umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy

Arriva vyklízí sever Moravy a Slezsko. Smlouvu na Bílovecko nepodepsala

Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva
Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva

Skupina Arriva v tuzemské autobusové dopravě přeskupuje síly. Fakticky přitom opouští Moravskoslezský kraj, kde je dosud dominantním dopravcem. V soutěžích vypsaných hejtmanstvím ale pět svých oblastí neobhájila a poslední šesté se nedávno dobrovolně vzdala.

Konkrétně jde o Bílovecko, kde firma zvítězila s cenou 36,98 za vozový kilometr, smlouvu s krajem ale nakonec odmítla podepsat. Získal ji tak druhý v pořadí, firma Transdev. „Cena byla nastavena tak, že vyhrajeme i další oblasti. Jenže to se nestalo a za stávající situace bychom nebyli schopni v této oblasti jezdit,“ vysvětlil mluvčí Arrivy Roman Herden.

K tomu firma neuspěla v soutěžích na Rýmařovsko, Krnovsko, Bruntálsko, západní i východní Novojičínsko. V pěti oblastech včetně Bílovecka ji má nahradit právě nový hráč na trhu Transdev, východní Novojíčínsko má nově obsluhovat ČSAD Vsetín.

„Uvolněné autobusy přerozdělujeme do dalších oblastí, kde budou potřeba a které se pro nás naopak otevírají, například na Plzeňsku či Zlínsku. Tyto změny nás netěší, ale k našemu podnikání prostě patří. Konkurence je značná a nemůžeme očekávat, že bude všechno stále při starém,“ napsal zaměstnancům ve firemním časopise generální ředitel skupiny Arriva Daniel Adamka.

Podle Herdena nicméně zatím nejsou k dispozici konkrétní čísla, kolik vozidel a řidičů firma přemístí a kam. Situace v Moravskoslezském kraji se totiž zkomplikovala tím, že v pěti oblastech nebyly smlouvy uzavřeny včas a noví dopravci nestihnou v prosinci vyjet. Jejich nástup se tak odkládá o půl roku. Kraj proto požádal všechny dosavadní smluvní dopravce o půlroční výpomoc. Zatím není jasné, zda se mu jí dostane.

Arriva nicméně i tak nezmizí z kraje zcela. Má zde kontrakty na městskou dopravu, například v Třinci, Těšíně nebo Novém Jičíně.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aa

No, prostě pan Unucka v praxi…

Jan Klán

Zdravím, nevíte, jestli do jedné z těchto oblastí spadá Jesenicko, nebo zde Arriva zůstává? Díky

Vašek

Jesenicko do těchto oblastí spadat nemůže, neb patří pod Olomoucký kraj. A pokud vím v něm by se teď nic dít nemělo.

Jan Klán

Á, jistě, však je to objednávka kraje, já hlupák. Děkuji

PD

Neví někdo co myslel Adamka tím otevírajícim se Zlínskem?

David

Ve zlínském kraji v záři bude výběrové řízení na dopravce od Prosince 2019. A jelikož se teď ČSAD Vsetín potažmo Zemek (největší dopravce v kraji) dost vyšťaví s penězi tak Arriva a další budou mít šanci.

Podívej se zde : https://stavebnionline.cz/Profily/profil.asp?Typ=2&ID=113&IDZak=6573

Petr.R

Zemkovo království může zachránit jen to, jestli nepůjde sedět za zpronevěru i senior. A Kraj s Čunkem ho moc nepodpoří i to prohlášení kde vede souběžně autobus a vlak, tak dotace kraje půjde jen vlaku jsou stavěný pro cestující, kteří už vlakem jezdí za méně jak autobusem se slevovou kartou a ne pro majitele zemka(vsetín, krodos, housa atd.)

David

Uvidí se.. Ve VŘ rozhodně počítám s Arrivou, ČSAD Vsetín a ČSAD Uherské Hradiště. Ale řekl bych že i Transdev bude mít zájem a možná i „vzdálenější“ dopravci jako Psota nebo Bors? Uvidíme.

noerf

Zajímalo by mne, s jakými náklady na km jezdí Student Agency a dopravci jezdící pro flixbus. I když je pravděpodobné, že budou mít jiný nájezd kilometrů a hlavně jiné vytížení v čase, na druhou stranu větší pořizovací cenu autobusů.

železničář v důchodu

A hlavně neprovozují regionální dopravu, která má úplně jiný charakter než dálková.

noerf

železničář v důchodu: Spíše je to o tom, jak lépe naplánovat provoz autobusů, aby více jezdily a méně stály. V prvních letech třetího tisíciletí se nakupovaly pro regionální dopravu převážně autobusy 12 či 12,8 m. Dneska už mám pocit, že 10,5 m je standard, 12 m bus jen na vytížených linkách. Harmoniky a tříosé autobusy už v regionální dopravě téměř neuvidíte.

železničář v důchodu

Souhlas – ono leckde je i ta délka 10,5 metru na skutečně potřebnou (= běžně využívanou) kapacitu až zbytečně velká a poskytuje víc než dostatečnou rezervu pro náhodnou (předem neobjednanou) mimořádně zvýšenou frekvenci. Větší (kapacitnější) vozidla už jsou potřebná spíše jen pro příměstskou dopravu v lidnatějších aglomeracích.

Svojsin

Naopak, v posledních cca 12 letech přibylo linek s triosakama popř. kloubakama celkem dost. Hlavně v PID a Jmk. Nebo i Ústeckýmimo kraji. Jako standard se uvádí bus 12m.

Petr.R

ty tříosé autobusy se jenom přesunuly jíinde, kde jsou jiné mosty a prostě do vesnic jim zakázali jezdit. Třeba ares má pohotovostní přes 15 tun a jezdil u nás přes mostky kde byla značka 12 i 10 tun. Ale i tak je vidět ubytek cestujících.

Svojsin

Na které konkrétní lince je vidět úbytek cestujících? Já si jej všiml třeba u vlaku do Čisté.

noerf

Svojsin: V jihočeském kraji mám pocit, že na hodně regionalnich linkach za posledních 5 – 10 let se snížili počty pasažérů 5 – 10 %. Nezavisle na dopravci.

Svojsin

noerf: V Jihočeském na Vysočině a všude tam, kam jedou 4 spoje denně v kladiva a o víkendu nic, šly počty cestujících posledních min. 15 let do kopru. Dnes není nikdo zvědavej, aby vám z práce po ujetí spoje třeba 14:45 jelo něco dalšího v 18:10, nebo dokonce nic(okres Třebíč je vom sqělej). Je jasný , že pro některý totálně vybydlený oblasti nemá cenu dělat nějakou často jedoucí taktovou dopravu, ale třeba právě Vysočina neměla solidní dopravu ani mezi městama. Poslední roky se to lepší s tím, jak se připravuje IDS, tak snad to tam jednou proběhne, zatím se to… Číst vice »

Mirek

Kéž by vyklidili i PID. U nás jezdil Bosák a Probo Trans a po převzetí Arrivou to byl pěkný sešup dolů.

železničář v důchodu

Nebo možná právě to omezení provozu v MSK může paradoxně pomoci zlepšit situaci v PIDu …

Vlastimil

Jako že by se někdo odstěhoval z baráku na Moravě na sídliště do pronájmu v Praze…. To by ti řídiči museli být padlí na hlavu

železničář v důchodu

Různých „záskoků“ z jiných oblastí ČR bylo, pokud vím, v PIDu zejména v posledních cca dvou rocích poměrně dost – a když uvážím, jak je mnohdy „krkolomně“ („týdňovkami, apod.) zajišťována NAD při výlukách na železnici, tak bych se vůbec nedivil ani tomu, že by personální problémy ve střední Čechách podobně řešila i ARRIVA i v příštích měsících a letech.

Mirek

Myslím, že řidiči v klidu zůstanou na Moravě a přejdou k novému dopravci. Proč by se tahali do Prahy?

železničář v důchodu

To je samozřejmě dost pravděpodobné – bude-li je ovšem ten nový dopravce všechny potřebovat: pochybuji, že by šel do soutěže s tím, že by sám neměl zajištěno ani základní personální pokrytí vysoutěžených výkonů a riskoval, že dopadne jako ČSAD MHD Kladno při rozšiřování působnosti PID.

raddie

No tady na Kladně je to masakr, o tom žádná

Zdeněk

Jen doplním pro úplnost tak MHD v MSK provozuje i v Bruntále, Krnově a Studénce