Alstom prohrál spor o podmínky soutěže na nové vlaky Českých drah
Elektrická jednotka Coradia Continetal od Alstomu. Foto: Alstom
Společnost Alstom neuspěla se stížností na soutěž Českých drah na nové elektrické jednotky. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) její
Poněkud nepovedený vstup Alstomu do sporu, to se mu nevyplatí.
já kdybych byl manažérem v alstomu, tak bych dal stopku v dodávkách náhradních dílů pro pendolína čd.
Ani jedno se naštěstí nikdy nestane.
A kdybych já byl čerstvým absolventem plzeňských práv s ještě neoschlým razítkem na diplomu, tak bych klidně zastupoval firmu, která by vás zažalovala za neplnění smluv.
Nebo si myslíte, že dodávky ND jsou zajišťovány pouze modlitbami podnikového kaplana ČD v kapličce na Pobřeží?
Tak určitě. Jenže zaprvé existuje smlouva a za druhé takový Bombardier může být vůbec rád, že ho po těch posledních debaklech vůbec pouštějí do soutěží
Proč už se vlastně nevyrábí elefanty? Podle mě nejlepší elektrická jednotka po zabotlamech :-).
škoda je vyrábí dvousystémové přeci.
Normy TSI.
to jsem nedomyslel, do jakých států škoda může dodat elefanty bez TSI?
V EU nikde.
Nevyrábí se,protože nesplňuje požadavky TSI .Navíc je to zastaralá konstrukce z poloviny 90.let minulého století.Ale nějakého nástupce na platformě NIM Expresů by Škodovka asi uklohnila.
Tak uklohnila – jen pokud by nevadilo zákazníkům na ty vlaky čekat 3 roky
Protože mají svůj skvělý, nový, naprosto neprodejný push-pull pro DB
Problém začíná už tím, že se EU zatím moc nepodařilo sjednotit železniční trh. Až bude stačit pro jakékoliv vozidlo jediné evropské razítko, pak bude mnohem větší konkurence ve výběrových řízeních a firmy jako Škoda transportation zmizí z trhu. Čím méně národních specifik, tím lépe pro železnici, cestující i daňové poplatníky.
Jednotne razitko pro drazni dopravu je … hudba hodne vzdalene budoucnosti.
Infrastruktura je v jednotlivych zemich natolik odlisna, ze “jedno tazitko” je technicky vyloucene.
Nějak nechápu nářek, že konkurenti mají produkt pro ČR schválený a oni ne a proto potřebují delší čas. Tak co třeba je nechat schválit předem…Do takového „rizika“ se jim evidentně nechce…proč by tedy dopravce měl čekat na schálení.
Náklady na schválení.
To už je bězné riziko podnikání 🙂
Když se podíváte na podmínky rozstřelů, tak se šibeniční lhůtou dodání jsou v tom tentokrát ČD nevinně. Prostě takové lhůty nastavily kraje. Jestli by někde kraje přistoupily na přechodné období, nešlo v době vypisování VŘ odhadnout. To, že další dopravci nebudou mít zájem, také nešlo předpovědět. Teď už podmínky VŘ změnit nejdou, to by se muselo znovu na začátek.
Ve hře jsou i Siemens a CAF, takže ještě je šance, že příštích 10 let se nebudou kupovat jen pantery. Navíc Ťok je proti Škodě (minimálně 380) a má ve vedení ČD svoje lidi.
Proběhlé rozstřely a ona diskutovaná rámcová smlouva jsou dvě mimoběžná témata; smlouva, resp. její plnění, se bude týkat až – doufejme že normálně vysoutěžených – výkonů, které budou nabíhat později než ty „rozstřelové“. Věta o „probíhajících jednáních s kraji“ je zase jen mlžení.
Jaké budoucí výkony máte na mysli? Všechny smlouvy s kraji končí v r. 2019. Zkuste přečíst https://zdopravy.cz/cd-vypsaly-dalsi-miliardovou-soutez-hleda-50-elektrickych-jednotek-pro-kraje-11012/
Ta soutěž byla vypsána v srpnu 2018 a nikdo tudíž nemohl předpokládat a nepředpokládal, že ty vlaky začnou jezdit v prosinci 2019. Část „krajských“ výkonů prošla rozstřelama, v jejichž rámci ČD o žádné stávající výkony v elektrické trakci nepřišly. Výkony ČD v elektrické trakci, dosud jezdící na základě smluv s kraji, které letos končí, budou zadány přímo ČD, protože není jiný dopravce, který by je byl schopen od 2020 převzít. A v následujících letech se (snad) rozjedou normální soutěže, s normálními lhůtami, kde se budou soutěžit všechny osobní vlaky, neprošlé dosud soutěží ani rozstřelem. Tam budou i ČD soutěžit a… Číst vice »
Tak jedna věc je jestli ty výkony ČD obhájí a druhá jestli tam kraje budou chtít platit nové jednotky.
Tak na druhou stranu, ono je zase logické mít pokud možno vozidla stejné modelové řady. Kdyby kolem Prahy na Beroun jezdily Cityelefanty, na Kolín Twindexxy a na Benešov něco od Stadleru, tak by to rozumné moc nebylo (komplikace pro strojvedoucí, dílny, nutnost větších záloh,…)
Však ano, proto ČD vypisují rámcovou smlouvu na až 50 kusů, což už je nějaký rozumný počet. Kupovat dalších 10 let jen a pouze pantery, protože už nějaké máme, taky není šťastné řešení. Já osobně s panterama žádný problém nemám (ani s nima systematicky nejezdím :-)), ale nesjem přesvědčen, že nic lepšího není k mání.
Investovat do přípravy dodávky jednopodlažních jednotek bez záruky minimálního odběru, aby nakonec České dráhy daly logicky přednost dvoupodlažním, to je samozřejmě na pováženou. I když někteří dodavatelé to jistě za patřičně vyšší cenu risknou.
Jak „logicky přednost dvoupodlažním“? ČD určitě jednopodlažní elektrické jednotky kupovat budou a dát do rámcové smlouvy závazný odběr 10 kusů (třeba v nějaké očesané verzi bez infosystému apod) by pro ně žádné riziko nepředstavovalo. Vývoj posledních měsíců ukazuje, že fakt nehrozí, že by u ČD už nikdo neobjednal ani ťuk a všechny objednávky by získali „soukromníci“. Je to opravdu jen cesta k upřednostnění (patologicky) „osvědčeného“ dodavatele.
„fakt nehrozí, že by u ČD už nikdo neobjednal ani ťuk“
Jo, jenže hrozí, že nikdo nebude chtít nové vlaky. Viz Pardubický kraj, se stávajícím množstvím vlkm, 810 a Byméčky na večné časy :-/
„Vývoj posledních měsíců ukazuje“
Jenže to výběrové řízení se zadávalo někdy před rokem,kdy vývoj posledních měsíců nebyl znám.
Vypisovalo se to v srpnu, OK – dnešní situace známa nebyla, ale – fakt si někdo tehdy myslel, že by ČD neuhájily výkony ani pro těch třeba 10 souprav? Nevěřím.
Jenže ty uhájené výkony musí někdo zaplatit.A platba je velmi závislá na tom,zda tam budou jezdit ojeté soupravy,nebo nové vlaky.A bohužel objednavatelé u nás chtějí „ušetřit“ a objednávají jeté soupravy.Tak se můžeme těšit na kvantum vyřazovaných motoráků z Německa (jeté Linty,Desira,Regiosprintery,Stadlery,628).V této situaci kupovat nové vlaky,které budou pro objednatelé drahé je riziko.
Možná jsem naivní, ale já věřím, že „otvírání trhu“ v objednávané dopravě vede k tomu, že kraje/MD se začínají více zajímat o to, co za své peníze dostávají za službu a následně začnou víc přemýšlet, co a za kolik si vlastně kupují a alespoň někteří objednavatelé se rozhodnou jít cestou moderních vlaků, byť samozřejmě dražších než 242+nBymee.
Mistře Jene proč tam máte tuto poasíž 2x??
Alstom je další firmou, která upozornila, že soutěže Českých drah na elektrické jednotky zvýhodňují Škodu Transportation. „Smluvní podmínky svým nastavením bezdůvodně znevýhodňují zahraniční dodavatele,“ uvedl Alstom. Naráží na to, že jednotky RegioPanter a InterPanter od Škody jsou už na českém trhu schválené, zatímco například jednotky od Alstomu či Bombardieru ne. Požadují proto delší dodací dobu, než 25 měsíců.
opravuji „pasáž“
Protože chyba. Díky za upozornění:-)
Tři odstavce jsou tam dvakrát, to to opravdu nejde nejdříve pořádně přečíst? 🙁