Bez soutěže až na 10 let. Většinu dálkových vlaků pro stát budou dál provozovat ČD
Railjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhy
České dráhy mají jistotu, že bez porovnání jejich nabídek s konkurencí budou příštích až deset let zajišťovat většinu dálkových železničních
To je jedině dobře, ať nemusím při cestě kupovat 4 různé jízdenky, rok 2020 jednotný tarif.. To je trošku brzy… Projekt přece musí ležet dalších 30 let na stole, ne??
Nechápu proč se dálková doprava dotuje, když může Jančura jezdit z Prahy na Moravu bez dotací, může to tak fungovat i na jiných dálkových linkách.
Pardon,ale zapomeňte na to,že RJ,Leo ad.jezdí bez dotací…. Někde si to na Googlu ověřte.Dávno by krachli,dotují se i autobusy-i nákupy nových,MHD ad.
Spíš Vy si to někde ověřte. Na dosavadních rychlíkových trasách jezdí RegioJet i LeoExpres bez dotací. Nezaměňujte platby za objednané služby (laicky pojmenovávané jako dotace) a kompenzace státem nařízených slev. Ano stát posílá soukromníkům peníze, ale jen proto, že jim nařizuje, komu musí poskytovat slevy a v jaké výši. Kdyby jim to nenařídil, nemusel by jim posílat nic.
A proč teda RJ předem neodmítne platbu za objednávku dopravy na lince Brno-Bohumín, když teda umí bez dotací, má možnost
A ta úhrada za studenty je taky zvláštní, by mě zajímalo kolik skutečných studentů a důchodců je uhrazeno a kolik z nich je „studentů“ na kterých dopravci všech barev vydají jízdenku jako akční či jinak zlevněnou a vykáží jako studenta či důchodce, tohle je moc neprůhldné a když už se něco takového vymyslelo, mělo se to dělat přes čipovou kartu a stát by uhradil jen to co skutečně bylo
Protože je lepší „bejt přisátej na státní nebo krajský cecík“. Pak je jedno jestli vozíte vzduch nebo jste narvaný k prasknutí. Svoje máte jistý v obou případech.
Stát si určil výši slev a způsob prokazování. Že toho komerční dopravci využívaj, je pochopitelné z principu, že jsou komerční – tedy nemají žádné závazkové peníze, ale jen ty, co sami získaj. Vy byste snad nevyužil nabídnutou slevu?
Pane Hromek nemíchejte hrušky s jabkama a platby za státem nařízené slevy nejsou dotace.
Za 10-15 let se všichni probudí z poblouznění liberalizace, budou psát o tom, jak jsme si nechali vytunelovat železnici atd. A budou to ti samí, kteří ji teď adorují. Opakuje se zde to, co v 90tých v kuponové a jiné privatizaci. Kdo byl proti, byl smradlavý bolševik, nyní modrá guma, či komunistický odborář. A píšou to právě takoví, kteří být 50tá léta sedí v modrých košilích ČSM v akčních výborech. Už nyní začíná být zřejmé, že náklady na lince PHA-OVA rostou. Opravdu jsme tak nepoučitelní???
My jí neadorujeme, jen se modrogumům, smradlavým bolševikům a komunistickým odborářům stále nepovedlo dokázat, že jeden dodavatel bez konkurence je lepší než více hráčů na trhu.
Naopak, Jančurovi se povedlo prokázat přesný opak, a to dokonce i na české železnici.
Náklady na lince Praha – Ostrava rostou, ale roste i počet cestujících. A je jen těžké dopočítat, zda by to při současném počtu cestujících a současném počtu spojů bylo při původním systému plateb levnější nebo dražší… a rozhodně by bylo dražší jízdné, protože by nebyla konkurence…
Proč Ministerstvo Dopravy nevyhlásí soutěž minimálně na 15 let s požadavkem na nové vozy? Myslím, že většina linek potřebuje obnovený vozový park.
A proč ne hned na 100 let..? Co to hrají za divnou hru? Mě docela uráží ta vládní faleš, kdy něco jiného obhajují a něco jiného pak v praxi dělají. Co je to za lidi?
100 let je nesmysl, ale životnost železničního vozidla je 30 let. V cca polovině životnosti udělat velkou modernizaci. Tohle řešení vidím jako nejlepší jak pro cestující, dopravce i stát.
Samozřejmě, konkurence je dobrá a je dobré, když někdy vyhraje RegioJet, někdy LEO, někdy Arriva. 🙂
Nemůžou, legislativa unie umožňuje v přechodném období (2019 – 2023) uzavírat smlouvy přímým zadáním maximálně na deset let. Pokud chce objednatel uzavřít delší smlouvu, tak musí soutěžit. A od roku 2024 bude muset soutěžit vždy.
V pořádku…..
Jen přemýšlím, proč stát (MD) chce stále objednávat linky typu Praha-Ostrava-Slovensko, či Praha – Brno – Vídeň/Bratislava, když konkurenční dopravci jezdí bez objednávky za své. To se do jisté míry týká i linky Praha – Luhačovice (Staré Město).
Systém koncepce expresů a rychlíků z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, v podstatě zvýšil počet spojů a pochybuji, že nějak extra zvýšil počet cestujících v úseku Benešov – České Budějovice. Přitom za stejné peníze by stačilo střídat po hodině dvouhodinové takty expresů a rychlíků. A ušetřené sloty věnovat spojům Benešov – Praha v rámci PID.
Třeba proto,že se může na volbu zítra vykašlat.A co potom?V závazku ne.
Vozbu. Oprava.
Železničár: Vzhledem k tomu, že musí platit zaměstance a splácet úvěry na vlaky, tak jen tak říci, že nevyjede je směšný argument. Nehledě na to, že například Regiojet či Arriva spíše přidávají dálkové spoje a nikoliv ubírají a to fungují bez objednávky státu již téměř osm let.
A v případě omezení vlaků v rámci objednávky MD si myslím, že by tito dopravci byli své kapacity schopni posílit.
Podstatnou část zisku jim dává MD za státní slevy,dříve za nařízené slevy pro studenty.A zítra nejedu je jen jejich rozhodnutí. Myslete si co chcete,ale závazek se musí plnit,proto to tak funguje všude a doprava se objednává.Hezky den,jdu do služby v závazku 😀
Železničár: Ano, ale ty peníze mají za to, že vozí cestující, ne vzduch. Vzhledem ke zrušení několika spojů v pondělní ranní špičce ze strany ČD, tak by mě zajímalo, kde se stala chyba.
Koukněte se prosím k autobusům, tam jezdí dálkové autobusy bez objednávky a na některých linkách i častěji a ve významně vyšší kvalitě, než jezdili většinou klasické ČSAD i v časech, kdy to nikoho nenapadlo.
Proč vlastně Česká republika neprovozuje třeba státní pekárnu? Vždyť soukromník se může na pečení chleba zítra vykašlat. A co potom? To je daleko horší, než když nepojede vlak.
provozuje pivovar, to musí stačit 🙂
(za případná moudra o rozdílu mezi státním a národním podnikem předem děkuji a posílám klíčenku)
Pivo je jak známo tekutý chléb, takže pivovar musí stačit, i kdyby se na to zítra všechny pekárny vykašlali.
Však už to skoro tak je, pekárnu vlastní Estébák premiér ČR a ten se na pečení chleba nevykašle, jelikož by přišel o dotace a živnostník (pokud ještě nějaký zbyl) se na pečení taky nevykašle, jelikož by neměl za co s rodinou žít.
Jezdím tak 3-5x za měsíc tam a zpět a oproti počtu cestujících před zavedením expresní vrstvy je tam nárůst znatelný a jsou vlaky kde se mezi Táborem a Prahou běžně stojí hlavně v sezóně u vlaků které pokracuji z/do Rakouska.
Ty přeplněné vlaky asi budou tím že dříve jezdilo standartne 7 vozu (v pátek a neděli 9) teď na expresech 3-4 s výjimkou večerního kde jsou navic 1-2 vozy do Zurichu a na rychlících 5 mozna ve špičce 6. Neni nad to si za stejnou kapacitu nechat zaplatit 2x. To zaslouzi medaili.
Např proto,že stát musí zajistit jistotu dopravní obslužnosti.Tenhle žlutý nebo černý borec,když se mu vy*ere souprava(a jakože se to stává často),vlak neodjede a vy máte smůlu,nikoho nezajímánezajímá ze mate dulezitou prac.schuzku,zlousku na vysoke atd..Z zavazku si hodne rozmyslite neco neodjet a delate vse proto,aby se to nestalo,tzn drzite rezervni vozidla….Taktez bez zavazku se jezdi na mistenky,kdyz je vyprodano(coz ted diky nudicim se duchodcum docela stava)opet mate.smulu….Takze jen at stat objednava,dokud na ruzoveho Radima neni spoleh,neni jina cesta
Petr: Předložte mi statistiku, kolik vlaků nevypravili ČD, Regiojet, Arriva, GWT v procentech k počtu vypravovaných spojů. A u ČD či Arrivy to můžete rozdělit ještě na objednané a neobjednané vlaky.
Můžete si udělat sám u LeoExpressu když měl asi půl roku jednu soupravu neschopnou.
Kylchap: Tak leo epress je na rozdíl od ostatních dopravců spíše parodie na dopravu, proto jsem je v předchozím výčtu nejmenoval. Nicméně ta statistika nevypravenych spojů by mne velmi zajímala. Akorát data by mohli mít na SŽDC, ale asi nebudou dostupná.
Protože rozsahem dopravy, kapacitou, schopností ji zajistit a zajížděním až do Budapešti/Vídně/Luhačovic/Lince jsou pořád soukromníci pořád dost zanedbatelní. Bejt vše na komerční riziko, tak Jančura na dráž modernizovaných úsecích na 200 bude stejně jezdit levnějšími Traxxy 160, stejně jako teď už deset let 140km/h Peršany do Ostravy.
Co má společného mezinárodní doprava s dopravní obslužnosti daného státu. Autobusový i letečtí dopravci zajišťují tuto dopravu bez objednávky státu a zpravidla vydělávají.
Protože jsou to spojité nádoby? 😀 Budapešť, Varšava, Bratislava, Maďarsko, Rakousko, Německo, to jsou destinace, kde cestující rychle rostou. Motání letadel a low-cost busů v menších rozsazích už asi nemá cenu komentovat.
Autobusy jezdící tyto linky (Regiojet, Flixbus) mají dnes výbavu a servis o kterém se cestujicim na jižních či západních expresech může leda zdát. Včetně automatické místenky a možnosti zrušení nakupu jízdenky krátce před odjezdem.
Mimochodem do Bratislavy, Nitry, Košic či Vídně jezdi vlaky bez objednavky MD již dnes. A v případě linky z Prahy do Košic dokonce častěji než ČD/ZSSK v objednávce států.
A pokud cestující na zahraničních linkách rostou tak lze očekávat, že cena za objednavku MD bude klesat.
ale stíhá to i dvanácti vagony rychleji, jak lokotka čd na 200, která m tři vagony.
Že v úseku Budějovice-Benešov skokově nepřibývají cestující je lež.
A ještě ty linky jdou každý rok do větší ztráty.
Kontrakt na 2 roky u R10 chápu. V pozdějším zadání po těch dvou letech lze očekávat podmínku výhledového nasazení techniky na 160 km/h. Dává to smysl, počínaje tak rokem 2025 už se bude jezdit minimálně do Lysé vyšší rychlostí, kterou momentální různorodé vozy neumožňují.
Tak on ten rozdíl 140 nebo 160 na rychlíku, který zastaví u každé vrby, zrovna rozdíl neudělá.
120.
140. Od nového GVD. Ale ano, občas se tam objeví peršing jen na 120… 🙂
140 a mezi Prahou a Lysou stejně víc nebude. Spíš bych za tím (rád) viděl budoucí zlomení ramene v Hradci.
Nedávno jsem po cca pěti letech kupoval jízdenku na vlak jinak, než přes web nebo aplikací. Progresivní soukromnik totiž přes web umí prodat jen 2. třídu. Na nádraží prodává jízdenky v trafice, takže si k tomu člověk může koupit i kafe, což je fajn, akorát při platbě kartou je nutné platit nadvakrát. Vláček samotný docela fajn, ale rozhodně ne lepší, než srovnatelná nová vozidla ČD. Služby navíc ani v 1. třídě žádné, jen kontrola jízdenek mírně zpruzelým mladíkem. Za ten rozvrat komfortního a jednoduchého nákupu jízdenek to rozhodně nestoji a dokud ho někdo nenahradí něčím aspoň stejně dobrým, budu stale… Číst vice »
Asi by jste nemohl napsat aspoň , který soukromník neumožňuje nákup jiné než druhé třídy. Protože z mé zkusenosti jsem u soukromého dopravce u překážky nikdy nestál a businiss class jezdím pravidelně.
GW
a má vůbec první třídu? Jaká linka to byla.
Plzeň – Most. Na webu to lze koupit přes AMS BUS, který ale nenabídne jedničku. Tu maj v trafice Pont v Plzni na hlavním. Geniální systém 🙂
a jela 628? Nebo co jelo?
Ano.
Od GW probůh neočekávajte genialitu. Stačí se podívat na to, jak dopadla Šumava.
Co by jste chtěl za služby? Kafe, vodu a noviny? V regionálním rychlíku asi těžko.
Proč srovnáváte starý vlak s novými od ČD? Trochu mimo ne? Srovnávejte srovnatelné.
Joooo, socializmus se vrací! Všichni komanči teď onanují do bezvědomí! Jen tak dál a nikdy se nikam neposuneme.
Uprimne receno jako vlakvedouci, ktery na mnoha techto linkach jezdi, bohudik za to. 🙂
Mohu porovnavat s praci u Regiojetu a zlate CD oproti nim. A jit nekde k Arrive a klesnout s penezma tezce dolu, to by asi nikdo nechtel. Takze samozrejme ze si nas ted vice oddychlo – konkurence sili, takze obavy samozrejme byly, misto jiste nemame. Ale jsem rad, ze stat stale uprednostnuje sveho hlavniho dopravce, tak jak by mel.
A pak: Kde by asi tak Regiojet a Leos vzal vlaky a personal na dalsi linky, kdyz uz ted maji obojiho nedostatek?:)
No jo, teď už ale zas cestující bude jen ten substrát, protože kolikrát ten přístup vlakových čet k cestujícím je katastrofální. To teď bude dalších 10 let… Koho by to taky teď u JSD nutilo, chovat se jinak a lépe? A budeme dál jezdit stále v tom stejném šrotu, jako dosud. A za těžké peníze, nic teď nedonutí molocha, aby vyšel cestujícím (substrátu) nějak vstříc. Nehezké představy….
Počítá ministerstvo za ušetřené peníze obnovu dříve zrušených linek např. HK-Brno, Pardubice- Jihlava, které byly zrušeny oficiálně jako nedostatek vozového parku a šetření co už neplatí tak by se linky měli obnovit ne? Případně zavést za ušetřené peníze nové linky např Praha-Jihlava-Znojmo 🙂
HK-Brno ne – s přestupem v Pardubicích je nabídka velmi luxusní. Nadto se bude za pár let kutat na 260, takže tam nic přidávat tuplem nemá smysl.
Pardubice – Jihlava ? rychlíky Chrudimka a Doubrava nikdo v celé trase nejezdil, tak proto se zrušily. V této relaci prakticky neexistuje ani přímé autobusové spojení (byť je rychlejší a levnější).
To by jste se divil kolik lidí jezdilo v celé trase Pardubice – H. Brod ( Jihlava ), hlavně v pátek a neděli.
Argumentace, že tím nikdo nejezdil v celé trase (což je navíc velmi pochybné tvrzení) trochu selhává, pokud člověk uváží, že stát objednává rychlíky Praha – Písek – České Budějovice, Olomouc – Krnov – Ostrava nebo Brno – Břeclav – Olomouc.
Existuje přímá linka Hradec Králové – Pardubice -Jihlava. Ale jen v pátek tam a v neděli zpět.
Oproti lokálce přes Vysočinu o moc rychlejší není .
Pardubice -Jihlava se jezdí přes Kolín a HB.
Problem je, že v této relaci neexistuje žádné pořádné spojení ani vlakem ani po silnici. Jihlava -HK je vzdušnou čarou nějakých jen nějakých 150 km, pod tři hodiny to ovšem nedáte ani vlakem ani po silnici..
Ono dostat se z Jihlavy jako centra kraje Vysočina kamkoli na sever ( HK, Náchod, Pardubice) je v roce 2019 tragédie..
Dobrý den. Prosím, abyste si opravili ve zprávě následující texty:
„Ex4 (Břeclav – Bohumín“ – zde chybí závorka, a
„provoz linky R11A (České – Budějovice – Plzeň)“ – zde neexistuje žádné město s názvem „Česká“ a ani „Budějovice“. Děkuji.
Jinak jsem za informace rád. Přeji příjemný den a hodně zajímavých zpráv z dopravy.
Díky za upozornění, vidím, že návrh na rozdělení Českých Budějovic byl odhalen:-)
Zřejmě to souvisí se sudetoněmeckou iredentou, část na levém břehu se bude jmenovat Německé Budějovice :-)))
Dalších 8 let potažená koženka? No, jediné, co mě trochu uklidňuje, že je tam kam dát nohy 🙂
Zas buďme spravedliví. Vídeň dobrý, Berlín většinou taky. Jinde pořád strašný. Ale to ať si ošéfuje objednavatel.
Já vůbec netvrdím, že ČD nemají dobrá vozidla. Naopak. Nicméně tam, kam se potřebuji dostat já, tak posílají ten největší šrot a pokud se nestane zázrak, tak minimálně dalších 8 let ho budou i nadále posílat. A taky neříkám, že za to může jen ČD – naopak za to může především MD, že bude i nadále financovat tyto pojízdné šroty 🙂 …. Ale na druhou stranu. Když jsem viděl, co si přivezl Regiojet do linku Brno – Bohumín, tak ve „čtyřce“ je snad více místa i u Honeckerovy pomsty, takže v tomto ohledu zase vedou béčka 🙂
P. S. Já nejsem zase tak náročný. Stačilo by mi úplně obyčejné Bpee a nenapíšu nic špatného. Dokonce i u Bdpee bych sice chvíli mrmlal, ale nakonec bych se s ním spokojil. O ani neuvažuji, takový luxus si u nás ani neumím představit. Ale B s občas několika Bdtee je prostě zlo 🙂
Pardon, vypadlo mi lusux Bdmpee :))
Co je na Chebech špatného? To s těmi Budějovicemi je hádám kvůli výlukovým omezením a potřeb souprav na obou stranách, Plzeň-Brno je vymeták, Děčíny se budou dále převlékat. Někde asi taky budou muset objevit vozy z Bohumína.
BoH: A odkud jsi? Já už neviděl koženku léta. Dokonce i na osobácích z Plzně do Domažlic jezdí kupíčka po ,,humanizaci,,.
Řekněme, že jde o linku R12. Potaženou koženkou jsem myslel béčko po „humanizaci“ 🙂 … Musím ale říci, že už se alespoň nestává v této humanizaci, že mě na cestách píchají pérka do zadku :))
Správně tak to má být .
Ach jo. Linku R10 používám pravidelně. Představa, že tam nastoupí soukromník s vozovým parkem určeným pro Gabon není moc lákavá. Když bude nejhůře, tak půjde IN karta do zásuvky a budu jezdit autem. Hradecká dálnice je celkem použitelná
Zrovna R10 by se teda mohla zlepšit. Jak vozovým parkem, tak především infrastrukturou.
Mám pocit, že dříve jezdilo na R10 více Bmz a Bee. Co se týče infrastruktury, další úsek začne možná již tento měsíc.
No, možná.
Mýlíte se, plesnivé BDs, které je v kmenové soupravě skoro všech hradeckých rychlíků (kromě R do Mezáru, kde je kmenová souprava 1*AB + 2*B) jsou určeny pro Mauretánii.
V případě většího počtu rychlíkových linek je to takové Pyrrhovo vítězství. 🙂 🙂 🙂
Pár postřehů k jízdním řádům. Nemění se toho moc, ale nějaké drobnosti jsou zajímavé: Ex7: Rozšíření počtu spojů (nové spoje ve 12 a 16 z ČB a v 9 a 12 z Prahy, některé další nově denně), do Krumlova o hodinu později (příjezd až na oběd a hned za dvě hodiny zpátky – moc nechápu smysl takového produktu) R9: Posilové spoje nově do Žďáru. Časová poloha u Brna bohužel beze změny R10: Eskapáda s rychlíkem do Meziměstí končí, jinak bohužel žádná změna. R11: Na úvrať v Budějovicích pouze 7/8 minut místo současných 17/12. Celé se to bude pravidelně sypat jak… Číst vice »
U R17 jsem ještě zapomněl na celkem podstatnou změnu, že část spojů pojede nově do Velenic (do ČB přípoj ve Veselí na R11). Mimochodem časové polohy na 226 kolidují s těmi, které v poslední verzi předpokládá návrh objednávky Jihočeského kraje (zatímco předchozí verze s rychlíky počítala).
No a konečně taky někoho napadlo, že dva vlaky těsně za sebou z Veselí do Budějic (a opačně) a pak dvě hodiny nic (protože se ušetří děsný milióny, jak se mi doneslo) není úplně ono a za stejný peníze se dosáhne podstatně lepšího efektu. Za mě palec nahoru.
Nicméně pravda je ta, že zpoždění od Plzně jsou prakticky na denním pořádku. Takže rychlík ve dvě bude klasicky odjíždět tak kolem 14,20 nejdřív. No, co se dá dělat.
Vlak do Krumlova není určen pro jednodenní návštevníky – o ty nikdo nestojí, přinášejí minimum peněz.
Ano, dnešní vlak jede moc brzo, to se ani Japonci nestihnou v Praze v hotelu v klidu nasnídat.
Komu? Dopravci? Tomu přinášejí peněz naopak nejvíc.
Přinášejí minimum peněz do města, místnbím podnikatelům – dají si maximálně zámek a oběd (někteří si dovezou sváču v batohu) a tradá pryč. Z hlediska města (obecně jakékoliv turistické lokality) jsou mnohem zajímavější návštěvníci, co přenocují – zaplatí ubytování, více jídel, více pití atd.
To je skvělá zpráva – dalších deset let krásných nových vlaků podporujících domácí průmysl místo ojetých šrotů, dochvilných spojů podle kterých se dají řídit hodinky místo chronického zpoždění, zaručených zisků pro Čechy místo jejich odtékání cizákům, spokojených strojvedoucích a průvodčích místo vystresovaných řidičů tramvají a roznašečů nekvalitního kafe, vozů s otevíracími okny místo nemocí z klimatizace, čtení knih a prohlížení krajiny místo civění do mobilů, no a koneckonců i seriózní modrobílé barevné kombinace místo přihřátých žlutých a tyrkysových kreací!
Dá se operovat se vším a s plno věcmi se dá i souhlasit, ale s tím zpožďováním běžte laskavě někam… Pořád jezdíme po stejných kolejích, a že by byli soukromníci ve včasnosti nějak lepší, tak to jsem si fakt nevšiml.
No já bych hlavně uvítal, aby rozpadající se šroty zmizly z R17. Jakou bude mít něco novějšího barvu je mi u zadele.
Praha – Ústí n.L – Cheb není R15 ale R5… A v Ústí nad Labem hlásí „Ex5“ …
R5 neexistuje. hlásí Ex5. Tady máte přehled.
http://www.mdcr.cz/Dokumenty/Verejna-doprava/Navrh-jizdniho-radu-vlaku-dalkove-dopravy-2019-202
To teď to bylo jako R5, ne? Však všude to hlásí jako R5, kromě zmiňovaného Ústí.
Ano. Nicméně jelikož dojde k rozdělení Ex ramena Děčín – Břeclav na dvě, pětka bude nově pro expresy.
R5 existuje!
http://provoz.szdc.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/linky_dalkove_dopravy.pdf
Linka R5 to stále je. Ovšem od prosince ponese označení R15, z důvodu, že se linka Ex3 rozděluje na Ex3 a Ex5. Z tohoto důvodu bude isoučasná linka R15 přejmenována na R14B.
Ex3 –> Ex3/Ex5
R5 –> R15
R15 –> R14B
Těm, kteří jezdí pohodlně a moderně například do Brna nebo Plzně, se asi ulevilo, že tam ČD budou jezdit i nadále. Ale my, kteří na R20 do Lovosic jezdíme 40 let starými vagóny, bychom konkurenci rádi uvítali. Howgh…
I tam se to lepší, nicméně těch vozů je bohužel pořád málo.
Od nového JŘ2019 už jezdí na lince Praha-Děčín komfortní Bmz, ale je pravda, že některé soupravy jezdí ještě staré vagony. Mimochodem, věděl by někdo, kdy půjde do provozu těch dalších asi 40 Bmz v minulém roce pořízených?
Už dávno jezdí.
Vždyť před nimi jezdilo i do Ostravy souprava půlkou z Béček.. Na Děčín asi spíš počítat s těmi černými tramvajemi, které budou Leošovi za pár let asi k ničemu.
Do Ostravy jezdí Béčka i nadále. Na každém druhém vlaku. A k tomu i Áčka. A na Slováckých expresex po zrušení kategorice Rx už taky. A z Prahy do Brna přes ČT jsou to krásné retro soupravy pouze z B, BDs a A. Nádhera!!! Teď to máme zafixované na dalších 10 let!!! Ale to je mnohým zde diskutujícím jedno, hlavně že budou mít správnou barvu a bude platit režijka!!! Běžný, platící cestující je každému buřt…
Smlouva jen na rok, dva? Na to bych se být ČD vykašlal a řekl ministerstvu ať si to odjezdí třeba někdo jiný. Směšné. V Rakouskou, Slovensku a v dalších zemích zadají vše na 10 let svému národnímu dopravci jen tady ministerstvo chce svého dopravce asi co nejvíce poškodit. Jinak si ty jednoleté nebo dvouleté smlouvy nedokážu vysvětlit.
Ministerstvo je zákazníkem.
A zároveň vlastníkem ČD….
Jistě, ale stále to je věc mezi zákazníkem a dodavatelem… a pokud zákazník chce blbosti, nemusí mu dodavatel vždy vyhovět 🙂
Pak má zákazník možnost oslovit jiného dodavatele, jestli mu stejnou věc za stejných podmínek dodá nebo ne. Druhá možnost je, že upraví své požadavky.
MD dělá ČD dost ústupků, takže ČD jim asi za to nebude chtít dělat starosti, když zrovna MD vymýšlí blbosti.
Na mě tahle krátká zadání působí tak, že už na ministerstvu asi „tuší“ kdo to bude chtít a bude na to mít kapacity. Něco se šoupne soukromníkům, nebo Arrivě ( abych se zase nedozvěděl, že ne všichni jsou soukromníci), zbytek, na co už nebudou mít síly, se nechá ČD.
Jelikož ty krátké smlouvy jsou vesměs na linkách, kde jezdí staré soupravy, může působit jako zdvižený prst, aby brzo došlo ke zlepšení kvality.
Zároveň sú to často linky, kde je lepšia šanca postaviť ponuku na ucelených jednotkách a nižších nárokoch na personál. Nahradiť veľký expres je predsa len ťažšie, než R linku s motorákmi. To by som videl ako jeden z hlavných faktorov – nižšia bariéra pre vstup alternatívnych dopravcov v kratšom časovom horizonte.
Jenže s perspektivou krátké doby nikdo modernizovat nebude.
Proč si teda ČD neprolobují dlouhodobé soutěže?
Aha, protože by některé z nich třeba nemusely vyhrát.
Vypadá to na kalkul. Linky přidělené na různé doby, aby ostatní dopravci strávili to, co dostali teď, a mohli dostat další příděl. Trasa do Českých Budějovic na 6 let je jasná – staví se Sudoměřice – Votice (hotovo 2021?), Hostivař – hlavní nádraží (hotovo 2021?), Soběslav – Doubí (podle plánu hotovo 2022, ale dosud neproběhla soutěž, ÚHOS…). Přece se nebudou dokonalí soukromníci obtěžovat organizováním výlukového JŘ, NAD a dokonce zajištěním souprav uvázlých „za výlukou“. Tyhle problémy se hodí na fujfuj ČD, aby pak na hotovou trať mohl nastoupit soukromník a ukázat, jak jezdí bez výluk a nepotřebuje NAD.
Pak na tu trať nenastoupí „dokonalý“ soukromník, ale ten kdo vyhraje tendr, což klidně mohou být ČD. Tedy za předpokladu, že bude liberalizace postupně pokračovat, v což doufám. Protože pokud ČD nebudou vystaveny tvrdé konkurenci, tak se vrátí tam odkud se snaží vyškrábat, tj. do stavu socialistické „modré armády“, kde je smrádek, klient až na posledním místě, ale odborářské teploučko.
Je to kalkul – soutěžit se bude postupně dál, jestli budou ČD dál prohrávat je čistě na nich.
„Dokonalý soukromník“ nastupuje např. na trať Brno-Bohumín, která bude výlukami velmi zatížena, podobně se intenzivně výlukuje mezi Plzní a Mostem, na trati 149 byla v roce 2017 nějaká výluka v celkovém rozsahu více jak půl roku apod. Méně té paranoie.
Já na trasu Budějovice-Praha, jak rychlíkovou, tak expresní, která je proběhy provázaná a tím efektivnější, s očekáváním nových vozidel a násobení kapacity, počítám jen s hlášením se velkých hráčů, tedy velkou šancí pro ČD.
„Provázání proběhy“ myslíte návrat Ex soupravy na rychlíku v 8 večer?
A celkově vozy, které točí, jak rychlíky, tak Ex, tohle výhoda je, když tam místo toho tyto dvě linky jezdily dva dopravci.
Správně, tak to má být. ČD jsou ve vlastnictví státu a je to tedy chování řádného hospodáře, který chce aby jeho podnik měl zakázky.
Jo, ale řádný hospodář se také stará o to, aby si jeho „dceřiná“ společnost nedělala z něho srandu a nerozhazovala peníze na blbosti, díky kterým nemá pak na investice, údržbu, mzdy a další… Někdy se označují ČD za „státní podnik“ a když se jim to hodí, tak za „obchodní společnost“.
Připadá Vám, že stát se chová jinak? Ono je to propojené. Bohužel.
V tom případě jste buď objevil ekonomické perpetum mobile, nebo jste diletant.
Soutěže obecně (u nás i v zahraničí) ukazují, že vysoutěžené služby jsou levnější, udržovat tedy chod podniku přihráváním předražených zakázek není chování řádného hospodáře, ale napřeshubu.
Stát vlastní podnik proto, aby mu zajišťoval dopravní obslužnost (je to jako mít pekárnu, ale kupovat housky u konkurence), soukromník ať si jezdí za sebe. Soutěže poškozují podnik ve vlastnictví státu, což rozhodně není chování řádného hospodaře.
Hlavně Jančura vykřikoval jak je snadné jezdit bez dotací, ale teď by rád do ZDO. Když se ho v jedné diskuzi zeptali zda nepůjde jezdit tam a tam, tak odpověď zněla, až bude soutěž.
Socialismus už skončil, sorry jako.
Ale veď ČD predsa všade hlásia, že sú „zcela standardní akciová společnost“, tak sa musia prispôsobiť realite liberalizovaného trhu.
Monopol nemotivuje – ostatne nástup konkurencie veľmi pomohol práve ČD. Takže ministerstvo s povinnosťou riadneho hospodára sa v prvom rade zodpovedá verejnosti, a až potom firmám, v ktorých má vlastnícky podiel.
Brno si žije pořád dál stejným životem, tím co si MD zadal, stejně jako většina ostatních linek, krom Praha-Ostrava, kde jsme si lepší kvalitu a četnost, zbavení se fuj fuj dotování zvýšili náklady s neobjednávanou trasou a od deseti let od vstupu konkurence se všemi náklady se nejspíš budeme pohybovat kolem zdražení 1 000%.
Tak pristi mesic nam nastupuje RegioJet s vlaky na relaci Praha – Tabor – Ceske Budejovice – Cesky Krumlov… tak uvidime co to udela s cestujicimi…
Jeden pár mimo špičku mezi více než 20 stávajícími páry? Cca nic.
Ale zřejmě se toho na ministerstvu bojí natolik, že v jeho trase radši na příští rok přidali vlak v závazku.
Tak ten vlak jezdí v závazku i letos, byť je pravda že z Prahy jezdí o hodinu dříve.
Do Krumlova sice jede o hodinu dřív, ale v 9 z Prahy nejede nic. Nově pojedou vlaky z Prahy v 8 i v 9, takže je to navýšení objednávky.
Vlaky se na koridorech přidávají každý rok..
Jeden pár vlaků v podle mě, dosti neatraktivních časech (v 9h z Prahy a 13h z ČB), takže asi bez zásadního dopadu.
Denne jsou nejvytizenejsimi spoji RegioJetu s odjezdy busu v 8 a v 9 hod. z Prahy do Krumlova a z Krumlova v 13 a v 14 hod. Jezdi s nimi hromada turistu. Proto ty casy… takze asi tak…
Ty vlaky mají jezdit z Prahy do Krumlova a z Krumlova?
Ondra: Jenom do ČB a odtud autobus. Časově to vyjde stejně nebo rychleji, než přeprahat lokomotivu a objíždět po po vrstevnici. A potencionálně mohou mít autobusy zastávku u letiště.
Na to letiště budou fakt proudit davy. Stejně jako každý jistě ocení přestup na „NAD“. Ale nutno uznat, že tyhle psí kusy aspoň dělá za svý.
Jelikož nebude stavět ve Veselí, tak se mnou to neudělá spolehlivě nic 🙂
To se mi tedy ulevilo. Jsem nucený cestovat křížem krážem a jezdit například s RJ, který si dává k jízdnímu řádu neoficiální časovou marži, je dosti nemyslitelné.
To by mě docela zajímalo, odkud kam jste nucen cestovat s vlakem Regiojetu ??
Naštěstí nucen nejsem, jezdím konkurencí, protože je pro mne nemyslitelná ta časová marže, kterou si k jízdnímu řádu pravidelně přidává. Proto s radostí vítám, že dálkové spoje zůstanou ČD.
nejbrutálnější přírážky má paštičkář na krátkých relacích (např. Olomouc – Přerov), kde už je cenou málem u jednotlivce v automobilu. Čemuž se ostatně v obyčejném jízdném přibližují i ČD.
Jo ono vlaky ČD jsou zárukou kvality a včasnosti. Aha.
Asi vlakem nejezdíte. Když budete jezdit na trase Praha – Ostrava, RJ má pravidelně více jak 30 minut zpoždění. Vůbec nechápu, komu vyhovuje jet z Ostravy do Prahy nebo obráceně cca 3 a půl hodiny + půl hodiny navrch. Sice seženu lístek o 5 Kč levnější a dostanu kávu v hodnotě 50 haléřů, ale každou chvíli promarnit hodinu ve vlaku, děkuji.
Aktuální stav Praha – Ostrava: IC Opavan +21, RJ 1011 kousek za ním + 11 minut. Vy máte nějakou přesnou statistiku? Můžete se o ní podělit?
A co liberalizace provozovatele dráhy. Třeba by si některý dopravce rád vybral někoho jiného než SŽDC :))) Ona totiž existuje statistika, že drtivá většina zpoždění jde na vrub provozovatele dráhy.
Zato vy jste vytáhl statistiku certifikovanou kdo ví odkud. Vy popisujete aktuální stav, já pravidelný stav. Neustále zveřejňujete statistiku zpoždění Český drah na celé síti, ani jednou jste nezveřejnil statistiku RJ na těch jeho dvou linkách. Můžete se o ní podělit?
Neexistuje. Proto jste pouze popsal své pocity. Nemáte rád RJ, to je Vaše volba, nikoliv statistika.
Však ano, píši, že jezdím konkurencí, protože se mi nezamlouvá RJ, který má vždy (když dojdu na nádraží) zpoždění větší než 30 minut. Každý dle své libosti.
Před tím jste psal, že má vždy zpoždění přes 30 minut. Ne když dojdete zrovna na nádraží.
Olomouc právě teď. Klasika RJ 110 minut a druhý spoj 50 minut zpoždění. Prostě situace v normálu.
Skutečně po předcházející noci a větrné spoušti šokující. Zkuste se podívat, kolik má Ex 442.
Tak to má RJ tu větrnou spoušť asi každý den.
jirko aji kdybys ses rozkrájel, ty lidi do vlaků čd nezaženeš. EC ostravan 37 sekyra-ted.
Však nechť každý jezdí dle svého uvážení. Asi mám během týdne velké štěstí, ale zatím chytám zpožděné spoje, které jezdí přes Půchov, kde je výluka, nebo ty, které jsou zpožděné kvůli RJ a musí jet v závěsu.