Nejdražší autobusy v zemi. Ústecký kraj uzavřel se svoji firmou desetiletou smlouvu

Krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) před autobusem společnosti BusLine. Foto: BusLineKrajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) před autobusem společnosti BusLine. Foto: BusLine

Ústecký kraj bude v dalších deseti letech platit v přepočtu na kilometr jízdy autobusu na regionálních spojích výrazně více než

Ústecký kraj bude v dalších deseti letech platit v přepočtu na kilometr jízdy autobusu na regionálních spojích výrazně více než jiné kraje. S Dopravní společností Ústeckého kraje (DSÚK), kterou založil v reakci zejména na chování a cenové požadavky společnosti BusLine, uzavřel desetiletou smlouvu na provoz v pěti oblastech s cenou 47,66 Kč, po roce 2020 za 47,17 Kč.

Vyplývá to z kontraktu zveřejněného v registru smluv. Cena je sice nepatrně nižší než současné platby firmě v dočasné smlouvě po převzetí výkonů po BusLine (nyní TD Bus), současně ale výrazně vyšší než v jiných krajích.
Například Plzeňský kraj před několika týdny rozhodl o zadání zakázky na desetiletý provoz autobusů společnosti Arriva.  V soutěži firma nabídla za provoz 38,70 Kč za kilometr v oblasti jih, 39,40 Kč v oblasti sever.  To vše s podmínkou nasazení nových, moderních nízkopodlažních autobusů. „Jednou bych takový kontrakt chtěl uzavřít,“ komentoval cenu dopravního výkonu v Ústeckém kraji šéf Arrivy Daniel Adamka. Ještě nižší ceny nabídli dopravci například ve Zlínském kraji, kde ale nebyl požadavek na zcela nová vozidla.

Podle mluvčí Ústeckého kraje Magdaleny Fraňkové dostal Ústecký kraj podrobný rozklad ceny, o kterém se pak jednalo s vedením DSÚK, v některých oblastech se podařilo cenu snížit.

Obecně lze říci, že cena dopravního výkonu zahrnuje veškeré očekávané vstupy s výhledem na celé období plnění smlouvy a reflektuje reálné náklady při dodržení veškerých zákonných požadavků v dopravní oblasti. DSÚK při výpočtu ceny byla nucena zejména reagovat na nedostatek řidičů na trhu práce u nás, respektive v celé Evropě, proto se na výši ceny odrážejí očekávané zvyšující se mzdové náklady,“ uvedla Fraňková. Kraj nechce porovnávat cenu od DSÚK s jinými kraji. „Lze říci, že odpovídá reálné situaci a těžko ji budeme porovnávat s cenami jinde, pokud neznáme detailní podmínky smluv, požadavky na kvalitu vozidel a služeb. Vzhledem k tomu, že od chvíle, kdy DSÚK převzala zajišťování dopravy v některých oblastech, se tam výrazně zvýšila kvalita a spolehlivost dopravy (předchozí dopravce TD Bus vynechával stovky spojů měsíčně), můžeme hodnotit vlastního dopravce jen kladně. Doprava funguje, jak má a jak si přeje objednatel, ke spokojenosti cestujících a za důstojných a motivačních podmínek pro zaměstnance,“ uvedla Fraňková. DSÚK se ale stále nepodařilo pokrýt všechny spoje, část autobusů nejezdí na Litoměřicku, v neděli ale přidal další spoje.

Nová smlouva začne platit od 1. července letošního roku, její celková hodnota je 1,069 miliardy korun. Týká se oblastí Děčínska, Ústecka, Litoměřicka, oblasti mezi Lovosicemi a Louny a Litvínovem a Bílinou, současně materiál uvádí možnost rozšíření v dalších letech na oblast Dolního Poohří, Podbořanska, Lounska-západ a Šluknovska. Cena je indexována podle inflace. Smlouva neobsahuje žádné sankce, to už dříve Ústecký kraj vysvětlil, že nemá smysl pokutovat svoji vlastní firmu. Čtyři oblasti chce kraj ještě soutěžit.

Tagy Doprava Ústeckého kraje Dopravní společnost Ústeckého kraje DSÚK Top Ústecký kraj zajištění dopravní obslužnosti Ústeckého kraje
26 komentářů