Bez soutěže a o tři čtvrtiny dráž. Ústecký kraj vybral náhradu za provoz po TD Busu
Ústecký kraj vyřešil na dva roky problém se zajištěním dopravní obslužnosti v regionech, ze kterých odešla společnost TD Bus (dříve
Ústecký kraj vyřešil na dva roky problém se zajištěním dopravní obslužnosti v regionech, ze kterých odešla společnost TD Bus (dříve BusLine). Se třemi dopravci uzavřel smlouvy až do konce ledna 2021 na zajištění dopravní obslužnosti Podbořanska, Žatecka a Vejprtska. Kraj za provoz autobusů zaplatí výrazně více, než kolik platil TD Busu.
Nové smlouvy uzavřel kraj v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění (JŘBU), což je v dopravě Ústeckého kraje v posledních týdnech nejběžnější postup. Podobně zadali radní zakázku bez soutěže na miliardový nákup autobusů společnostem Zliner a Scania, transakci řeší antimonopolní úřad.
Na Vejprtsku bude nově jezdit společnost Autobusy Karlovy Vary patřící do skupiny ČSAD Invest miliardáře Zdeňka Zemka. Za jeden kilometr zaplatí kraj 44,80 Kč, což je jedna z nejvyšších cen v zemi, kterou kraje za provoz objednávaných autobusů platí.
Provoz na Podbořansku zajistí společnost Autobusová doprava Podbořany, u které lze historicky najít propojení s BusLine. Jezdit bude za 42,90 Kč. Za podobné ceny má jezdit i Arriva City v oblasti Žatecko – západ, tato smlouva dosud nebyla zveřejněna.
Jde o dopravce, kteří převzali provoz na začátku roku poté, co TD Bus zcela přestal jezdit. Dosud kraj zajišťoval náhradu za TD Bus přes Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK), která si musela pronajímat autobusy u jiných dopravců, ve zmiňovaných oblastech ho ale už na začátku ledna nahradili soukromí dopravci. Teď získali dvouletou smlouvu jiní dopravci. Na rozdíl od smluv s DSÚK ale obsahuje sankce za porušení podmínek, například výpadky spojů či standardů kvality.
„O navazujících smlouvách se jednalo s dopravci, kteří mají k dispozici vozy a řidiče, ideálně také zvládají odbavovací systém DÚK tak, aby mohli od platnosti smlouvy jezdit ve standardním režimu. V JŘBÚ pak byli osloveni ti, kteří byli ochotni a schopni začít dopravu v tak krátkém čase zajišťovat,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková. Podle ní je zasmluvnění jinými dopravci způsobeno tím, že DSÚK nemá volné autobusy ani řidiče.
TD Bus podle dřívější smlouvy jezdit na Vejprtsku za 25,28 Kč za kilometr, po kraji kvůli navýšení mezd řidičů ze strany vlády požadoval přidání zhruba pětikoruny za kilometr. Kraj ale odmítl peníze navýšit. Nově tak bude platit na Vejprtsku o 77 % za kilometr více než dosud. Podobné je to i v případě Podbořanska, kde TD Bus jezdil za 27,40 Kč za kilometr.
Ústecký kraj se dostal v autobusové dopravě do složité situace poté, co odmítl požadavky společnosti BusLine, později TD Bus na zvýšení ceny za kilometr po navýšení mezd řidičů. To prosazovali nejvíce Odbory BusLine. TD Bus později začal omezovat spoje, za což dostal pokuty v řádu desítek milionů korun. Kraj se proto rozhodl založit si vlastního dopravce.