Autobusy

Bez sankcí a dráž. Ústecký kraj ukázal, kolik platí své firmě za autobusy a za kolik si je půjčuje

Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz
Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz

Přes 41 korun za každý ujetý kilometr platí Ústecký kraj své firmě Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK), která od září převzala provoz regionálních autobusových linek na Ústecku a Děčínsku.

Vyplývá to z kontraktu, který Ústecký kraj zveřejnil v registru smluv. Dosud společnosti TD Bus, dříve BusLine, platil kolem 27 korun za kilometr, firma neustále požadovala navýšení plateb, kraj to odmítal. Své firmě platí přesně 41,21 korun za kilometr.

Částka je vysoká i v porovnání s výsledky soutěží v jiných krajích. Například v Libereckém kraji vyhrál před několika dny BusLine jako jediný soutěžící zakázku na provoz autobusů na Jablonecku, Turnovsku a Semilsku s cenou kolem 36 korun.

Výsledná cena je vyšší, což je dáno především tím, že řada věcí souvisejících s provozem má při budování společnosti vyšší náklady související s nastartováním provozu než-mají společnosti zaběhlé, provozující dopravu kontinuálně, které již příslušné vybavení či práva vyřešeny mají,“ řekla Magdalena Fraňková z odboru komunikace Ústeckého kraje.

Ve smlouvě na rozdíl od smluv se soukromými dopravci chybí jakékoliv pokuty například za nedodržení kvality či jízdních řádů. „Sankce nebyly do smlouvy zařazeny z toho důvodu, že udělování sankcí krajem vlastní příspěvkové organizaci je z právního hlediska kontroverzní a podobné, jako by kraj uděloval pokuty sám sobě. Zde má kraj na rozdíl od soukromých, na kraji nezávislých dopravců, možnost případné závady v provozu řešit přímo s vedením příspěvkové organizace, které mu musí doložit opatření k nápravě závad,“ dodala.

Zveřejněné smlouvy současně ukazují, kolik DSÚK platí za pronájem autobusů. Půjčil si je přes Ústecký kraj, nikoliv přímo od majitelů. Jde o kontrakty se společností OverLine propojené s Busline, tak společností IT Global patřící autobusovém dopravci Icom.

Ceny za měsíční pronájem se liší, většinou jde o částky do sto tisíc korun za měsíc. V případě autobusů z Icomu ale první měsíce musí DSÚK platit 190 tisíc korun, částka se postupně snižuje. Nový 12 metrový autobus přitom stojí mezi 4-6 miliony korun. „Cena byla společností kalkulována pravděpodobně s vědomím toho, že na trhu u nových vozidel dochází v počátku k rychlé ztrátě hodnoty a poklesu ceny v porovnání s cenou vozidla nového. Jedná se tedy o opatření společnosti IT Global pro případné brzké ukončení pronájmu. Pronájem autobusů od společnosti Overline je sice na první pohled levnější, avšak je třeba uvažovat ještě se servisním poplatkem cca 7 Kč/km a měsíčním projezdem autobusů, zatímco u nových autobusů od IT Global servis podstatně pokrývá fakt, že vozidla jsou nová a v záruce,“ vysvětlila Fraňková.

DSÚK má se získáním autobusů i další problém: do dvou soutěží na zajištění operativního leasingu autobusů se nikdo nepřihlásil a firma ji musela zrušit. Podle Fraňkové ale současně běží soutěž na nákup autobusů.

24 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Já myslím, že takový model státních ČSAD tady už byl a jak to vypadalo víme všichni. A pro nick „železničář v důchodu“ – nechápu co na tom pořád řešíte? Soukromý dopravce jezdí za 36,- Kč a vlastní podnik za 41,- Kč – tak matematika je jasný ne???

  • Podle mě je nejlepší mít část soukromým firmám a část státní a prostě to porovnávat.. Ale nelze mít státní firmu na stéjné urovni jako soukromé. Jak to tvrdí EU u ČD.

  • Tady je vidět jasná odpověď na tvrzení „Nepotřebujeme soukromé firmy, protože jsou dražší neboť musí tvořit zisk a státní, krajský, městský atp. podnik zisk tvořit nemusí a tak to zajistí levněji“.

    • Když to vidíte tak jasně, zkuste sem třeba napsat přehled o tom, za jaké sazby „nakupují“ autobusovou dopravu (v členění MHD / linková příměstská) jiné kraje a velká města v ČR – rádi se necháme poučit.
      Navíc: pokud „v té ceně 41 Kč je i ten pronájem busů od BusLine a Icomu“, tak mi jako přemrštěná vůbec nepřipadá …

      • Přímo v článku se píše, že „Například v Libereckém kraji vyhrál před několika dny BusLine jako jediný soutěžící zakázku na provoz autobusů na Jablonecku, Turnovsku a Semilsku s cenou kolem 36 korun.“

        A Busline to dělá za účelem zisku, tzn. bez zisku by to mělo být o něco méně a ne o 5Kč/km více, nebo?

        Jezdí nějaký jiný linkový dopravce v Ústeckém kraji za 41Kč/km?

        • Ano, soutěže v Libereckém kraji jsou jedním z příkladů, kde je sazba nižší (otázkou je, proč tomu tak je, ale to v tuto chvíli není podstatné) – ale to není žádný aspoň trochu komplexnější přehled za celou ČR.
          Zda nějaký jiný linkový dopravce v Ústeckém kraji jezdí za 41Kč/km, nevím (asi ne) – pokud ale jezdí, tak i to by ovšem samozřejmě patřilo do toho přehledu, k jehož předložení jsem Vás vyzýval.

      • železničář v důchodu:
        Chcete tím říci, že ostatní dopravci si nemusí kalkulovat náklady na obnovu vozového parku do ceny za kilometr?

        • Nechci . Ale nájem vozidel (navíc přes „prostředníka“) je asi dražší, než pořízení vlastních vozidel.

  • No už by se měli pomalu začít připravovat na zřízení krajského železničního dopravce. Přece jenom pořízení licence a splnění zákonných podmínek je složitější a časově náročnější. Leda že udělají s RJ smlouvu, která umožní dle potřeby navyšovat platby za vlkm. To pak ale zase potírá principy soutěžení. 🙂

  • No soudruzi, to jsem zvědavý, jak celá ta sranda dopadne. Našemu socialistickému podniku sice musíme dát čas na stabilizaci, ale aby to nakonec nedopadlo tak, že bude jezdit dráž a s nižší kulturou cestování, než tam, kde se soutěží. A o kolik si asi polepší řidiči, o které šlo především?
    Jestlipak jsme to soudruzi s tím socialismem trochu nepřešvihli?

  • Dle mého názoru zaděláno na další tunel. S navýšením částky za kilometry měli u soukromých dopravců problémy a u vlastní firmy problém najednou není. Obávám se, že za pár let, možná měsíců bude mít veřejná doprava v kraji problém. Nerozumím, že s veřejnou dopravu musím mít problém jen Ústecký kraj.

    • PetrK: To je důsledek, že místo otevřené soutěže s několika územními celky, kdy je šance i pro dopravce s 5-6 autobusy, se vybírá jeden dopravce pro celou lokalitu. Pro dopravce vlastněného krajem jde ještě o problém s dodavateli, zatímco soukromý majitel poptá potencionální výrobce a dostane nabídku a vybere si nejpříhodnější, krajský dopravce musí udělat výběrové řízení, do kterého se někteří dodavatelé nepřihlásí (složitost zadání, kapacitní vytíženost) nebo nadsadí ceny.

      • Dělat úplně malé oblasti je nevýhodné, uvažujete-li s nějakým procentem záloh. Kdyby to bylo dejme tomu 10%, tak pokud soutěžíte 10 busů, je to vlastně 11. Ale pokud soutěžíte 4 busy, tak je to 5 (25%), apod. Podobně s podílem režie.

      • Už jsem na ten výkřik někde reagoval jednou: k čemu by Ústí nad Labem potřebovalo autobusové nádraží, když tam v podstatě téměř žádné autobusové linky nevznikají ani nezanikají v jediném bodu – naprostá většina jich je součástí IDS (DÚK), funguje jako konglomerát městské a příměstské dopravy (jako to vyhovuje aglomeraci) a je městem (centrem) procházejících, pro ty ostatní jako jakési „autobusové nádraží“ slouží kapacitní zastávka „Divadlo“, a jako přestupní zastávka mezi autobusy a velmi hojně využívanou železnicí slouží zastávky „Hlavní nádraží“ a „Mírové náměstí“, takže komplikovaně „vyrábět“ separátní specializované „autobusové nádraží“ tam zatím asi skutečně není třeba: poněkud kuriózní to v případě krajského města sice je, ale když to vyhovuje, tak nevidím důvod, proč se nad tím pohoršovat nebo to kritizovat.

        • Jistě, vznik autobusáku by stál spustu peněz a ještě by určitě vznikl někde mimo, takže by byl jasným zhoršením pro lidi!

          • Bude-li někdy (až já už tady dávno nebudu) v souvislosti s výstavbou VRT vybudováno v Ústí nad Labem nové hlavní nádraží (asi někde v oblasti dnešního západního nádraží), pak by asi mělo smysl zřídit tam i nějaký „terminál“ pro MHD a autobusy (včetně asi i dálkových), ale samozřejmě s tím, že bude určitě vhodné zachovat dosavadní koncepci městské i regionální autobusové (a trolejbusové) dopravy, kdy v oblasti centra má konečnou zastávku jen minimum linek a většina jich je průchozích – sice tam nežiji, ale z dost častých cest do nebo přes Ústí nad Labem jsem nabyl dojmu, že tato doprava je tam koncipována právě tak (dobře), že výsledek vyhovuje naprosté většině jejích uživatelů (i když možnost dalších vylepšení lze pochopitelně najít vždycky).

        • to je právě to co je blbě. Bus začíná někde na kopci a končí zase kdesi na jiném kopci. minimum lidí jde v té trase všichni končí v Ústí. A z hlediska dopravního to je nesmysl pokud v části trasy naberete zpoždění přenášíte to na tu druhou část. To je vše již dávno známé. Jen radní v Ústí jaksi moc myslí.

          • Vlastíku, píšete polopravdy. Naopak spousta lidí jede skrz, třeba od Polikliniky do Velkého Března. Trolejbusy také nekončí všechny na divadle a přestupte si.. Model průjezdných linek (diametrálních) je i jinde a všude je úspěšný. Cestující nenutí přesedat nebo dlouho přecházet a šetří autobusy. Zpoždění, o kterém píšete, se vyskytuje minimálně a dá se řešit zálohovým vozem.

Newsletter

Partneři


Výběr editora