Letecké společnosti Letectví

Airbus zdvojnásobil zisk, výroba A350 se má letos dostat do plusu

A350-900 v barvách Japan Airlines. Foto: Airbus
A350-900 v barvách Japan Airlines. Foto: Airbus

Zatímco Boeing oznámil za první pololetí kvůli uzemnění letadel 737 MAX minulý týden rekordní ztrátu, evropský konkurent Airbus míří letos k rekordnímu zisku. Výsledky firmy táhne především produkce letadel A320neo.

Podle dnes zveřejněných výsledků konsolidovaný zisk před zdaněním a úroky (EBIT) dosáhl 2,529 miliard eur (1. pololetí 2018: 1,162 miliardy). Tržby firmy stouply z 25 miliard eur na 30,9 miliard eur. Počet dodaných letadel stoupl z 303 na 389. Výsledky překonaly očekávání analytiků.

„Pololetní výsledky odráží hlavně plné využití výroby letadel A320 a přechod k verzi Neo. Došlo současně ke zlepšení finanční výkonosti modelu A350,“ uvedl šéf Airbusu Guillaume Faury.

Firma zlepšila svoji výkonnost hlavně v druhém čtvrtletí, kdy čistý zisk stoupl v meziročním porovnání pětinásobně.

Airbusu se podařilo během prvního pololetí odstranit problémy se zpožděními ve výrobě A320, výrobní kapacity tohoto modelu jsou aktuálně využité na 100 %. Řada A320 zůstává hlavním tahounem produkce: za první pololetí dodal Airbus celkem 294 ( z toho 234 Neo) těchto letadel.

Na druhém místě podle počtu vyrobených letadel je A350 (53 kusů), následovaná A220 (21ks) a 17 vyrobenými A330. Končící výroba A380 přinesla do seznamu dodaných letadel celkem čtyři kusy a odepsání 140 milionů eur ztráty. Loni Airbus dodal celkem 800 civilních letadel, letos počítá s dodávkou až 890 strojů.

Airbus ale současně připustil určité problémy s výrobou zejména nejdelší verze A320, modelu A321neo a A321neo LR. Ve zprávě pro investory označil situaci s produkcí za výzvu. Airbus očekává, že u modelu A350 se už letos dostane do bodu zvratu a jeho výroba začne vydělávat.

I když objem nových objednávek za první pololetí klesl z 261 na 213 letadel, firma zůstává optimistická ve svém výhledu na další roky. „Vidíme velmi dobrou poptávku po celém portfoliu našich letadel včetně nového modelu A321XLR,“ dodal Faury. Včera Airbus oznámil dohodu s Air France na dodávku až 60 letadel A220.

tagy
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ulafme
Host
Ulafme

A350: počet vyrobených je 290, ziskovost se očekává po cca 350 vyrobených kusech z momentálně 900 objednaných
B787: počet vyrobených je 870, ziskovost se před dvěma lety očekávala po cca 1200 vyrobených kusech z momentálně 1450 objednávek. A kdo ví, jestli vůbec, protože jdou hlasy, že objednávky z letošního roku od kauzy 737MAX jsou ještě více pod cenou, než ty minulé.
Jak kdysi prohlásil šéf Boeingu James McNerney, takový „moonshot“, jakým je projekt B787, už si Boeing nebude v budoucnosti moci dovolit…

MildaIV
Host
MildaIV

No jenže Boeing dokázal výrobní náklady 787ky stlačit výrazně dolú a výhrává proti Airbusu 350 jednu zakázku za druhou. Už i samotný Airbus přiznal, že bude muset snížit výrobní naklady A350.

Ulafme
Host
Ulafme

787 vyhrává proti A350 jediným způsobem – podnákladovými cenami. Což je to, co Airbus přesně nedělá; viz čísla, která jsem napsal. A jak jsem psal jinde; blbý by byl ten, kdo by za ty peníze 787 nekupoval, když je Boeing dává zadarmo…
Celý program 787 je dotován z prodeje 737 a s největší pravděpodobností ziskový nebude nikdy.

Přemek
Host
Přemek

Jen aby se za „výzvou“ neschovávala hektická snaha dohnat ztracený čas a výnosy při rostoucí zmetkovitosti. O bezpečnost cestujících jde především.

Ulafme
Host
Ulafme

Ty vaše komentáře jdou opravdu k jádru věci…

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll