cargo

Bez sankcí a dráž. Ústecký kraj ukázal, kolik platí své firmě za autobusy a za kolik si je půjčuje

Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.czAutobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz

Přes 41 korun za každý ujetý kilometr platí Ústecký kraj své firmě Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK), která od září

Přes 41 korun za každý ujetý kilometr platí Ústecký kraj své firmě Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK), která od září převzala provoz regionálních autobusových linek na Ústecku a Děčínsku.

Vyplývá to z kontraktu, který Ústecký kraj zveřejnil v registru smluv. Dosud společnosti TD Bus, dříve BusLine, platil kolem 27 korun za kilometr, firma neustále požadovala navýšení plateb, kraj to odmítal. Své firmě platí přesně 41,21 korun za kilometr.

Částka je vysoká i v porovnání s výsledky soutěží v jiných krajích. Například v Libereckém kraji vyhrál před několika dny BusLine jako jediný soutěžící zakázku na provoz autobusů na Jablonecku, Turnovsku a Semilsku s cenou kolem 36 korun.

Výsledná cena je vyšší, což je dáno především tím, že řada věcí souvisejících s provozem má při budování společnosti vyšší náklady související s nastartováním provozu než-mají společnosti zaběhlé, provozující dopravu kontinuálně, které již příslušné vybavení či práva vyřešeny mají,“ řekla Magdalena Fraňková z odboru komunikace Ústeckého kraje.

Ve smlouvě na rozdíl od smluv se soukromými dopravci chybí jakékoliv pokuty například za nedodržení kvality či jízdních řádů. „Sankce nebyly do smlouvy zařazeny z toho důvodu, že udělování sankcí krajem vlastní příspěvkové organizaci je z právního hlediska kontroverzní a podobné, jako by kraj uděloval pokuty sám sobě. Zde má kraj na rozdíl od soukromých, na kraji nezávislých dopravců, možnost případné závady v provozu řešit přímo s vedením příspěvkové organizace, které mu musí doložit opatření k nápravě závad,“ dodala.

Zveřejněné smlouvy současně ukazují, kolik DSÚK platí za pronájem autobusů. Půjčil si je přes Ústecký kraj, nikoliv přímo od majitelů. Jde o kontrakty se společností OverLine propojené s Busline, tak společností IT Global patřící autobusovém dopravci Icom.

Ceny za měsíční pronájem se liší, většinou jde o částky do sto tisíc korun za měsíc. V případě autobusů z Icomu ale první měsíce musí DSÚK platit 190 tisíc korun, částka se postupně snižuje. Nový 12 metrový autobus přitom stojí mezi 4-6 miliony korun. „Cena byla společností kalkulována pravděpodobně s vědomím toho, že na trhu u nových vozidel dochází v počátku k rychlé ztrátě hodnoty a poklesu ceny v porovnání s cenou vozidla nového. Jedná se tedy o opatření společnosti IT Global pro případné brzké ukončení pronájmu. Pronájem autobusů od společnosti Overline je sice na první pohled levnější, avšak je třeba uvažovat ještě se servisním poplatkem cca 7 Kč/km a měsíčním projezdem autobusů, zatímco u nových autobusů od IT Global servis podstatně pokrývá fakt, že vozidla jsou nová a v záruce,“ vysvětlila Fraňková.

DSÚK má se získáním autobusů i další problém: do dvou soutěží na zajištění operativního leasingu autobusů se nikdo nepřihlásil a firma ji musela zrušit. Podle Fraňkové ale současně běží soutěž na nákup autobusů.

Tagy autobusy v Ústeckém kraji BusLine Dopravní společnost Ústeckého kraje ICOM Transport Overline TD Bus Ústecký kraj
24 komentářů