cargo

AŽD chystá úpravy své druhé trati. Kvůli testům vlaků bez strojvedoucích

Železniční stanice Dětenice. Foto: Oldřich SládekŽelezniční stanice Dětenice. Foto: Oldřich Sládek

Společnost AŽD Praha chystá větší úpravy své druhé trati, kterou koupila před třemi lety od Správy železniční dopravní cesty. Důvodem

Společnost AŽD Praha chystá větší úpravy své druhé trati, kterou koupila před třemi lety od Správy železniční dopravní cesty. Důvodem jsou její plány na testování vlaků bez strojvedoucích a dalších technologií.

„Ukazuje se, že v případě testování vlaků bez strojvedoucích budeme muset využívat naši druhou trať Kopidlno – Dolní Bousov,“ řekl mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja.

AŽD Praha získala obě tratě v roce 2016 od SŽDC. Dosud investovala hlavně do modernizace trati z Čížkovic do Obrnic. Takzvanou Švestkovou dráhu vylepšila společnost natolik, že se na ní od prosince vrátí každodenní pravidelný provoz osobních vlaků. Trať z Dolního Bousova do Kopidlna zůstala zatím spíše mimo hlavní investice. Důvodem je i její slabší potenciál pro pravidelnou dopravu.

Podle Dlabaji se technologie nebude testovat na celé trati. „Půjde o zhruba dva až tři kilometry v okolí stanice Dětenice. Případný turistický provoz, který tam v sezónu bývá, nebude těmito testy zablokován,“ dodal Dlabaja. Podle něj je trať opravena do normového stavu.

AŽD chystá kvůli tomu výraznou investici do stanice Dětenice, kterou vybaví plně elektronickým staničním zabezpečovacím zařízením ESA 44, v přilehlých úsecích bude instalován systém ETCS s GSM-R.

„Samořiditelné vlaky jsou mojí vysokou prioritou. První jednotka bude jezdit v roce 2020,“ řekl před časem generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Podle něj bude na stanovišti kvůli legislativě ještě sedět strojvedoucí a vše kontrolovat, v druhé fázi chce spustit testování vlaků zcela bez obsluhy.

Autonomní řízení bude AŽD testovat na jednotce RegioSprinter. Podle Chrdleho bude celý projekt stát zhruba 100 milionů korun.