Autobusy United Buses nesmí na Zvonařku kvůli sporu o nové smlouvy. Zastavují na ulici
Autobus United Buses na Zvonařce. Foto: UB
Dálkový dopravce má na Zvonařce platit výrazně více než autobusy pro krajské linky.
Dálkový dopravce má na Zvonařce platit výrazně více než autobusy pro krajské linky.
Spolecnost United Buses vznikla v lednu 2020 a k dnesnimu dni, tj. po dvou letech “podnikani”, je proti ni vedeno 9 exekuci. Neplati nikomu, to je podstata jejich business modelu… tolik asi k podstate tohoto sporu….
šup, dopravci pokutu za nedodržování jízdního řádu
Co se divíme, když je nádraží v soukromých rukou. Infrastruktura by měla být státní (obecní, městská). Vždyť je to pro lidi.
Zvonařka padne
Co taky cekat od Kretinskeho, ze? :-). Kdyz je autobusak v rukou mafiana, neni se cemu divit…
United buses odmítá platit za autobusák, jako platí desítky jiných dálkových dopravců na desítkách jiných nádraží… Tak sebrat licenci, když nezajíždí na uvedenou zastávku v jízdním řádu…
Ale oni neodmítají platit za vjezd. Odmítají bezdůvodné navýšení částky a přitom neschopnost garantovat určité služby.
Především odmítají podepsat smlouvu, kterou silnější strana může jednostranně měnit. A chtějí smluvní sankce, když nádraží nebude plnit své povinnosti, což se už dostkrát stalo.
zkus navrhnout změny do smlouvy s ČEZ, PRE, PVK atd, ju?
Není to jen o United Buses, podobný problém řeší nyní například Pardubický kraj s ICOM Transport, jakožto většinovým vlastníkem autobusových nádraží v Pardubickém kraji. Je s podivem, že tato oblast doposud není nějak regulována a vlastníci autobusových nádraží si tak mohou dělat doslova co chtějí a dopravce či objednatele víceméně vydírat, protože alternativa často neexistuje.
Neřešilo se před lety něco podobného v Liberci? A nezasáhl antimonopolní úřad?
ano a ano, ovšem tam byl problém že vlastník bránil vjezdu zcela – tady na to jde chytřeji a řešit zda je požadovaná cena oprávněná bude asi složitější
Dá se zvolit strategie Rychnov nad Kněžnou. Původní autobusové stanoviště, byť dobře umístěné nedaleko centra, v majetku ICOM Transport/ČSAD Ústí nad Orlicí bylo linkovou dopravou opuštěno, kvůli výši poplatku za vjezd, a nahrazeno třemi zastávkami Rychnov n. Kn.,stred v jednom delším zastavkovém zálivu (v obou směrech hlavní silnice). Autobusové stanoviště město vybudovalo před železniční stanicí, kam autobusy zajíždí místo původního ICOM autobusáku.
Jenže to musí existovat snaha něco takového udělat. V Brně ta snaha prostě není a jediné další místo, kam by United Buses mohl jezdit, je u Grandu a tam, pokud vím, už je kapacita vyčerpaná.
Teoreticky by mohli zajíždět na Českou, k zastávce u parku Moravské náměstí. Zastavují tam jen jednou za hodinu autobusy 81 a 82.
Tak na místě toho provizorního označníku, kde dnes nakládají, je i schválená zastávka Brno,Trnitá. Jen teda úřední změna zastávky na licenci a jízdního řádu má své termíny, které rozhodně nejsou v řádu jednotek dnů. Tedy ultimátum ve stylu „v pátek odpo vás vykážeme od pondělí“ nelze z pohledu zákona nijak řešit…
Právě pro takové případy to existuje „výlukový jízdní řád“, který lze zavést klidně z hodiny na hodinu.
Trochu nechápu, proč není autobusové nádraží součástí infrastruktury a majetek města. Halt asi zlatá 90.tá.
asi tak, prodat místní ČSAD vč. nádraží se opakovaně ukazuje jako nesmysl veliký velmi
V Pardubicích by o tom mohli vyprávět. Dopravce vyčlenil místní autobusové nádraží do samostatné společnosti a tu prodal developerovi z druhého konce republiky, který nádraží zbourá a postaví tam domy. A město na to jen zoufale kouká a staví nový autobusák, a ještě děkuje developerovi, že s tou demolicí moc nespěchá, aby linkové autobusy vůbec měly kde zastavovat.
V dobách socialismu bývalo typičtější, že autobusová nádraží patřila krajským podnikům ČSAD. Což se do modelu konkurenčního prostředí dopravců příliš nehodí, ani kdyby ty ČSAD nebyly privatizované. Městům patří dnes většinou nové terminály budované po pádu komunismu.
Což ale také nemusí být zárukou, že žádný spor nevznikne, jak se ukázalo nedávno v HK.
Tomu říkám trefa do černého. Taky nechápu. Hlavní konkurent je majitelem infrastruktury a může vesele vydírat.
Wiki: „Do roku 1989 patřilo autobusové nádraží do správy závodu 622 národního podniku ČSAD KNV Brno.“
Skoro přesně. Blbě to bylo už z doby, kdy všechno mělo být všech a peníze se braly odněkud na něco. A pak se to blbě rozdělilo. Jenže kdo mohl tušit, že bude nějaký student strojařiny… a bude konkurovat všem možným ČSAD a nebude jediný.
Tohle mi připomíná linku Zlín – Brno přes Kroměříž. Některé spoje v Kroměříži prostě nezajíždí na autobusové nádraží, zastavují pouze na Milíčově náměstí. Na jízdence je to znát o cca 20 kč. Kdo chce moc, nemá nic…
Prazaci se vám smějí…
Nezaplatis, nezastavis… co na tom nechapou? Je volny trh, kazda ze stran si muze dobrovolne vybrat. Btw. at je to jakkoli, tak verejne psat, ze jsou smejdi, je dost za carou..
Taky že ano. Nezaplatí a zastavují na ulici. Když to nevadí městu… Nejsem si jistý že by pro nádraží nebylo lepší aspoň těch 100Kč než nic, náklady jim zůstanou skoro (nebo úplně) stejné. Ale třeba je v tom ještě něco jiného.
Hlavně zastávku si jen tak nevybereš, schvaluje ji úřad a cpát se někam na MHD dálkáčům neprojde. “vždyť je tu Zvonařka!”
Tak ještě je tu staré nádraží u Grandu, odkud jezdí spousta dálkových linek a Jančura, a to snad patří městu (nebo DPMB). Takže ještě můžou tam, ale aby to pak nedopadlo tak, že všechno bude jezdit ke Grandu.. tenhle přístup EPH fakt nechápu, proč by měli platiti víc, než ostatní linky. Tohle trochu zavání zneužitím dominantního postavení (které de fakto Zvonařka v rámci této poskytované služby v rámci Brna má). Tady se ukazuje, že zprivatizovat takovouhle infrastrukturu je nesmysl…
To nádraží je kapacitně zcela vyčerpané, navíc dražší jak Zvonařka.
To si rozhodně nemyslím. Není tomu tak dávno, co odtud odjížděly spoje do cajzlova každou půlhoďku a v témže intervalu z cajzlohradu i přijížděly. Kapacity tam je habaděj i přes NAD do Blanska a okolí.
Musíte brát v úvahu i ulice kolem, které prostě dálkové autobusy co půl hodiny nezvládnou, i kdyby se odtamtud podařilo vymýtit veškerou ostatní dopravu, včetně tramvají, což je pochopitelně nereálné a nežádoucí.
Oprava: Dálkové autobusy z jednoho směru. Protože když započítáme všechny směry, odkud a kam se od Grandu jezdí, pak v případě, že by se tam nasáčkoval ještě United Buses , to bude mnohem víc, než „jednou za půl hodiny“. Spíše jeden autobus co pět minut. A to nepočítáme možnosti odstavení, které jsou u Grandu také hodně limitované, takže by se ty autobusy ještě musely jezdit někam odstavit, což by dál dopravu v centru města zatížilo.
Kolik chtějí za vjezd netuším, ale vzhledem k tomu, že tam jezdí Jančura, který by pro korunu hnal veš přes pole až do Vídně, tak se mi to nějak nezdá… kapacita, to je samozřejmě jiná, i okolí tomu dopravně moc nepřeje. Ale řešení by to bylo už kvůli tomu, aby EPH viděl, že to jde i jinak a že se bez nich obejdou… samozřejmě je iks možností, kde by teoreticky mohli stavět – Mendlák, nádraží KrPole atd., ale všechno to naráží na to, že se jedná primárně o stanoviště MHD, což by asi dělalo neplechu, dřív nebo později.. a je… Číst vice »
Ve volnem trhu plati každy stejnou cenu, tohle je spiš komunismus.
V komunismu (který zatím nikde nebyl) neměly peníze vůbec existovat. Ale moc si neumím představit, že by některé profese někdo v takovém uspořádání dělal dobrovolně…
Podobně „dobrovolně“ jako se chodilo do prvomájového průvodu.
V komunismu je stejná cena pro jednotné zboží nezávisle na poptávce i nabídce. Na volném trhu platí taková cena, jakou si obě strany domluví mezi sebou a každý to může mít jinak. Stejně jako při nabírání zaměstnanců nedávají každému člověku stejně co by si „zasloužil“, ale na čem se osobně domluví.
Popisujete socialismus.😉
ne. ve volnem trhu plati kazdy takovou cenu, kterou si vyjedna.
I volný trh má svá pravidla a smlouva musí být v souladu se zákonem.
Problém je v tom mixu tržního prostředí a státních regulací, kdy na jednu stranu stát trh reguluje licencemi a pokřivuje dotacemi a na druhou stranu ty regulace někomu někam přihrávají „tržní“ peníze.
Opravdu je volný trh autobusových nádraží v centru města? Pokud nemají jasně dané nacenění (třeba kategorie autobusu, čas atp) a tvoří ceny netransparentně podle „xichtu“ a toho kam až se dopravce podaří zatlačit, tak to nepůsobí moc důvěryhodně. Přeci jen provozovatel nádraží je sám autobusový dopravce, tak to zdvihá obočí.
Ano, asi tak nějak by to vypadalo, kdyby Smartwings byly vlastníky Letiště Praha.
Nebo ČD vlastnily koleje. Počkat, jim vlastně patří pozemmky pod kolejemi.
… a SŽ za ně neplatí nájemné.
Možná na to bude mít jiný názor Úřad pro hospodářskou soutěž. Zneužívání monopolního postavení by se tam dalo prokázat.
Volný trh ale nezmanená, že se budou účtovat rozdílné ceny podle rasy, národnosti, původu, stranické příslišnosti nebo jiných diskriminačních kritérií.
Ne, to je monopolní vydírání.