Bez překvapení. Jihlava nakoupí jeden trolejbus od Škody. Nikdo jiný se nepřihlásil
Trolejbus Škoda Solaris 26Tr v Jihlavě. Foto: DPMJ
Vysoutěžená cena se přesně rovná odhadované. Poslední vítěz soutěže na trolejbusy v Jihlavě se do tendru nemohl přihlásit kvůli přísnějším podmínkám.
Uprímně jsem rád, že se do Jihlavy dostane taky 26 Tr a ne jenom ta hnusná 32 SOR
A ví e proč Škodovka nabídla 26Tr a ne 32Tr?
Číselná řada není o tom, že novější na vyšší číslo. 32 je karoserie SOR. 26 Solaris. Obě budou moderní a s výzbroji podobnou.
Já nejsem blbej a tohle vím, ale proč to je zrovna 26Tr, když v Jihlavě jsou jako poslední od škody 32Tr
Tipoval bych, že spolu Škoda a SOR už nejspíš nebudou spolupracovat vzhledem k tomu, že proti sobě šly v několika VŘ, Škoda chce používat Temsa karoserie a SOR chce vyrábět trolejbusy samostatně.
A mají 23 trolejbusů 26Tr.Těch 32Tr je jenom 10.Tak proč ne? Žádné velké tříštění typů.
A karoserií SOR bude 16. jenže výzbroj na 23ks 26Tr je rozdílná i mezi sebou, navíc nově dodaná 26Tr bude mít zase mírně jinou výzbroj, takže…? Naopak to spíš bude hybrid mezi 26 a 32Tr.
Ale v dnešní době je to trochu jedno ne? Díly jsou dodány do 2 dnů, resp. spíše 2 týdnů, ale stejně see na skladě nic nedrží…
Upřímně… a vadí to něčemu? Náhodou koupit jeden trolejbus za 10,9 je fajn.
Přístup Jihlavy je v tomto případě zcela správný.
Vzhledem k tomu, že v předchozím VŘ na 6 parciálů vyšel jeden parciální trolejbus na cca 11,8, tak 10,9 za klasický trolejbus tedy nic moc…
A v tom novém vyšel parciál na 10,9. Škoda je prostě předražená…
Já netvrdím, že není. Ale zbylo jim 10,9. A za to dostanou trolejbus, za kterým se šotouši otáčejí… Tak co je špatně?
Ale poptávali pouze jeden… A za druhé ho potřebují dodat a nikoliv obstrukce na UHOS, protože dotace má časové omezení. Takže za mě dobrý počin. Ušetřené peníze se použijí a necinknou zpět do Bruselu…
Brno koupilo 27Tr za 11,9 mil za kus, takže 10,9 za sólo 26Tr není vůbec fajn. Naopak je to klasická šmelina, kdy se podojí dotace, výrobce má vejvar a jistě něco zbyde i na politiky a manažery, kteří ten obchod dojednali a schválili.
A prodal by jim někdo něco jiného? A pouze jeden kus?
A operovat Brnem trochu není fér… tam se soutěžilo 40 vozů a navíc s konkurencí za zády…
Nj, a jak ta konkurence pěkně pohla s cenou. Navíc se soutěžilo 20 + 20 opce.
Asi by byl nesmysl kupovat nějaký atyp od jiného výrobce, když zbytek vozů je také hlavně 26Tr.
I kdyby byl o pár tisíc levnější.
Jenže celé je to o tom, že si jen tak nemůžete zajet k výrobci toho, co už máte a chcete jeden další kousek … na rozdíl od firmy mající 10 bagrů, která si koupí další – stejný, protože je z ním spokojena … musíte vypsat soutěž …. a nemůžete tu soutěž napsat tak, aby bylo zřejmé, že to může dodat jen jeden výrobce ….
Vypsat soutěž na vyrobení vozidla podle dokumentace, kterou soutěžící dostane zatím nikdo neudělal … bylo by to zajímavé …
A kdo říká, že je provozovatel 10 bagrů s bagry spokojen? Za další, ten bagr je předražen o více jak 20%, takže za 5 bagrů můžete mít 6, což je důvod nákupu trolejbusu. Cizí výrobce dokázal ušetřit tak, že se mohlo vypsat v.ř. ještě na jeden vůz.
Situace na trhu s trolejkbusy je k zblití a dokud se nepodaří tady vytvořit reálné konkurenčí prostředí, nemá smysl něco podobného řešit.
Jestli bude SOR vyrábět trolejbusy bez Škody tak možná vznikne konkurence i když o tom pochybuji. Ještě Ceteleg s Bogdanem možná. Víc výrobců tu není.