Pět až deset miliard navíc se nedá obhájit, vysvětluje SŽ jednokolejku do Bavor

Trať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIATrať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIA

Aktuálně činí předpokládané investiční náklady na úsek Domažlice - Stod 14,2 miliardy korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Danny

Tohle je neskutečný paskvil, až je z toho člověku smutno. Nicméně s ohledem na to, že to, co se zatím plánuje v Bavorsku, to je asi jedno – to spojení nebude „sexy“ ani tak. Od Stodu bych zatím asi udělal prostou elektrifikaci a pak začal pořádně, až bude příslib obdobné tratě a to bez úvratí i v Bavorsku.

Pavel Filip

V Bavorsku mají velké „resty“ zejména v nedostatečné elektrifikaci. Ale dali k ledu trať na Schirnding, takže by jim tím víc mohly zbýt peníze na ostatní tratě. 🙂

https://www.bahnausbau-nordostbayern.de/die-region-nordostbayern.html

Železniční Slídič

„Dvoukolejná trať, která by vedla přes obec Staňkov, by znamenala velké množství záborů a demolic. V případě vedení trati v nové stopě by došlo k navýšení investice o dalších pět až deset miliard korun, což by bylo ekonomicky neobhajitelné,“ uvedla na dotaz deníku Zdopravy.cz mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

To ti fakt žeru. Za 5 dalších let bude SŽ vesele předělávat na dvoukolejku trať do Německa o celé délce a do té doby budou dělat na traťi vesele výluky, jako vždycky…

Karl vB.

Tato trať je uvedena na mapě, kterou MD oficiálně nazývá: „Mapa vysokorychlostních tratí v ČR, vize říjen 2024. Foto: MDČR“, přičemž se o žádnou vysokorychlostní trať (nad 250 kmh) nejedná. https://zdopravy.cz/dokument-reagujeme-na-casovou-ztratu-zmenou-procesu-ministerstvo-vysvetluje-zpozdeni-vrt-223650/ Stejně zavádějícím způsobem tam jsou uvedeny úseky Brno – Přerov, díky kterému se veřejnost uklidňuje, že se stavbou „rychlých tratí“ už brzy začne, a trať HK – Wroclav. Zřejmě na MD nedošla informace, že existují i jiné barvy než je červená, jinak by tyto NE-VRT tratě v mapě mohly být označeny např. modře, aby byl jasně patrný rozdíl parametrů mezi VRT a RS. Zároveň by bylo vhodné grafický výplod… Číst vice »

Pavel Filip
Jarda Š.

Ano, tahle trať v té mapě je nepatřičná. Logické by bylo, aby v ní byly tratě, které sice nejsou VRT, ale počítá se s tím, že po nich budou jezdit vysokorychlostní vlaky. Z Prahy do Mnichova je nikdo při plánovaných parametrech tratí provozovat nebude.

filias

Tak ať radši udělají ze Stodu prostou elektrifikaci a menší rekonstrukce.
Protože tohle je jinak nesmyslná investice.

Peníze ať se raději přesunou na jiné potřebné zkapacitnění.

VRT z pohledu tohoto je už úplná fantasmagorie.

lokodepo

Na to, jak je DSŽ Mistrem na ohýbání hodnocení ekonomické efektivnosti, je to s velkým podivem. Kdyby chtěla postavit trať rovnou dvoukolejnou, určitě by vstupní údaje v ekonomickém hodnocení uměla upravit tak, aby to vyšlo. Ale nic bych nedal za to, že opět sleduje vyzkoušenou nejdražší cestu, v tomto případě nejdříve postavit jednokolejku a pak za deset patnáct let ji předělat na dvoukolejku.

Pavel Filip

Pokud nevíte, co nakonec postaví v Bavorsku, tak asi těžko hodnotit.

https://www.bahnausbau-nordostbayern.de/home.html

Jirka Z

Ta varianta průtahu Staňkovem je počítána také na 200 km/h? Pak chápu, že vést trať přes město v nové stopě a zbourat kvůli tomu půl města bude asi neprůchodné. Ale zajimalo by mě, co by znamenalo tam k té trati v současné stopě jen čistě přidat druhou kolej. Jak velký propad rychlosti by to znamenalo a kolik bourání a výkupů by to znamenalo. Nebylo by to sice ideální, ale přijde mi, že menší propad rychlosti na dvojkolejce je pořád ještě podstatně menší zlo, než misto dvojkolejky jednokolejka. Navíc když se podívám do mapy, jak vede trať přes města na německé… Číst vice »

Juraj

Směrové poměry tam nejsou nijak tragické, ale hlavně tam není ani taková nouze o místo: https://mapy.cz/s/fajezohofa

Vidím tam celkem dva domy a možná jednu garáž, které prostorově překáží. Zbytek jsou zahrady. Jasně, chápu, že lidé se nechtějí stěhovat nebo přijít o pět metrů zahrady, ale řekněte mi, že kdyby SŽ vykoupila barák za 15-20 mega a metr zahrady za nějakou hezkou cenu, že by v součtu nebylo výrazně míň než jedna miliarda, natož pět.

A ano, chápu i to, že pohyb stavební techniky zabere další prostor. Za to SŽ běžně platí pronájem plus odškodné za zabranou plochu.

Petr Herbrik

Staňkovem se dá průtah bez problémů postavit na 200 a více km/h bez bourání budov. Z odbočky Vránov trať stoupá ke Staňkovu, kdyby naopak klesala, Staňkovem projedete o patro níž téměř ve stávající stopě a nejen, že se nemusí nic bourat, ale naopak volná plocha vzniklá zmizením tratě pod podvrch se může využít třeba na nové autobusové nádraží přímo nad nástupištěma, které budou v podzemí. Stanice Staňkov by se posunula mezi odbočku Vránov a kraj města, čímž by vzniklo totéž, co v Ejpovicích. Odbočka Vránov by zanikla a ze stanice by vedly dva šturcy směrem k Holýšovu. Na jednom by… Číst vice »

Jan Sova

Ve svitu vzkazu „nemáme miliardy na vybudování dvoukolejné trati“ jsou plány na realizaci VRT zase nasvíceny o něco blíže.

standa

příjde mi to jakoby se někdo bránil migraci pracovní síly protože zatím čas vs. vydělaný prachy za hranicema s dojížděním každý den pro někoho kdo nemá auto zatím nedává smysl .. ale mohlo by . a toho se možná i místní firmy a kraj děsí. takže lobing za vnitrostátní dvoukolejku na 200 ano. ale k hranicícm radši už ne!!!

Pavel Filip

Od Domažlic k hranicím se bude (v rámci jiné stavby) optimalizovat taky, ale terén toho moc nedovolí.

Cyril

Zmrzačená, promarněná příležitost…
Co na to pan Sládek a „jeho“ svaz?
Případně co na to ministr dopravy?

Zbynek

Ministr vidi jen auticka. Cokoliv mimo silnice je jen PR. To umi pan Kupka dobre.

Hasak

Co na to počítač? Mlčí

Michal M

Pan Sládek po navrženém řešení 25 párů nákladů v pohodě proveze.
Mnohem větší průser je bavorská část trati, kde nemají ani DOZ a v noci se nejezdí. Stejně tak nešáhli na projekční práce pro elektrizaci…

Pavel Filip

Nešáhli na projekční práce? Němci?

https://www.bahnausbau-nordostbayern.de/home.html

BND30

Pokud bych už i přistoupil na argument, že Staňkov, zástavba, drahé výkupy, tak proč tu dvoukolejku nedotáhnout až před obec, dát tam rychlou výhybku a skrz obec vede teda jen ta jedna kolej. Tím by se jednokolejný úsek zkrátil včetně všech negativ z toho plynoucích. Vím, že se to tak nikdy nedělalo….

Hasak

SZ to tak nikdy nedělala.

BND30

Přepnul jsem si na mapy.cz na mapu s katastrálními údaji a zkoušel měřit. Po téměř celém úseku od hřbitova na plzeňském zhlaví až po první výměnu dopravny Staňkov má SŽ svůj koridor o šíři minimálně 12 metrů. Do toho se vejde dvoukolejka v oblouku úplně v pohodě, 12 metrů měl mít podle jednoho z výkresů i Chotýčanský tunel (i s ostěním). Tak se na kilometru propadne rychlost, ale udrží spolehlivost.

Takže buď jsou na SŽ hloupí nebo trapní. A nebo obojí. Kdo si jako myslí, že jim ty nesmysly sbaští ?

Santa Zeman

Ale poslat miliardy do Agrofertu, to problém není naopak vůbec žádný a ještě tady tupé ovce tomu tleskají a dávají ve volbách Babišovi hlas.

Geralt

Jak to dělají třeba v exJugo zemích, kde naprostá většina tratí je jednokolejná (včetně důležitých tahů typu Rijeka – Zagreb) a přesto se tam jezdí a nějaké výluky s totální uzávěrou tam moc nejsou (protože vědí že alternativní trasa neexistuje)?

Petr

Jako vazne si chceme brat za vzor Jugoslavskou zeleznici?

Lukáš F.

I ve Švýcarsku mají jednokolejné úseky. Na rozdíl od SŽ ale umějí řídit provoz.

Ilmary

Tam se právě zrovna moc nejezdí, v Chorvatsku něco jako takový jízdní řád je minimálně a v takové Bosně jezdí vlaky stylem ráno tam večer zpátky.

Geralt

Já nemluvím o osobní dopravě, ta je tam zabitá, já mluvím o nákladní.

Bram

Dělají to tak, že mění staré dřevěné pražce za nové dřevěné během provozu, kolejnice mění během krátkých výluk a trať podle toho také vypadá. Třeba úsek Záhřeb – Ogulin vypadá díky tomu dost zoufale. Rychlosti v mnoha dlouhých úsecích 40 až 50 km/h, hezky to tam mlátí, protože kolejnice není kdy svařit a trať je tedy chronicky nemocná, byť funkční. Přičemž směrové vedení by při pořádné rekonstrukci umožňovalo rychlost i mezi Karlovacem a Ogulinem, který je bohatý na oblouky, zhruba 80 až 100 km/h.

Geralt

Ale jde to. Tak ono by se to dalo dělat třeba i tak, že by byly pouze například víkendové výluky, aby byl vždy čas udělat kousek trati. Takovým tím stylem jako se dělá a ještě hodně dlouho bude dělat metro C. Já jsem tím chtěl říct že to jde i jinak než SŽ stylem, že se trať na 3 – 6 měsíců celá zavře a dojezdilo se. Tam oni vědí, že si tohle nemůžou dovolit.

Bram

Ale výsledek takové činnosti stojí úplně za h.o.w.n.o..

Air Traveller

tak “ono-se-to” uz tu je. uz chybi jenom “samo-se-to”.

Petr

Co presne jde? Udrzovat trat na hrane provozuschopnosti pomoci kratkodobych vyluk? Tak to asi jde, no… Kdyz to chcete udelat poradne, tak je holt potreba tu trat zavrit. A pak je to o tom, jestli mate objizdny trasy.

František

Docela tam staví dálnice …

Frantisek X

Tak to u nás teď taky, že ano… Koleje jako ozdobný doplněk.

Hasak

Jugoska je v pasti

Ondřej

Jako doplnit to půjde vždycky. Tak doufejme, že rychlejší spojení do Mnichova přiláká nové cestující, aby si to obhájilo další investice. To spojení podle mě má potenciál podobně jako třeba do Varšavy.

J.K.

Nepůjde, na nově modernizované tratě v blbých parametrech nikdo nešáhne dalších 20-30 let z důvodu udržitelnosti investice, nikde se to nedělá. Do roku 2050-2060 na to nikdo nešáhne, takže se bude jezdit částečne jednokolejně s výlukami, nákladku to zabije rovnou, objízdná trasa – kudy? Děčín?

Stroj na dotace bude žít dál, ale provoz tohle nepřitáhne.

Geralt

Jenže v Německu bude taky částečně jednokolejka, takže česká strana to nezachrání.

J.K.

Protože vidí jak to plánujeme my?

Pavel Filip
Pavel Filip

Z veřejných zdrojů to vidět není a schváleno to zatím taky není.

Středohor

na druhou starnu je běžné že uděláte ve stanici nové výhybky, za rok dáte na stavědla nová plastové okna a střechu, za další rok se stavědla zruší protože získali dotaci na novou releovku (uhrají to na lepší zabezpečení )a dělají se opět nové výhybky s novými přestavníky. Za 5-10 let opět rozvrtání, tentokrát celé stanice kvůli výstavbě ostrovních nástupišť.

Marek

Alibismus SŽ stále pokračuje,stejně jako kecy o převodu dopravy ať už osobní nebo nákladní ze silnic na koleje.Na investice je třeba hledět i z delšího časového horizotu.

Frantisek X

O objemu a směrování investic rozhoduje SŽ svévolně? Kecy mají politici, kteří pak ale s velkou slávou vedle otevírají dálnice.

Ing. Vladimír Bílý

Tohle je úplně zbytečný pláč. Když Bavoři na své straně plnohodnotnou kapacitní trať pro náklad prostě nechtějí a budovat nebudou, tak je obtížně obhajitelné i to, co navrhla SŽ. Obzvláště ve světle toho, jak SŽ s výstavbou postupuje jinde po republice.

Petr

Nevim jak presne je to u nakladni dopravy, ale EC ma na nasem uzemi prumernou rychlost 64 km/h, zatimco na nemecky strane 84 km/h. I po rekonstrukci Plzen – Domazlice budeme za Nemeckem co do rychlosti zaostavat. Takze pokud neni situace v nakladni doprave diametralne odlisna, asi bych si odpustil to ukazovani prstem.

Pavel Filip

Není to tak, že by nechtěli. V Bavorsku si nejprve potřebují opravit „svoje“ tratě. A že jich mají. Jsou to řádově stovky kilometrů, které potřebují minimálně elektrifikovat. Je to velký projekt, za hodně peněz.

https://www.bahnausbau-nordostbayern.de/home.html

J.K.

Jinak ty počty SŽ jsou asi nesmysl – jestli stavba má stát 14 miliard, a v tom je dvoukolejka s přeložkami z Holýšova někam k Dolní Kamenici, druhá kolej v současné stopě ze Staňkova na Vránov, 9 km u Domažlic od Blížejova v nové stopě a na Domažlice město. A nové stanice Staňkov a Domažlice. Tohle všechno za 14 miliard. A na chybějících 7 km druhé koleje kolem Staňkova 5-10 miliard – to nějak nesedí, je to evidentně jenom snaha nedělat nic jinak . Provoz SŽ neřeší, tak co. Přes Staňkov bude rychlost 80, bude se čekat na křižování nebo… Číst vice »

J.K.

Podle mě se nedá obhájit, že přidání druhé koleje v loukách u Staňkova stojí miliardu na kilometr. Novostavby dálnic jsou výrazně levnější, a to mají profil na 4 koleje…

Ale co, dálnice se opravuje, lidi i zboží pojedou po dálnici a SŽ tady bude mít svoje pískoviště na investice a výluky, provoz by jenom otravoval.

Jak vysvětlíme dětem že jsme tohle stavěli jako hlavní spojení na západ, to pořád nevím.

David

Děti jako hlavní spojení na západ uvidí tu dálnici … A letiště.

Frantisek X

Přesně, jak jsme jim to naplánovali a udělali. Co jiného by pak měly vidět…

Petr

Pokud se tady nevyplatí dát deset miliard , jak se potom vyplatí stavba VRT.

Frantisek X

Postaví se přednostně úseky k P+R u dálnic před většími městy pro automobilisty, kteří nebudou chtít čekat v kolonách, a tím to dost možná celé zhasne, jak to tak vypadá.

xyz

To jsem zvědav, jak se bude obhajovat daleko více miliard např. za Středohorský tunel.

Takže 14 mld. za „37 mínus 9 km“ relativně moderní tratě.
To už se obhájit dá,

xyz

** Na konci měl být otazník, ne čárka.

P. S. Tyhle mapky mi přijdou jak čtyřnohé zvíře po amputaci jedné nohy.
Tolik o „rychlých spojení do významných zahraničních destinací“.

Zbyněk

Jedná se o železnici, tak se ve jménu efektivity mrzačí projekty. U silnic se staví čtyřpruhy hlava nehlava.

hor411

Jak kde. Někde by si nové obchvaty zasloužily být aspoň 2+1 (s MÚK) a nic, staví se „jako v devadesátkách“ jenom 1+1 s OK…

Ing. Vladimír Bílý

Právě, že vůbec. Na silnici je mnohem více zmrzačených staveb. Typicky 2+2 přes okružní křižovatky nebo 2+1 tam , kde mělo být 2+2. Třeba miliardová přestavba křižovatky Mileta, která vůbec nic neřeší.

Zbynek

Mileta by nic neresila v jakekoli podobe. To je krizovatka uprostred mesta s dalnici okolo. Tam nema byt krizovatka o velikosti fotbaloveho hriste, tam ma byt neco jako blokova mestska zastavba.

Mileta je ukazka toho, jak doprava auty narazi na sve vlastni limity.

Kebab

Mileta je na městském okruhu, v žádném případě není uprostřed města.

Někdo neznámý

Jste při smyslech? Ta další bloková doprava by dopravu nezvýšila?

Tom

Na nákladní dopravu se opět zapomnělo? Postavíme jednokolejku a pak zjistíme, že je zájem po ní jezdit…

Mech

Proto se nestaví kapacitní dvoukolejka. Zjistilo by se,že po ní jezdí víc nákladu než po dálnici, což je nežádoucí.

hor411

Někdy mi to taky tak připadá

ToMa

Samozřejmě, zase někdo ubližuje železnici

El Barto

Co byste chtěl? Však je to převlečený Hala_D, tomu vadí i gumokolové přepravníky na vagony ve vítkovické vagonce.

František

Náklad jezdí na sever do přístavů… Nebo jaký náklad byste si představoval tady? Nová auta? Palivové dřevo? Šrot? Levně vytěžený štěrk a kamení?

Tom

Německo je největší obchodní partner ČR, opravdu si myslíte, že to nemá potenciál generovat vlaky? Na sever jezdí všechno proto, že jinudy to v podstatě nejde a když se zavře Bad Schandau, najednou je snaha jezdit přes Cheb s dieselem.

Zbynek

Staci se podhvat, kde ma terminaly Metrans. Zdaleka se nejedna jen o dopravu „na lod“.

Pavel Filip

Bavorsko je poměrně velký obchodní partner.

Tomariero

Nákladní dopravci prosadili přesně toto.

Ondra L.

Takze se utrati 14 miliard za trat, kde bude katdy rok od cervna do zari vyluka jako na kazde jine jednokolejne hlavni trati.

Kebab

Proč? Vždyť to je jen zhruba pět až deset rekonstrukcí nádraží na lokálkách.

David

Taky mi přijde, že bez toho jen spálí slušný balík peněz bez toho, že to přinese něco navíc.

Ondřej Wagner

Nejsem železničním odborníkem, nicméně jednokolejne tratě jsou mnohem citlivější na výluky než dvoukolejne tratě, což je dost riskantní pro četnou a pravidelnou nákladní dopravu. Náklad na rozdíl od lidí do NAD nepresunete. Ale pokud ani Bavoraci nechtějí na svém úseku zdvoukolejnit trať, tak je pak jedno, zda bude trať celá dvoukolejna nebo ne.

Středohor

Přijde mi že pro Němce je důležitější spojení na Benelux, potažmo ve svém vnitru mezi západoněmeckými centry. Doposud opovrhovali modernizací vlastních tratí na východ od Drážďan/Berlína natož tratěmi vedoucími na české hranice.

Pavel Filip

Připravují modernizaci/optimalizaci cca 500 km v Bavorsku.

https://www.bahnausbau-nordostbayern.de/projektueberblick.html

Kicruj

to je trochu slepice vejce problém. teď nechtějí, ale kdyby to bylo dvojkolejné u nás, mohlo by je k to k tomu dotlačit. Pokud to teď po nich někdo chce, odpálkují to slovy, že v česku to taky není dvojkolejné.
Stavět jednu z hlavních tratí do neměcka částečně jednokolejnou je opravdu děs.

Pavel Filip

V Bavorsku zatím nemají opravené svoje vlastní tratě. Těžko po nich chtít, aby nejprve stavěli k nám. My za jejich peníze taky nejprve opravujeme koridory na svém území.

https://www.bahnausbau-nordostbayern.de/home.html

Mech

Tak teď ušetří miliardy z nezahájených VRT, tak kde je problém? Navíc u silnic miliardy navíc nikdy nevadily, např. Barrandovský most rázem dvojnàsobek, silniční pražský průtah,apod.

Míla

Nechápu tu dvojkolejku jen do Domažlice město…proč to není až na odbočku Pasečnice!!

Bram

To nechápu také a jsem toho názoru, že nás bude více.

xyz

U tratě předpokládané pro silný nákladní tranzit bych považoval souvislou dvoukolejku za naprostou samozřejmost.

Tak pozor !

Kdyby postupně za desítky let neprojebali/nevyhodili z okna stovky miliard např. na nádražních barácích a na přebujelé/neefektivní režii/administrativě, tak by tuto klíčovou trať byli schopni z dosud utracených dotací zaplatit několikrát až několikadesetikrát.

Amity

Prý to bude jenom dočasně.

noerf

Samozřejmě, protože ve třicátých letech se po elektrizaci celého úseku zjistí, že je velký zájem o trať od nákladních dopravců a chybí kapacita.

hor411

A pak zase bude >20 let příprav než se kopne do země

Pavel Filip

To bude záviset na stavu železnice v Bavorsku.

https://www.bahnausbau-nordostbayern.de/home.html

55p

Jednotka dočasnosti je 1 furt

Greta

Im wald

Ferda

Jednotka dočasnosti je 1 furt…

xyz

Pak by jejich zdůvodnění vůbec nesedělo – protože pak „někdy“ by se ty stejné (ne-li vyšší, a to byť po očištění od inflace) miliardy (natož samostatně vynaložené) obhájit daly?

Kicruj

právě proto to nemá cenu odkládat. Až se (překvapivě) zjistí, že druhá kolej chybí, tak jim to bude trvat zase minimálně dvacet let, než to postaví. to by snad bylo i lepší, kdyby tam postavili dvojkolejku na 100km/h bez etcs než jednokolejku na 160

MP22

Tak hlavně ať už se začne s tunelem do Berouna.