Dopravci Železnice Železniční průmysl

Alstom neuspěl se stížností na soutěž ČD. Podle ÚOHS nemusí objednat jediný vlak

Jednotka Régiolis pro příměstskou dopravu ve Francii. Foto: Alstom
Jednotka Régiolis pro příměstskou dopravu ve Francii. Foto: Alstom

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl stížnost jednoho z největších světových výrobců kolejových vozidel na soutěž Českých drah na dodávku až 50 elektrických jednotek. Rozhodnutí není  pravomocné, České dráhy zatím nesmí uzavřít s možným vítězem smlouvu.

Neshledali jsme důvody pro uložení nápravného opatření,“ potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Alstom napadal soutěž na rámcovou smlouvu na až 50 elektrických jednotek za 6,4 miliardy korun. V zadávací dokumentaci dráhy uvedly předpoklad (nikoliv závazek), že v první várce odeberou deset jednotek. Vlaky mají být jednopodlažní, částečně nízkopodlažní a s kapacitou 140 míst.

Námitky mířily například proti délce dodacích lhůt nebo i skutečnosti, že České dráhy nemusí nakonec odebrat jediný vlak. Podobnou podmínku nedávno kritizoval Bombardier u jiné soutěže Českých drah.

Rozhodnutí není pravomocné, Alstom může podat rozklad. „Současně bylo s vydáním prvostupňového rozhodnutí také vydáno předběžné opatření, kterým se zadavateli zakazuje uzavřít smlouva s vybraným uchazečem do nabytí právní moci rozhodnutí ve věci,“ dodal Švanda.

Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka soutěž zatím běží, ještě probíhá kvalifikace uchazečů. Alstom se už v minulosti odmítal k námitkám vyjádřit.

Alstom je další firmou, která upozornila, že soutěže Českých drah na elektrické jednotky zvýhodňují Škodu Transportation. „Smluvní podmínky svým nastavením  bezdůvodně znevýhodňují zahraniční dodavatele.“ uvedl Alstom. Naráží na to, že jednotky RegioPanter a InterPanter jsou už na českém trhu schválené, zatímco například jednotky od Alstomu či Bombardieru ne. Požadují proto delší dodací dobu, než 25 měsíců.

Ve hře o dodávku vlaků jsou tři firmy: kromě Škody také Siemens a španělský CAF. I proto České dráhy tvrdí, že nikoho nediskriminují, když se přihlásili i jiní zájemci.

České dráhy vysvětlují to, že nemohou specifikovat alespoň minimální objem vlaků, které si objednají tím, že stále jednají s kraji. „Zadavatel předpokládá, že v časovém horizontu následujících cca 27 – 60 měsíců bude potřebovat až několik desítek elektrických jednotek, které jsou předmětem veřejné zakázky, přesný počet ani termín však nedokáže stanovit, neboť tyto skutečnosti závisí na rozhodnutí krajů, které zadavatel není schopen ovlivnit. Zadavatel dále konstatuje, že jedná v souladu se zásadami účelnosti, hospodárnosti a efektivity, a tudíž na sebe nemůže vzít závazek spočívající v nakoupení jednotek, pro které by neměl upotřebení,“ uvedly ČD ve vyjádření pro antimonopolní úřad. Alstom je další firmou, která upozornila, že soutěže Českých drah na elektrické jednotky zvýhodňují Škodu Transportation. „Smluvní podmínky svým nastavením bezdůvodně znevýhodňují zahraniční dodavatele,“ uvedl Alstom. Naráží na to, že jednotky RegioPanter a InterPanter od Škody jsou už na českém trhu schválené, zatímco například jednotky od Alstomu či Bombardieru ne. Požadují proto delší dodací dobu, než 25 měsíců.

Ve hře o dodávku vlaků jsou tři firmy: kromě Škody také Siemens a španělský CAF. I proto České dráhy tvrdí, že nikoho nediskriminují, když se přihlásili i jiní zájemci.

České dráhy vysvětlují to, že nemohou specifikovat alespoň minimální objem vlaků, které si objednají tím, že stále jednají s kraji. „Zadavatel předpokládá, že v časovém horizontu následujících cca 27 – 60 měsíců bude potřebovat až několik desítek elektrických jednotek, které jsou předmětem veřejné zakázky, přesný počet ani termín však nedokáže stanovit, neboť tyto skutečnosti závisí na rozhodnutí krajů, které zadavatel není schopen ovlivnit. Zadavatel dále konstatuje, že jedná v souladu se zásadami účelnosti, hospodárnosti a efektivity, a tudíž na sebe nemůže vzít závazek spočívající v nakoupení jednotek, pro které by neměl upotřebení,“ uvedly ČD ve vyjádření pro antimonopolní úřad.

ÚOHS takovou argumentaci nepoptat nakonec jediný vlak přijal jako možnou argumentaci a dal ČD za pravdu.  „Možnost nepoptávat plnění tak není výsledkem prosté libovůle zadavatele, neboť ten je odkázán na rozhodnutí třetích osob, od kterých se bude jeho následná poptávka odvíjet. Úřad tedy shrnuje, že tuto zadávací podmínku považuje za zdůvodněnou,“ uvedl ÚOHS ve svém rozhodnutí. 

30 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Mám dotaz.
    UOHS má pro své rozhodnutí nějakou oporu v zákoně? Nebo podobné precedentní rozhodnutí evropského orgánu nebo svého ekvivaletního protějšku v jiné evr. zemi?
    Nebo to střelili, jen tak od stolu?

  • By mě zajímalo, kam zmizel můj včerejší příspěvek….

  • Jediný správný rohodnutí, jako by soukromník fungoval jinak, ten si taky nejdřív zjistí kolik to stojí a pak si toho koupí tolik kolik bude potřebovat.

  • Alstom si stěžuje, že konkurence má své jednotky už schválené v ČR a cítí se tím být diskriminován. A proč tedy své vlaky také předem nenechal schválit i u nás jako ostatní? Podmínky byly snad jasné včetně dodací lhůty, když není schopen je dodržet, proč se tedy hlásí do soutěže a napadá podmínky kupujícího?

    • To taky nechápu, ale to je v ČR poměrně běžná záležitost, že když je zákazníkem stát, tak se nepřipůsobuje obchodník zákazníkovi ale naopak.

    • Ze stejných důvodů, jako ostatní výrobci (stojí to poměrně dost peněz). Ze stejných důvodů jiní dopravci v zahraničí dávají mnohem delší lhůtu a nesoutěží 0-50 vozidel, ale vždy i minimální odběr. Doporučuji porovnat třeba se soutěžemi ÖBB na EMU.

      • Já teda nevím, ale výrobcům musí být jasno, že v ČR bude díky požadavkům krajů a MD poptávka po nových vlacích a je jedno, jestli to budou kupovat přímo ČD, jiný dopravce, nebo třeba kraje – například JMK poptává natvrdo rovnou zhruba tři desítky el. jednotek, které budou muset být v ČR schváleny. Jako v každém jiném odvětví by si měl výrobce zvážit své možnosti, schopnosti a obchodní riziko jestli se mu vyplatí nějakou svou řadu vozidel si nechat schválit pro ČR. Ostatně dnes je běžným trendem, že se nenabízí vozidla šitá pro konkrétního dopravce, ale univerzální jednotky, kde si zákazník volí jen interiér – stačí se podívat, kolik nových vlaků nemá sedačky u oken, což je parametr pevně daný a rozteč je už na zákazníkovi.

        • Porovnejte si podmínky soutěže pro JMK a soutěže ČD. A zkuste se zamyslet, proč proti soutěži vypsané JMK nemá nikdo z velkých výrobců námitky a nedával ji k ÚOHS.

          • Zásadní rozdíl je v tom,že Jihomoravský kraj pro ty jednotky již má zaručenou práci,kdežto ČD vůbec neví,zda ty vysoutěžené jednotky budou potřebovat.

      • Nojo ale i na minimální odběr musíte mít zajištěné finance, ale to ČD nemají a na všechny soutěžené vlaky budou využívat dotační tituly.

        • Já zapomněl, že firma s ročními tržbami 20 miliard nemá zajištěné finance na jediný vlak.

          • A k čemu by byl firmě jeden vlak?Ty finance budou kryty nasazením toho vlaku a platbami od cestujících a objednavatele.Když si ho nikdo neobjedná(protože ten spoj bude vozit jiný dopravce),tak žáden vlak nepotřebuji.

            • K čemu jsou tedy soutěže na vozy dálkové dopravy, které nejsou kryty novými smlouvami?

              • Ty jsou s minimálním doplatkem objednavatele,nebo na vlastní riziko.
                Když si pořídím luxusní soupravu na místní obsluhu a ta bude pro objednavatele moc drahá,asi těžko tam budu jezdit na vlastní riziko s dotovaným jiným dopravcem.Viz Jihočeský kraj.
                Ten chtěl všude nové nízkopodlažní klimatizované soupravy s Wifi atd..
                Do tendru se mu přihlásily jen České dráhy s cenou přes 200 Kč/km,kterou kraj neakceptoval a výběrové řízení zrušil.Na co by byly ČD v tomto kraji nové soupravy od např. Bombardieru?

                • Minimální doplatek? Vtipné. Podívejte se, kolik stál ministerstvo dopravy loni provoz Ex2 či Ex3. Tedy na linkách, pro které ČD soutěží nové vozy a kde není soutěž ve verzi 0-x kusů, jako u rámcové smlouvy na EMU. O všechny tyto výkony mohou už příští prosinec přijít, protože MD chystá poptávkové řízení. Doplatek x set milionů ročně opravdu nepovažuji za minimální. Co s nimi budou ČD dělat?

  • Proč se, prosím, v textu zbytečně dvakrát opakují odstave se v podstatě stejným textem?

  • tohle rozhodnutí je pro nějaký vyrobce likvidační. Možná, ale pletu výběrový řízení s objednávkou a myslí mě to jak alstomu. Snad kupní smlouva není výběrový řízení? nebo se pletu?

    • Jj Alstom a Siemens zavřou živnost, protože nedodají 60 vlaků do ČR. Kam na tyhle nesmysly chodíte?

  • jedinné správné rozhodnutí, nevím proč by musela soutěž být podmíněná odběrem, když je to jasně v zadání, pokud se tím alstom nechce zabývat, tak se nemusí přihlašovat do soutěže..jak jednoduché

    • A teď si ještě každý z nás musí odpovědět na otázku, jestli „soutěže bez záruky odběru“ – tedy soutěže pro dodavatele neatraktivní – jsou v zájmu kultivace trhu s dopravními prostředky (službami, atd.). Já si myslím, že tato kultivace a zkulturnění je u nás potřeba. Takovýmto vypisováním – a tím vaším „tak se nehlašte, když se vám to nelíbí“ – získá prospěch pouze nějaký protežovaný dodavatel, ale nikdo jiný (odběratel, konenčný uživatel – cestující, daňový poplatník) už ne.

      • Z jedné strany: který dopravce objedná vozidla, když ještě nemá zajištěný kšeft. Z druhé strany: který výrobce si připraví vozidla, když ještě nemá zajištěný kšeft … . Zdánlivě by mohlo být řešením s dostatečným předstihem dělat výběrová řízení jak na zajištění dopravní obslužnosti, tak na dodávku vozidel, jenže to se jednak neumí, jednak nikdo neví, co je dostatečný předstih … objednávka lokomotiv, které teprve budou, už tady byla … .

        • A zase jsme u toho, co už jsem psal několikrát: v dávnější minulosti výrobci vozidla „předvyvinutá“ měli, takže je mohli sami rychle nabízet bez toho, že by se museli hádat kvůli pochybným výběrovým řízením …

      • pokud nějaký výrobce jde do soutěže se zárukou odběru, tak je tuněco špatně nemyslíte? takže pokud to je řádná soutěž, nemám žádnou záruku odoběru nikdy.. a o tom to celé je.. samozřejmě podaná nabídka se udělá tak, aby reflektovala odebrané množství vozidel.. mě přijdete, že ste trochu z jiného světa, takové nabídky v práci dělám denně (úplně jiné odvětví, ale na tom přeci nesejde) a normálně to tak funguje a že by to bylo pro někoho odrazující? tak to je problém té firmy, nikoliv poptávky

    • Vozidla pro osobní železniční dopravu se většinou nedělají v obrovských sériích stejných výrobků. Najde se vhodná typová řada a ta se přizpůsobuje požadavkům odběratele. Do ceny se tedy promítá vývoj, úpravy, schvalování, materiály… to všechno stojí výrobce nějaké peníze. A ty peníze musí rozpočítat do ceny výrobku, protože i výrobce je společnost, u které se předpokládá, že bude generovat zisk. A je celkem rozdíl, jestli ty náklady rozpočtu do ceny 1, 10 nebo 100 výrobků. A jestli se kvůli tomu nikdo z velkých evropských výrobců nepřihlásí, tak vlastně ani není možné zjistit, jestli by někdo jiný než Škoda Transportation nemohl dodat kvalitnější a levnější vozidla?

      • Stačí aby nabídka obsahovala cenu v závislosti na čase a na počtu objednaných kusů.
        Poptávka tak ale musí být taky formulována.
        Kolik bude stát 8 jednotek v roce 2020 a 40 později.
        Kolik 16 jednotek v roce 2020 a 20 později.
        atd.

        • No, aby pak dráhy nedopadly jako krajský úřad v Ústí. Tam nikdo nepočítal s tím, že v průběhu dodávky vláda nařízením změní mzdový tarif řidičů autobusů a tím zvýší pevně sjednané náklady dopravce nad úroveň, kterou je dopravce schopen unést. Ono by například stačilo změnit daňové předpisy (mimochodem, ty se mění často i dvakrát ročně) a celý výpočet ceny dodávky v roce 2020 a později může skončit jako sběrový papír.

        • jj, všechno jde když se chce, jenomže ČD nechtějí… Viz rozhovor s panem Kupcem – naše poptávky jsou absolutně v pořádku.

Newsletter

Partneři