Autobusy

Arriva převezme autobusovou dopravu v Plzeňském kraji, podepsala desetiletou smlouvu

Autobus v barvách dopravce Arriva. Foto: Arriva
Autobus v barvách dopravce Arriva. Foto: Arriva

Plzeňský kraj dnes podepsal smlouvu se společností Arriva Střední Čechy, která převezme od poloviny příštího roku provoz všech regionálních autobusových linek v celém kraji. Vystřídá tak společnost ČSAD autobusy Plzeň, která v kraji dosud jezdí.

Arriva se stala vítězem veřejných soutěží na provoz autobusů, kterou kraj rozdělil na dvě oblasti. Desetiletý kontrakt má hodnotu šesti miliard korun. Společnost ČSAD autobusy Plzeň byla z tendru vyřazena pro nesplnění podmínek. Arriva bude jezdit v oblasti Jih za 38,70 Kč, v oblasti sever za 39,40 za kilometr. Kraj si stanovil jako strop 40 korun za kilometr.

Soutěž se snažil ještě napadnout u antimonopolního úřadu BusLine, ten ale svoji námitku stáhl. Šéf Arrivy Daniel Adamka uvedl v rozhovoru pro Zdopravy.cz, že BusLine by pro ně mohl jezdit jako subdodavatel.

Desetiletá smlouva počítá s nasazením zcela nových autobusů. Veškerá vozidla pro provoz na autobusových linkách v Plzeňském kraji budou pořízena jako zcela nová, částečně nízkopodlažní, vybavená klimatizací pro zajištění tepelné pohody. Na vybraných, páteřních linkách budou moci cestující využít připojení k wi-fi a přepravu kol. Nástup nového dopravce s sebou přinese masivní nárůst kvality služeb pro cestující.

V rámci veřejné zakázky jsme požadovali čtyři druhy autobusů různých velikostí tak, aby byl provoz spojů co nejvíce ekonomický a efektivní s ohledem na počty cestujících v různých částech Plzeňského kraje. Soutěž přinesla tlak na cenu dodavatelů, vlivem čehož budeme moci občanům kraje zajistit výrazně lepší služby za pro kraj přijatelnou cenu, srovnatelnou se současností, což považuji za největší úspěch,“ řekl hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard.

Vizualizace autobusu v barvách Plzeňského kraje. Foto: Plzeňský kraj
Vizualizace autobusu v barvách Plzeňského kraje. Foto: Plzeňský kraj

Cestující se mohou těšit na více než 300 úplně nových nízkopodlažních autobusů, které budou klimatizované a nabídnou vysoký komfort cestování. V každém autobuse bude samozřejmostí Wi-Fi připojení k internetu a možnost si nabít třeba mobil nebo tablet přes vestavěné USB nabíječky,“ vysvětluje generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Arriva zatím nezveřejnila, o jaké autobusy půjde, nejspíše o mix různých výrobců. „Polovina autobusů bude Iveco,“ potvrdil Adamka.

Smlouva s dopravcem je uzavřena tak, že kraj přebírá riziko výše vybraných tržeb. „Společně s novým dopravcem také plánujeme spustit vlastní tarif Plzeňského kraje, který budou moci lidé využívat jak pro vlaky, tak pro autobusy, a jak pro jednotlivé jízdné, tak pro předplatné. Rozhodnete-li se cestovat veřejnou dopravou v rámci Plzeňského kraje, bude vám na cestu stačit vždy jedna jízdenka,“ vysvětluje Pavel Čížek, náměstek hejtmana pro oblast dopravy. „Nebudete muset řešit, se kterým dopravcem pojedete levněji,“ doplňuje.

Za rok touto dobou se Plzeňský kraj chystá představit celou flotilu nových vozidel veřejnosti. Lepších podmínek se dočkají nejen cestující, ale i řidiči, kteří jistě ocení automatickou převodovku, klimatizaci, jednoduché odbavení Plzeňskou kartou či pohodlné sedačky. Dodržování jízdních řádů a návazností spojů bude sledováno dispečinkem. Nové autobusy poznáte na první pohled, budou v jednotném vzhledu v barvách Plzeňského kraje. Nový dopravce zahájí provoz v průběhu příštího roku.

Dosažená cena je v kontrastu s Ústeckým krajem, který se rozhodl využít pro regionální autobusovou dopravu hlavně svého vlastního dopravce. Platit mu bude za kilometr více než 47 korun, tedy o čtvrtinu více než v Plzni Arrivě.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bob
Host
Bob

Doufám, že Arriva nepřenechá část linek Buslinu

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To by byl docela podaz na ČSAD Plzeň – bez ohledu na to, komu který dopravce „finančně“ patří!

Ilona Zelenáková
Host
Ilona Zelenáková

hlavne busline by dříve či později začal dělat potíže a naschvály

Svojsin
Host
Svojsin

To by musel schválit kraj, nejspíš i jako subdodávku.
Rozhodně by Busline nemohl vletět na KU do Plzně, že chce přidat apd.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale mohl by udělat problémy tomu, kdo by mu tu „subdodávku“ umožnil: k čemu jsou dodavateli dohady o smluvních pokutách či dlouze se táhnoucí následná soudní řízení, když subdodavatel ze dne na den přestane své služby poskytovat, ale dodavatel je pro odběratele musí zajistit nějak náhradně hned?

Svojsin
Host
Svojsin

To si musí zvážit Arriva, jakýho koně(jelena) si pustí do obory….

noerf
Host
noerf

Spíše by mne zajímalo, jestliže nakoupí nové autobusy, jestli s tím budou jezdit po celých 10 let nebo dojde k obnově po pěti letech.

svojsin
Host
svojsin

Pokud se s autobusem zachází všeobecně alespoň v rámci elementární slušnosti, není většinou žádný důvod jej po 5-9 letech měnit.
Vždyť teď v Plzeňským kraji jezdily mnohem starší šroty a ještě se toho někteří zastávali……

Ilona Zelenáková
Host
Ilona Zelenáková

svojsine,
např. já zastávám názor, že důležitější než stáří je stav, dále nejsem zastánkyní potřeby měnit autobusy každých pár let, protože takové počínání zavání plýtváním a hlavně zanechává neúměrně velkou ekologickou stopu, proto také průměrné stáří vozidel nepovažuju za hlavní natož jediné kritérium,

takže plně souhlasím, že busy by po dobu smlouvy mohli vydržet (10 let nepovažuji za příliš), samozřejmě 18 let, jak někdo uváděl, už je na autobus zbytečně moc

suri
Host
suri

doporučuju nespekulovat a radši se podívat do smlouvy: 170. Dopravce je oprávněn pro plnění Veřejných služeb využívat poddodavatele pouze v takovém rozsahu, aby nedošlo k porušení ustanovení čl. 4 odst. 7 Nařízení č. 1370/2007, tj. poskytovat minimálně 70 % ročního dopravního výkonu v přepravě cestujících sám. 171. Dopravce je povinen 171.1. identifikovat nejpozději ke dni Zahájení provozu poddodavatele, jež budou pro Dopravce provozovat veřejnou linkovou dopravu, a to v seznamu poddodavatelů, jenž tvoří přílohu (Příloha č. 15 – Seznam poddodavatelů) Smlouvy, 171.2. oznámit Objednateli změnu poddodavatele dle předchozího pododstavce do pěti (5) pracovních dnů od provedení takové změny, a to předložením… Číst vice »

Poudy
Host
Poudy

Tak tohle Plzeňsku od srdce přeji. Všechny autobusy zbrusu nové a za takové peníze? No někdo umí, někdo bere úplatky.

Fanda
Host
Fanda

Tak nějak nevím,ale pokud dobře čtu,tak pan hejtman tluče pusou,že WIfi bude v každém busu a ředitel Arrivy zase,že v busech páteřních linek. Tak kde je pravda?

suri
Host
suri

Čtete blbě. Požadavek na wifi v zadávací dokumentaci byl u páteřních linek – jsou tam vyjmenované linky, kde wifi musí být. To bude muset dopravce dodržet. Citace v tomto článku, že wifi bude ve všech busech, je výrokem generálního ředitele Arrivy. Tedy pokud bude dobrovolně Arriva nabízet wifi ve všech vozidlech, proč ne, v tom jim kraj určitě bránit nebude.

Equipe
Host
Equipe

Clovece, jak jste na to prisel? Vzdyt to rika redtel Ariivy.

petr.r
Host
petr.r

nejen redakci- ve zlínským kraji platí starostové za dopravu 100kč za člověka, co má bydliště v obci, tohle vymyslel Zemek a starostové se bojí, že se to zvedne, jinak krodos přestane zajíždět do obcí. Je tenhle modul financování soukromníků i v jných částech republiky?

Kubrt
Host
Kubrt

Když pominu absurdní spojení „modul (model?) financování soukromníků“ (už cca čtvrt století linkové autobusy provozují dominantně „soukromníci“) – tak ano, naše obec (1400 obyvatel) přispívá ročně na autobusy na hlavu 300 Kč. Spojení máme – i díky tomu – velmi slušné a rok od roku lepší.

petr.r
Host
petr.r

a nemá se o obslužnost starat kraj? V jakým kraji je vaše obec?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Obce běžně připlácejí i v jiných IDS, pokud mají zájem o „nadstandardnější“ obsluhu, než jakou jim nabídne ten, kdo u nich ZDO organizuj – to ostatně platilo (a asi i stále ještě platí) tba i v PIDu.

Kubrt
Host
Kubrt

Bydlím v PIDu. V naší obci je příspěvek na autobusy 1,4 % rozpočtu, to mi přijde OK. Zajímejte se, jak hospodaří vaše obec, 100 Kč za obyvatele a rok je pro obec velmi snesitelná částka.

equipe
Host
equipe

Rozdíly v cenách mezi Ústím a Plzeňským krajem jsou neuvěřitelné.

noerf
Host
noerf

equipe: Porovnejte ceny autobusů u Arrivy a ceny autobusů pro dopravní společnost Ústeckého kraje.

Partneři