Autobusy Zprávy

Severní Moravě „hoří“ pět autobusových oblastí, kraj potřebuje dopravce na půl roku

Autobusy SOR BNG 12 ČSAD Frýdek-Místek. Autor: ČSAD Frýdek-Místek
Autobusy SOR BNG 12 ČSAD Frýdek-Místek. Autor: ČSAD Frýdek-Místek

Vedení Moravskoslezského kraje musí řešit vážný problém v autobusové dopravě. V pěti oblastech se totiž nestihly podepsat smlouvy s vítězi tendrů do konce června, dopravci tak nestíhají v prosinci vyjet a dostali půlroční odklad. Stávajícím společnostem ale vyprší smlouvy před Vánoci, ochotu jezdit déle přitom vesměs nejeví. Na kritickou situaci upozornil Český rozhlas Ostrava.

Konkrétně jde o provozní soubory Opavsko, Vítkovsko, Frýdecko-Místecko, Bílovecko a Hlučínsko. V každé oblasti jsou důvody odkladu trochu jiné, společným jmenovatelem je odklad či protažení tendru námitkami, doplňujícími dotazy, diskusemi s obcemi nebo podáním k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Roli zřejmě sehrála i neochota některých firem podepsat smlouvu narychlo během několika dní před začátkem prázdnin.

Situaci v pondělí vedení kraje řešilo na mimořádném jednání. „Obešleme s žádostí všechny dopravce, kteří v kraji jezdí a disponují systémem KODIS,“ řekl deníku Zdopravy.cz náměstek pro dopravu Jakub Unucka. Věří přitom, že smluvní dopravci kraji v kritický půlrok vypomohou. Kraj nebude žádat nová vozidla. V krajním případě může hejtmanství podle Unucky dopravcům jízdy nakázat, muselo by ale zaplatit výrazně více nad rámec současných sazeb.

Nejhorší je zřejmě situace na Vítkovsku a Opavsku. Podle Unucky se na Opavsku protáhla jednání s obcemi a na Vítkovsku tendr zpozdily námitky dopravce TQM. Toho má vystřídat ČSAD Vsetín. „Situace je důsledkem neschopnosti ČSAD Vsetín, plnit stanovenou zakázku od 9. prosince letošního roku,“ řekl rozhlasu k situaci na Opavsku výkonný ředitel TQM Jiří Mainuš. Ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář potvrdil, že firma zatím na pokrytí zakázky nemá kapacity.

Soutěž na Hlučínsku se zase protáhla na dvě kola, nakonec smlouvu získalo ČSAD Havířov, konkurenční TQM ale dala tendr k ÚOHS. Bílovecko získal Transdev, ani tady se ale nepodařilo podepsat smlouvu do konce června. Podobně Frýdecko-Místecko s vítězným ČSAD Frýdek-Místek.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Klasika, DPO+město ostrava+kraj si to dělají, tak aby to vyhovovalo jim a ne lidem. Dotační politika, napojené firmy, jen ať to co nejvíce sype. Ale už se blíží okamžik, kdy to přestane fungovat, protože ani nejhloupejší parazit si nezabije svého hostitele, jako si veřejná doprava na ostravsku odpuzuje své cestující do automobilů. Škoda, že si neuvědomují, že bez cestujících jim tyhle čachry už nepůjdou. Cpou tady lidem co lidi nechcou (zdržující terminály, nové tratě kde to jezdí v úterý a v dubnu) a nedávají co lidi chcou (kvalitní spojení). Taky ultimativní egoistické jednání typu „my chcem tohle a ty podepiš“ už taky selhává, jak vidíme.
    Chtělo by to už konečně začít vyvozovat nějaké personální důsledky. V soukromém sektoru je obvyklé, že kdo nedělá svoji práci pořádně, tak je nahrazen. Tady to przní ti samí lidé už leta, poslední dobou jeden průšvih za druhým a kde je nějaká odpovědnost???

  • To jsou babráci ten kraj, ani elementární věci nejsou schopni zajistit a to mají baráky plné ouřadů nadprůměrně placené, u většiny se marně zjišťuje k čemu tam jsou…

  • To jako firma kde dělám a která se zabývá kovo výrobou se přihlásí do tendru na dostavbu Temelína a vyhraje to a najednou před podpisem smlouvy by se začala divit co to vlastně po ní někdo chce, vždyť mi na to nemáme kapacity a know how. Jsou ti politici padlí na hlavu?

  • Nechápu, jak se někdo může přihlásit do výběrového řízení, vyhrát ho a pak říct, že nemají kapacity na to, aby to byli schopni vyjezdit. Unucka je pohroma pro dopravu v celém MS kraji. Tak neschopného a nekompetentního člověka by na takovém postu člověk jen těžko hledal a to nemyslím, jen kvůli tomuhle fiasku, ale celkově. (vlaky na vodík je taky docela dobrý úlet)

    • vy neznáte ZEMKA? Dluží státu přes 300melounů, dva ZEMKOVÉ jsou odsouzeni za čachrování s elektrárnama. V plzenském kraji musí vrátit zpronevěřených taky přes 300 melounů. Každý jeho autobus vozí vytisknutý, že jsou všichni nevinní a ta jeho bionafta zastavovala autobus za autobusem. Ve zlínském kraji má být výběrko v září a taky se nestíhalo dříve. Bude ještě sranda, ale ve zlínským kraji, když autobus pojede do místa s vlakem, tak dotace dostane jenom vlak a tomu fandím.

  • V článku je několik nepřesností:
    – Hlučínsko bylo jen na 2 kola a vyhrál ČSAD Havířov
    – Frýdeck-Místecko zase vyhrál ČSAD Frýdek-Místek
    – Bílovecko vyhrála Arriva-Morava, ale nepřistoupila na podpis smlouvy, tkaže byla vyloučena
    – s obcemi musely být dohody uzavřeny před vyhlášením VŘ, takže důvod protahování soutěží z tohoto důvodu je lichý

    • Další nepřesnost je už v názvu: Drtivá většina těch provozních souborů vůbec neobsluhuje severní Moravu.

      • Dobrý den,

        máte pravdu. Ten kraj nebyl nazván moravskoslezským pro nic za nic.

        Hezký den.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora