Babiš podpořil Ťoka v mýtné kauze, ministr si odchod zřejmě rozmyslí
Premiér Andrej Babiš (ANO 2011) dnes poprvé veřejně podpořil v mýtné kauze ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO 2011). Právě
Premiér Andrej Babiš (ANO 2011) dnes poprvé veřejně podpořil v mýtné kauze ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO 2011). Právě kvůli zrušení velkého mýtného tendru Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže ohlásil Ťok svůj možný odchod z čela rezortu, nyní si jej zřejmě rozmyslí.
„Pan ministr má určitě mojí podporu, hlavně v kauze mýto. Čím ÚOHS argumentuje, není nějaké pochybení,“ uvedl Babiš. Podle něj jde především o úsporu peněz daňových poplatníků, a to ve výši 13,3 miliardy. Podle ministerstva totiž stát zaplatil Kaspchi a jeho subdodavatelům za deset let provozu mýta 24 miliard, zatímco vítěz (zatím nepravomocně) zrušeného tendru SkyToll/CzechToll požaduje 10,7 miliardy. Právě Kapsch věc k antimonopolnímu úřadu pohnal.
„Já jsem požádal i pana prezidenta, aby nás v tom podpořil,“ doplnil Babiš, který se k mýtu dosud příliš nevyjadřoval. Ťok tak možná v čele rezortu setrvá. „Já jsem tu podporu dostal a dnes se bavíme o tom, že to, co se začalo, by bylo dobré dokončit,“ uvedl ministr.
Na výroky z tiskové konference následně reagoval Kapsch. „Srovnávat aktuální nabídkovou cenu v tendru 2018 s náklady vzešlými z tendru 2006 je velmi nekorektní. Za dlouhé časové období se snížily ceny technologií, komponent, externích vstupů, energií, cena peněz i řada dalších nákladů. Je to podobné jako srovnávat třeba ceny LCD televizorů před 10 lety a nyní, a následně oslavovat prodejce, který je nyní nabízí levněji,“ uvedl mediální zástupce firmy David Šimoník.
Připomněl, že náklady na provoz stávajícího systému po podpisu smluvního dodatku činily loni 1,5 miliardy korun ročně, tedy v přepočtu na deset let 15 miliard. „Pokud by se snížily nároky na rozsah služeb na úroveň v zadávací dokumentaci zrušeného tendru, automaticky se cena provozu stávajícího systému snižuje na 0,89 miliardy korun ročně,“ dodal Šimoník. Faktem nicméně zůstává, že Kapsch skončil v tendru až druhý s cenou 13,5 miliardy.
Oba politici se dnes na tiskové konferenci chlubili výsledky ministerstva za poslední čtyři roky. Podle Babiše časté střídání ministrů a především působení jednoho z nich, Víta Bárty, rezort v minulosti paralyzovaly a bylo třeba znovu nastartovat přípravu staveb. Za Ťokovy éry se zprovoznilo 203 kilometrů dálnic a obchvatů, dalších 194 kilometrů se staví. Právě obchvaty by chtěl Babiš dostat do aktuálně projednávané novely zákona 416 o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Novela má mimo jiné dát státu možnost začít stavět i na pozemcích, které nejsou jeho. Jako příklady premiér jmenoval obchvaty Břeclavi, Přerova, Rudné, Frýdku-Místku, Havlíčkova Brodu a Rakovníka.
Přes chlubný tón tiskové konference si Babiš nicméně rýpl do ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy, když podotkl, že termíny některých staveb předkládané ŘSD jsou příliš vzdálené. „Musíme donutit pana Kroupu, aby všechno postavil do roku 2025,“ řekl Babiš. Upřesnil, že má na mysli páteřní síť dálnic, především tahy Praha – Linec, Brno – Vídeň, Hradec Králové – Olomouc nebo Hradec Králové – Polsko.
Podle ministra Ťoka za poslední léta prudce klesly ceny staveb. Zatímco v roce 2008 se kilometr dálnice stavěl za 342 milionů, dnes je to v průměru 152 milionů korun. Zároveň už se ale na trhu projevuje nedostatek projektantských i stavebních kapaci.