Bez sankcí a dráž. Ústecký kraj ukázal, kolik platí své firmě za autobusy a za kolik si je půjčuje

Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.czAutobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz

Přes 41 korun za každý ujetý kilometr platí Ústecký kraj své firmě Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK), která od září

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
tt

Já myslím, že takový model státních ČSAD tady už byl a jak to vypadalo víme všichni. A pro nick „železničář v důchodu“ – nechápu co na tom pořád řešíte? Soukromý dopravce jezdí za 36,- Kč a vlastní podnik za 41,- Kč – tak matematika je jasný ne???

Jan

Podle mě je nejlepší mít část soukromým firmám a část státní a prostě to porovnávat.. Ale nelze mít státní firmu na stéjné urovni jako soukromé. Jak to tvrdí EU u ČD.

Dash9

Tady je vidět jasná odpověď na tvrzení „Nepotřebujeme soukromé firmy, protože jsou dražší neboť musí tvořit zisk a státní, krajský, městský atp. podnik zisk tvořit nemusí a tak to zajistí levněji“.

železničář v důchodu

Když to vidíte tak jasně, zkuste sem třeba napsat přehled o tom, za jaké sazby „nakupují“ autobusovou dopravu (v členění MHD / linková příměstská) jiné kraje a velká města v ČR – rádi se necháme poučit.
Navíc: pokud „v té ceně 41 Kč je i ten pronájem busů od BusLine a Icomu“, tak mi jako přemrštěná vůbec nepřipadá …

Dash9

Přímo v článku se píše, že „Například v Libereckém kraji vyhrál před několika dny BusLine jako jediný soutěžící zakázku na provoz autobusů na Jablonecku, Turnovsku a Semilsku s cenou kolem 36 korun.“

A Busline to dělá za účelem zisku, tzn. bez zisku by to mělo být o něco méně a ne o 5Kč/km více, nebo?

Jezdí nějaký jiný linkový dopravce v Ústeckém kraji za 41Kč/km?

železničář v důchodu

Ano, soutěže v Libereckém kraji jsou jedním z příkladů, kde je sazba nižší (otázkou je, proč tomu tak je, ale to v tuto chvíli není podstatné) – ale to není žádný aspoň trochu komplexnější přehled za celou ČR.
Zda nějaký jiný linkový dopravce v Ústeckém kraji jezdí za 41Kč/km, nevím (asi ne) – pokud ale jezdí, tak i to by ovšem samozřejmě patřilo do toho přehledu, k jehož předložení jsem Vás vyzýval.

a8n

Tady máte částečný přehled za Moravskoslezský kraj: https://zdopravy.cz/v-tendrech-moravskoslezskeho-kraje-uspel-transdev-ze-tri-oblasti-vytlacil-arrivu-12201/ O MHD se zde nemá cenu bavit, tu kraje neobjednávají.

tt

železničář v důchodu – nevím pane jestli jste natvrdlej, ale ještě jednou – vlastní podnik jezdí za 41,- Kč, soukromý dopravce za 36,- Kč. Co na tom pořád potřebujete jinde porovnávat?????

Jack Ketch

železničář v důchodu:
Chcete tím říci, že ostatní dopravci si nemusí kalkulovat náklady na obnovu vozového parku do ceny za kilometr?

železničář v důchodu

Nechci . Ale nájem vozidel (navíc přes „prostředníka“) je asi dražší, než pořízení vlastních vozidel.

Vendelín

No už by se měli pomalu začít připravovat na zřízení krajského železničního dopravce. Přece jenom pořízení licence a splnění zákonných podmínek je složitější a časově náročnější. Leda že udělají s RJ smlouvu, která umožní dle potřeby navyšovat platby za vlkm. To pak ale zase potírá principy soutěžení. 🙂

Jiřík

V té ceně 41 Kč je i ten pronájem busů od BusLine a Icomu, nebo to je ještě extra platba?

Jiřík

Tak aspoň tak, děkuji

Gejza

No soudruzi, to jsem zvědavý, jak celá ta sranda dopadne. Našemu socialistickému podniku sice musíme dát čas na stabilizaci, ale aby to nakonec nedopadlo tak, že bude jezdit dráž a s nižší kulturou cestování, než tam, kde se soutěží. A o kolik si asi polepší řidiči, o které šlo především?
Jestlipak jsme to soudruzi s tím socialismem trochu nepřešvihli?

PetrK

Dle mého názoru zaděláno na další tunel. S navýšením částky za kilometry měli u soukromých dopravců problémy a u vlastní firmy problém najednou není. Obávám se, že za pár let, možná měsíců bude mít veřejná doprava v kraji problém. Nerozumím, že s veřejnou dopravu musím mít problém jen Ústecký kraj.

noerf

PetrK: To je důsledek, že místo otevřené soutěže s několika územními celky, kdy je šance i pro dopravce s 5-6 autobusy, se vybírá jeden dopravce pro celou lokalitu. Pro dopravce vlastněného krajem jde ještě o problém s dodavateli, zatímco soukromý majitel poptá potencionální výrobce a dostane nabídku a vybere si nejpříhodnější, krajský dopravce musí udělat výběrové řízení, do kterého se někteří dodavatelé nepřihlásí (složitost zadání, kapacitní vytíženost) nebo nadsadí ceny.

Tomáš Záruba

Dělat úplně malé oblasti je nevýhodné, uvažujete-li s nějakým procentem záloh. Kdyby to bylo dejme tomu 10%, tak pokud soutěžíte 10 busů, je to vlastně 11. Ale pokud soutěžíte 4 busy, tak je to 5 (25%), apod. Podobně s podílem režie.

To

nedivte se. Ústí/L = snad jediné krajské město, které nemá autobusák!

železničář v důchodu

Už jsem na ten výkřik někde reagoval jednou: k čemu by Ústí nad Labem potřebovalo autobusové nádraží, když tam v podstatě téměř žádné autobusové linky nevznikají ani nezanikají v jediném bodu – naprostá většina jich je součástí IDS (DÚK), funguje jako konglomerát městské a příměstské dopravy (jako to vyhovuje aglomeraci) a je městem (centrem) procházejících, pro ty ostatní jako jakési „autobusové nádraží“ slouží kapacitní zastávka „Divadlo“, a jako přestupní zastávka mezi autobusy a velmi hojně využívanou železnicí slouží zastávky „Hlavní nádraží“ a „Mírové náměstí“, takže komplikovaně „vyrábět“ separátní specializované „autobusové nádraží“ tam zatím asi skutečně není třeba: poněkud kuriózní to… Číst vice »

Ustecak

Jistě, vznik autobusáku by stál spustu peněz a ještě by určitě vznikl někde mimo, takže by byl jasným zhoršením pro lidi!

železničář v důchodu

Bude-li někdy (až já už tady dávno nebudu) v souvislosti s výstavbou VRT vybudováno v Ústí nad Labem nové hlavní nádraží (asi někde v oblasti dnešního západního nádraží), pak by asi mělo smysl zřídit tam i nějaký „terminál“ pro MHD a autobusy (včetně asi i dálkových), ale samozřejmě s tím, že bude určitě vhodné zachovat dosavadní koncepci městské i regionální autobusové (a trolejbusové) dopravy, kdy v oblasti centra má konečnou zastávku jen minimum linek a většina jich je průchozích – sice tam nežiji, ale z dost častých cest do nebo přes Ústí nad Labem jsem nabyl dojmu, že tato doprava… Číst vice »

vlastík

to je právě to co je blbě. Bus začíná někde na kopci a končí zase kdesi na jiném kopci. minimum lidí jde v té trase všichni končí v Ústí. A z hlediska dopravního to je nesmysl pokud v části trasy naberete zpoždění přenášíte to na tu druhou část. To je vše již dávno známé. Jen radní v Ústí jaksi moc myslí.

Ustecak

Vlastíku, píšete polopravdy. Naopak spousta lidí jede skrz, třeba od Polikliniky do Velkého Března. Trolejbusy také nekončí všechny na divadle a přestupte si.. Model průjezdných linek (diametrálních) je i jinde a všude je úspěšný. Cestující nenutí přesedat nebo dlouho přecházet a šetří autobusy. Zpoždění, o kterém píšete, se vyskytuje minimálně a dá se řešit zálohovým vozem.