Bez odvolání: Územní rozhodnutí k čtyřpruhové výpadovce z Prahy na Kolín je pravomocné
Přetížená silnice první třídy, která se napojí na velký pražský okruh, získá téměř parametry dálnice.
Dvanáctikilometrová novostavba silnice I/12 na výjezdu z Prahy (Běchovice – Úvaly) má pravomocné územní rozhodnutí. Oznámilo to dnes Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jde o průlom v letitém procesu přípravy stavby, která nepravomocně získala územní rozhodnutí v červenci. „Proti územnímu rozhodnutí nebylo podáno žádné odvolání. Děkujeme za vynikající práci stavebnímu úřadu Prahy 21,“ uvedlo dnes ŘSD.
Přetížená silnice první třídy, která se napojí na velký pražský okruh, získá téměř parametry dálnice. Přeložka bude směrově rozdělena, přičemž v každém směru budou dva jízdní pruhy. Účelem stavby je odvést tranzitní dopravu ze stávající I/12, tedy z centra Úval, Újezdu nad Lesy a Běchovic.
Dnešní „dvanáctka“ se s dokončením nové silnice přesune do nižší kategorie, což obcím umožní úpravy center směrem ke zklidnění dopravy. Předpokládaná intenzita dopravy na přeložce po jejím dokončení činí více než 30 tisíc aut denně.
Pokrok v přípravě je pro obyvatele obcí i řidiče dobrou zprávou, zároveň je ale projekt příkladem neschopnosti státu zahájit klíčové stavby včas. Stavba prošla posouzením vlivu na okolí (EIA) už v roce 2003, a to podle zákona z roku 1992. V roce 2015 ale ministerstvo životního prostředí souhlasné stanovisko zrušilo v návaznosti na přijatou novelu zákona. Projekt se totiž nedostal na seznam strategických staveb, kterým se platnost starých stanovisek EIA obnovila ve zjednodušeném procesu. Nový souhlas v procesu EIA stavba získala v únoru 2018, kdy ŘSD mluvilo o zahájení začátkem roku 2021. O územní rozhodnutí bylo zažádáno v červnu 2019, řízení bylo zahájeno po doplnění dokladů v září 2021.
Na stavbu je už zpracována dokumentace pro stavební povolení a připravují se podklady pro zahájení majetkoprávní přípravy, se kterou se čekalo právě na pravomocné územní rozhodnutí. Podle letáku ŘSD se má stavět v letech 2025 až 2027, náklady se odhadují na 6,4 miliardy korun.