Dopravci Železnice

Amsterdam a Londýn poprvé spojil přímý vlak, skončil přestup v Bruselu

Vlak EuroStar v Londýně na St. Pancar International. Foto: Dutch Embassy in UK
Vlak EuroStar v Londýně na St. Pancar International. Foto: Dutch Embassy in UK

Cestující z Amsterdamu do Londýna mohou od dnešního dne poprvé využít k cestě mezi nizozemským a britským hlavním městem přímý vlak. První spoj společnosti Eurostar odstartoval v nejméně vhodnou dobu: kvůli opatřením proti šíření covid-19 jím jelo jen pár cestujících.

Nové přímé spojení vzniklo dva roky poté, co už jednotky Eurostar do Amsterdamu zajíždí. Opačným směrem ale cestující dosud vždy museli projít v Bruselu bezpečnostní a pasovou kontrolou, což cestu zdržovalo. Nově probíhá díky dohodě nizozemské a britské vlády kontrola už v Amsterdamu a Rotterdamu. Cestujícím doporučuje dopravce příchod 45-60 minut před odjezdem.

Velká Británie je pátou zemí, do které mohou cestující vlakem cestovat přímo z Amsterdamu. Denně jezdí také vlaky do Belgie, Německa, Švýcarska a Francie, od prosince začne jezdit noční vlak do Rakouska.

Aktuální poptávku omezují karanténní opatření: po příjezdu do Londýna musí být cestující 2 týdny v karanténě, do Amsterdamu 10 dní. Dopravce i přes nepříznivé podmínky rozhodl spojení rozjet, i když v omezeném rozsahu: zatím půjde o dva spoje denně, o víkendech nejede žádný. Z Amsterdamu trvá cesta na nádraží St. Pancras v Londýně 4 hodiny a 9 minut, z Rotterdamu 3 hodiny a 29 minut.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Iveta

A za 10 let se zde napíše.Rychlovlak spojil Liberec s Prahou bez přestupu v Turnově ,jízdní doba pouhé 3 hodiny nejmodernější jednotkou 845 od Arriva company

Jiří Kocurek

Tak pokud to ČD bez přestupu nedokázaly, tak to bude úspěch Arrivy. Ať už tam pojede 845 nebo 814 v jejich barvách.

Mezera

Jak se cestovalo do Londýna v době kdy nebyl tunel? Jezdily osobní vagony na lodích? Nebo musel cestující vystoupit z vlaku, na loďi přejet kanál a pak zase přejít na vlak?

Nejsou někde zachyceny vzpomínky cestujících v minulosti na trase do Londýna?

medvěd

cca 30 let zpět Do Oostende vlakem , večer potom trajektem na sedačku , projít celnicí a z Doveru zas raním vlakem do Londýna . Tak do Londýna to šlo, ale na cestě zpět, když jsi neměl místenku na trajekt (udělali ji zadarmo na jméno) , tak jsi nemusel lodí odjet a ujel v Bruselu vlak do Němec.

libcha

Jezdilo se trajektem například do přístavu Hoek van Holand (poblíž Rotterdamu, dodnes jde o jeden z nejvýznamnějších evropských cargo přístavů).

O vzpomínkách nevím, ale fotky jsou třeba na webu jednoho britského šotouše http://www.loco-photos.net (hned nejstarší tam zveřejněná fotka z roku 1979 je v tom Hoeku).

Dnes do Hoeku osobní vlaky nejezdí, trať byla přestavěna na trasu metra.

jkjk

Kromě přestupování byl třeba i luxuní noční vlak Londýn – Paříž, kde vagóny první třídy jely i přes kanál s cestujícími (https://en.wikipedia.org/wiki/Night_Ferry).

tecka

Něco o vlacích na lodích (trajekt) lze také nalézt na Wikipedii.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Trajekt
Česká verze je ale i o trajektujících autech.

Lepší jsou stránky v angličtině (train ferry) nebo něměcké (eisenbahnfähre), ty jsou zaměřeny na vlaky
https://en.wikipedia.org/wiki/Train_ferry
https://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnf%C3%A4hre

Ale zážitky a zkušenosti z cestování tam nejsou 🙁

Koloušek

172 EUR za zpáteční jízdenku tento týden, Flixbus cca o třetinu levněji a 2.5x pomaleji

Michael

Buď drahšie a rýchlejšie alebo lacnejšie a pomalšie…. každý si vyberie podľa svojho gusta

...

S VLM to z AMS na LCY stávalo i méně. Ovšem bylo výrazně rychlejší.

Džamel

Frankfurt už je asi totálně mimo hru? 10 roků zpátky to bylo hodně aktivní téma.

Tomáš Záruba

Vzhledem k Brexitu je to asi definitivně nereálné, ale kdyby tak jednou někdo prosadil odbavení normálně za jízdy vlaku (v nejhorším aspoň ještě mezi předposlední a poslední stanicí ve Francii / Británii), tak všechny podobné komedie nejsou vůbec potřeba a může se jezdit v libovolné relaci.
Tohle oslavování, že přímé spojení s jedním z největších měst světa už má krom Paříže a Bruselu ještě několik málo dalších míst, je neuvěřitelně trapné…

David

To souhlasím. Všechny ty řeči o preferenci železniční dopravy jsou jenom kecy. Kolik existuje přímých leteckých spojení mezi Schipholem a libovolným letištěm v Londýně? Nepočítal to někdo?

Jiří Kocurek

Letiště tak nějak z principu musí splňovat technické požadavky na provoz, které jsou kodifikované na mezinárodní úrovni. Nikoliv železnice, na železnici je to novinka. A Britská železnice je velmi tradicionalistická, dodnes rozlišují několik průjezdných profilů, které nejsou slučitelné s těmi evropskými. Proč taky něco sjednocovat, žejo. Vždycky se tady používal tento profil a na tamté trati zase jiný profil a tam zas takový profil. §1 tam má podobu zákona.

Martin V.

No hlavně je docela vtipné, když u tratí i vozidel se dělá všechno možné, aby se zvyšováním rychlosti a omezování mezilehlých zastávek ušetřila minuta k minutě, a pak si přečtu větu: „Cestujícím doporučuje dopravce příchod 45-60 minut před odjezdem.“

xyz

Ano. Navíc ruku v ruce s tím vázanost na konkrétní spoj s jen omezenou možností přerezervování.

Jiří Kocurek

Na letišti musíte být taky hodinu před odletem, pokud se jedná o let do Velké Británie. Celní kontorla během jízdy je tak trochu problém. Zapomenete, že máte v batohu nůžky na nehty a už vás nemusí pustiti do Británie. Jenže jste ve vlaku. A jakožto potenciální terorista dál pokračovat nesmíte. Když ty nůžky vyhodíte ve vlaku do koše uvidí v tom paranoidní celník pokus ukrýt a propašovat zbraň. Možná to vypadá jako Joseph Heller, ale bohužel to není fikce.
https://www.protravel.cz/clanek/anglie-bezpecnost/ – pepřový sprej je rovnou zakázaný.

Y.K.

Njn, to je všude u přeshraničních cest. Úřední šiml se potřebuje nažrat. Si vzpomeňte na naše hranice před vstupem do Schengenského prostoru. Typické hlášení v rádiu byly kolony u přechodů.

Jiří Kocurek

Radši ani nevzpomínat. Možná by mohl někdo někdy zkusit vyčíslit ekonomickou ztrátu způsobenou prostojem techniky (vozidel) a lidí (řidičů) na celnici. A porovnat to s vybraným clem. A na stranu nákladů nezapomenout připočítat mzdy celníků.
Hádám, že z toho clo vyjde jako ztrátová věc pro ekonomiku.

Tomáš Záruba

Jo, to je přesné.

zyx

Ale tady jde o tu bezzubost – snazsi je nekoho do vlaku nebo letadla vubec nevpusit, nez nekoho z vlaku jiz vyhazovat – z letadlo to jiz humalne vubec nejde 🙂

Tom Matoo

Jak byste chtel provadet kontrolu zavazadel za jizdy? Neni odbaveni pro eurotunel obdobne jako do letadla?

Tomáš Záruba

Proč by měla vůbec být? Resp. proč (snad to nezakřiknu) není třeba u Gotthardu?

No ale i kdyby už se to jevilo jako nezbytné, tak prostě mezi dejme tomu Lille a Londýnem může pendlovat banda celníků (ideálně společně za obě strany), a ta vozidla prostě zkontrolovat. Jako to bývalo ze Žiliny do (tuším) Třince.