lot
Letectví

AZAL posouvá dodávky MAXů, Keňané navrhují jejich přejmenování

Vizualizace Boeingu 737 MAX 8 v barvách Azerbaijan Airlines. Foto: Boeing
Vizualizace Boeingu 737 MAX 8 v barvách Azerbaijan Airlines. Foto: Boeing

Ázerbájdžánské aerolinky Azerbaijan Airlines (AZAL) se rozhodly o pět let posunout převzetí deseti Boeingů 737 MAX 8. Dopravce ale odmítl původní zprávy o tom, že by objednávku zcela zrušil.

„Jednáme s Boeingem o tom, že bychom posunuli dodávky z letošního roku do roku 2024,“ uvedly AZAL v prohlášení, které reagovalo na původní zprávu agentury Reuters o kompletním zrušení celé objednávky. Podle firmy už došlo k zaplacení prvních záloh a firma jedná s Boeingem o nákupu širokotrupých letadel na dálkové lety.

Některé aerolinie nicméně po dvou tragických nehodách letadel 737 MAX už oznámily, že chtějí objednávky zrušit. Jde například o Garuda Indonesia nebo Lion Air. K faktickému zrušení ale zatím nedošlo. Jiní dopravci oznámili posun dodávek o několik let, například Virgin Australia. Firma to vysvětlovala hlavně tím, že chce mít jistotu, že už letadla budou bezpečná a lidé se s nimi nebudou bát létat.

Necelé tři měsíce po globálním uzemnění 737 MAX dopravci stále neví, kdy budou smět s letadly opět létat. Objevují se pouze spekulace. Pro aerolinky jde o velkou komplikaci, musí buď rušit lety, nebo shánět náhradní letadla. Kvůli zastavení dodávek vznikl navíc další problém. Ve vzduchu už měly být stovky nových letadel, ale nejsou. Například Smartwings mají na zemi 7 MAXů, na konci června jich ale měly mít podle původního plánu v provozu už celkem 15.

Čím dál častěji se také mluví o narušení důvěry cestujících. Průzkum investiční banky Barclays ukázal, že 44 % cestujících by do MAXu nesedlo .

Podporu u první aerolinky získal i nedávný nápad amerického prezidenta Donalda Trumpa, který navrhl Boeingu, ať letadlo přejmenuje. Se stejnou myšlenkou nyní přišel šéf Kenya Airways Sebastian Mikosz. Podle serveru ATW Online  řekl, že by bylo nejjednodušší přijít s novým názvem. „Je to možnost, kterou bych velmi důkladně zvážil,“ řekl Mikosz, který problémy Boeingu zažil už ve svém předchozím působišti, polských aerolinkách LOT, kdy musel řešit uzemnění dreamlineru kvůli problémům s motory. Je přesvědčen, že Boeing stávající krizi ustojí.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kuzma

Přejmenovat ???
To jako vážně nekoho napadlo?
A co se tím jako získá? Běžný cestující pravděpodobně nepozná jestli jde o MAX nebo ne, ale odborná veřejnost, zaměstnanci aerolinek i manažeři schvalující nákup tohoto typu letadla dobře vědí s jakým letounem mají tu čest.
Uplně to vidím…. Ne, my Boeing 737 Max 8 už nemáme v nabídce, ale mohu Vám nabídnout naši novinku Boeing XB1, který má čistě náhodou úplně stejné parametry.😃
Vývoj letadla trvá roky, a u Boeingu teď jako zašátrají v kapsáři a vytáhnou náhradu, která jakoby z oka vypadla MAXům? Dovolte abych se zasmál.

Bob S.

Zřejmě na tom budou co se týká inteligence Keňané a Američané stejně.

adam

Navrhl bych, aby ty staré, uzemněné, přejmenovali na Airbus 322.
A ty nové naopak přejmenovali na Boeing 797.
Zabili by tím dvě mouchy :-D.

Juraj

Ja by som to úplne nezavrhoval. Ľudia fakt obvykle netušia, čím letia, ale vďaka hystérii teraz každý tretí tvrdí, že „do MAXu nikdy nesadne“. V praxi to spočiatku vyzeralo tak, že si cestujúci zisťovali typ stroja len preto, aby zistili, či je to MAX, pretože predtým nemali tušenie.

Keby to premenovali na Boeing 737-8000, napríklad, tak by to určitú časť hysterického davu určite dokázalo obalamutiť.

Jen tak

😀

Bob S.

Tak vyměnit vinglety jen je záležitost financí, téměř bez ohledu na stáří stroje.

Jen tak

o tom, ze to je zalezitost financi , reakce p. Sury fakt není 🙂

Ta je o necem jinem 🙂

Kuzma

Ano, ale cestující jsou v téhle hře až na druhém místě. Na prvním je snaha prodat další Maxe a ty neprodaváte cestujícím, ale aerolinkám nebo leasingovkám. To jsou vaši zákazníci. A u těch musíte začít jako první a získat jejich důvěru.
Jedna výhoda je v tom, že pořadník na výrobu je dlouhý na několik let dopředu a pokud si v dopravce řekne, že končí s nákupem Maxů tak mu zbývá jediné. Dopsat se nakonec pořadníku na A320 neo u Aribusu a čekat mnoho let.
A nebo risknout nákup u Irkutu nebo C 919, ale to je sázka do loterie.

Y.K.

Důvěru získají jen přes FAA, probíhající recertifikaci systému vyvážení a podporou Boeingu ohledně sdílení informací. To je praktická stránka věci. Pak je tu ta subjektivní. Nové jméno je o negativních subjektivních pocitech, obyč lidu se přes masmédia vrylo „Max je to nebezpečný éro“, aniž by vůbec tušili kde co a proč. Prostě negativní kontext. Řeší to jen problematiku histerie. Teď nicméně není vhodná doba na změnu názvu, nejdříve musí být uvolněny k létání všude na světě. Momentálně stále jsou to letadlo s problémem. Asi by to bylo na zajímavou psychologickou studii, jak to lidi vnímají, jak se rozhodují, jestli ví… Číst vice »

Nekdo

tak kdyz to fungovalo u Zyklonu B, ktery se dodnes vesele vyrabi v Koline a prodava jako Uragan D2, tak proc ne u letadla?