štěstí strůjcem.
Jenže se nejedná o náhradu starého za nový na nezadrátované trati, ale o možnost bez drátováni spojit Ostravu s NJ, Kopřivnicí atd přímými vlaky.
Ovšem pokud někdo má rád ježdění dyzlem pod dráty jako v Karlovarském kraji, koupí žraloka.
Dělá to na mně dojem, že zodpovědní dopravní konšelé na Severní Moravě mají ve své DNA touhu po prosazování neotřelých řešení. V relativně nedávné minulosti to byla reinkarnace léty osvědčeného vozu M152/ 810 na RegioMouse, loni touto dobou zase zaváděcí tanečky s „“Pušpuly“ na trati OVA – FR/R. Teď už tam snad jezdí pouze tyto nové soupravy. Positivní na této aktivitě ale je, že někdo musí toho „pokusného králíka“ udělat a v tomto případě k tomu dojde dokonce dobrovolně. Ostatní kraje si potom na základě reálné ekonomické výhodnosti tohoto řešení budou moci lépe rozhodnout, zda se ve svém revíru přikloní… Číst vice »
Tady je vidět, že v radě pro dopravu MSK sedí lidé, nekompetentní a neochotní připravit jakoukoli veřejnou soutěž na dopravu, a/nebo napojení na majoritního dopravce. Jinak si tuto zvůli nedokážu vysvětlit.
Zkusit použít mozek.
U třeba trolejbusů zajižďka pár km mimo trolej nějaký ten rok už funguje a nikdo se nediví, proč se raději nekoupil nový bus, co by jezdil na naftu 80 procent délky linky pod t-busimi dráty.
Znovu tady někdo udělal někdy v čr nějakou soutěž? Nebo resp jednu?
Ostrava je holt kraj rázovitý. Tihle soudruzi už by si pro absolutní neschopnost vypsat řádně VŘ neměli ve státní správě ani škrtnout.
A že dotace na vlako km vycházela tuším velmi dobře v minulých letech..
tak na zálohy nám Poláci půjčí dřevolína a pohoda 😀
Poláci nás už dávno předběhli a na historické vlaky spíš jezdí k nám. Ten rozvoj železnice jim můžeme pomalu závidět.
A vodík se kdyžtak dovyrobí elektrolyzérem v areálu Dětmarovic z fotovoltaických článků na střeše. Půjčíme si ho z příštího léta! Cože? Ten sluneční svit přece!
můj příspěvek byl myšlen v nadsázce a ironicky
Jirko, nemusíš reagovat úplně na všechno.
Vzhledem ke kombinaci mnoha vážných faktorů, které se v horizontu 10 let sběhly jako podmínky k výběru nových DV, zavedení ETCS na hlavních tratích, nástup nových technologií v pohonech DV, chystaná konverze 3kV/25kV, kterou tady většina diskutujících těžce opomíjí, cena nových DV a šibeniční čas k realizaci, je toto řešení asi nejrozumnější. Pokud si někdo myslí, že vlaky se dají kupovat jak housky na krámě za pár drobných a výběr vybavení DV se dá měnit každý měsíc, tak se těžce plete a spoléhat jen na krátkodobá řešení je pouze likvidace kolejové dopravy. Do toho by dnes asi žádný seriozní dopravce… Číst vice »
O etcs se ví dávno. Je fakt že vozidla nekoupím jak rohlíky. Ale trošku dopředu se může nakoupit ,když se nepočítá s řadou 460 a pořád ty popelnice jezdí. Je to o domluvě..kraj versus dopravce ..a co koupilo .. nové? Pantery a push pully ,to je málo. Ty kraksny r. 811 těžký omyl.
Místo 811 do Fulneku koupit něco na nového a drahého na 120, ať místo 12 minut se tam dá dostat za 10.
10 let je příliš dlouhá doba. Zda je to tak dobře, těžce odhadovat, za mě ne. Zejména s ohledem na napadání sněhu a mráz, což je v našich zeměpisných podmínkách normální, ale ne pro všechny, takže se situace může kdykoli opakovat. Zásadní je ta konverze, jenže chtělo by to podrobný harmonogram a závazný přístup od státu ohledně finančního krytí.
Kdyby to vypsali normálně, tak není problém. Ale ne, že podepíší smlouvu s tím, že za rok se má jezdit. To je jen malá domů pro ČD.
Určitě se nema výběr dopravce podmiňovat tím, jak se na SŽ zrovna vyspinkají a hodí do placu nějaký termín. Buď mám reálný plán realizace nasazení ETCS a elektrifikace a nebo nemám a jakákoli úvaha je v podání SŽ science fiction.
A ČD mají ta nová vozidla někde odložená bokem, nebo z čeho plyne jejich unikátní schopnost vozidla pořídit?
> Do toho by dnes asi žádný seriozní dopravce nešel.
Aha, takže ČD nejsou seriózní dopravce?
je to legální? Bez soutěže?
Je to legální obcházet zákon o veřejných zakázkách při zadávání soukromým společnostem nevlastěných státem? V řádech miliard? Bez jakékoliv transparentnosti, postupů, odvolání.
že na základě jedné nepochopení věty v nějaké směrnici si dovolují tyto postupy obcházet?
Resp, že si ji v čr zkouší vyložit zcela jinak, než jak byla míněna.. Otázka, zda by to neměly jednou pro vždy vyřešit soudy.
Je to legální. Do příštího roku. Nepochopení to není, neschopnost vypsat otevřenou soutěž je.
Pro srovnání – přehled zakázek na dotovanou železniční pasažérskou dopravu v Německu
https://wettbewerb.spnv-deutschland.de/
DV znamená přímé zadání, tj. tak jako to udělali v MSK.
AS je soutěž, tak jak to udělal JMK (a jak to plánuje JMK zopakovat).
V případě veřejné dopravy je.
a kam ty soutěže či rozstřely vedly? Nevidím na nich nic pozitivního…
Vy třeba ne. Já používám Arrivu na R14 a jsem spokojen. Za mě personál příjemnější a prochází vlak častěji. Motorak je uvnitř tišší, vakuové WC, WiFi, zásuvky, větší rozkládací stolky. Za mě je změna vidět. Nějaké mouchy to má, ale pokud stát ušetřil, tak si myslím že lepší než stav za ČD.
Téměř vždy ke zlevnění a vždy ke zkvalitnění .
chtěl jste říci zdražení 🙂 stačí jet se dvěma dopravci a hned se vám protoci panenky
Já tak jezdím a jsem víc než spokojen. Vyhovují mi i ty co nevyjedou žádný kopec z PU na LB a v kombinaci s RJ do PU včetně dortíku si nemohu ani stěžovat. ČD se snažím na koridoru vyhýbat, za mě nejslabší a nejdražší ale zlepšení i tam je 🙂
V JMK se soutěží léta a funguje to.
JMK má ids a soutěží velké soubory… když vemu přestupy na R8 tak hrůza a děs, buďto lomené jízdné nebo předražené a nevýhodné SJT, kdyby byl jeden tarif pro celou zemi bez ohledu na dopravce a řádně fungovala síťovost pak soutěže budou dávat smysl… teď je krásně vidět při první MÚ jak se systém každá linka jiný dopravce sesype jak domeček z karet…
R8 nemá na starosti JMK.
Podívejte se do Plzeňského kraje, podívejte se do Ústeckého. Například.
myslíte šrot jménem 845? 😀
Myslím nové RegioPantery, myslím nové Pesy atd. Každopádně podobní hlupci zde nebudou dostávat prostor. Nashle.
jak vám dojdou argumenty začnete urážet 😀
Nemám soucit s hlupáky. Tvrdit o Plzeňském kraji, že si tam vysoutěžili 845 je totální lež.
Já jen, že „experta“ vtvt tu stále tolerujete.
Jsem zablokovaný trouba a tak to zkouším druhým nickem:-)Jsem tak tupý, že se hlásím opět ze stejné IP adresy.
Když to někdo vidět nechce, to je pak těžké.
Neumíme to, tak raději soutěžit nebudeme.
Nikde nevidím informaci o počtu ročních km výkonů v nové smlouvě, nejlépe i porovnání se stávajícími – nebo odkaz na tuto informaci.
Nová smlouva: 5,5 mil. vlkm
Nahrazuje zčásti 3 smlouvy, kterě celkem byly v 2021 cca 5,35 mil vlkm.
K této nové smlouvě tedy ještě přičtěte další vlkm dle budoucich dalších 2 smluv na:
a) 2 Regiopantery
b) Krnov-Jeseník, – Rýmařov, – Vrbno PP, – M. Beroun
A fakt nikdo iz krajských politiků neřešil, že ČD si řekla o provizi 10% že budoucích eventuálně získaných dotací na vlaky do vlastnictví ČD? Provizi má zaplatit MSK firmě ČD
Smlouva NAPROVOZ vlaků s MSK je na 10 let. ČD udává životnost loko až 35 let, tož fakticky ta provize od MSK činí velmi zhruba až 30%. A to se vyplatí (ironie)
Co ..zas bláboly z Hospody.
cituji z dokumentu, který předložil krajský politik – pan Ing. Podstawka (ANO 2011):
„(…) ustanovení „Odměna Dopravce“ ve znění dopravci přísluší mimořádná smluvní odměna ve výši odpovídající 10 % z přiznané dotace na nákup vozidel nebo jejich vybavení, která povede ke snížení účetní hodnoty vozidel o celou obdrženou dotaci.
Odměna bude rozdělena do čistého příjmu rovnoměrně po zbývající roky kontraktu, i pokud dopravce získá dotaci až v závěru smlouvy, je mu přiznána v plné výši.“
https://www.msk.cz/kraj/zastupitelstvo/soubory_zastupitelstvo.html?id=40910
Nechápu o jaké nevyjasněné elektrizací mluví. Jediná připravovaná elektrizace v kraji je Ostrava – Frenštát a ta ani nebyla součástí této nabídky. Takže to je jen nesmyslná výmluva.
Připravovaná je rovněž Opava – Krnov…
Nic takového se reálně nepřipravuje, maximálně se debatuje že by to bylo vhodné, ale nic se nepřipravuje.
Tak je to elektrifikace Ostrava – Valmez ..a Ostravice..ale nic není jisté termín se už min . Třikrát odložil. Poslední termín byl 2025 ale je to zase posunuto. Dále se mluvilo o Studénce – Veřovice a to nějak utichlo. schválně kolik trati se v msk dratovalo za poslední roky? Ostrava – Opava a ten cecek na Mošnov.
Papíry snesou všechno a sliby nezarmoutíte.
Je to tak ..za to bych někoho na sz oběsil ..víte za co. Taková trať Ostrava – Valmez nezadratovana a nezrychlena ostuda SZ . Studénka – Veřovice ..částečně zadratova ..docela pěkně rychlosti na regionální trať a nic.. je třeba na sz tlačit každý den.
Prosím Vás šetřete silnými slovy.
Nemá smysl elektrifikovat na 3 kV, když na severní Moravě a na Valašsku má být další etapa konverze.
Jo na střídavinu se to překope 2050 ale teď to nemá cenu dratovat. Má to cenu má..i kdyby to bylo na rok. SZ je nejhorší organizace a slibotechna. A víte kulové o termínech
Přečtěte si diplomku „Návrh jednotné napájecí soustavy na železnici“ z Fakulty dopravní ČVUT, autor pan Berlínský. Vedl Ing. Michl. Oponoval Ing. Pohl
Nikdo o 3kv neuvažuje.
Jakože se mnou souhlasíte? To by bylo neobvyklé, neboť zpravidla99% zdejších diskutérů popírá, to co jsem vyčetl, neboť si troufám tvrdit i nepříjemné pravdy.
konverze je největší omyl co SŽ dělá… ty výluky kvůli na ferdinandce stačily…
Proč myslíte? Ona odkazovaná diplomka to bere pěkně zeširoka včetně distribuční soustavy EE.
Proč ostuda SŽ, když na to stát nechce dát peníze a a zřizovatel SŽ je také stát a nevypadá že by stát nebyl s fungováním SŽ byl stát nespokojený.
Peníze na dráty do Frenštátu valmezu jsou…projekt byl několikrát odložen. Je to ostuda SZ ..je to důležitý trať.
Vždyť si sám sobě odporujete, peníze na takové stavby opravdu nejsou, proto se také stále odkládají. Zrovna na SŽ ten seznam “ pozastavených“ staveb je dost rozsáhlý. Samozřejmě se tím nikdo nechlubí, stačí se podívat na jejich interaktivní mapu kam se posunuly termíny.
A není problém taky v tom, že správná prováděcí firma nemá lidi a nikdo jiný jim nesmí vzít práci?
Frýdlant Frenštát je zrychlená. Dráty tam, kde stačí většinu dne 814, jsou zbytečné.
O Ostrava Frýdlant se už asi 40 let jen mluví a asi opět jen bude.
Pokud budou BEMU, je i drát do Kopřivnice zbytečný.
Kecy.
Tak teď sem několikrat jel Ostrava – verovice a push ..slušně nacvakany to by Regina nevzala.frydek – Ostrava není zrychlená. Štramberk dráty ano jezdí tam pěkně náklady . A dotahnout to že Sedlnice není tak moc
No Opava Ostrava je už skoro dvacet let, to bych za poslední dobu nebral a Mošnov patří kraji ne státu.
Ostrava – Opava ..no taky se tam mohlo udělat víc než vmax 100km/h. Ale zas to bylo za dva roky hotové .
i tak to trvalo nesmyslně dlouho
K cemu? Osobák stoji co 5km. Rychlik motorák jede stejne max 80km/h.
100
Naprostá diletance SŽ.. a pros. veškerých peněz z EU. Mohli jsme mít elektrifikované moderní rychlé, pohodlné tratě.
Je odhad kolik tohle daňové poplatníky stálo?
Co stálo? návěstidlo 😀
Pár miliard sem, tam , to je prča, co? 😀
1,2 miliardy v 2023 za 5,5 milionů vlkm
Je zajímavé, že loni v MSK doufali, že zaplatí výrazně míň = odhad byl 1,2 miliardy za 7,2 milionů vlkm, tj. součet za všech 7 smluv na pasažerskou železniční dopravu v MSK
Bude ve vlacích po roce 2023 platit režijka?
To by byl velký problém. Odbory by se proti tomu jistě postavily.
…které odbory, nošovického pivovaru?
Ty zejména. 🤣
No to jo! To je totiž ten jeden jediný problém, přes který nepojede žádný vlak!
A proč taky, když s tím nikdo nebude jezdit? Nebýt režistů, tak jsou jistojistě úplně prázdné.
Většina dopravců v JMK se uměla dohodnout a mít šulinkartu jako režijku. Ale odboráři Modrogum musí být proti, musí si vyřvat režimku která nebude platit v šalinách.
Doufám, že se budou držet tohoto : https://zdopravy.cz/nazor-jizdni-vyhody-nemohou-byt-poskytovany-na-zaklade-zamestnani-pise-namestek-34409/
Já nevím, čemu se furt tady někdo diví. Ale když si myslí, že se pod vedením uječeného estébáka budeme mít lépe, tak mu to tam hoďte. ANO, bude líp.
Někomu se zdálo o Babisovi:-)
a ráno se vzbudil zpocený a vyndal ruku z nočníku.
Podepsat smlouvu na deset let na 17 miliard Kč bez výběrového řízení, zejména když platí stávající smlouva může být pro politiky Moravsko-slezkého kraje vcelku problém. Jednak jim to opozice může dobře omlátit o hlavu, navíc se dá snadno dohledat, že vypsáním výběrového řízení a nastavením vhodných podmínek je cena za přepravní výkon obvykle byla nižší (viz. proběhlá výběrová a poptávková řízení).
Vcelku by mě zajímalo, kdy ČD budou jezdit s BEMU, když je má dodat Škoda, které ještě nemá ani kompletní projektovou dokumentaci, pak bude následovat výroba a testování ve VÚZ, které potrvá cca rok.
Taky se divím, že v dnešní době, kdy vše zlevňuje, jde kraj do vyšších cen.
😄
Předpokládám, že inflace je smluvně ošetřena. A pokud ne, je to problém toho, kdo smlouvu podepsal.
v MS kraji opozice není
Že se to tu najednou začalo hemžit fotkami elefantů z Ostravy. A prý že nejsou 🙂
Nějak nevěřím tomu, že za dva roky budou vyrobené všechny baterkové vlaky.
Tak pokud zabudují baterie do „dvojkových Panterů“ tak asi ano. Ale nevím jak jsou na tom s kapacitou protože už teď jich mají do dvou let dodat poměrně hodně. Ale jak se říká, když ptáčka lapají hezký mu zpívají, příkladem buď sousední Olomoucký kraj.
Mě by teda zajímalo, kde chtějí ty bateriové vlaky nabíjet. Jedna věc je bateriový vlak a druhá věc je k tomu určená infrastruktura, která je v celé ČR v bodě 0. Dělá se teprve studie kde a jak, by to šlo, zejména u rychlíkových tratí. U MSK to může být problém mimo Ostravsko (Jesenicko, Beskydy), ČEZ mnohde nemá kapacitu…je to všechno velmi složité, ale postupně systematicky řešitelné, ale asi ne takto…
U BEMU se předpokládá nabíjení za jízdy/stání pod trolejí. V MSK je řada takových možných vozebních ramen.
Nabíjení při stání pod 3 kV troleji?
Maximální proud sběračem je omezený na 200 A. Panter má pouze 1 sběrač.
Taky jsem zvědavý, jak to nakonec dopadne, jaký bude reálný poměr jízdy baterie/trolej na 3 kV tratích. Třeba bude mít BEMU panter dva sběrače, pro statické nabíjení 🙂
200 A je nějaká blbost, ne? To odpovídá výkonu 600 kW…
Vlastně má to správně. Pro stání je předpisem omezený proud na max 200A na 3kV a 80A na 25kV. Je to omezeno, aby se nepropalovalo vedení při dlouhodobém zatížení na jednom bodě.
Ano, přesně tak to je. A přesně toto všichni nabíječi za stáni ignorují. Jako drobnost pak jen zbývá vlastní spotřeba vlaku, kterou je potřeba ještě od dobíjecího výkonu odečíst. Takže reálně lze dobíjet 300 – 400 kW.
Jo, takže 200A při stání. Každopádně se statickým nabíjením se myslím v MSK moc nepočítá, ale prostě se budou ty jednotky točit tak, aby se nabíjely zejména za jízdy (jak u trolejbusů)
Což znamená, že za hodinu stání nabijete 300 až 400 kWh.
Uměl by to někdo přepočítat na ujeté kilometry pro BEMU o hmotnosti cca 110 tun?
Teoreticky by bylo možno udělat pevnou trolej, která by snesla větší bodové proudy.
Že by s troleje
Jenom s jejího povrchu?
Jste všímavý, všechna čest. To víte, pravidla pravopisu dělají některým problém 🙂
To je dětinská představa. Zabudovat baterie můžete zabudovat leda tak do auta s původně spalovacím motorem a vždy jde o nedokonalou přestavbu. U vlaků se to rovná kompletnímu překonstruování. Berte to jako informaci člověka, který kdysi pracoval ve Vagonce coby konstruktér a částečně jako projektant.
U toho auta je „přestavba“ na elektromobil taky dost zásadní změna; kromě komplet pohonu i jiné rozložení hmotnosti.
Doteď nevyjel ani prototyp..