Dopravci Železnice

AŽD chystá úpravy své druhé trati. Kvůli testům vlaků bez strojvedoucích

Železniční stanice Dětenice. Foto: Oldřich Sládek
Železniční stanice Dětenice. Foto: Oldřich Sládek

Společnost AŽD Praha chystá větší úpravy své druhé trati, kterou koupila před třemi lety od Správy železniční dopravní cesty. Důvodem jsou její plány na testování vlaků bez strojvedoucích a dalších technologií.

„Ukazuje se, že v případě testování vlaků bez strojvedoucích budeme muset využívat naši druhou trať Kopidlno – Dolní Bousov,“ řekl mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja.

AŽD Praha získala obě tratě v roce 2016 od SŽDC. Dosud investovala hlavně do modernizace trati z Čížkovic do Obrnic. Takzvanou Švestkovou dráhu vylepšila společnost natolik, že se na ní od prosince vrátí každodenní pravidelný provoz osobních vlaků. Trať z Dolního Bousova do Kopidlna zůstala zatím spíše mimo hlavní investice. Důvodem je i její slabší potenciál pro pravidelnou dopravu.

Podle Dlabaji se technologie nebude testovat na celé trati. „Půjde o zhruba dva až tři kilometry v okolí stanice Dětenice. Případný turistický provoz, který tam v sezónu bývá, nebude těmito testy zablokován,“ dodal Dlabaja. Podle něj je trať opravena do normového stavu.

AŽD chystá kvůli tomu výraznou investici do stanice Dětenice, kterou vybaví plně elektronickým staničním zabezpečovacím zařízením ESA 44, v přilehlých úsecích bude instalován systém ETCS s GSM-R.

„Samořiditelné vlaky jsou mojí vysokou prioritou. První jednotka bude jezdit v roce 2020,“ řekl před časem generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Podle něj bude na stanovišti kvůli legislativě ještě sedět strojvedoucí a vše kontrolovat, v druhé fázi chce spustit testování vlaků zcela bez obsluhy.

Autonomní řízení bude AŽD testovat na jednotce RegioSprinter. Podle Chrdleho bude celý projekt stát zhruba 100 milionů korun.

47
Diskuze

avatar
8 Komentáře
39 Reakce na komentáře
31 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
32 Autoři komentářů
VbbUšatáOndra.PNekdoTen co občas skutečně vlakem jezdí Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ondra.P
Host
Ondra.P

Ani ve snu by mě nenapadlo že v Dětenicích bude ETCS😂.

Ondra.P
Host
Ondra.P

Ani ve snu by mě nenapadlo že ETCS bude namontováno do Dětenic😂.

Nekdo
Host
Nekdo

tolik nám vyhrožovali, že je nedostatek fírů a jak mají malé platy a spíš se ukazuje, že v horizontu 20-30 let nebudou potřeba. určitě to ale proběhne rychleji než autonomní řízení u aut…

V.N.
Host
V.N.

Klobouk dolů před SŽDC. Tato lokálka je zcela bezvýznamnou , která i v dobách socialismu to měla dost silně nahnuté. Díky AŽD může alespoň v nějakém režimu fungovat. Jinak by zcela zanikla.

dopravák
Host
dopravák

A co s tím má společného SŽDC, která provozovatelem této dráhy už dávno není?

V.N.
Host
V.N.

Tam jsem se seknul. Mělo být klobouk dolů před AŽD

Pražák
Host
Pražák

A pokud by se ta lokálka zrušila už třeba v 90. letech, tak by se hrozného stalo co? Tedy krom toho, že by se AŽD musela poohlédnout jinde. Což by jistě nebyl velký problém, lokálek na zrušení u nás není úplně málo.

Ušatá
Host
Ušatá

Proč by tato trať i jiné měly zanikat? Sídel dost, přesun nákladní dopravy a výstavba průmyslu okolo nich nebo využití již stojících objektů a modernizace, úpravy a přeložky řeší další věci. Silniční doprava je reliktem minulosti. Konečně se to začíná chápat, jen u nás s obvyklým zpožděním.

Brzdič zániku
Host
Brzdič zániku

Nezanikla. Čekám objednávku nějakého kraje 😉

dopravák
Host
dopravák

Kdyby s ní Chrdle dokázal udělat něco aspoň vzdáleně podobného tomu, co dokázal udělat se Švestkovou dráhou, tak by se možná chytila také, byť by frekvence asi velká stejně nebyla – jejím hlavním problémem je její poloha na hranici krajů, kterou téměř kopíruje, takže žádný z nich ji vlastně příliš nepotřebuje, protože nevede přímo do větších center regionů ani v jednom z nich. Větší smysl měla i v posledních letech pravidelného provozu asi především její východní část mezi Kopidlnem a Dětenicemi (nyní na území Královéhradeckého kraje).

Ušatá
Host
Ušatá

Pokud tam nebyl ještě zmršený provoz – tedy nevyhovující grafikon, jezdilo tam lidí dost. Spád na Ml. Boleslav, JIčín, Hradec i Prahu. Jen ta trať na JIčín z Prahy je zatím bídná, ale hlavně bez pravidelných a častých R a Sp a tím je to neatraktivní.

J.K.
Host
J.K.

Držím palce, je to šance jak udržet malé lokálky, kde se jezdí pomalu a cena pana strojvedoucího na ujetý kilometr je potom vysoká a celé to ekonomicky potápí.

Kubrt
Host
Kubrt

Jestliže pro „malé lokálky“ – jako že vlak veze 20 lidí (nebo co konkrétně je malá lokálka?) – je drahý fíra, tak autonomní řízení bude drahé taky. Když už nějaká firma ten systém vyvine technicky a dotáhne papírově, nebude to pak dávat jako freeware..

Radek Janata
Host
Radek Janata

Skoro každý nový produkt vypadá tak, že nejdřív ho firma prodávat draho těm, kteří jsou ochotni si to zaplatit, ti ovšem časem dojdou a tak je snaha nacpat to každému. Klidně levněji, protože vývoj už zaplatili ti první, a za draho by si to ti ostatní nekoupili.

Takže nakonec bude autonomní vlak i na lokálce, stejně jako mají mobil i chudí v Africe.

Graylag
Host
Graylag

Tohle ale platí pro otevřený trh. Na specifickém drážním prostředí financovaném z eráru nebo dotací to moc fungovat nebude, viz právě ETCS.
Nemluvě o tom, že železnice je posedlá bezpečností a pokud přijdete s levným produktem (nebo levnější verzí dosavadního produktu), téměř automaticky tím vyvoláte nedůvěru k danému produktu („Za tu cenu to určitě nemůže být bezpečné…“).

AAA
Host
AAA

Neblbněte, 20 lidí to už je šotokategorie „slušně obsazený motorák“ a „má potenciál“ !

Hrackalw
Host
Hrackalw

Pane J.K. a to si myslíte že cena za úpravu lokálky a za předělání vozidel veškeré to zařízení do nich tu lokalku nepotopi ? To je tak veliká investice která bude mít návratnost spoustu let a dopravci v současnosti nemají peníze ani na ETCS a to bude povinné. Natož aby investovali do tohoto. Bude to asi tak složité že montáž do starých motoraku se jistě nevyplatí takže jediné koupit i nová vozidla. V současné době je to ekonomická utopie.

J.K.
Host
J.K.

Ano, vyvíjejí to právě proto že je to utopie a nepůjde to.:)

AAA
Host
AAA

oni to ale nevyvíjejí pro šukafon co vozí pět lidí

Luděk Štěkala
Host
Luděk Štěkala

Opravte, prosím, chybu v nadpisu. Že jsou časté chyby v textech, to zkousnu, ale mám tuhle stránku rád, a nepůsobí to příliš profesionálně, když si po sobě autoři nepřečtou ani nadpis… Proč bych pak měl číst zbytek článku?

Filip
Host
Filip

Jakmile to píše Sůra, je jistota, že tam bude nějaká chyba, nelogičnost či dokonce hrubka.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Nelogičnost či spíše nepravda je tam samozřejmě i tentokrát, protože ty úpravy se nechystají, ale už dávno probíhají, jen pomaleji a nenápadněji než v případě Švestkové dráhy – třeba světelná návěstidla a další prvky zabezpečovacího zařízení v kolejišti v Dětenicích byly instalovány už letos v létě. Takže AŽD jen pokračuje v již dlouho rozdělaném díle – a docela bych se divil, že by to Dlabaja nevěděl.

Luděk Štěkala
Host
Luděk Štěkala

Děkuji za opravu.

Vin
Host
Vin

Samořiditelný vlak si představuji JEN jako nadzemku ve městech s max. rychlostí 40 km/hod. … to co bude zkoušet AŽD vidím jakou slepou cestu ve vývoji …

Brian Griffin
Host
Brian Griffin

Měl byste to jít vysvětlit Rio Tinto: oni nevědí, že prošlapávají slepou cestu, tak to zavedli na své 1500 km dlouhé železnici, kde jezdí 28000 tun těžké vlaky.
https://www.railjournal.com/in_depth/rise-machines-rio-tinto-autohaul

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…tak to doporučuji pohlédnout i za hranice. Bezobslužné metro, kde se jezdí cca dvakrát tak rychle, je celkem běžné (nejblíž to máte asi do Norimberka a do Budapešti). Chcete-li „velkou dráhu“, tak co takové Rio Tinto v Austrálii?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automated_train_systems

dopravák
Host
dopravák

Ale všechno to jsou v podstatě izolované autonomní systémy se v podstatě pravidelným provozem, není to „stochastická“ doprava na běžné železnici.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Oproti železnici jsou silnice stochastická doprava? Odhaduji že do roku 2050 budou auto-auta standard, kdežto SŽDC slavnostně vyhlásí 15. odklad zavedení ETCS na koridory.

Robil
Host
Robil

Soudruhu Chrdle, děkujeme . Jako strojvedoucí se v budoucnu půjdeme pást.

Honza D.
Host
Honza D.

Domnívám se, že v čele vlaku za kniplem v pohodě dožijete důchodu. Pokud se nyní začne něco tak náročného zkoušet, lze běžné nasazení očekávat v řádu nižších desítek roků. Ostatně, jak to vypadá s jednodušším ETCS v praxí?

Moza14
Host
Moza14

S vaším přístupem bychom dnes chodili k soukeníkovi, boty by vyráběl švec, kola by opravoval kolář, léčil by Vás ranhojič atd.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Někteří výpravčí se díky produktům AŽD pasou již několik let. Teď by je možná podnik vzal zpátky, ale museli by si obnovit všechny zkoušky a hlavně dojíždět.

V.N.
Host
V.N.

Když se podívám na stránky SŽDC , tak volných míst výpravčích jsou spousty. Je fakt , že se touto profesí živí mnohem méně lidí , než v době před třiceti lety . Na druhou stranu jde o zodpovědnou práci a nepřetržitý provoz- a tyto profese nikdo dnes nechce dělat..

David
Host
David

A to vážně plánujete dělat 45 roků jednu a tu samou práci? Ve 21. století? To jste fakt naiva největší.

dada
Host
dada

Ja svou praci delam uz 30let. a hodlam v ni pokracovat, nejlepe az do duchodu. Nefandim zbytecne fluktuaci

Hrackalw
Host
Hrackalw

Milý Davide a to mám jako jen proto abych byl v současné době IN přestat dělat práci která mě baví 😀. Jestli tebe tvá práce nebaví a proto ji musíš měnit je důvod tě litovat ne obdivovat 😀.

Lukáš
Host
Lukáš

Asi by to správně mělo být takto: vystuduji medicínu, budu dělat 5 let lékaře pak aby byla změna půjdu dělat projektanta staveb no a zase za 5 let třeba přejdu do montovny k pásu 😂😂. Čas a úsilí které jsem věnoval studiu neřeším 👌👌hlavně že jsem in

Graylag
Host
Graylag

Medicína je specifický obor, protože lidské tělo se s časem nemění. Ale například velká část inženýrských oborů velice rychle zastarává či jsou už dokonce vyučovány jako zastaralé. Pokud se třeba jako inženýr elektroniky rozhodnete práci neměnit, jste na nejlepší cestě profesně ustrnout a zadělat si na budoucí problémy s hledáním práce, protože u pohovoru nikoho neohromíte tím, že perfektně ovládáte 20 let starou technologii. Dále musíte uvažovat nad možnostmi kariérního postupu, pokud o něj máte zájem. Jasně, máte možnost pracovat tvrdě 20 let v jedné firmě, ukázat všem že to umíte a postupně se vypracovat na ředitele. A nebo můžete… Číst vice »

dada
Host
dada

No vidite. ja jsem celej zivot Projektant – analytik – programator elektro se zamerenim na bezpecna reseni. de facto toto delam celych 27 let sve kariery, a nehodlam s v brzke dobe stat cisnikem strojvedoucim. Neplanuji se stat Reditelem ( neumim nic redit, redeni nechavam odbornikum a zkoumani koncentraci latek), jsem technik a zustanu technikem. Asi delam neco satne….

Nekdo
Host
Nekdo

do soucasne mediciny asi moc nevidite, ze? ta je totiz tak plna inzenyrskych produktu, zobrazovani, 3D reseni, molekularni biologie a dalsich veci, ze prakticky nemuzete zustat na miste vic nez par let…

Vbb
Host
Vbb

Když se lidské tělo nemění, tak to znamená, že dnešní doktor používá tytéž metody jako před 100 či 300 lety?
Minule vám doktor přiložil pijavici a když to nepomohlo, tak vám pustil žilou a předepsal kořen mandragory vykopaný na šibeničním vrchu za úplňku?

dada
Host
dada

Presne tak. Dopadne na vas stejny osud, jaky jste vy a vase zelezna draha pripravili dostavnikum a kocim.

Dushan
Host
Dushan

Pokud bude snaha ušetřit personální náklady, tak strojvedoucí přijdou na řadu jako poslední. Prozatím ještě nebyl eliminován ani vlakový doprovovod čítající dva průvodčí. Takže nejprve se začne u průvodčích, to lze rozhodnout prakticky ze dne na den, bez vedlejších nákladů. Vlaky bez strojvedoucích znamenají obrovské náklady na infrastrukturu, má to smysl snad u metra, ale nikoli u běžných tratí.

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Z dnešního úhlu pohledu máte asi pravdu –> Vlaky bez strojvedoucích znamenají obrovské náklady na infrastrukturu … atd , ale to se nejspíš změní: Napadá mne třeba takové srovnání: dříve byly ´u běžných tratí´ jak říkáte, jen 2 telegrafní linky (´provozní´ a ´ředitelská´) a dost dlouhá léta tehdejším požadavkům nějak stačily. No a vemte si dnešní komunikační (a i zabezpečovací) infrastrukturu …

Dushan
Host
Dushan

Autonomní řízení si dokážu představit u vlaků pouze na nových, speciálně budovaných a chráněných koridorových tratích s velkou intenzitou dopravy, př. metro, vrt.

Ondra770
Host
Ondra770

Na druhou stranu pokud se mají realitou stát autonomní auta pohybující se v běžném provozu na silnicích tak vyrobit autonomní vlak pohybující se po dané a předem známé dráze na které jsou dodržována jasně daná pravidla a lze se na jejich dodržování spolehnout by nemělo představovat velký problém.

provokatér
Host
provokatér

Někteří strojvedoucí by se podle stylu jejich jízdy a výkonu služby vůbec měli jít pást už dávno. Bohužel je strojvedoucích tak málo, že dopravci moc na výběr nemají a musejí brát to, co je zrovna k dispozici.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce