Ambiciozní plány katovického letiště. Chce nový terminál pro 12 milionů cestujících a dvojnásobek carga

Letiště Katovice Foto: Piotr AdamczykLetiště Katovice Foto: Piotr Adamczyk

Již letos chtějí v Katovicích překonat rekord pěti milionů odbavených cestujících.

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ibragim z Bastru

A do OSR posíláme klíčenku a hezkou písničku. …

Ambry

Nechci být nějaký nepřející, ale jestli v KTW nemají velké oči. Není to žádný pupek světa, Wizz tam nedávno zrušil dost linek, během covidu zrušil i Ryan linky a neobnovil je, končí AMS. Z KTW se nedá létat kamkoliv, podle mě KTW naráží na svůj strop, všechno se z KTW podle mě uživit nedá. Turkish nevím nevím, to bude i za jinou cenu, to není nizkonakladovka. A kam z Istanbulu? Do světa se dá letět přes WAW nebo Mnichov. Aby to nedopadlo jako z AMS. Jako ostraváka mě vadí to, že není odvaha od českých CK rozjet více charteru z… Číst vice »

Permonik

Panattoni chce stavět i v Mošnově 🙂

https://www.msstavby.cz/panattoni-mosnov-eia-04-01-2022/

Pom

Uz dávno měli, zatím nedostali EIA bo Děti Země. 🙂

David

Česká regionální letiště právě teď: „Aghhhhhh!!“

Ostrava – aspoň něco málo carga.
Brno – rádo za půl milionu cesťáků (z toho 350.000 během června až září)
Pardubice, Vary … whut?!

Petr

Ono se to srovnani nabizi, ale Katowicka aglomerace je proste nekolikanasobne vetsi nez ty letiste u nas co zminujete. S tema se muze srovnavat tak leda Lublin nebo Radom a tam taky lita prd.

David

Tak ono třeba taková Ostrava tu příležitost propásla, co se týče Ryanairu, WIZZu. Nabídky měla, tenkrát byl pro ně lowcost sprosté slovo. Poláci brali vše a nyní se jim to vyplácí.

Brno je věc sama o sobě. Někdo říká, že kdyby byla vůle, tak by se lítalo. Někdo říká, že i kdyby byla vůle, tak se létat nebude. Ale víte co… Bratislava je z Vídně za kopcem a létá se.

Karel

Pořád mi není jasné a ještě mi na to doposud nikdo neodpověděl, co, jak a kdy OSR propásla a i kdyby si tam Ryanair nakrásně otevřel základnu místo KTW, kdo by ty linky živil? Objektivně není na Ostravsku nikdo, kdo by ty linky naplnil. Proto to letiště je pusté prázdné.

Zdeněk

Pokud by si tam otevřel Ryanair základnu, a poštěstilo se sem přitáhnout více linek – to vše dříve, než nastal rozvoj Katowic, linky by tam ze značné části živili právě Poláci.

Petr

Jenze Ryanair neni zeleznicni dopravce, takze pro nej neplati §1. Kdyz by zjistili, ze z Ostravy stejne litaj Polaci z Katowic, tak by se tam proste presunuli.

Permonik

Nikdo neodpoveděl? Vždyt na tu vaši otázku jsou odpodvědi pod několka články tykajícího se Mošnovského letiště. Třeba viz zde https://zdopravy.cz/ostravske-letiste-pokorilo-v-nakladni-doprave-dalsi-rekord-v-osobni-i-pres-rust-zaostava-za-katovicemi-101576/#comment-705554

Pavel

Myslím, že naráží na občasná “prohlášení” takyexpertů, co tvrdí, že za Ostravu můžou tehdejší politici na radnici, kteří (dodnes nikdo neřekl jak*) zabránili lowcostům do Ostravy létat.

* – při hodně velké snaze z nich pak člověk dostane alespoň to, že tím, že jim odmítli dát dotace. Což tedy ale považuji za správný přístup, nikoli za chybu místních politiků.

Permonik

Ano, důvod byl ten že nechtěli přístoupít na cenovou politiku Raynairu (což je i u jiných low costů). Ovšem na druhou stranu kolik by činily dotace a kolik dotování letiště za tu dobu. Můj názor je že by asi ty dotace vyšli levněji… Druhá věc je forma některých dotaci. Třeba nabídnutí reklamních ploch zdarma. Je to prodělečné, ale zas bych jako cestujicí viděl na letišti bilboardy na cestu do Skandinavie, než půlku ploch prázdnou a na druhé reklamy na autosalon v Ostravě.

Kolik lidi při cestě letadlem (třeba koupací) uvažuje nad koupí nového auta…..

Karel

A btw, Katowice i když to není magnet sám o sobě, tak přitahuje i určité procento turistů a byz cestujících na gastro, významné akce celoevropského významu, konference, veletrhy. Co je v Ostravě, při vší úctě k tomu městu, které mám moc rád? Skanzen Vítkovice a kousek Lysá hora? To není na naplnění letadel opačným směrem ze Evropy do Ostravy, ani náhodou. Brno to samé, ty linky se tam ale aspoň zkoušely zavádět a některé byly naplněné a nebyly ve ztrátě, ale prostě když nadešel okamžik, že Ryan potřeboval jakékoliv letadlo v lukrativnější destinaci, tak Ryan škrtal jako první tam. A… Číst vice »

Ales

Ono to je taky dost tím a to nikdo nezmiňuje, že Poláci jsou hodně rozlezlí po světě. Když jsem před několika lety pracoval a žil v S.Irsku byl to tam sam Polák. Oni hodně pracují a žijí v zahraničí. Čechů tam byla fakt jenom hrstka. Slováků tam bylo taky dost, ale na Poláky neměl nikdo. Dokonce jedna fabrika byla z 90% Poláci 😀 Pak jak otevřeli hranice Rumunům, tak jim začali dost konkurovat oni (ale to je nepodstatné). Chci jen říct, že oni jsou zvyklí žít takhle kočovně nebo žít úplně někde jinde a vracet se domů na dovolenou. I… Číst vice »

Karel

Pořád se tu vytahují Katowice a Krakow ale to jsou prostě lokality pomalu srovnatelné s Prahou na počet obyvatel i kupní sílu. Ale třeba Rzeszów, Lodz, Szczeczin atp. jsou na tom podobně jak Brno, taky žádná sláva a ty druhé dvě jsou výrazně větší města. Letos možná Brno překoná historický rekord v počtu odbavených cestujících pokud opravdu budou fungovat všechny letní destinace. Prostě ČR je děsně malý trh obklopený silnějšími hráči, Češi jsou ještě navíc nejusedlejším národem v Evropě. A až se třeba lidé zejména z regionů naučí víc cestovat individuálně a ne tak masově výhradně s CK k moři,… Číst vice »

Twix

Dobrá poznámka, Lodž je třetí největší polské město (donedávna druhé) a před covidem tam kromě charterů byly tak průměrně dva odlety denně, některé dny nula. Většina byla do Británie. Je fakt že odtamtud je to vlakem hodinu a čtvrt na letiště ve Varšavě. Ale Katovice a Krakov opravdu nejsou regionální letiště, pro business klientelu možná i důležitější než Varšava.

Karel

Právě, náš problém věčného porovnávání Brna nebo Ostravy s Krakovem nebo Vratislaví atp. je dost mimo, podle mě tady pořád přetrvává nějaká utkvělá představa, že co je v Polsku tak je automaticky nějaká díra ale tak už to 20 let není. Ale pokud porovnáváme např. to brněnské letiště s nějakým menším letištěm v Polsku zjistíme, že ten rozdíl už není tak propastný. Brno má podobný počet odbavených cestujících jak například Rzeszów a větší počet cestujících než Lublin, Bydhošť nebo Štětín (neřeším co jsou chartery a co pravidelné linky typu RYR), i když Rzeszów má víc síťových spojení a dokonce i… Číst vice »

Petr799

Mate pravdu. Hlavne Brno nebo Ostrava se s Krakowem nebo Wrocławiem vubec srovnavat nedaji.
Uz jen v poctu obyvatel je rozdil propastny. Ostrava 280K, Brno 380K, Wrocław 674K, Kraków 802K. A to jsou jen udaje od statickeho uradu. Realne treba v Krakove podle mestskych vodovodu a kanalizaci ci podle mestskeho uradu bydli 1,2mil. obyvatel. 150K zde nema nahlasen trvaly pobyt, 130K studentu, 170K Ukrajincu.
Nehlede na to ze Kraków je nejvice navstevovane polske mesto. 🙂

Zdeněk

Nad linkou Rzeszów-New York nemusí zůstávat rozum stát. Stačí si uvědomit, odkud pocházela většina polských emigrantů do USA v době před 2. světovou válkou. To vypadaly hranice Polska úplně jinak, např. Wroclaw, Zielona Góra a Szczecin byly v Německu, naopak, Lvov, Vilnius a Ivano-Frankivsk v Polsku. A právě východní, nejchudší oblasti Polska měly největší podíl na polské emigraci. Spousta Američanů s polskými kořeny má v okolí Rzeszówa příbuzné, a dodnes i hodně Poláků z této oblasti zkouší štěstí právě v USA.

jal

Přesně tak. Stačí, že se kolem milionu lidí z prostoru kolem Ostravy přesídlí do nejméně GB a počty cestujících a nových linek porostou. S tím, jak budou podobně jako vlakem z Prahy dojíždět za rodinami. viz: Diaspora polska jednak stanowi – jak się szacuje – około 21 milionów. Oznacza to, że Polaków i osób o polskich korzeniach jest na świecie niemal 60 mln.
Jinak to bude stále nejvíc na charterech k plážím.

Petr799

Łódź je uz 4 nejvetsi mesto. v roce 2021 Łodz (661K) predbehl Wrocław (674K). V Polsku bylo tak jak v CR scitani obyvatel. Kraków je od roku 2007 druhym nejvetsim mestem v Polsku. (802K).

Twix

Díky za update. Je fakt že Lodž se po tom velkém úpadku už nějakou dobu zlepšuje, ale Vratislav roste rychleji.

Jiří Kocurek

Pardubice jsou vojesnké, to letiště by tam bylo ikdyby tam nelítalo nic než vojáci.

Josef

Platí něco Pardubice armádě na provoz?

Tom

Paráda, jen ať se rozvíjí, alespoň nemusíme jezdit daleko když nám Mošnov přešlapuje na místě…

Pom

Tu asi bude jiný problém – PAX doprava skončila Varšavou, lepší to nebude a lidi si to musí přiznat. Nákladní doprava je o něčem jiném. Terminál s přímým napojením na apron stojí už několik let, ale jaksi není využíván pro leteckou dopravu (čest vyjímce DHL), to je první vážný problém. Stavba nového terminálu pro kapacitní rozšíření odbavených tun už nejspíše začala (na začátku měsíce měli oploceno a vytyčeno), ovšem i tato stavba má několik let zpoždění. V Polsku se nekecá, ale pracuje.

Permonik

Apron?

Tak proto se staví před DHL druhá hala. Nákladní terminál pro letecké cargo je ten velký nafukovácí stan u řlp (býv?).

Pom

Apron – Stojánka, chcete-li v češtině.

Ta nová hala před DHL jak říkáte nevím, jaký bude mít účel ani nájemce.

V současnosti máte pravdu, oba stany slouží jako terminály pro odbavení/příjem carga. Nic proti, ale je to až směšná situace. Proto se netrpělivě čeká na výstavbu a otevření nové haly přímo vedle bývalého Job Airu. Snad pak bude líp. 😀

Tomas

Jo ale v Polsku nejsou retardi z Děti země …

Petr799

To stejne ceka i druhe nejvetsi letiste v Polsku Kraków-Balice. V minulem roce Krakovske letiste obslouzilo okolo 7,5 mil. cestujicich, tedy jen neco o 1 mil mene nez v rekordnim roce 2019. Je plan ze po rozšířeni terminálu, odbavovací plochy pro letadla, po stavbe noveho cargo terminálu, vícepodlažního parkoviště a především nove přistávací dráhy o délce 2,8 km, umožní letiste odbavit přibližně 12 milionů cestujících ročně.
Pro Katowice je skoda to ze lezi v blizkosti Krakowa ktery je turisticky nejnavstevovanejsi mesto v Polsku, kde je navic mnoho zahranicnich korporaci.

VTT

Radom, Olsztyn, Lublin a podobné taky?

Petr

Katovická konurbace má přes 2 miliony obyvatel, takže se letiště uživí.

Marian Kechlibar

Připočtěte k tomu rovnou i tu ostravskou … přímé spojení po dálnici za cca 1:10.

Jiří Kocurek

Započítejte celé vojvodství a můžete přidat ještě něco navrch z těch okolních a je to asi 5 mil. lidí.

Helena

Dobrá zpráva, holt Poláci to umí!

PetrD

ne, jen mají letiště v násobně větších aglomeracích.

Zlámalík

A do Salzburgu, který je oproti Brnu poloviční, létají letadla každých max. 5 minut. V Brně každých… 1 den.

Karel

Ano, kdyby Moravský kras a Pálava byly Alpy, tak je to v Brně to stejné jak v Salzburgu. Do té doby bohužel…to srovnání kulhá na obě nohy.

Josef

Přesně tak. Kdyby cítili aerolinky kšeft tak..

Pavel

V salzburgu je na zitrek planovano 17 odletu. Takze do tech 5 minut ma jeste opravdu hodne daleko.

Zaklad hledejte v kupni sile prumerneho Rakusana a stovnejte ji s prumernym cechem.

David

Prd, tady se vyvoj zastavil. Jsme jak skanzen Evropy. Jen vlak na letiste budeme stavet 30 let.

Pavel

Pokud budeme přemýšlet tímto způsobem, tak se tím skanzenem opravdu staneme.

Ale v tuto chvíli jím rozhodně nejsme. Z postsovětských republik jsme na tom nejlíp, a náskok když už nezvyšujeme, tak alespoň držíme.

50 letá ztráta na civilizovanou Evropu se dohání obtížně. Velmi obtížně.

PetrD
Jiří Kocurek

V Ostravě už je.

Josef

Já souhlasím. To se nedá jinak odkecat. A někaký ty nářky, že kdyby tenkrát… prostě Poláci si létají z domova. A létali by i kdyby Ostrava byla já nevím co. A na tom je také založen jejich byznys plán. Kdyby mermocí chtěli z Ostravy. Anebo jinak- jak by je měla Ova oslovit, aby se začali o ní více zajímat? A nepište prosím více vlaků a autobusů. To by musela ta letiště na sever- východ od Ova nějak krachnout.

Ibragim z Bastru

Proč bych měl létat z PRG, když mám mnohem blíže VIE, větší nabídku destinací, lepší letové řády a často i levnější letenku?