Letecké společnosti Letectví

Americké úřady zhoršily hodnocení malajsijského letectví, nesmí otevřít nové linky do USA

Airbus A380 společnosti Malaysia Airlines. Foto: Adrian Pingstone / Wikimedia Commons
Airbus A380 společnosti Malaysia Airlines. Foto: Adrian Pingstone / Wikimedia Commons

Malajsijské letectví dostalo nečekanou ránu od amerického úřadu civilního letectví FAA. Podle agentury Reuters je FAA přeřadil v hodnocení bezpečnosti do druhé kategorie, což v praxi znamená, že letadla malajských dopravců nesmí do USA otevřít žádnou novou linku. Pro Malajsii jde především o reputační problém.

Reuters se ve své zprávě odvolává na čtyři zdroje, oficiální oznámení zatím nepadlo. Ke změně hodnocení došlo na základě prověřování toho, jak malajské úřady přistupují ke kontrole bezpečnosti u leteckých dopravců. Malajsie se tak zařadila na seznam zemí jako Thajsko, Bangladéš či Ghana, které jsou aktuálně v druhé kategorii podle bezpečnosti.

Kromě malajsijských dopravců může znamenat omezení problém i pro jiné dopravce sdružené v alianci Oneworld. Její součástí jsou i Malaysia Airlines. Aliance nemá mezi svými členy žádného dopravce ze zemí, které by americký úřad civilního letectví degradoval do druhé kategorie.

Malajšijští dopravci provozují do USA zatím jedinou linku: Air Asia X létá z japonské Ósaky do Honolulu na Havajských ostrovech. Právě malajská nízkonákladová společnost ale v minulosti oznámila velké plány na nové linky do USA. Na ně teď může zapomenout. Zpráva může mít ale teoreticky dopad i na české zákazníky: pokud by Air Asia X nemohly létat do USA, mohlo by dojít k dřívějšímu otevření slibované linky z Bangkoku do Prahy. V případě Evropy takové omezení není.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Absurdní. Malajci se spolehli na kvalitu Boeingu a tvrdě za to zaplatili. Nyní mají platit znovu? To má za kvalitu letadla odpovídat údržba?

Zdeněk

Kvalita Boeingu s tím nemá co dělat. O jeden boeing přišli sestřelením, o druhý s největší pravděpodobností lidským selháním kapitána, podobně jako Germanwings přišly o airbus ve francouzských Alpách. Boeingy 777 jsou i přes tyto dvě nešťastné události jedněmi z nejbezpečnějších letadel světa.

Jen tak

mlčeti zlato.

Zdeněk

Zaráží mě, že úřady USA hodnotí letectví Malajsie a dalších zemí jako celku, a ne jednotlivé aerolinky, popř. letiště. Vždyť v rámci jedné země mohou být aerolinie vynikající i horší, stejně tak i letiště. A pokud se opatření netýká již provozovaných linek, tak mi jeho smysl uniká již úplně. Pokud zde existují nějaká rizika, jak odliší bezpečnou linku od linky méně bezpečné? Při podezření na zhoršenou bezpečnost by měly být postiženy zákazem především stávající linky – tam přece nebezpečí hrozí – a ne linky, které dosud nelétají. Může mi zde někdo toto vše vysvětlit?

Adam H

Aneb ochrana trhu. Thai airways tím pádem taky nesmí do USA když jsou na stejným seznamu? To hledím.

MadMajk

Nesmí otevřít novou linku. Stávajících linek se to netýká.

Jen tak

prosim… cist. naucte se cist.

Adam H

A co jsem špatně přečetl? Vím, že stávajících linek se to netýká ale u Thai mě to hodně překvapilo…

MadMajk

Píšete, že Thai Airways tím pádem taky nesmí do USA. Přijde Vám, že jim někdo zakazuje do USA létat? 😉