Letectví

Airbus zpomalí výrobu A330 kvůli slabší poptávce, chce zrychlit dodávky A320

A330-800neo po pobytu v lakovně Airbusu. Foto: Airbus
A330-800neo po pobytu v lakovně Airbusu. Foto: Airbus

Výrobce letadel Airbus přehodnotil své plány s výrobou dálkového modelu A330. Kvůli nižší poptávce zpomalí jeho výrobu na zhruba 50 letadel ročně.

Firma oznámila plán ve zprávě pro investory po představení výsledků za 1. čtvrtletí. V praxi tak dojde ke snížení počtu vyrobených letadel ze šesti měsíčně na 4-5. Ještě nedávno firma zvažovala, že naopak výrobu zvýší na sedm měsíčně. Teď ale zjišťuje, že po těchto strojích není taková poptávka.

Airbus loni dodal 67 A330, letos za první čtvrtletí pouze 8. Loni za první tři měsíce přitom vyrobil a dodal 13 letadel A330, V zásobě má stále sice 303 objednávek na A330 (214 AA30neo, 48 A330-300, 37 A330-200, 4 A330-200 F), letos za první tři měsíce ale nepřišla jediná objednávka. Naopak, aerolinky se v posledních letech rozhodovaly spíše pro konkurenční Boeing 787 Dreamliner, například American Airlines nebo Hawaiian Airlines.

Airbus naopak chce zrychlit výrobu letadel řady A320 family. Už dříve firma oznámila plán zrychlit tempo na 60 letadel měsíčně, teď řeší s dodavateli výrobu až 70 strojů měsíčně. Kvůli zpoždění dodávek motorů má ale výroba A320neo zpoždění.

Airbus za první čtvrtletí vykázal provozní zisk 14 milionů eur, loni za stejné období prodělal 19 milionů eur. Tržby klesly o 12 %.

Štítky

3 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Už jsem přestal komentoval páně Sůrovo překlepy téměř v každém článku (Vy to po sobě opravdu zřejmě nikdy nečtete? Nebo jde o rychlý článek za každou cenu?), ale nedá mi to, na věcný nesmysl nepoukázat.

    „V zásobě má stále sice 303 letadel tohoto typu (214 AA30neo, 48 A330-300, 37 A330-200, 4 A330-200“ – to mají asi velký sklad co, pane Sůro?

    • Děkuji za upozornění. Jsem rád, že jste mi svým příspěvkem ukázal, jak se píše bez gramatických chyb.

  • Slušelo by se zmínit, jaká je produkce typu A350, což je přirozený nástupce dožívajícího A330. Ten sice ještě Airbus remotorizoval na verzi A330neo, ale to spíš má být levnější varianta na kratší tratě (ve srovnání s A350) namířená proti připravovanému Boeingu MoM (NMA).

    Takže v roce 2014 Airbus dodal 108 kusů A330 a první kus A350, tedy 109 celkem. V roce 2015 pak 103 + 15 = 118, 2016: 66 + 49 = 115, 2017: 67 + 78 = 145 a letos za první čtvrtletí 8 + 17 = 25. Letošní plánovaná rychlost výroby 10 kusů A350 má vzrůst na 13 za měsíc někdy v průběhu příštího roku. Pokud tedy měsíčně opravdu vyrobí a prodá 13*A350 + 4*A330, tak by byl někde na 200 kusech za rok.

Newsletter

Partneři