Autobusy

Nejdražší autobusy v zemi. Ústecký kraj uzavřel se svoji firmou desetiletou smlouvu

Krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) před autobusem společnosti BusLine. Foto: BusLine
Krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) před autobusem společnosti BusLine. Foto: BusLine

Ústecký kraj bude v dalších deseti letech platit v přepočtu na kilometr jízdy autobusu na regionálních spojích výrazně více než jiné kraje. S Dopravní společností Ústeckého kraje (DSÚK), kterou založil v reakci zejména na chování a cenové požadavky společnosti BusLine, uzavřel desetiletou smlouvu na provoz v pěti oblastech s cenou 47,66 Kč, po roce 2020 za 47,17 Kč.

Vyplývá to z kontraktu zveřejněného v registru smluv. Cena je sice nepatrně nižší než současné platby firmě v dočasné smlouvě po převzetí výkonů po BusLine (nyní TD Bus), současně ale výrazně vyšší než v jiných krajích.
Například Plzeňský kraj před několika týdny rozhodl o zadání zakázky na desetiletý provoz autobusů společnosti Arriva.  V soutěži firma nabídla za provoz 38,70 Kč za kilometr v oblasti jih, 39,40 Kč v oblasti sever.  To vše s podmínkou nasazení nových, moderních nízkopodlažních autobusů. „Jednou bych takový kontrakt chtěl uzavřít,“ komentoval cenu dopravního výkonu v Ústeckém kraji šéf Arrivy Daniel Adamka. Ještě nižší ceny nabídli dopravci například ve Zlínském kraji, kde ale nebyl požadavek na zcela nová vozidla.

Podle mluvčí Ústeckého kraje Magdaleny Fraňkové dostal Ústecký kraj podrobný rozklad ceny, o kterém se pak jednalo s vedením DSÚK, v některých oblastech se podařilo cenu snížit.

Obecně lze říci, že cena dopravního výkonu zahrnuje veškeré očekávané vstupy s výhledem na celé období plnění smlouvy a reflektuje reálné náklady při dodržení veškerých zákonných požadavků v dopravní oblasti. DSÚK při výpočtu ceny byla nucena zejména reagovat na nedostatek řidičů na trhu práce u nás, respektive v celé Evropě, proto se na výši ceny odrážejí očekávané zvyšující se mzdové náklady,“ uvedla Fraňková. Kraj nechce porovnávat cenu od DSÚK s jinými kraji. „Lze říci, že odpovídá reálné situaci a těžko ji budeme porovnávat s cenami jinde, pokud neznáme detailní podmínky smluv, požadavky na kvalitu vozidel a služeb. Vzhledem k tomu, že od chvíle, kdy DSÚK převzala zajišťování dopravy v některých oblastech, se tam výrazně zvýšila kvalita a spolehlivost dopravy (předchozí dopravce TD Bus vynechával stovky spojů měsíčně), můžeme hodnotit vlastního dopravce jen kladně. Doprava funguje, jak má a jak si přeje objednatel, ke spokojenosti cestujících a za důstojných a motivačních podmínek pro zaměstnance,“ uvedla Fraňková. DSÚK se ale stále nepodařilo pokrýt všechny spoje, část autobusů nejezdí na Litoměřicku, v neděli ale přidal další spoje.

Nová smlouva začne platit od 1. července letošního roku, její celková hodnota je 1,069 miliardy korun. Týká se oblastí Děčínska, Ústecka, Litoměřicka, oblasti mezi Lovosicemi a Louny a Litvínovem a Bílinou, současně materiál uvádí možnost rozšíření v dalších letech na oblast Dolního Poohří, Podbořanska, Lounska-západ a Šluknovska. Cena je indexována podle inflace. Smlouva neobsahuje žádné sankce, to už dříve Ústecký kraj vysvětlil, že nemá smysl pokutovat svoji vlastní firmu. Čtyři oblasti chce kraj ještě soutěžit.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Miky
Host
Miky

Cena souvisí i s tím, že „krajský“ DP musí dodržovat zákoní práce a další zákony (hlavně, co se týká přesčasů, povinných přestávek, kvalifikační předpoklady atd.), což víme jak to v reálu u soukromé firmy je.
Že byla zvolena právě tato „socialistická“ varianta je ale samozřejmě hlavně výsledkem přítomnosti komunistů v radě kraje. Co se týká postihů dopravce, tak ten dosavadní byl stejně jen prázdná schránka s bílým koněm (autobusy a řidiče si pronajímal od reálného BusLinu), takže od něj by kraj taky nic nevymohl.

Dash9
Host
Dash9

Chcete říct, že soukromníci zákoník práce a další zákony dodržovat nemusí, takže si stát tyhle zákony píše jenom sám pro sebe? Já třeba v zákoníku práce nikde nevidím, že platí jen pro subjekty ve veřejném vlastnictví, ale třeba mám nějakou blbou verzi…

Ilona Zelenáková
Host
Ilona Zelenáková

to si pište, že neoficiálne platí jiné zákony pro soukromí a jiné pro veřejný sektor…

1) veřejný sektor nemá takovou motivaci chovat se nezákonně, pokud si majitel bus firmy má vybrat mezi dodržováním zákonů a malým ziskem nebo nedodržováním zákonů a velkým ziskem, hádejte co si vybere?? firma dostana maximálně „drobnou“ pokutu,

2) veřejný sektor je mnohem více kontrolován, kromě běžných kontrolních mechanismů (finančák,inspekce práce a podobně), jejichž úředník Vám ve výsledku řekne, „to víte na ty my nemůžeme ty mají právníky“, je kontroloje zřizovatel a jeho nadřízené složky, které (na rozdíl od akcionářů, soukromého majitele….) důsledně kontrolují i dodržování zákonů,

Dash9
Host
Dash9

No pokud se politik rozhodující o zakázkách ve veřejném sektoru má rozhodnout mezi tím, že to udělá správně dle zákona, ale nic z toho mít nebude a nebo to nějak obejde a něco mu z toho kápne, hádejte, kterou cestu si (zpravidla, čest výjimkám) vybere. Citelný rozdíl je v tom, že soukromník se rozhoduje porušit zákony za své, kdežto politik obvykle za naše daně. Tím ale nechci ospravedlnit chování ani jedněch, trestat je potřeba obojí.

T.H.
Host
T.H.

Socialismus ve své krystalické formě. „Nemusí mít zisk“ = široko daleko nejdražší, „pod přímou kontrolou“ = nemožnost si stěžovat, „cena odpovídá reálné situaci“ = musí tam být dost sádla na dojení bůčkem a na trafiky politiků.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Co to tady píšete! Vždyť řeší právě problémy za ty soukromníky, kteří to za smluvené peníze odmítli dál provozovat a závazku se podivným způsobem zbavili! To už nevidíte. I Kubera říkal, že to jsou dumpingové ceny a to není žádný komunista. A kde jsou zdroje? Nikdo z řad veřejnosti například neví, kolik platí České dráhy za náhradní autobusovou dopravu soukromníkům, takže je tady zneužito transparentnosti Ústeckého kraje a jméno DSÚK, který valnou část smluv zveřejňuje, Krajský úřad Ústeckého kraje historicky dokonce i s cenami, které dnes dráhy výslovně zveřejňovat krajům nedoporučují. Takže až pan Sůra uvede ceny ze všech smluv,… Číst vice »

Zbyněk
Host
Zbyněk

Jo, a jen tak mimochodem, nemusím chodit daleko, Krajský úřad už několik let platí mnohem více za spoje MHD, které přejíždí hranici města, vím, že MHD je na provoz dražší, ale 54Kč je vyšší cena než 47Kč viz. https://www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id_org=450018&id_dokumenty=1687530 str. 40

Adam
Host
Adam

Tak to se zastupitelům povedlo. Odmítli zvednout platbu hnusnému soukromníkovi o pár korun na cca 30Kč/kilometr a teď bude jezdit kraj sám za 47. Komupak přistáli kapříci na účtu na Kajmanech?

Kajman
Host
Kajman

Já za nic nemůžu! 🙂

Martin
Host
Martin

😀

Ludvík
Host
Ludvík

V souvislosti s veřejnou soutěží ve Zlínském kraji se objevila informace, že podle nařízení EU musejí být někdy do prosince všichni autobusoví dopravci (v závazku veřejné služby) vysoutěžení. A že soutěž se už nemůže odkládat ani ve Zlínském kraji. Jaká je tedy vlastně legislativa EU? Tedy ohledně soutěží a za jakých podmínek dovoluje zřízení vlastního dopravce? Děkuji za odpověď.

xyz
Host
xyz

Doplním, že 10leté smlouvy končí na sklonku roku 2019 i autobusovým dopravcům v Kraji Vysočina a tento kraj nové dopravce dosud vůbec nezačal soutěžit; mj. přichází s absurdními výmluvami (https://www.kr-vysocina.cz/pod-nbsp-hlavickou-verejne-dopravy-vysociny-uz-jezdi-prvni-cestujici/d-4093787/p1=1013c) typu „Technické možnosti výrobců vozidel a složitá evropská legislativa, kterou se musí Kraj Vysočina v tomto případě řídit, budou mít ve výsledku vliv na to, zda cestující odveze modrý nebo zelený autobus.“ Jako by soutěžení ze strany tohoto kraje bylo „útrpným splněním povinnosti“ a ne pozitivním jevem mj. snižujícím výslednou cenu. Bude tam zajímavé sledovat, na jak dlouho dosavadní dopravci dostanou „dočasné prodloužení kontraktu“ (mezi prosincem 2019 a okamžikem, kdy… Číst vice »

Dash9
Host
Dash9

„Smlouva neobsahuje žádné sankce, to už dříve Ústecký kraj vysvětlil, že nemá smysl pokutovat svoji vlastní firmu.“ Jinými slovy, když to nezvládá soukromník, tak mu to řádně osolíme (to je dle mého názoru v pořádku), ale když to nezvládneme my, tak sorry, jsou k tomu objektivní důvody, jděte pěšky nebo jeďte autem, my budeme v klidu, žádná sankce nehrozí. To nevymyslíš…

Kubrt
Host
Kubrt

Však to je přesně důvod, proč nefunguje komunistické hospodářství – všechno je tak nějak nás všech, podniky spolu neobchodují, ale jen dodávají a odebírají, a když nějaký nezvládá dodávat tak za to přece můžou nějaké objektivní příčiny a ne ten podnik, tak co bysme ho pokutovali, když je náš. Jak přes kopírák, ty soudruzi to prostě mají v krvi.

Frantisek
Host
Frantisek

Akorát, že za komunismu ty autobusy jezdily. Myslím, že nehledě k systému je to vždy především v konkrétních lidech a jejich vůli něco dělat.

Martin
Host
Martin

no, to nemuzu souhlasit… kolikrat bus neprijel vubec nebo se zpozdenim…

Romanero
Host
Romanero

Co na to říct..

Dash9
Host
Dash9

To víte, ošklivý soukromník to dělá kvůli zisku, takže je vždycky dražší než kdyby to dělala státní/krajská/městská firma…

Tronda
Host
Tronda

Problém je, že na dráze je to naopak, ošklivý soukromník je levnější než hodné ČD.

Paddy
Host
Paddy

To je jako v životě. Někdo je chytrej a Tronda ne !

Tronda
Host
Tronda

Spíš je záhadou, že takový Paddy dokáže na PC napsat příspěvek!

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince