Dopravci Železnice Železniční průmysl

Alstom neuspěl se stížností na soutěž ČD. Podle ÚOHS nemusí objednat jediný vlak

Jednotka Régiolis pro příměstskou dopravu ve Francii. Foto: Alstom
Jednotka Régiolis pro příměstskou dopravu ve Francii. Foto: Alstom

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl stížnost jednoho z největších světových výrobců kolejových vozidel na soutěž Českých drah na dodávku až 50 elektrických jednotek. Rozhodnutí není  pravomocné, České dráhy zatím nesmí uzavřít s možným vítězem smlouvu.

Neshledali jsme důvody pro uložení nápravného opatření,“ potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Alstom napadal soutěž na rámcovou smlouvu na až 50 elektrických jednotek za 6,4 miliardy korun. V zadávací dokumentaci dráhy uvedly předpoklad (nikoliv závazek), že v první várce odeberou deset jednotek. Vlaky mají být jednopodlažní, částečně nízkopodlažní a s kapacitou 140 míst.

Námitky mířily například proti délce dodacích lhůt nebo i skutečnosti, že České dráhy nemusí nakonec odebrat jediný vlak. Podobnou podmínku nedávno kritizoval Bombardier u jiné soutěže Českých drah.

Rozhodnutí není pravomocné, Alstom může podat rozklad. „Současně bylo s vydáním prvostupňového rozhodnutí také vydáno předběžné opatření, kterým se zadavateli zakazuje uzavřít smlouva s vybraným uchazečem do nabytí právní moci rozhodnutí ve věci,“ dodal Švanda.

Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka soutěž zatím běží, ještě probíhá kvalifikace uchazečů. Alstom se už v minulosti odmítal k námitkám vyjádřit.

Alstom je další firmou, která upozornila, že soutěže Českých drah na elektrické jednotky zvýhodňují Škodu Transportation. „Smluvní podmínky svým nastavením  bezdůvodně znevýhodňují zahraniční dodavatele.“ uvedl Alstom. Naráží na to, že jednotky RegioPanter a InterPanter jsou už na českém trhu schválené, zatímco například jednotky od Alstomu či Bombardieru ne. Požadují proto delší dodací dobu, než 25 měsíců.

Ve hře o dodávku vlaků jsou tři firmy: kromě Škody také Siemens a španělský CAF. I proto České dráhy tvrdí, že nikoho nediskriminují, když se přihlásili i jiní zájemci.

České dráhy vysvětlují to, že nemohou specifikovat alespoň minimální objem vlaků, které si objednají tím, že stále jednají s kraji. „Zadavatel předpokládá, že v časovém horizontu následujících cca 27 – 60 měsíců bude potřebovat až několik desítek elektrických jednotek, které jsou předmětem veřejné zakázky, přesný počet ani termín však nedokáže stanovit, neboť tyto skutečnosti závisí na rozhodnutí krajů, které zadavatel není schopen ovlivnit. Zadavatel dále konstatuje, že jedná v souladu se zásadami účelnosti, hospodárnosti a efektivity, a tudíž na sebe nemůže vzít závazek spočívající v nakoupení jednotek, pro které by neměl upotřebení,“ uvedly ČD ve vyjádření pro antimonopolní úřad. Alstom je další firmou, která upozornila, že soutěže Českých drah na elektrické jednotky zvýhodňují Škodu Transportation. „Smluvní podmínky svým nastavením bezdůvodně znevýhodňují zahraniční dodavatele,“ uvedl Alstom. Naráží na to, že jednotky RegioPanter a InterPanter od Škody jsou už na českém trhu schválené, zatímco například jednotky od Alstomu či Bombardieru ne. Požadují proto delší dodací dobu, než 25 měsíců.

Ve hře o dodávku vlaků jsou tři firmy: kromě Škody také Siemens a španělský CAF. I proto České dráhy tvrdí, že nikoho nediskriminují, když se přihlásili i jiní zájemci.

České dráhy vysvětlují to, že nemohou specifikovat alespoň minimální objem vlaků, které si objednají tím, že stále jednají s kraji. „Zadavatel předpokládá, že v časovém horizontu následujících cca 27 – 60 měsíců bude potřebovat až několik desítek elektrických jednotek, které jsou předmětem veřejné zakázky, přesný počet ani termín však nedokáže stanovit, neboť tyto skutečnosti závisí na rozhodnutí krajů, které zadavatel není schopen ovlivnit. Zadavatel dále konstatuje, že jedná v souladu se zásadami účelnosti, hospodárnosti a efektivity, a tudíž na sebe nemůže vzít závazek spočívající v nakoupení jednotek, pro které by neměl upotřebení,“ uvedly ČD ve vyjádření pro antimonopolní úřad.

ÚOHS takovou argumentaci nepoptat nakonec jediný vlak přijal jako možnou argumentaci a dal ČD za pravdu.  „Možnost nepoptávat plnění tak není výsledkem prosté libovůle zadavatele, neboť ten je odkázán na rozhodnutí třetích osob, od kterých se bude jeho následná poptávka odvíjet. Úřad tedy shrnuje, že tuto zadávací podmínku považuje za zdůvodněnou,“ uvedl ÚOHS ve svém rozhodnutí. 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
X 1
Host
X 1

Mám dotaz.
UOHS má pro své rozhodnutí nějakou oporu v zákoně? Nebo podobné precedentní rozhodnutí evropského orgánu nebo svého ekvivaletního protějšku v jiné evr. zemi?
Nebo to střelili, jen tak od stolu?

Karel IV
Host
Karel IV

By mě zajímalo, kam zmizel můj včerejší příspěvek….

MartinM
Host
MartinM

Jediný správný rohodnutí, jako by soukromník fungoval jinak, ten si taky nejdřív zjistí kolik to stojí a pak si toho koupí tolik kolik bude potřebovat.

mirekk
Host
mirekk

Alstom si stěžuje, že konkurence má své jednotky už schválené v ČR a cítí se tím být diskriminován. A proč tedy své vlaky také předem nenechal schválit i u nás jako ostatní? Podmínky byly snad jasné včetně dodací lhůty, když není schopen je dodržet, proč se tedy hlásí do soutěže a napadá podmínky kupujícího?

MartinM
Host
MartinM

To taky nechápu, ale to je v ČR poměrně běžná záležitost, že když je zákazníkem stát, tak se nepřipůsobuje obchodník zákazníkovi ale naopak.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Proč se, prosím, v textu zbytečně dvakrát opakují odstave se v podstatě stejným textem?

Petr.R
Host
Petr.R

tohle rozhodnutí je pro nějaký vyrobce likvidační. Možná, ale pletu výběrový řízení s objednávkou a myslí mě to jak alstomu. Snad kupní smlouva není výběrový řízení? nebo se pletu?

MartinM
Host
MartinM

Jj Alstom a Siemens zavřou živnost, protože nedodají 60 vlaků do ČR. Kam na tyhle nesmysly chodíte?

kix
Host
kix

jedinné správné rozhodnutí, nevím proč by musela soutěž být podmíněná odběrem, když je to jasně v zadání, pokud se tím alstom nechce zabývat, tak se nemusí přihlašovat do soutěže..jak jednoduché

Kubrt
Host
Kubrt

A teď si ještě každý z nás musí odpovědět na otázku, jestli „soutěže bez záruky odběru“ – tedy soutěže pro dodavatele neatraktivní – jsou v zájmu kultivace trhu s dopravními prostředky (službami, atd.). Já si myslím, že tato kultivace a zkulturnění je u nás potřeba. Takovýmto vypisováním – a tím vaším „tak se nehlašte, když se vám to nelíbí“ – získá prospěch pouze nějaký protežovaný dodavatel, ale nikdo jiný (odběratel, konenčný uživatel – cestující, daňový poplatník) už ne.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Z jedné strany: který dopravce objedná vozidla, když ještě nemá zajištěný kšeft. Z druhé strany: který výrobce si připraví vozidla, když ještě nemá zajištěný kšeft … . Zdánlivě by mohlo být řešením s dostatečným předstihem dělat výběrová řízení jak na zajištění dopravní obslužnosti, tak na dodávku vozidel, jenže to se jednak neumí, jednak nikdo neví, co je dostatečný předstih … objednávka lokomotiv, které teprve budou, už tady byla … .

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A zase jsme u toho, co už jsem psal několikrát: v dávnější minulosti výrobci vozidla „předvyvinutá“ měli, takže je mohli sami rychle nabízet bez toho, že by se museli hádat kvůli pochybným výběrovým řízením …

kix
Host
kix

pokud nějaký výrobce jde do soutěže se zárukou odběru, tak je tuněco špatně nemyslíte? takže pokud to je řádná soutěž, nemám žádnou záruku odoběru nikdy.. a o tom to celé je.. samozřejmě podaná nabídka se udělá tak, aby reflektovala odebrané množství vozidel.. mě přijdete, že ste trochu z jiného světa, takové nabídky v práci dělám denně (úplně jiné odvětví, ale na tom přeci nesejde) a normálně to tak funguje a že by to bylo pro někoho odrazující? tak to je problém té firmy, nikoliv poptávky

MartinS.
Host
MartinS.

Vozidla pro osobní železniční dopravu se většinou nedělají v obrovských sériích stejných výrobků. Najde se vhodná typová řada a ta se přizpůsobuje požadavkům odběratele. Do ceny se tedy promítá vývoj, úpravy, schvalování, materiály… to všechno stojí výrobce nějaké peníze. A ty peníze musí rozpočítat do ceny výrobku, protože i výrobce je společnost, u které se předpokládá, že bude generovat zisk. A je celkem rozdíl, jestli ty náklady rozpočtu do ceny 1, 10 nebo 100 výrobků. A jestli se kvůli tomu nikdo z velkých evropských výrobců nepřihlásí, tak vlastně ani není možné zjistit, jestli by někdo jiný než Škoda Transportation nemohl… Číst vice »

Radek Janata
Host
Radek Janata

Stačí aby nabídka obsahovala cenu v závislosti na čase a na počtu objednaných kusů.
Poptávka tak ale musí být taky formulována.
Kolik bude stát 8 jednotek v roce 2020 a 40 později.
Kolik 16 jednotek v roce 2020 a 20 později.
atd.

Rudolf 33
Host
Rudolf 33

No, aby pak dráhy nedopadly jako krajský úřad v Ústí. Tam nikdo nepočítal s tím, že v průběhu dodávky vláda nařízením změní mzdový tarif řidičů autobusů a tím zvýší pevně sjednané náklady dopravce nad úroveň, kterou je dopravce schopen unést. Ono by například stačilo změnit daňové předpisy (mimochodem, ty se mění často i dvakrát ročně) a celý výpočet ceny dodávky v roce 2020 a později může skončit jako sběrový papír.

Vašek
Host
Vašek

jj, všechno jde když se chce, jenomže ČD nechtějí… Viz rozhovor s panem Kupcem – naše poptávky jsou absolutně v pořádku.

Partneři



CSCARGO
RSD