Asfalt na D1 u Prahy opravily po vysypaném kamionu mikrovlny. Během dvou nocí zalepily 28 děr

Opravy poškozené vozovky D1 mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSKOpravy poškozené vozovky D1 mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSK

Bezspárové lepení by mělo být trvanlivé, do opravovaného místa totiž nepronikne voda.

Pražská Technická správa komunikací (TSK) uplynulé dvě noci omezila provoz na úvodním 3,5 kilometru dlouhém úseku dálnice D1, který po nedávném převodu z vlastnictví ŘSD město nově nazývá „Brněnskou komunikací“.

V pátek v poledne se zde totiž vozovka silně poškodila při nehodě kamionu, ze kterého se uvolnil náklad. Ten způsobil díry v povrchu dálnice až do hloubky několika centimetrů.

ŘSD se loučí s úvodním úsekem D1. Dokončilo poslední stěnu, správu předalo Praze

K opravě TSK použila mikrovlnnou technologii FUTTEC, která vozovku opraví bezespárovou technologií. „Její výhodou je, že je rychlá a trvalá, takže k ní není potřeba dlouhotrvající uzavírka,“ uvedla TSK na Facebooku.

Během nocí z pondělí na úterý a z úterý na středu se tak po 22. hodině uzavřely vždy jen dva jízdní pruhy z šestipruhového úseku dálnice. Během první noci na D1 zvládly dva stroje FT3+ za několik hodin opravit celkem 19 poruch vozovky.

Druhou noc následovala oprava sedmi míst v levém jízdním pruhu a dvou u středové čáry mezi levým a středním jízdním pruhem.

Opravy poškozené vozovky D1 mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSKOpravy poškozené vozovky D1 mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSKOpravy poškozené vozovky D1 mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSKOpravy poškozené vozovky D1 mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSKOpravy poškozené vozovky D1 mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSKOpravy poškozené vozovky D1 mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSKOpravy poškozené vozovky D1 mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSKOpravy poškozené vozovky D1 mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSKOpravy poškozené vozovky D1 mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSKOpravy poškozené vozovky D1 mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSKOpravy poškozené vozovky D1 mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSKOpravy poškozené vozovky mikrovlnnou technologii FUTTEC. Foto: TSK

Mikrovlnná technologie je podle TSK českým i evropským patentem. Její vývoj trval podle výrobce přes deset let. Technologie funguje na principu mikrovlnného ohřevu i v okolí výtluku, nevznikají tak žádné spáry a prodlužuje se životnost vozovky.

Stroj dokáže ohřát směs asfaltu a kameniva, z níž je tvořena vozovka, na technologickou teplotu 120 až 160 stupňů. Během tohoto procesu změkne asfaltové pojivo na hranici neporušené vozovky a výtluku, ale nedojde k jeho poškození.

Následně se do opravovaného místa přidává přesně nadávkovaná nová asfaltová směs, také ohřátá mikrovlnným zářením, a vše se zhutní. Nová směs se prolne s původní vozovkou a zacelí výtluk bez vzniku spáry, do které by se mohla dostat voda.

Vývoj technologie financovala i Evropská unie z programu EU Horizon 2020 dotací ve výši 1,8 milionu eur.

Výtluky na Vysočině byly poprvé opraveny mikrovlnnou technologií

Na neinvazivní opravy výtluků na asfaltových vozovkách používá správce pražských komunikací „mikrovlny“ už čtyři roky. Například letos v červenci se stroje použily na opravy povrchu na Vítězném náměstí, ulici 5. května, Černokostelecké, Novopacké či Hornoměcholupské ulici.

Stejnou mikrovlnnou technologii používá na opravy i ŘSD, letos v zimě například na Vysočině. Výhodou totiž je, že použití nelimitují klimatické podmínky, a silničáři tak nejsou závislí na dodávkách teplé asfaltové směsi z obaloven, které mají v zimě sezónní odstávku.

Tagy D1 FUTTEC Technická správa komunikací hl. m. Prahy
12 komentářů