Autobusová linka z Novojičínska k dálkovým vlakům startuje. Pojede jen na objednávku
Provoz nové linky je zatím zkušební do konce února.
Moravskoslezský kraj zveřejnil jízdní řády nové autobusové linky, která propojí města Kopřivnice, Příbor a Nový Jičín s vlakovým nádražím v Hranicích. Linka začne jezdit 1. září a bude mít své specifikum: pojede pouze na objednávku. Sloužit má k propojení Novojičínska s dálkovými vlaky zejména do Prahy.
Linka ponese číslo 927. Objednat ji bude možné pouze telefonicky nebo přes mobilní aplikaci ODISapka, nejpozději hodinu před odjezdem z výchozí zastávky. „Je to proto, aby autobus zbytečně nezajížděl na zastávky, na kterých není aktuálně poptávka po přepravě. Pokud si spoj nikdo neobjedná, nepojede vůbec. Autobus tedy obslouží pouze ty zastávky, ze kterých budou provedeny objednávky,“ vysvětlil kraj v tiskové zprávě. Dopravcem bude Z-Group Bus. Na lince platí tarif ODIS.
V Hranicích bude autobus zastavovat na autobusovém nádraží, které je poblíž vlakového. Spoje budou čekat na zpožděné přípojné vlaky maximálně 30 minut a odjedou 10 minut po jejich skutečném příjezdu.
Nová linka 927 bude v pilotním provozu, který financuje Moravskoslezský kraj s přispěním Nového Jičína, Kopřivnice a Příbora, fungovat do 28. února 2022. Pokud se osvědčí, bude jezdit i po tomto datu.
Linka má podle jízdního řádu jezdit sedmkrát denně ve všední dny, dvakrát denně v neděli a svátcích.
Jednodušší napojení na dálkové vlaky
Z Kopřivnice, Příboru či Nového Jičína je to sice podstatně blíže na koridorovou trať do Studénky, zde ale velká část dálkových vlaků vůbec nestaví. V Hranicích na Moravě je podstatně větší výběr spojů. „Evidujeme problémy s návazností vlakových spojů ve Studénce. Dochází tam k situacím, že když do Studénky přijede rychlík, osobní vlak do Kopřivnice na jeho pasažéry nečeká. Nebo naopak rychlík odjede pár minut před příjezdem cestujících z Kopřivnice,“ řekl už dříve starosta Kopřivnice Miroslav Kopečný.
Šest měsíců zkušebního povozu vyjde na čtyři miliony korun, přičemž většinu uhradí Moravskoslezský kraj. Patnácti procenty, tedy asi 600 tisíci korunami, se budou na provozu podílet také zapojená města Kopřivnice, Nový Jičín a Příbor, a to v poměru podle počtu obyvatel. Kopřivnice tak zaplatí zhruba 245 tisíc.
Po zkušebním provozu dojde k vyhodnocení vytíženosti nové linky a k případnému prodloužení služby na další období. Moravskoslezský kraj už oznámil plány na linku loni na podzim, kvůli pandemii se ale nakonec vůbec nerozjela.