Autobusy

Arriva vyklízí sever Moravy a Slezsko. Smlouvu na Bílovecko nepodepsala

Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva
Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva

Skupina Arriva v tuzemské autobusové dopravě přeskupuje síly. Fakticky přitom opouští Moravskoslezský kraj, kde je dosud dominantním dopravcem. V soutěžích vypsaných hejtmanstvím ale pět svých oblastí neobhájila a poslední šesté se nedávno dobrovolně vzdala.

Konkrétně jde o Bílovecko, kde firma zvítězila s cenou 36,98 za vozový kilometr, smlouvu s krajem ale nakonec odmítla podepsat. Získal ji tak druhý v pořadí, firma Transdev. „Cena byla nastavena tak, že vyhrajeme i další oblasti. Jenže to se nestalo a za stávající situace bychom nebyli schopni v této oblasti jezdit,“ vysvětlil mluvčí Arrivy Roman Herden.

K tomu firma neuspěla v soutěžích na Rýmařovsko, Krnovsko, Bruntálsko, západní i východní Novojičínsko. V pěti oblastech včetně Bílovecka ji má nahradit právě nový hráč na trhu Transdev, východní Novojíčínsko má nově obsluhovat ČSAD Vsetín.

„Uvolněné autobusy přerozdělujeme do dalších oblastí, kde budou potřeba a které se pro nás naopak otevírají, například na Plzeňsku či Zlínsku. Tyto změny nás netěší, ale k našemu podnikání prostě patří. Konkurence je značná a nemůžeme očekávat, že bude všechno stále při starém,“ napsal zaměstnancům ve firemním časopise generální ředitel skupiny Arriva Daniel Adamka.

Podle Herdena nicméně zatím nejsou k dispozici konkrétní čísla, kolik vozidel a řidičů firma přemístí a kam. Situace v Moravskoslezském kraji se totiž zkomplikovala tím, že v pěti oblastech nebyly smlouvy uzavřeny včas a noví dopravci nestihnou v prosinci vyjet. Jejich nástup se tak odkládá o půl roku. Kraj proto požádal všechny dosavadní smluvní dopravce o půlroční výpomoc. Zatím není jasné, zda se mu jí dostane.

Arriva nicméně i tak nezmizí z kraje zcela. Má zde kontrakty na městskou dopravu, například v Třinci, Těšíně nebo Novém Jičíně.

25 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Zdravím, nevíte, jestli do jedné z těchto oblastí spadá Jesenicko, nebo zde Arriva zůstává? Díky

    • Jesenicko do těchto oblastí spadat nemůže, neb patří pod Olomoucký kraj. A pokud vím v něm by se teď nic dít nemělo.

      • Zemkovo království může zachránit jen to, jestli nepůjde sedět za zpronevěru i senior. A Kraj s Čunkem ho moc nepodpoří i to prohlášení kde vede souběžně autobus a vlak, tak dotace kraje půjde jen vlaku jsou stavěný pro cestující, kteří už vlakem jezdí za méně jak autobusem se slevovou kartou a ne pro majitele zemka(vsetín, krodos, housa atd.)

        • Uvidí se.. Ve VŘ rozhodně počítám s Arrivou, ČSAD Vsetín a ČSAD Uherské Hradiště. Ale řekl bych že i Transdev bude mít zájem a možná i „vzdálenější“ dopravci jako Psota nebo Bors? Uvidíme.

  • Zajímalo by mne, s jakými náklady na km jezdí Student Agency a dopravci jezdící pro flixbus. I když je pravděpodobné, že budou mít jiný nájezd kilometrů a hlavně jiné vytížení v čase, na druhou stranu větší pořizovací cenu autobusů.

    • A hlavně neprovozují regionální dopravu, která má úplně jiný charakter než dálková.

      • železničář v důchodu: Spíše je to o tom, jak lépe naplánovat provoz autobusů, aby více jezdily a méně stály. V prvních letech třetího tisíciletí se nakupovaly pro regionální dopravu převážně autobusy 12 či 12,8 m. Dneska už mám pocit, že 10,5 m je standard, 12 m bus jen na vytížených linkách. Harmoniky a tříosé autobusy už v regionální dopravě téměř neuvidíte.

        • Souhlas – ono leckde je i ta délka 10,5 metru na skutečně potřebnou (= běžně využívanou) kapacitu až zbytečně velká a poskytuje víc než dostatečnou rezervu pro náhodnou (předem neobjednanou) mimořádně zvýšenou frekvenci. Větší (kapacitnější) vozidla už jsou potřebná spíše jen pro příměstskou dopravu v lidnatějších aglomeracích.

        • Naopak, v posledních cca 12 letech přibylo linek s triosakama popř. kloubakama celkem dost. Hlavně v PID a Jmk. Nebo i Ústeckýmimo kraji. Jako standard se uvádí bus 12m.

        • ty tříosé autobusy se jenom přesunuly jíinde, kde jsou jiné mosty a prostě do vesnic jim zakázali jezdit. Třeba ares má pohotovostní přes 15 tun a jezdil u nás přes mostky kde byla značka 12 i 10 tun. Ale i tak je vidět ubytek cestujících.

          • Na které konkrétní lince je vidět úbytek cestujících? Já si jej všiml třeba u vlaku do Čisté.

            • Svojsin: V jihočeském kraji mám pocit, že na hodně regionalnich linkach za posledních 5 – 10 let se snížili počty pasažérů 5 – 10 %. Nezavisle na dopravci.

              • noerf: V Jihočeském na Vysočině a všude tam, kam jedou 4 spoje denně v kladiva a o víkendu nic, šly počty cestujících posledních min. 15 let do kopru.
                Dnes není nikdo zvědavej, aby vám z práce po ujetí spoje třeba 14:45 jelo něco dalšího v 18:10, nebo dokonce nic(okres Třebíč je vom sqělej).

                Je jasný , že pro některý totálně vybydlený oblasti nemá cenu dělat nějakou často jedoucí taktovou dopravu, ale třeba právě Vysočina neměla solidní dopravu ani mezi městama. Poslední roky se to lepší s tím, jak se připravuje IDS, tak snad to tam jednou proběhne, zatím se to jen oddaluje.

                Takže je třeba rozlišovat a ne hlásat stylem samoz. Svazu cestošů ve veř. dopravě, že na železnici lidi přibývají a v busech ubývají.

  • Kéž by vyklidili i PID. U nás jezdil Bosák a Probo Trans a po převzetí Arrivou to byl pěkný sešup dolů.

    • Nebo možná právě to omezení provozu v MSK může paradoxně pomoci zlepšit situaci v PIDu …

      • Jako že by se někdo odstěhoval z baráku na Moravě na sídliště do pronájmu v Praze…. To by ti řídiči museli být padlí na hlavu

        • Různých „záskoků“ z jiných oblastí ČR bylo, pokud vím, v PIDu zejména v posledních cca dvou rocích poměrně dost – a když uvážím, jak je mnohdy „krkolomně“ („týdňovkami, apod.) zajišťována NAD při výlukách na železnici, tak bych se vůbec nedivil ani tomu, že by personální problémy ve střední Čechách podobně řešila i ARRIVA i v příštích měsících a letech.

          • Myslím, že řidiči v klidu zůstanou na Moravě a přejdou k novému dopravci. Proč by se tahali do Prahy?

            • To je samozřejmě dost pravděpodobné – bude-li je ovšem ten nový dopravce všechny potřebovat: pochybuji, že by šel do soutěže s tím, že by sám neměl zajištěno ani základní personální pokrytí vysoutěžených výkonů a riskoval, že dopadne jako ČSAD MHD Kladno při rozšiřování působnosti PID.

  • Jen doplním pro úplnost tak MHD v MSK provozuje i v Bruntále, Krnově a Studénce

Newsletter

Partneři


Výběr editora