cargo

Severní Moravě „hoří“ pět autobusových oblastí, kraj potřebuje dopravce na půl roku

Autobusy SOR BNG 12 ČSAD Frýdek-Místek. Autor: ČSAD Frýdek-MístekAutobusy SOR BNG 12 ČSAD Frýdek-Místek. Autor: ČSAD Frýdek-Místek

Vedení Moravskoslezského kraje musí řešit vážný problém v autobusové dopravě. V pěti oblastech se totiž nestihly podepsat smlouvy s vítězi

Vedení Moravskoslezského kraje musí řešit vážný problém v autobusové dopravě. V pěti oblastech se totiž nestihly podepsat smlouvy s vítězi tendrů do konce června, dopravci tak nestíhají v prosinci vyjet a dostali půlroční odklad. Stávajícím společnostem ale vyprší smlouvy před Vánoci, ochotu jezdit déle přitom vesměs nejeví. Na kritickou situaci upozornil Český rozhlas Ostrava.

Konkrétně jde o provozní soubory Opavsko, Vítkovsko, Frýdecko-Místecko, Bílovecko a Hlučínsko. V každé oblasti jsou důvody odkladu trochu jiné, společným jmenovatelem je odklad či protažení tendru námitkami, doplňujícími dotazy, diskusemi s obcemi nebo podáním k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Roli zřejmě sehrála i neochota některých firem podepsat smlouvu narychlo během několika dní před začátkem prázdnin.

Situaci v pondělí vedení kraje řešilo na mimořádném jednání. „Obešleme s žádostí všechny dopravce, kteří v kraji jezdí a disponují systémem KODIS,“ řekl deníku Zdopravy.cz náměstek pro dopravu Jakub Unucka. Věří přitom, že smluvní dopravci kraji v kritický půlrok vypomohou. Kraj nebude žádat nová vozidla. V krajním případě může hejtmanství podle Unucky dopravcům jízdy nakázat, muselo by ale zaplatit výrazně více nad rámec současných sazeb.

Nejhorší je zřejmě situace na Vítkovsku a Opavsku. Podle Unucky se na Opavsku protáhla jednání s obcemi a na Vítkovsku tendr zpozdily námitky dopravce TQM. Toho má vystřídat ČSAD Vsetín. „Situace je důsledkem neschopnosti ČSAD Vsetín, plnit stanovenou zakázku od 9. prosince letošního roku,“ řekl rozhlasu k situaci na Opavsku výkonný ředitel TQM Jiří Mainuš. Ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář potvrdil, že firma zatím na pokrytí zakázky nemá kapacity.

Soutěž na Hlučínsku se zase protáhla na dvě kola, nakonec smlouvu získalo ČSAD Havířov, konkurenční TQM ale dala tendr k ÚOHS. Bílovecko získal Transdev, ani tady se ale nepodařilo podepsat smlouvu do konce června. Podobně Frýdecko-Místecko s vítězným ČSAD Frýdek-Místek.

Tagy autobusy Moravskoslezský tendry
10 komentářů