dkv-spojujeme

AZAL posouvá dodávky MAXů, Keňané navrhují jejich přejmenování

Vizualizace Boeingu 737 MAX 8 v barvách Azerbaijan Airlines. Foto: BoeingVizualizace Boeingu 737 MAX 8 v barvách Azerbaijan Airlines. Foto: Boeing

Ázerbájdžánské aerolinky Azerbaijan Airlines (AZAL) se rozhodly o pět let posunout převzetí deseti Boeingů 737 MAX 8. Dopravce ale odmítl

Ázerbájdžánské aerolinky Azerbaijan Airlines (AZAL) se rozhodly o pět let posunout převzetí deseti Boeingů 737 MAX 8. Dopravce ale odmítl původní zprávy o tom, že by objednávku zcela zrušil.

„Jednáme s Boeingem o tom, že bychom posunuli dodávky z letošního roku do roku 2024,“ uvedly AZAL v prohlášení, které reagovalo na původní zprávu agentury Reuters o kompletním zrušení celé objednávky. Podle firmy už došlo k zaplacení prvních záloh a firma jedná s Boeingem o nákupu širokotrupých letadel na dálkové lety.

Některé aerolinie nicméně po dvou tragických nehodách letadel 737 MAX už oznámily, že chtějí objednávky zrušit. Jde například o Garuda Indonesia nebo Lion Air. K faktickému zrušení ale zatím nedošlo. Jiní dopravci oznámili posun dodávek o několik let, například Virgin Australia. Firma to vysvětlovala hlavně tím, že chce mít jistotu, že už letadla budou bezpečná a lidé se s nimi nebudou bát létat.

Necelé tři měsíce po globálním uzemnění 737 MAX dopravci stále neví, kdy budou smět s letadly opět létat. Objevují se pouze spekulace. Pro aerolinky jde o velkou komplikaci, musí buď rušit lety, nebo shánět náhradní letadla. Kvůli zastavení dodávek vznikl navíc další problém. Ve vzduchu už měly být stovky nových letadel, ale nejsou. Například Smartwings mají na zemi 7 MAXů, na konci června jich ale měly mít podle původního plánu v provozu už celkem 15.

Čím dál častěji se také mluví o narušení důvěry cestujících. Průzkum investiční banky Barclays ukázal, že 44 % cestujících by do MAXu nesedlo .

Podporu u první aerolinky získal i nedávný nápad amerického prezidenta Donalda Trumpa, který navrhl Boeingu, ať letadlo přejmenuje. Se stejnou myšlenkou nyní přišel šéf Kenya Airways Sebastian Mikosz. Podle serveru ATW Online  řekl, že by bylo nejjednodušší přijít s novým názvem. „Je to možnost, kterou bych velmi důkladně zvážil,“ řekl Mikosz, který problémy Boeingu zažil už ve svém předchozím působišti, polských aerolinkách LOT, kdy musel řešit uzemnění dreamlineru kvůli problémům s motory. Je přesvědčen, že Boeing stávající krizi ustojí.

Tagy AZAL Azerbaijan Airlines boeing Kenya Airways uzemnění letadel 737 MAX
11 komentářů