Belgické a francouzské dráhy chtějí obnovit spojení Paříž – Brusel. Krátce po zájmu jiných dopravců
SNCB a SNCF chtějí mezi Paříž a Brusel nasadit klasické soupravy. Foto: SNCB
Spojení má být alternativou k rychlovlakům a silniční dopravě.
Myslím si, že když to Arriva s Qbuzz nevzdají, nemají se čeho bát. Ta jejich „konkurence“ nemá šanci a bude jen pálit peníze (který navíc ani nemá).
Konec vyděračského nucení zákazníků zaplatit výpalné za Thalys či TGV. 🤣
Otázka je, zda při cenách francouzské infrastruktury bude projekt byť konvenčních vlaků konkurenceschopný. Problém je, že takové vlaky, když nebudou konkurovat rychlostí, tak mohou konkurovat především cenou. Nějaké služby asi očekávat možné není, protože to jsou další vícenáklady. Službu, kterou bych ocenil, je přeprava jízdních kol. TGV a Thalys jsou komerčně úspěšné proto, že jsou rychlé a nevozí úplné socky. I ty nejlevnější lístky, které je ale možné koupit opravu jen velmi dlouho dopředu, nejsou úplně zadarmo. Zakopaný pes je v tom, že Francie má nastaveny jedny z nejvyšších poplatků za železniční dopravní cestu. Ve Francii platí vysokorychlostní vlak za… Číst vice »
No a co presne ma „sdružení alternativních železničních dopravců Allrail“ za problem? Vsak konkurence zeleznici jenom prospiva, ne?
A je to konkurence? Anebo vy(zne)užívání toho že SNCF to „dosype“ stát děj se co děj?
Jako příznačné vidím že doteď jim to bylo šum a fuk, a „aktivitu“ vyvolaly nikoliv studie potřeb zákazníků, ale plány soukromé konkurence.
Já Vás nechci moc kritizovat, pane Sůro, ale při čtení Vašich článků mám občas pocit, že v nich něco chybí. Vím, že si to můžu snadno najít na googlu, ale třeba informace o tom, v jakém čase trasu zvládají zmíněné rychlovlaky v současnosti nebo jakou dobu měla jízda třeba v tom roce 1996 (atp.), bych jako čtenář skutečně ocenil. Omlouvám se, ale článek mi přijde trochu nedotažený.
Mě třeba jízdní doba nezajímá, určitě ne ta v roce 1996.
Tohle je zajimavé. Mě napadají další a další údaje, které bych si mohl vymyslet, že mi tam schází a ve výsledku stejně budou někteří lidi nespokojení. Jako čtenář jsem za tento web, který je v oblasti dopravního zpravodajství v rámci ČR bezkonkurenční, rád. Pro nás čtenáře je zdarma a předpokládám, že malá redakce asi nemá kapacity dělat z každé zahraniční zprávy, která je většinou odněkud převzatá a přeložená, vlastní článek a pokaždé ho rozvíjet, což vyžaduje čas. Zpráv se zde denně objevuje dost, buďme prosím alespoň někdy vděční za to, že to někdo dělá. Něco jiného samozřejmě je kritika správnosti… Číst vice »
Já s Vámi souhlasím. A právě protože redakci fandím, myslím, že dobře míněný podnět není na škodu. Navíc je to jen názor.
Děkuji za podnět.
Tím Thalysem jsem kdysi (tak 8 let zpět?) jel. Z Paříže do Bruselu to trvalo asi hodinu (a většinu času ten vlak opravdu jel 300 om/hod). Pro mě, co se vlakem něco najezdil na trati Praha-Turnov fakt zážitek… 🙂
Jízdenka kupovaná den předem ale asi 80 €. To už je skoro jak letenka, i když ta by den předem asi stála ještě víc.
Ale celkem by mě zajímalo, za jak dlouho to má ujet ten „konvenční“ vlak. Za tři hodiny? Za dvě? To by celkem konkurenceschopné být ještě mohlo, ale bude záležet ještě na té cenové politice…
Na ceně bude záležet více než na času.
Někdy po roce 2000 jsme jeli klasickým nočním rychlíkem Amsterdam – Paříž. Tenkrát pro nás zážitek, že ve velkoprostorových vozech přes noc krásně zhasnuli a celou noc cestující krásně odpočívali. A pamatuju si, jak vlak uprostřed noci stál na nějakém belgickém nádraží pěkně dlouho, i když to pro cestující přes noc nemělo žádnou zastávku.
Kdy se dočkáme Praha – Paříž?
Air France, ČSA, Vueling a Transavia (a Ryanair) už na trase jsou 😀
Ale to je 1 časové taky nic moc. 2 pro vícečlenné rodinu dost drahé. Nejlevnější ke vlak
Spíš ne než jo.
No, nevím, médii tady v Beneluxu zrovna probíhá kritika jak jsou mezinárodní vlaky dražší než letadla, a to zejména rychlovlaky, a jestli s tím jde něco dělat.
Nevím kdy, ale myslím že se ještě dočkáme. Takové vlaky byly v minulosti, ale vytlačily je low-cost aerolinky (a nebo možnost jet vlakem s přestupy, ale zase taktově víc než jednou denně). Jenže teď pomalu ale jistě vznikají VRT, které by i takové relace mohly po kolejích udělat z pohledu běžných lidí opět použitelnými.
Proč myslíte, že krachla IZY (také na LGV)?
Praha-Paříž už lze dneska s pár přestupy v Německu za 11,5-12,5 hodin.
Chtělo by to noční, ubytovací, spoj.
Taky tam (zhruba do covidu?) jezdila nízkonákladovka IZY, sice s rychlovlaky, ale po konvenčních tratích. Tuším to byla dceřinka Thalysu. Jeden čas používali mírně upravený starý Eurostar, škoda, že jsem nenašel příležitost se tam dostat abych se svezl.
Pokud se nepletu, v bistru se neprodávalo občerstvení a nejlevnější jízdenky byly právě do něj na stání.
Teď nevím, jestli je horší jet takovou dálku nastojáka vlakem nebo sedět v autobusu. Dvouhodinovku nastojáka jsem ve vlaku zažil víc jak 100x, nejednou i na představku. Tohle je kolik, 4 až 5 hodin?
Izy jelo z Bruselu do Paříže 2,5 hodiny. Čili by to byla cesta na styl railjetu z Prahy do Brna v klasickém letním dni (na to jen tak mimochodem doporučuju na IG sledovat stories @vasek_stastny, ten tam ty ,,vypadávající vlaštovky“ a plné představky v railjetu/Metropolitanech dává velmi často). 😀
Já jezdíval do škole z Třebíče do Brodu několikrát na stojáka většinu cesty, ty 4 hodiny. Nejhorší na tom nebývá to stání, ale to jak se tam mačkáte s dalšími lidmi, kteří přes vás lezou dovnitř ven, to má taky jeden chuť pak si vystoupit v polích a jít pěšky.
Po konvenčních tratích to jezdilo z Paříže do Arrasu, pak se to napojilo na VRT do Bruselu.
Nám se tím podařilo jednou z Paříže do Bruselu projet. Ano, mezi Paříží a Lille to jelo po konvenční trati. My tehdy v půlce 2018 jeli podle mě právě ex-eurostar jednotkou. Mělo to barevná přečalouněná sedadla a cenově to bylo nastaveno myslím, tak že nejdražší byly ex-1 třída sedadla, pak standard, následně se daly zarezervovat sklopná sedadla na představcích a pak snad existovala i varianta bez rezervace místa.
Časově to nebyla taková hrůza, Thalys to jezdí pod 1:30, Izy bylo nějakých 2:10? a autem když se člověk snaží je to minimálně 3 a půl.
Nikoliv, některé spoje jely kompletně po LGV Nord, jiné po konvenční sítí (spojkou mimo Amiens) a ještě jiné kombinací obojího.
Šlo to poznat z jízdních dob.
Po úspěchu IZY to bude třeba pojmout jinak.